Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
pinhole
Fra : JHF

Dato : 18-02-10 00:33

Hej Gruppe.
Jeg har i et anfald af nysgerrighed eksperimenteret med pinhole
fotografering.
se her. http://mbl-foto.dk/data/archive/JHF_7538.JPG
det er håndholdt, 1/8 sek. iso 6400.

jeg har fulgt instruktionerne på nettet, bl.a. denne:
http://crazymotion.net/make-a-digital-pinhole-camera-lens/w4e1Nv3rHrMAjAy.html

Det har været sjovt, men jeg er lidt skuffet - havde troet der havde
været bare en smule mere skarphed.

Er der nogle der har tips til at opnå højere skarphed i pinhole fotos?

Mit eget bud er at mit pinhole er for stort??

JHF

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-02-10 07:09

On 18 Feb., 08:33, JHF <j...@holte.net> wrote:
> Mit eget bud er at mit pinhole er for stort??

Problemet er nok nærmere at du er nødt til at forstørre
billedet mere end teknikken kan bære.
For at få et skarpt billede på et lille format som
en ccd er, skal hullet være uendeligt lille i et materialet
som er uendeligt tyndt.
Gammeldags pinhole fotografering er jo nærmest 1:1 og til det
er skarpheden jo fin nok.
mvh
Peter Schrøder