Ægtepagt skilsmisse ?
Fra : *Olsen*

Dato : 19-02-10 11:37

Da min kone nu vil skilles har jeg lige et par spørgsmål:

For et par år siden fik vi lavet en ægtepagt, hvor vi bl.a. fik styr på
"dine og mine børns arv".
Da konen for 17 år siden flyttede ind i mit hus og siden da kun har stået
som kautionist, fik vi
delt ejerskabet af huset ligeligt. Det var min idé for at hun skulle stå
rimeligt ved min eventuelle død.

Imidlertid sad jeg alene i 10 år som ejer i huset inden konen flyttede ind.
Dette tog jeg ikke (desværre) forbehold for ved ægtepagten.

1) Kan jeg ved kommende skilsmisse gøre et eller andet økonomisk krav
gældende for den
periode, hvor hun ikke bidrog til betaling af huset ?
Jeg har trods alt lagt lagt flere penge i huset.

2) Da vi først gang for år tilbage omlagde lånene, indfriede vi min kones
daværende gæld (gæld på studielån og bil ca. 100.000).
Kan jeg nu kræve at jeg får en del af dette ?
Altså at vi ikke deler friværdien 50/50 ?

(Vi har i øvrigt intet særeje).

\Olsen

Fra : Kasper Demant

Dato : 19-02-10 12:51

*Olsen* skrev:
> [...]
> Kan jeg nu kræve at jeg får en del af dette ?
> Altså at vi ikke deler friværdien 50/50 ?

Hvis i har været gift og der ikke er oprettet ægtepagt hvor der er
truffet særlige bestemmelser ifm. skilsmisse, så deler i efter loven.

I deler alle aktiver 50/50 og i beholder hver især jeres gæld.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-02-10 22:03

Kasper Demant skrev:
> Hvis i har været gift og der ikke er oprettet ægtepagt hvor der er
> truffet særlige bestemmelser ifm. skilsmisse, så deler i efter loven.
>
> I deler alle aktiver 50/50 og i beholder hver især jeres gæld.

Det er ikke helt rigtigt.

Hver part får halvdelen af den anden parts netto-bodel... og det behøver
bestemt ikke svare til en 50-50-deling.

Eksempel:

Et ægtepar skal skilles. De har som eneste fælleseje et hus til en værdi
af en million.
Manden har gæld på 400.000, konen har en gæld på 200.000.

Mandens netto-bo: 500.000 (hans halvdel af huset) - gæld på 400.000 =
nettobodel på 100.000 kroner.

Konens nettobo: 500.000 - gæld på kr 200.000 = nettobodel på 300.000 kroner.

Manden får: (halvdelen af hans egen nettobodel på 100.000 kr ) 50.000
kroner + (halvdelen af konens nettobodel på kr 300.000) kr 150.000 =
200.000 kr

Konen får: (halvdelen af hendes egen nettobodel på 300.000 kr ) 150.000
kroner + (halvdelen af mandens nettobodel på kr 100.000) kr 50.000 =
200.000 kr

Som det ses, er der altså ikke tale om en 50-50-deling, hvor hver
beholder sin egen gæld... tværtimod kommer konen (der har mindst gæld)
til at "aflevere" 100.000 kroner til manden...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : alexbo

Dato : 19-02-10 23:23

"Jesper Brock" skrev

> Hver part får halvdelen af den anden parts netto-bodel... og det behøver
> bestemt ikke svare til en 50-50-deling.

Det var det Stein Baggers kone løb ind i.

Hun søgte og fik bodeling uden at indse at så skulle hun aflevere halvdelen
af sin formue til Stein, og fik så halvdelen af hans ikke eksisterende
formue.
Hun har formentlig troet at hun derved reddede sin formue, men i stedet gav
hun halvdelen til Steins kreditorer..

Først fik hun tinglyst en bosondring, så ville hun have den ophævet men fik
nej i byretten, og til sidst endte det alligevel godt i landsretten.
http://www.business.dk/tech-mobil/kurator-faar-ikke-fingre-i-anette-uttenthals-millioner

Det kunne have været interessant med en sag om advokatansvar for dårlig
rådgivning i millionklasssen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 19-02-10 23:29

Den 19-02-2010 22:03, Jesper Brock skrev:

> [...]
> beholder sin egen gæld... tværtimod kommer konen (der har mindst gæld)
> til at "aflevere" 100.000 kroner til manden...

Du har ret. jeg vrøvlede lidt.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jesper Brock

Dato : 20-02-10 14:42

Kasper Demant skrev:
> Du har ret. jeg vrøvlede lidt.

Shit happens.

Du giver ellers mange gode og kompetente svar i gruppen - keep up the
good work.

Fra : Kasper Demant

Dato : 21-02-10 23:35

Den 20-02-2010 14:41, Jesper Brock skrev:

> Shit happens.
>
> Du giver ellers mange gode og kompetente svar i gruppen - keep up the
> good work.

Mange tak for den fine ros

--
Vh.