Levetid på varmvandsbeholder?
Fra : Klaus G.

Dato : 19-02-10 21:28

Hej.

Jeg er ved at lave vores vaskerum i kælderen om. I samme ombæring skal der
laves noget VVS arbejde. Vi har jo så den her 110liter varmvandsbeholder,
som bliver varmet op af fjernvarmen... Men hvor lang levetid skal man
forvente af sådan en bandit? Hele gulvet er jo brækket op, så det er nu der
er rig mulighed for at svine med rustent vand osv., hvis vi vil have den
skiftet ud jo...

Den vi har nu, er fra 1993, altså ~17år gammel. Så var det jeg tænkte på, at
vi lige så godt kan få skiftet den ud, hvis de har ry for ikke at blive
meget mere end f.eks. 20år. Og så slippe for bøvlet med en utæt beholder i
nærmeste fremtid.

Så hvad er jeres erfaring mht. varmvandsbeholdere? :)

--
Klaus G.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 19-02-10 21:31

On Fri, 19 Feb 2010 21:28:05 +0100, "Klaus G."
<webmaster@seth-enoch.dk> wrote:

>Så hvad er jeres erfaring mht. varmvandsbeholdere? :)

Vores sprang læk indvendig pga tæring for 2 år siden, så den lukkede
koldtvand ud i centralsystemet = overtryksventilen spyttede vand ud.

Vi aner ikke hvor gammel den var, lå over salamanderkedlen. Olietanken
var 42 år gammel, formoder fyr og varmtvandsbeholder var installeret
på samme tid. Så den nåede altså at blive godt 40 år. Men jeg formoder
der er mange faktorer der spiller ind med hvor gammel den kan blive.

Og den var ufattelig tilkalket iøvrigt.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Max

Dato : 19-02-10 22:18

Hej Klaus

> Så hvad er jeres erfaring mht. varmvandsbeholdere? :)

At dem smider man ud og erstatter med en
gennemstrømningsvandvarmer, den fylder
ikke nær så meget, den koster ikke noget
at holde igang, og den kan levere konstante
mængder af varmt vand i evigheder.

--
Mvh Max

Fra : Mads Nielsen

Dato : 19-02-10 22:30

Max skrev:
> [...]
> gennemstrømningsvandvarmer, den fylder
> ikke nær så meget, den koster ikke noget
> at holde igang, og den kan levere konstante

Nu er det desværre ikke i alle fjernvarmeinstallationer, at det er
muligt at få en gennemstrømsvandvarmer til at fungere efter hensigten.

Fra : Steen Suder

Dato : 19-02-10 23:30

On 19-02-2010 22:17, Max wrote:
> [...]
> gennemstrømningsvandvarmer, den fylder
> ikke nær så meget, den koster ikke noget
> at holde igang, og den kan levere konstante

- Givet tilstrækkelig fremløbstemperatur og differenstryk.
Gæt hvor man har mulighed for at spare, hvis man er et varmeværk.

Teknisk er fordelen ved en veksler i en beholder at den er på ca. 8kW
typisk. Gennemstrømningsveksleren skal kunne levere ca. 32kW jf.
vandnormen (+ tab, altså 35-40kW).

Dermed rammer sidstnævnte hurtigere loftet for hvad der kan trækkes ud
af fjernvarmevandet.
Beholderen, på den anden side, belaster fjernvarmen mere jævnt (og mindre).

Typisk er vekslerne i en gennemstrømningsunit pladevekslere. Sådanne har
plader, der sidder meget tæt. Dette betyder en markant kortere levetid
grundet tilkalkning.

Men jo; den fylder mindre.

Jeg vælger en moderne varmtvandsbeholder.

--
Steen Suder

Fra : jos

Dato : 20-02-10 11:15

Steen Suder wrote:
> [...]
Som fremgår af tråden, er der mange faktorer som har betydning for
effektiviteten af en gennemstrøms.
Deraf også husstandens forbrugsmønster, afregningsform og længde af
stikledning.
Gennemstrømsvarmer er uegnet, hvis der eks. er lang tilledning, og forbrug
intermiterende, samtidig med at der afregnes pr. KWh.
Dvs. at der er størst chance for success hvis huset har meget
gulvvarme, -dvs. konstant forbrug.

Iøvrigt er min erfaring at gennemstrømsvandvarmere har markant lavere
levetid (~faktor 10)

finn

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-10 00:39

> At dem smider man ud og erstatter med en
> gennemstrømningsvandvarmer, den fylder
> ikke nær så meget, den koster ikke noget
> at holde igang, og den kan levere konstante
> mængder af varmt vand i evigheder.

Gælder din kommentar også ved el? Jo, de findes på el, men er ikke særlige
udbredte herhjemme.

Vi har nogle venner i England der har det (det er de vist mere udbredte
derovre), og deres erfaring er, at det kan være svært at få varmt nok vand
ved brusebad. Derudover skal det med at sådan en fætter tager ca 9000watt
for at levere vandet. jojo, den kører jo kun når der er forbrug, men
omvendt, hvis den skal sidde både ved køkkenvasken, badet, håndvasken etc,
så skal der altså laves nogle seriøse el installationer. At have en fælles
enhed til det hele må kræve en ret voldsom enhed, som jeg ikke ved om der
findes.

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 01:15

Max skrev:
> [...]
> gennemstrømningsvandvarmer, den fylder
> ikke nær så meget, den koster ikke noget
> at holde igang, og den kan levere konstante

- - - - men er ikke accepteret af alle fjernvarme-producenter (noget
forplumret snak om for meget on/off -forbrug der ikke er til at styre
centralt)

--
Armand.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 20-02-10 00:59

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nærmeste fremtid.
>
> Så hvad er jeres erfaring mht. varmvandsbeholdere? :)

Da vi købte huset havde det siddet en 3oL el-beholder i 12 år. Der var varmt
vand i 3 minutter, så var det sket.
Den var massiv af kalk og blev udskiftet med en ny 30L. Den holdte i 4 år,
så var den gal igen. Kalk, denne gang kunne jeg bare tage den ned og tømme
den, samt skifte anode. Det gør jeg nu hver 3år, selv med alverdens
kalksplittere på.
Vi har også monteret partikketfilter på hovedhanen, det tager kun okker og
rust, ikke kalk.

Hvordan man kommer vores voldsomme kalk-forkomst til livs ved jeg faktisk
ikke, dvs man kan jo monterer en rensningsanlæg, men det koster kassen,
inden i drift eller i indkøb.

/Leon

Fra : Elmand

Dato : 20-02-10 08:55

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke, dvs man kan jo monterer en rensningsanlæg, men det koster kassen, inden

Det er ikke så svært- Sådan en beholder kan nemt klarer 15-20 år uden problemer,
hvis den ikke er fejlmonteret.

1: Beholderen er alt,alt for lille til et 1-fam hus.- og for at få lidt "mere
varmt
vand ud af den er der skruet op for tempereraturen.!! - Det er ravruskende
galt.
Det bliver en kraftig kalkdannelse efter ca 55 grader.
Så der skal holdes en temp på ca 50 grader.
Beholderen bør være en 110 liters ( absolut minimum 60)
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Petersen Michael

Dato : 20-02-10 09:18

Klaus G. wrote:

> Så hvad er jeres erfaring mht. varmvandsbeholdere? :)

Jeg tror min er fra 1975, og den virker fint..

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Bent E.

Dato : 20-02-10 14:41

Klaus G. wrote:
> [...]
> nærmeste fremtid.
>
> Så hvad er jeres erfaring mht. varmvandsbeholdere? :)

Ja, min er fra 1972. (ARO, 200 liter).
Jeg har skiftet anode ca. hvert 4. år; det forlænger jo nok levetiden noget.

Mvh Bent E.

Fra : CC

Dato : 20-02-10 18:15

"Klaus G." skrev i meddelelsen ...
> [...]
> meget mere end f.eks. 20år. Og så slippe for bøvlet med en utæt beholder i

Er der anode i, og har den nogensinde været skiftet ?
Bor du i et område med kalkrigt vand, og er beholderen nogensinde blevet
udslammet/afsyret?

Hvis du svare nej, ja og nej - Så ville jeg skifte beholderen til noget mere
tidsvarende.