Udleje et værelse
Fra : sls \(2770\)

Dato : 19-02-10 01:33

Hej

Jeg skal udleje et værelse, men ...?
Kan jeg selv bestemme prisen, eller er det boligselskabet der bestemmer det?
Kan jeg finde en brugbar kontrakt på nettet eller skal jeg i boghandleren?
Hvordan finder jeg ud af om lejeindtægten går ud over min boligsikring?

mvh sls

Fra : Jet

Dato : 18-02-10 21:53

On 19 Feb., 01:32, "sls \(2770\)" <s...@FJERNsol.dk> wrote:
> [...]
> Hvordan finder jeg ud af om lejeindtægten går ud over min boligsikring?

ad boligsikring:
husstandsindkomsten både for dig og lejer indgår i beregningen, så det
er nok ikke en god idé
se borger.dk

Fra : Jubii

Dato : 19-02-10 08:01

"sls (2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Jeg skal udleje et værelse, men ...?
> Kan jeg selv bestemme prisen, eller er det boligselskabet der
> bestemmer det?

Du bor til leje og vil "fremleje" et værelse. Derfor se efter/lav en
fremlejekontrakt.
D.v.s. du allerede kender kvadratmeter prisen for hele lejemålet.
Så kan du jo tage kvm prisen for værelset.
Du kan ikke på forhånd vide hvad for udgifter der så tilkommer i brug af
vand og el m.m., så her kan i evt. blive enige om en efterregulering.

Fra lov om almen leje:
§ 64. Lejeren har ret til at fremleje højst halvdelen af boligens
beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i
boligen, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.
-----
§ 65. Lejeren har ret til at fremleje boligen i indtil 2 år, når
lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse,
studieophold, midlertidig forflyttelse eller lignende.
Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig fremlejeforholdet, når
1) det samlede antal personer i boligen vil overstige antallet af
beboelsesrum eller
2) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig
fremlejeforholdet.
-----
Stk. 6. Senest 2 uger før lejeren indgår en fremlejeaftale, skal lejeren
underrette udlejeren om
1) årsagen til lejerens midlertidige fravær,
2) hvem lejeren agter at fremleje til, herunder om den pågældende
opfylder de i stk. 3 eller 4 nævnte betingelser, hvis der er tale om en
almen ungdomsbolig, en almen ældrebolig eller en bolig i et
bofællesskab,
3) antallet af personer i boligen og
4) den krævede lejes størrelse.

Har udlejeren ikke modsat sig den pågældende fremlejeaftale senest 2
uger efter lejerens underretning, kan lejeren indgå aftalen.

Fra : Petersen Michael

Dato : 20-02-10 10:40

sls (2770) wrote:
> Hej
>
> Jeg skal udleje et værelse, men ...?
> Kan jeg selv bestemme prisen, eller er det boligselskabet der
> bestemmer det?

Reglen om udbud og efterspørgsel er en rigtig god regl..

> Kan jeg finde en brugbar kontrakt på nettet eller skal
> jeg i boghandleren?

http://www.dklf.dk/Redskaber/typeformular-a8-blanket.doc

Den bruger jeg, det har til dato ikke givet problemer.

> Hvordan finder jeg ud af om lejeindtægten går ud
> over min boligsikring?

Din boligsikring er udregnet efter dine indtægter og antal m² samt andre
parametre.
Så det vil nok have indflydelse..

www.borger.dk
Der kan ikke deeplinkes, men:
Bolig og flytning > Boligstøtte >

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Jubii

Dato : 20-02-10 13:16

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev
i meddelelsen news:4b7fadf3$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Reglen om udbud og efterspørgsel er en rigtig god regl..

Lad være med at komme med ulovlige råd i juragruppen.

> http://www.dklf.dk/Redskaber/typeformular-a8-blanket.doc
>
> Den bruger jeg, det har til dato ikke givet problemer.

Kan ikke bruges uden mange rettelser. En lejer kan ikke være udlejer.

Fra : Petersen Michael

Dato : 20-02-10 18:08

Jubii wrote:

> Lad være med at komme med ulovlige råd i juragruppen.

Jeg beklager fejlen, men så må du fortælle mig hvor i det ulovlige består?

> Kan ikke bruges uden mange rettelser. En lejer kan ikke være udlejer.

Som jeg ser det er der tale om at udleje et acceessorisk enkeltværelse, hvor
i ligger problemet?

Fra : Jubii

Dato : 20-02-10 21:41

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev
i meddelelsen news:4b8016fd$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg beklager fejlen, men så må du fortælle mig hvor i det ulovlige
> består?

At lejen er bestemt ved lov, i dette tilfælde i afsnit om fremleje.

> Som jeg ser det er der tale om at udleje et acceessorisk
> enkeltværelse, hvor i ligger problemet?

Du har ikke kendskab til at det skulle være accessorisk eller separat.
Det er et værelse en lejer bebor. En lejer kan ikke udleje sin bolig
eller en del af den, den kan derimod fremlejes. Temmelig stor forskel på
at være udlejer og fremlejer.

Fra : Petersen Michael

Dato : 20-02-10 23:30

Jubii wrote:
> [...]

> Det er et værelse en lejer bebor. En lejer kan ikke udleje sin bolig
> eller en del af den, den kan derimod fremlejes. Temmelig stor forskel

Ok, Så beklager jeg mine fejlagtige svar.

Michael Petersen

Fra : Darking

Dato : 20-02-10 11:52

> [...]
> Hvordan finder jeg ud af om lejeindtægten går ud over min boligsikring?

Husk bare at dit boligselskab skal være blevet gjort bekendt med din
fremleje af værelse.
Fremlejen må kun vare i 2 år.
Og du skal ansøge hos dit boligselskab OG få deres tilladelse til at
fremleje

Såfremt du foretager ulovlig fremleje kan du blive smidt ud af dit
lejemål (paragraf 65 og 66 i lov om almene boliger)

Fra : sls \(2770\)

Dato : 20-02-10 22:03

"Darking" <darking@darking.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Såfremt du foretager ulovlig fremleje kan du blive smidt ud af dit
> lejemål (paragraf 65 og 66 i lov om almene boliger)

Takker for svarene..

Hvis jeg har forstået det rigtigt så...
Kontakter jeg mit boligselskab og fortæller jeg fremlejer et værelse ud.
Prisen vælger jeg selv (det bliver bare det jeg mister i min boligstøtte)
Den kontrakt som der er linket til kan jeg godt bruge?
http://www.dklf.dk/Redskaber/typeformular-a8-blanket.doc

Mvh sls

Fra : Petersen Michael

Dato : 20-02-10 23:32

sls (2770) wrote:

> [...]
> ud. Prisen vælger jeg selv (det bliver bare det jeg mister i min
> boligstøtte) Den kontrakt som der er linket til kan jeg godt bruge?

Det er i følge jubii ikke nogen god plan..
A8 virker for mig, fordi jeg bor i ejet hus, og udlejer et accesorisk
enkeltværelse.
Jeg beklager villedningen.

Michael Petersen

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-10 12:49

> Fremlejen må kun vare i 2 år.

Er det ikke kun ved fremleje af mere end halvdelen af lejligheden at der er
den tidsbegræsning ? - Ikke når det blot er et værelse ?

/A