Udlejning og skat
Fra : Leo_Jensen

Dato : 18-02-10 11:19

Hej

Selvangivelsen nærmer sig med raske skridt, og vi har haft vores gamle
hus udlejet siden februar 2009.

Jeg overvejer at tage fat i en revisor, men hvis jeg kan få
kvalificeret bistand her er det jo billigere...

Jeg har følgende tal:

Lejeindtægt 11 x 5500 = 60500

Jeg kan så vælge et fast fradrag på 1 1/3% af ejendomsværdien
(1.400.000), dog mindst 24000. Det betyder i mit tilfælde at tallet er
24000 kr.
Med udlejning i 11 mdr giver det 22000 kr i fradrag og dermed
beskatning af 38500 kr.

Alternativt kan jeg lave et regnskab og fratrække faktiske udgifter
for de 11 måneder huset har været udlejet:

Forsikring = 2306
Ejd-skat: = 2858
Vandafledningsafgift: 11777
Vedligehold: 1200
Afskrivning og udgifter til administration,revisor: ?

I alt 18141 kr + den sidste post.

Som jeg læser Skats vejledning er udgifter til finansiering af huset
ikke en del af ovenstående regnskab, da renteudgifterne bare
fratrækkes på sædvanlig vis.

Har jeg overset noget, eller er det bare at vælge den nemme løsning og
oplyse de 38500 som lejeindtægt ??
Der bliver ikke mange kroners forskel om jeg gør det ene eller det
andet.

MVH Leo

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-02-10 00:50

Leo_Jensen wrote:

> [...]
>
> Som jeg læser Skats vejledning er udgifter til finansiering af huset
> ikke en del af ovenstående regnskab, da renteudgifterne bare

korrekt, forudsat du ikke flytter over i virksomheds/kapitalafkast-ordning.

> Har jeg overset noget, eller er det bare at vælge den nemme løsning og
> oplyse de 38500 som lejeindtægt ??
> Der bliver ikke mange kroners forskel om jeg gør det ene eller det
> andet.

Da jeg lejede ud så opdagede jeg at der betales bruttoskat (arbejdsmarkedsbidrag)
af lejeindægten, så det var for mig en dårlig løsning at bruge den metode.

Vælger man kapitalindkomst- eller evt. virksomheds-ordning
så betales kun "bruttoskat" af overskuddet efter udgifter og rente+bidrag,
men man skal så bøvle med en af de to ordninger og en udvidet selvangivelse
og et lille simpelt husregnskab.
Så prøv at regne på de forskellige løsninger.

Der er også regler for hvad "vedligehold" må omfatte ved husudlejning,
så f.eks. udskiftning af defekt køleskab eller lign er ikke vedligehold
og kan ikke fratrækkes.

Muligvis det kan være en ide med en revisor, men ikke hvis han koster
mere end besparelsen ved kapitalindkomst/virksomhedsordningen.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 20-02-10 00:56

On 19 Feb., 00:50, Frank Damgaard <frank_n...@milpent.dk> wrote:

> [...]
> mere end besparelsen ved kapitalindkomst/virksomhedsordningen.- Skjul tekst i anførselstegn -

Hej Frank

Tak for svar.

Jeg havde hørt om virksomheds/kapitalafkastsordningen, men troede
egentlig at det var nr 2 af mine alternativer. Ved at vælge
virksomheds/kapitalafkastsordningen får jeg så også renter og bidrag
med ind i regnskabet, men renterne har jeg jo i forvejen fradrag på.
Forskellen er dermed i store træk bruttoskatten på 8% ?
Der vil formentlig stadig ikke være ret stor forskel på om jeg vælger
de 24000 kr fradrag eller om jeg går linen ud og vælger den mest
komplicerede løsning. Øv...

MVH Leo

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-02-10 15:44

Leo_Jensen wrote:
> [...]
> Der vil formentlig stadig ikke være ret stor forskel på om jeg vælger
> de 24000 kr fradrag eller om jeg går linen ud og vælger den mest

hvis du kun planlægger at udleje kortvarigt til du får solgt huset,
så er det måske ikke bøvlet værd, men er det over flere år så ville jeg
overveje kapitalafkast/evt. virksomhedsordning.

hvis du kan finde et skatteprogram der kan beregne din skat ved de forskellige
ordninger, så kan du se forskelle.

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 15:44

Fra : Valentino Thomsson

Dato : 25-02-10 01:40

SKAT er nogle svin og nasser på dig.
Den sølle lejeindtægt dækker ikke ejendommens løbende omkostninger,
forringelse, finansiering og forrentning af egenkapital.
SKAT stjæler faktisk noget af din formue da du ingen reel indkomst har på
udlejningen.

En dygtig finansmand vil kunne tjene sig ind for dig. Du skal udnytte
systemet før det udnyter dig. Der er masser af kreative lovlige metoder til
at undgå skatten. En del af lejen kan betales af lejer direkte til
kreditor, så undgår du AMB af lejeindtægten. SKAT nasser jo AMB fra dig ved
at lejer betaler ejendomsskatten til dig og ikke direkte til kommunen.
Ejendomsskat er jo ikke pålagt AMB, men ved at den nu bliver til omsat
lejeindtægt, så bliver den pludselig AMB pligtig. Ja SKAT er nogle røvere,
og ved lige hvordan de nasser mest muligt hos os.

Kan du reducere den direkte leje til dig, sådan at du kun modtager
nettoleje, så undgår du at SKAT stjæler AMB af forskellen. osv osv osv

Husk lektien: SKAT er ikke en retfærdig ting, og man skal udnytte systemet,
ellers udnytter systemet dig.

Hvis lejekontrakten er formuleret rigtigt og du laver et optimalt regnskab,
så skal du ikke betale skat af de håndører som du har fået

Hvis du sælger huset til dit eget ejendomsselskab, så kan du få hele
salgssummen skattefrit og ejendomsselskabet kan modregne lejeindtægterne i
egentlige forbedringer som f.eks nye vinduer osv. Sådan kan man få fradrag
for disse ting, man ellers ikke vil kunne få fradrag for i din nuværende
skatteplan, og det endelige resultat bliver at der ingen skat skal betales
til nasserøvene

FUT dk.videnskab.jura

Fra : Leo_Jensen

Dato : 18-03-10 08:50

On Feb 25, 1:39 am, Valentino Thomsson
<ValentinoThoms...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> skatteplan, og det endelige resultat bliver at der ingen skat skal betales

Jeg endte med at kontakte en revisor, som nu har lavet min
selvangivelse. Hurtigt og smertefrit, og udgiften til revisor er både
lille og fradragsberettiget. Så får vi se hvordan årets skatteregnskab
ender. Resultatet var 3600 kr tilbage i skat før jeg indsendte den
udvidede selvgivelse, så det bliver jo nemt at se om de 1500 kr (reelt
ca. 600, topskat...) har tjent sig hjem

Jeg brugte www.clr.nu

MVH Leo