Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe Lightroom - hvor lægger det settings~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-02-10 00:51

Hey

Hvor på PCen gemmer Adobe Lightroom 2.6 (windows) sine settings for de
raw billeder man har redigeret?

Jeg synes ikke der ligger noget i mappen med billederne, og RAW filerne
ser også ud til at være uændrede, så jeg gætter på det må være et andet
sted den smider de settings, som sikkert er bundet til min brugerprofil...

Men jeg vil gerne sikre mig, at mine billeder stadig virker og kan
redigeres yderligere, ved skift til en anden PC hvor ejg lægger billerne
over på...

Jeg kan næsten regne ud at det ligger i min "Application
Data\Adobe\Lightroom" et sted, men kan ikke lige finde nogen filer som
specifikt dikterer settings for hver billedfil...

Nogen bud?

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-02-10 01:23

On 2010-02-18 00:50:39 +0100, Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> said:

> [...]
> Data\Adobe\Lightroom" et sted, men kan ikke lige finde nogen filer som
> specifikt dikterer settings for hver billedfil...

Dine redigeringer ligger i Lightroom databasen (eller catalog). Du kan
også få lagt dem i en XMP sidecar fil, ment det sker kun hvis du har
det slået til i preferences. Du kan eksportere billeder med justeringer
og overføre dem til en anden PC vha. export as catalog. Hvis du bare
flytter end folder selvom den ahr xmp filer, så få du ikke alt med.
F.eks. vil virtual copies og collections ikke være med. Desuden vil
justeringer på TIFF og JPG filer heller ikke komme med. Du kan lære alt
om Lightroom via Adobe TV.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-02-10 01:24

On 18-02-2010 00:50, Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> Data\Adobe\Lightroom" et sted, men kan ikke lige finde nogen filer som
> specifikt dikterer settings for hver billedfil...

Ja, de ligger i LR databasen. Så det er vigtigt, at du omgås den med
respekt, og sikrer dig backup af den.

Det kan lads sig gøre at opsætte LR, så data i stedet gemmes i "sidecar"
filer. De er normalt skjulte filer i samme folder som dine rå-filer.

Skal du flytte billeder med redigering til en anden maskine, kan du bede
LR om at eksportere disse filer.

Vil du læse mere: Google ("Lightroom sidecar");
Eller LightRoom help "sidecar"

Bo //