Bus i Tyskland:Ambassade opgav forkert has~
Fra : thl

Dato : 19-02-10 17:07

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-02-10 17:11

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4b7eb72f$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
> http://nyhederne.tv2.dk/article/28687888/?nidk

Der jo en del kloge Åger i DK som har besvær med det tyske...

mvh/Bjørn J.

Fra : thl

Dato : 19-02-10 17:16

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Der jo en del kloge Åger i DK som har besvær med det tyske...
>
> mvh/Bjørn J.

Hvad hedder en klogeÅge på tysk, der er åbenbart også¨
besvær syd for grænsen

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/02/19/152356.htm

mvh
Thorbjørn

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-02-10 17:21

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad hedder en klogeÅge på tysk, der er åbenbart også¨
> besvær syd for grænsen

Peter der Klugscheisser.

mvh/Bjørn J.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-02-10 19:43

On Fri, 19 Feb 2010 17:21:11 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Peter der Klugscheisser.

Hvad hedder så en "Brian" på tysk ?

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-02-10 19:55

KLIP

> Hvad hedder så en "Brian" på tysk ?

Brian

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 02:37

Hans Kjaergaard skrev:

> Hvad hedder så en "Brian" på tysk ?

Werner
<http://www.youtube.com/watch?v=1T19swVesI0&feature=PlayList&p=17231C334F602885&index=0&playnext=1>
(vær ikke ked af hvis i ikke kan tysk, for der er så meget dialekt og
slang i at det næsten ér umuligt at tyde selv for en sønderjyde)

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-10 19:36

Den 19-02-2010 17:16, thl skrev:

> Hvad hedder en klogeÅge på tysk, der er åbenbart også¨
> besvær syd for grænsen
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/02/19/152356.htm

Nu gad jeg ikke læse teksten. Men har også være fremme at de ikke havde
vinterdæk på. Det ses ellers tydeligt på billedet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henning

Dato : 19-02-10 21:29

On Fri, 19 Feb 2010 19:35:45 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Nu gad jeg ikke læse teksten. Men har også være fremme at de ikke havde
>vinterdæk på. Det ses ellers tydeligt på billedet.

Det har også været fremme at Jorden går under i morgen, og at en
uskyldig mand har slået en kvinde ihjel. Hvordan kan du "tydeligt på
billedet" se forskel på sommer- vinter- og helårsdæk?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-10 22:06

Den 19-02-2010 21:29, Henning skrev:

> Det har også været fremme at Jorden går under i morgen, og at en
> uskyldig mand har slået en kvinde ihjel. Hvordan kan du "tydeligt på
> billedet" se forskel på sommer- vinter- og helårsdæk?

Vi kan jo starte med at lukke øjnene op og se på det grove mønster man
ser på trækdækkene. Hvis vi skal køre den linie.

Hele det massehysteri med "sommerdæk", "helårsdæk" og vinterdæk er ved
at gå over gevind. En avis ved at selskabet ikke kører med det på deres
mindre busser. Så har de det nok heller ikke på deres store busser. Der
findes vinterdæk til forhjul. Men de er dælme sjældent anvendt. Jeg har
aldrig set dem. Hverken i i vore egne eller nede i alperne.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 02:47

Ib Jakobsen skrev:

> Der findes vinterdæk til forhjul.

Til forhjul alene?
Det fik man ikke lov til at gøre på sin privatbil :-|
Og hvorledes stemmer det overens med snakken om 'bedste hjul bagpå ved
dækskifte' ??

--
Armand.

Fra : SvenP

Dato : 20-02-10 13:20

> Det fik man ikke lov til at gøre på sin privatbil :-|
> Og hvorledes stemmer det overens med snakken om 'bedste hjul bagpå ved

Er det ikke de bedste hjul, på de trækkende hjul?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-02-10 15:07

On Sat, 20 Feb 2010 13:20:03 +0100, "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com>
wrote:

>Er det ikke de bedste hjul, på de trækkende hjul?
Sådan lød rådet for år tilbage, dengang man kunne køre med vinterdæk
på den ene aksel og sommerdærk på den anden, dem der har prøvet nye
vinterdæk på forakslen og sommerdæk på bagakslen på en forhjulstrækker
kan fortælle at det ikke er nogen god kombination, bagenden skrider ud
for et godt ord, og uden kontrol over bagenden ryger du af vejen.

/Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-10 18:13

Den 20-02-2010 02:46, Armand skrev:

> Til forhjul alene?

Nu hyles der en del om manglende vinterdæk og mordere i samme sætning.
Som jeg påpeger i andet indlæg ses det tydeligt at den er monteret med
vinterdæk på trækakslen. Så er der nogen der vil spørge om der i det
hele taget findes vinterdæk til foraksel/støtteaksel. Også kaldet
boggie. Det gør der. Men Jeg har aldrig set dem i virkeligheden. Faktisk
aner jeg ikke om det er lovkrav. Og om man må nøjes med vinterdæk på en
enkelt aksel.

> Det fik man ikke lov til at gøre på sin privatbil :-|

Nu er der ikke så mange Setra S328DT der er til privatkørsel.

> Og hvorledes stemmer det overens med snakken om 'bedste hjul bagpå ved
> dækskifte' ??

Nu snakker vi busser. Ikke mange af dem er med forhjulstræk.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 19-02-10 18:16

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> Der jo en del kloge Åger i DK som har besvær med det tyske...

Ja men så må direktøren finde en der både kan tysk og finde de officielle
regler.
Det er ikke lykkedes denne NG så det er nok svært, det bedste de tyskkyndige
er kommet op med er en anhængerbutik.

mvh
Alex Christensen

Fra : Craner

Dato : 19-02-10 17:17

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> http://nyhederne.tv2.dk/article/28687888/?nidk

Ok. men det forklarer jo stadigvæk ikke hvorfor der skal køres med 100 på en
sneglat vej. Vi må også køre 130 på motorvejen, hvor jeg bor men der er
sjovt nok ingen der gør brug af deres ret, da nordjyder har lært at læse
vejbanen. Der kører idag ikke over 80km/t, for alt andet er tåbeligt.
Afpas hastigheden efter forholdene, det er nu nok det bedste råd der kan
gives.

Poul

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-02-10 17:44

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> http://nyhederne.tv2.dk/article/28687888/?nidk

Man forsøger vist at få opmærksomheden væk fra de manglende vinterdæk ...

--
Per

Fra : Henning

Dato : 19-02-10 17:57

>Man forsøger vist at få opmærksomheden væk fra de manglende vinterdæk ...

Manglende vinterdæk? Det er der vist ingen dokumentation på?

Fra : Kent Friis

Dato : 19-02-10 18:04

Den Fri, 19 Feb 2010 17:57:28 +0100 skrev Henning:

> Manglende vinterdæk? Det er der vist ingen dokumentation på?

Det er blevet nævnt fra sædvanligvis upålidelig kilde (aka. en
journalist). Politiet har antageligt også dokumentation, men det
får vi nok ikke at se. Så alt i alt er der lige så lidt/meget
dokumentation på den påstand som alle de andre vi kan læse om.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 02:31

Henning skrev:

> Manglende vinterdæk? Det er der vist ingen dokumentation på?

Endsige decideret krav til!

--
Armand.

Fra : thl

Dato : 20-02-10 02:39

> Endsige decideret krav til!
>
> --
> Armand.

I Tyskland gælder
Køretøjet skal være tilpasset vejrforholdene, herunder hører en til
forholdene egnet dækmontering, vintervejr = vinterdæk. Det gælder også for
udenlandske biler. M+S mærkning anses for at være vinterdæk, det gælder også
for busser og lastbiler.

mvh
Thorbjørn

Fra : alexbo

Dato : 19-02-10 18:03

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev

> http://nyhederne.tv2.dk/article/28687888/?nidk

Han var åbenbart i tvivl om reglerne så han spørger på erhvervsskolen, der
spørger en ambassade der spørger på en politistation, og så regner
direktøren med at det nok er rigtigt.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/02/19/000400.htm?rss=true

Helt ærligt hvor dum må man være, han kunne lige så godt have spurgt på
bodegaen.
Hvis man spørger en dansk betjent om man må køre med trailer når ens bil er
godkendt til synsfri sammenkobling så svarer han sikkert også bare ja.
Netop dette at direktøren var i tvivl gør det mere uforståeligt at han ikke
undersøger sagen ordentligt, og får de tyske regler på skrift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-02-10 19:42

On Fri, 19 Feb 2010 18:03:19 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>godkendt til synsfri sammenkobling så svarer han sikkert også bare ja.
Ja man skal passe på med bare at tage et udsagn fra en tilfældig
politimand for gode vare.

>Netop dette at direktøren var i tvivl gør det mere uforståeligt at han ikke
>undersøger sagen ordentligt, og får de tyske regler på skrift.
Helt enig, det er også lidt påfaldende at vi ikke har fået
indblik/dokumentation på hvad de egentligt spurgte ambassaden om,
nogen gange kan man jo stille et spørgsmål således at svaret er givet
på forhånd.

Man kan dog stadig undres meget over den tvivl direktøren har mht.
fatregler, alt den stund at Hans Christiansen, sekretariatschef i
Transporterhvervets Uddannelsesråd udtaler at "Fartregler er
elementært grundstof, som jeg er sikker på enhver professionel
chauffør kan skrive under på, at være blevet undervist i".
Og så skulle samme direktør bliver brugt som censor på
buschaufføruddannelsen som så tilsyneladende sorterer under
Transporterhvervets Uddannelsesråd.
Der er godt nok lidt løse ende i den sag.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-10 21:51

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> indblik/dokumentation på hvad de egentligt spurgte ambassaden om,
> nogen gange kan man jo stille et spørgsmål således at svaret er givet

Der er spurgt til hvad en 'tempo 100' godkendt bus må køre med en 'tempo
100' godkendt trailer.

Tysk politi har bekræftet at havde fået spørgsmålet, og at de har givet
det svar der refereres til om at det er tilladt at køre 100 km/t med den
ekvipage. Ingen der render fra ansvar der.

De er så først efter ulykken blevet korrekset af højere myndighed, så de
nu vil give det rigtige svar.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-10 22:09

Den 19-02-2010 21:50, Finn Guldmann skrev:

> [...]
> det svar der refereres til om at det er tilladt at køre 100 km/t med den
> ekvipage. Ingen der render fra ansvar der.

Næste spørgsmål må så være. Hvis en tempo 100 bus ikke må, hvem må så?.
En Golf f.eks?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-10 22:17

Ib Jakobsen skrev:
> Næste spørgsmål må så være. Hvis en tempo 100 bus ikke må, hvem må så?.
> En Golf f.eks?.

Hvis du anskaffer en CV der må trækkes af den der Glof, burde det ikke
være umulig at få CV'en 'tempo 100' godkendt. Og så må du køre op til
100 km/t i Tyskland.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-10 22:27

Den 19-02-2010 22:16, Finn Guldmann skrev:

> Hvis du anskaffer en CV der må trækkes af den der Glof, burde det ikke
> være umulig at få CV'en 'tempo 100' godkendt. Og så må du køre op til
> 100 km/t i Tyskland.

Jo, men det er ikke det jeg mener. Hvis begge er godkendt til 100 og
lever op til kravene hver for sig. Hvor skulle de så ikke måtte det i
kombination?. Det kan næppe være noget med det trækkende køretøjs vægt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 19-02-10 23:01

"Ib Jakobsen" skrev

> Jo, men det er ikke det jeg mener. Hvis begge er godkendt til 100 og lever
> op til kravene hver for sig. Hvor skulle de så ikke måtte det i
> kombination?. Det kan næppe være noget med det trækkende køretøjs vægt.

Uden at have kunnet finde de konkrete tyske regler kan man gætte på at.

En bus kan blive tempo100 godkendt, så må den køre 100km/t i stedet for
80km/t.
Tempo 100 für Omnibusse
Nur mit amtlichem Siegel auf der "100"-Plakette, darf ein Omnibus schneller
als 80 km/h fahren.
http://www.rda.de/Recht-Detail.326+M51350c5e34c.0.html

En anhænger/campingvogn kan blive tempo 100 godkendt, så må den trækkes af
en personbil/minibus med 100 km/t
Men et vogntog bestående af en bus og en hænger må kun køre 80 km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-02-10 11:40

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jo, men det er ikke det jeg mener. Hvis begge er godkendt til 100 og lever
> op til kravene hver for sig. Hvor skulle de så ikke måtte det i
> kombination?. Det kan næppe være noget med det trækkende køretøjs vægt.

Jo :)

--
Per

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-10 18:18

Den 20-02-2010 11:40, Per Henneberg Kristensen skrev:

> Jo :)

Det lyder da fornuftigt. Man kan registrere en pænt stor trailer,
grænsen kender jeg ikke, til 100km/t. Der samme kan man med en stor bus.
Men den store tunge bus kan åbenbart ikke sikkert køre med den relativt
ringe vægt efter. Men så kan man bare spænde en lille skralderpotte
foran og så blæse uden om bussen.

Som sagt andetsteds mærker man ikke en 3 tons trailer efter 24/26 tons bus.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-10 18:28

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Men så kan man bare spænde en lille skralderpotte foran og så blæse uden om
>bussen.

Jep, og jeg må endda spænde en 2,5 meter bred campingvogn på op til 2 ton
efter min skralderpotte.

Det er ganske enkelt det rene svir at overhale en lastvogn med anhænger
eller en bus med ditto med hele sit dejlige ferietræk.

Det holder en beskæftiget og underholdt hele vejen ned gennem Tyskland..og
se specielt fjæset på dansk chauffør, når man kører om ved ham/hende...)

mvh/Bjørn J.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-10 19:02

Den 20-02-2010 18:28, Bjørn J. skrev:

> Det holder en beskæftiget og underholdt hele vejen ned gennem Tyskland..og
> se specielt fjæset på dansk chauffør, når man kører om ved ham/hende...)

Nå ja. Men så havde vi andre fornøjelsen op ad bakkerne. Hvor
campingfolket tabte fart. Så kunne man bare lige køre lidt langtsom
forbi. Vindpresset fra højre forhjørne kunne da nok frembringe brune
streger i underpermissionerne hos nogen campingpiloter.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-10 19:06

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Vindpresset fra højre forhjørne kunne da nok frembringe brune streger i
> underpermissionerne hos nogen campingpiloter.

Njaee...det problem havde jeg ikke og har heller ikke i dag.

Jeg morer mig nemlig med i DK at ligge i baghjul på Brummierne og så trække
fra dem op ad bakkerne, hvor der er krybespor og det med med hele
menageriet..)

Så får man igen et "smil" fra chaufføren, da han lige har overhalet mit træk
med +80 km/t....og nu taber pusten gevaldigt....

mvh/Bjørn J.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 20-02-10 19:40

On Sat, 20 Feb 2010 19:05:50 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg morer mig nemlig med i DK at ligge i baghjul på Brummierne og så trække
>fra dem op ad bakkerne, hvor der er krybespor og det med med hele

Nu husker du vel at checke, at krybesporet ikke også er obligatorisk
for dig? Og ligeledes overhalingsforbudene?

>--

>Så får man igen et "smil" fra chaufføren, da han lige har overhalet mit træk
>med +80 km/t....og nu taber pusten gevaldigt....

>--

Vi kører jo rundt og gør gavn for føden. Vi har som regel pakker med.

I modsætning til feriefolket, der bare fiser rundt og ødsler med de
fossile brændstoffer.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-10 20:10

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu husker du vel at checke, at krybesporet ikke også er obligatorisk
> for dig? Og ligeledes overhalingsforbudene?

Ja da, jeg har ikke set nogen som er behæftet med påbud endnu, kun
anvisning, hvis såfremt man ikke kan følge med trafikken..

> Vi kører jo rundt og gør gavn for føden. Vi har som regel pakker med.

De kommer også frem ... engang jo..

> I modsætning til feriefolket, der bare fiser rundt og ødsler med de
> fossile brændstoffer.

Det er herligt , ik' ..)

mvh/Bjørn J.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 20-02-10 19:35

On Sat, 20 Feb 2010 18:28:11 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>KLIP

>Jep, og jeg må endda spænde en 2,5 meter bred campingvogn på op til 2 ton

Jaså? Kræver sådan et arrangement ikke at det trækkende køretøj er
udstyret med en tachograf? .o))

Går grænsen ikke ved 3500 kg?

Så skal føreren jo også have et førerkort til tachografen.

Nye udgifter Jørvad, nye udgifter. ))

> [...]

>se specielt fjæset på dansk chauffør, når man kører om ved ham/hende...)

Sådan et fjæs ser vel fornøjet ud? Det ville mit i hvert fald gøre,
hvis jeg da vel at mærke kan regne med ikke at se mere til den glade
ferieekvipage.

Det kan man bare ikke.

Syncronpisning er ikke feriebilisters speciale. Næh, det er en
individuel sport.

Og når familiens reelle overhovede siger:

Far, kør liiiige lidt langsomt her, der er liiiige noget jeg skal se,
så retter farmand ind til højre.

I Australien kaldes de for Rubbernecks. Det er ikke svært at forstå
hvorfor.

Alt i alt burde skidtet forbydes ved lov, og så længe det ikke er
sådan, må vognmanden bære den ekstraudgift til diesel, som
kølemaskinen bruger når feriefolket skal chikaneres over i hotellerne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-10 20:17

> Jaså? Kræver sådan et arrangement ikke at det trækkende køretøj er
> udstyret med en tachograf? .o))

Ikke endu da...men hvem ved..

> Går grænsen ikke ved 3500 kg?
>
> Så skal føreren jo også have et førerkort til tachografen.

Jeg nøjes nu med at have BE-modellen, det giver ret til et rimeligt stort
vogntog/ferietræk.

> Nye udgifter Jørvad, nye udgifter. ))

> Sådan et fjæs ser vel fornøjet ud? Det ville mit i hvert fald gøre,
> hvis jeg da vel at mærke kan regne med ikke at se mere til den glade
> ferieekvipage.

Nope, du ser os igen......

....... for de kloge hoveder i Danmark mener jo, jeg skal køre langsommere
end du.

At jeg så må køre hurtigere end dig i udlandet, ja, det forbliver så en
gåde.

Mange har gjort de kloge Åger opmærksom på skismen, men det lader de hånt
om.

Hvad med at sætte brummiernes hastighed ned til vores.?...))))

> Syncronpisning er ikke feriebilisters speciale. Næh, det er en
> individuel sport.

Jeg ville gerne syncronisere med den tungere trafik, men det må jeg ikke for
moar (sidste sætning må gerne synges).

> Og når familiens reelle overhovede siger:
>
> Far, kør liiiige lidt langsomt her, der er liiiige noget jeg skal se,
> så retter farmand ind til højre.

Nope, fruentimmeret er forvist til at læse Se&Hør, når fatter styrer
ekvipagen..

mvh/Bjørn

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 20-02-10 20:36

On Sat, 20 Feb 2010 20:17:12 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ikke endu da...men hvem ved..

>Jeg nøjes nu med at have BE-modellen, det giver ret til et rimeligt stort

Fortæl mig noget jeg ikke véd. .o))

>--

>...... for de kloge hoveder i Danmark mener jo, jeg skal køre langsommere
>end du.

>--

Narh, hvis vi følger lovgivningen, kan vi da følges ad.

>--

>At jeg så må køre hurtigere end dig i udlandet, ja, det forbliver så en
>gåde.

>--

Ja, helt op til 130 km/t. i Frankrig, hvilket jeg synes er lige i
overkanten, for sådan en polyestervilla på gummihjul. ;-9

>--

>Mange har gjort de kloge Åger opmærksom på skismen, men det lader de hånt
>om.

>--

De har gået umådeligt længe i skole, og har ikke nærmet sig samfundet
siden.

>--

>Hvad med at sætte brummiernes hastighed ned til vores.?...))))

>--

For min skyld ingen alarm. Så falder forventningerne til
ankomsttiderne i samme takt.

> [...]

>moar (sidste sætning må gerne synges).

>Nope, fruentimmeret er forvist til at læse Se&Hør, når fatter styrer

Det blad læses kun hos frisører og i andre venteværelser.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-10 21:10

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Narh, hvis vi følger lovgivningen, kan vi da følges ad.

Jep, så det må vi hellere gøre..

> Ja, helt op til 130 km/t. i Frankrig, hvilket jeg synes er lige i
> overkanten, for sådan en polyestervilla på gummihjul. ;-9

Så hurtigt ville jeg nu heller ikke bryde mig om at køre med alu-kassen på
"højhastighedsdæk" ... om jeg må bede..<

> De har gået umådeligt længe i skole, og har ikke nærmet sig samfundet
> siden.

Ja, vi har stor glæde af vor velfærd..;)

> For min skyld ingen alarm. Så falder forventningerne til
> ankomsttiderne i samme takt.

Jeg har nu ikke så forfærdelig travlt i min fritid/ferie...

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 02:49

Ib Jakobsen skrev:

> Næste spørgsmål må så være. Hvis en tempo 100 bus ikke må, hvem må så?.
> En Golf f.eks?.

Jup!
Tempo 100 godkendelse kan kun bruges i.f.m. biler til lille kørekort -
Står der tydeligt i det tidligere danske TÜV-link!

--
Armand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-02-10 09:53

On Fri, 19 Feb 2010 21:50:56 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>ekvipage. Ingen der render fra ansvar der.
>
>De er så først efter ulykken blevet korrekset af højere myndighed, så de
Altsammen meget fint, men stadig meget mærkeligt at de spørger den vej
rundt, altså spørger ambassaden. En henvendelse direkte til det Tyske
politi havde været mere logisk.
Man skal nemlig holde sig for øje hvad en ambassade/et konsulat er, og
hvis man tror at man kan få juridsk bindende hjælp/rådgivning uden at
betale tager man meget fejl.

Det ser mere ud til at man har søgt efter et specifikt svar, nemlig
100 km/t, og så har man ellers søgt indtil man fik det svar. Og så
havde man noget at vise/fortælle de chauffører der vidste bedre. Og
selvsamme chauffører hvade et godt svar til passagerer der kunne
formaste sig til at spørge til hastigheden.

Man bør også huske at de (vognmændene) har brug for at svaret er
100km/t. Med 80km/t bliver deres margen så lille at de nemt løber i
problemer med køre/hviletidsbestemmelserne.
Måske det er billigere eller mindre risikofyldt at overtræde
fartgrænserne fremfor køre/hviletidsbestemmelserne ?

Det er også påfaldende at den gode vognmand ikke vifter med sine
beviser på at han må køre 100km/t da der tidligt i forløbet bliver sat
spørgsmålstegn ved om han nu måtte køre 100, dette skriv fra
ambassaden dukker først op meget sent.

Men som før sagt, der er mange løse ender, og div journalisters
sædvanlige grundighed gør det ikke mere overskueligt.

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-02-10 19:53

KLIP

> Netop dette at direktøren var i tvivl gør det mere uforståeligt at han
> ikke
> undersøger sagen ordentligt, og får de tyske regler på skrift.

Dem kan alle bestille i bogform:

http://www.strassenverkehrsamt.de/

mvh/Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-10 21:29

> http://nyhederne.tv2.dk/article/28687888/?nidk

Nu er det jo lidt forkert hvad de skriver der.

Ambassaden misinformerer ikke, den vidrebringer blot misinformation fra
tysk politi.

http://www.jv.dk/artikel/831181

"Men vognmanden bag bussen - Egons Busser - spurgte allerede i 2008
Center for Erhvervsrettet Uddannelse (Selandia) om, hvor hurtigt
busserne måtte køre i Tyskland.

Center for Erhvervsrettet Uddannelse gav spørgsmålet videre til den
danske ambassade, som fejlagtigt sagde 100 km/t. Den besked gav centret
så videre til Egons Busser.

Den danske ambassade i Berlin handlede dog tilsyneladende i god tro, da
den oplyste en forkert fartgrænse. Ambassaden havde nemlig kontaktet
politiet i Flensborg, som altså oplyste en fartgrænse på 100 km/t.

Den forklaring bekræfter politiet i Flensborg, men det er i dag blevet
korrigeret af det tyske forbundstransportministerium, som oplyser, at
hastighedsbegrænsningen for bus med bagagetrailer på tyske motorveje er
80 km/t."