Hjul -/ Dækstørrelser
Fra : Mort1s1

Dato : 20-02-10 12:36

Den bil jeg har "i kikkerten" lige nu findes i forskellige varianter, en
model kører med 6J x 15 hjul og 195 / 65 R 15" dæk, en anden med 6½J x 16
hjul og 205 / 55 R 16 dæk - Ville man uden videre kunne skifte mellem de to
hjul- / dækstørrelser?

Mort1s1

Fra : alexbo

Dato : 20-02-10 13:05

"Mort1s1" skrev

> [...]
> model kører med 6J x 15 hjul og 195 / 65 R 15" dæk, en anden med 6½J x
> 16 hjul og 205 / 55 R 16 dæk - Ville man uden videre kunne skifte mellem

Dæk størrelserne kan der lovligt skiftes imellem de er lige store, men det
er ikke sikkert at fælgene passer, der kan være en anden ET, huldiameter
eller bremserne på 16" modellen er større.
Nu valgte du at undlade at skrive hvilken bil, så svaret er noget generelt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 21:16

alexbo skrev:
> [...]
> eller bremserne på 16" modellen er større.
> Nu valgte du at undlade at skrive hvilken bil, så svaret er noget generelt.

Øhh?
Det er da sjældendt at fælgmonteringen ændres på samme model, således
kørte min tidligere P205 på 145/80-13 men et sæt hjul fra en P106 Rallye
á: 175/60-14 gled lige på!
Samtidig er der da ikke noget særligt i at skifte til 1" større
fælgdiameter - det er da dét alle gør når de køber alu-sutter.

Eneste mistro man kunne have, var i tilfælde at det er de mindre fælge
der vil skiftes om til - Dér kan bremse-størrelsen være en hindring!

--
Armand.

Fra : Mort1s1

Dato : 20-02-10 22:57

> [...]
>
> Eneste mistro man kunne have, var i tilfælde at det er de mindre fælge der
> vil skiftes om til - Dér kan bremse-størrelsen være en hindring!

GOLF 6 Trendline har standardmonteret 6 j x 15 (195/65 R 15, medens GOLF 6
Comfortline har 6½ J x 16 (205/55 R 16), jeg tænkte faktisk på, at gemme
mine 15" vinterhjul og bruge dem på min nye GOLF Comfortline - de er jo,
trods alt, lidt smallere - er det en rigtig dårlig ide?

Mort1s1

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 23:05

Mort1s1 skrev:

> [...]
> gemme mine 15" vinterhjul og bruge dem på min nye GOLF Comfortline - de
> er jo, trods alt, lidt smallere - er det en rigtig dårlig ide?

AHA!
Mon der er nogen bremse-forøgelse på de to modeller, det lyder mest som
udstyrsvarianter der inkluderer fælgene hvilket jo ikke gør spændet det
samme som mellem mors Golf og en GTi (medmindre mor også har en GTi).
Man burde kunne surfe sig til bremseskivernes dimensioner et sted på
netet, men jég er ikke den der ved derom.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 23:11

Armand skrev:
> Mort1s1 skrev:
>>

> Man burde kunne surfe sig til bremseskivernes dimensioner et sted på
> netet, men jég er ikke den der ved derom.

På den anden side, så spørges der sjældent ind til udstyrsvarianten men
blot model; motorstørrelse og årgang, hvis man bestiller bremseskiver
til sin bil!

Så jeg er på nippet til at give grønt lys og det er da enkelt at gemme
fælgene til vugnen er købt hvorefter at de kan forsøges monteret.
Du kunne jo også spørge til at få den leveret med dine vinterfælge
monteret og derved overlade bøvlet og det klare svar til VAG's værksted.

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-10 23:59

Mort1s1 skriver:

> [...]
> mine 15" vinterhjul og bruge dem på min nye GOLF Comfortline - de er jo,
> trods alt, lidt smallere - er det en rigtig dårlig ide?

Nej, det er en god ide - hvis altså de kan komme på.

1,4TSI/160HK har 16" som mindste fælg - så jeg har et sæt 15" i
overskud....

Klaus

Fra : Mort1s1

Dato : 21-02-10 11:32

> Mort1s1 skriver:

> Nej, det er en god ide - hvis altså de kan komme på.
>
> 1,4TSI/160HK har 16" som mindste fælg - så jeg har et sæt 15" i
> overskud....

Hvad mener du med 16" som mindste fælg? Hvis hulafstanden iøvrigt er den
samme, så må det, jævnfør tidligere svar, være OK at bruge 15" f.eks. som
vinterhjul.....

Mort1s1

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-10 15:37

Mort1s1 skriver:

> Hvad mener du med 16" som mindste fælg?

At på min bil kan en 15" fælg ikke gå ind over bremsecaliperne, 16" er
meget snært.

Det er det samme på min Touran.

> Hvis hulafstanden iøvrigt er den
> samme, så må det, jævnfør tidligere svar, være OK at bruge 15" f.eks. som
> vinterhjul.....

Hvis de kan være der. Hvilken motorversion taler vi om?

Klaus

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 20:46

Mort1s1 skrev:

> [...]
>>

> Hvad mener du med 16" som mindste fælg? Hvis hulafstanden iøvrigt er den
> samme, så må det, jævnfør tidligere svar, være OK at bruge 15" f.eks.

Hvis modellen ikke er solgt med mindre fælge end 16", er bremserne højst
sandsynligt dimensioneret efter dén fælgstørrelse, hvorved at 15" kan
komme til at mangle plads.
Men for dit vedkommende er modellen jo også solgt med 15"!

--
Armand.

Fra : Mort1s1

Dato : 22-02-10 20:19

> [...]
> komme til at mangle plads.
> Men for dit vedkommende er modellen jo også solgt med 15"!

Nej - modellen (Comfortline) sælges med 16" hjul, så jeg må vente og se,
hvad der kan lade sig gøre...............

Mort1s1

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-10 22:43

Mort1s1 skriver:

> Nej - modellen (Comfortline) sælges med 16" hjul, så jeg må vente og se,
> hvad der kan lade sig gøre...............

Hvilken motor har du købt bilen med?

Klaus

Fra : Mort1s1

Dato : 23-02-10 23:30

> Mort1s1 skriver:

> Hvilken motor har du købt bilen med?
>

> Klaus

Jeg har købt med 122 hk, vistnok den aller-aller-aller sidste VIP model der
var til rådighed , men - jo jeg synes også 160 hk modellen er fed, men jeg
kommer fra en 102 hk, så det går vel, og så kunne man jo ikke få 160 hk
modellrn som VIP.

Mort1s1

Fra : Armand

Dato : 23-02-10 00:44

Mort1s1 skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Nej - modellen (Comfortline) sælges med 16" hjul, så jeg må vente og se,
> hvad der kan lade sig gøre...............

I denne henseende er 'modellen' at regne for en Golf6, som jo også
sælges med 15"!

--
Armand.