Antallet af omkomne er fordoblet i 2009.
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-02-10 03:14

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-02-10 00:02

Ja, selvom man fristes til en morsom kommentar om at den sidste sætning er
blevet lidt for lang og den burde afslutte aftiklen med et "Overfor
fritidssejlerne kan man kun repetere: Bliv ombord, brug redningsvest samt
spiritus."

- så det jo en frygtelig statistik.

Jeg har selv et ældre medlem af familien der fisker fra jolle. Det er altså
nogle gru opvækkende historier han fortæller. Det er som om de er gået i
barndom igen og mistet al realitetssans. Hvad sker der med mænd der går på
pension ? efterlader de også dødsangsten på deres arbejdsplads.

Hans ven har lige været i bæltet og se til deres redskaber. Stavrer ud
gennem grødis alene i en lille jolle; sikkert uden redningsvest men er jo
varmet op på et par øl og gl.dansk.

Jeg kommer til at lyde som Emma Gad når han fortæller frygtløst om det ...

Er det bare mig der kender sådan nogen ??

Når det er sagt, så skal vi også spørge os selv om hvorfor der er flere
sejlere iblandt dødsfaldene end normalt. Jeg må da indrømme jeg har sejlet
mange sømil alene uden vest, så jeg er bestemt ikke hellig. Langt fra.

Hvorfor er der en stigning blandt sejl sejlere. Er det bare en tilfældighed
eller noget vi skal 'tage ind' ??

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
Se dette indlæg på Danske Bådejeres hjemmeside:

http://www.danskebaadejere.dk/Nyheder/2010/februar/Antallet%20af%20omkomne%20fordoblet%20i%202009.aspx

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-10 03:58

Ja lidt gramatisk tilretning ville nok fjerne den lille morsomhed i
sidste sætning.

Der burde kunne laves lidt oplysende arbejde i klubberne, især om
forholdet til spiritus således at sætningen: "Sejlsport er en dejlig
drik" og lign. bliver gjort til skamme.

Jeg har sakset lidt fra Køge sejlklubs blad:

----------
Skal lystsejlere til at tage kørekort ?
En stor stigning i antallet af dødsulykker i danske farvande betyder
nu, at et flertal i Folketinget sandsynligvis vil kræve et
obligatorisk sikkerhedskursus til lystsejlere.

Af de 28, som mistede livet i 2007, var to iført redningsvest.
Samtidig er Norge på vej med obligatorisk bådførerbevis.

I 2006 blev speedbådkørerkort indført i Danmark for alle motordrevne
fritidsbåde under 15 meter. Nu bør resten af bådejerne også have et..

Dansk Sejlunion synes, et kursus vil være fint, men ønsker mest flere
penge til information om farer på vandet. Hvor Rådet for Større
Færdselssikkerhed hvert år får et tocifret millionbeløb, så får
Søsportens Sikkerhedsråd under Søfartsstyrelsen blot 400.000 kroner
til kampagner, og det vækker utilfredshed.

"Det ville gøre rådet fallit, hvis de bare skulle give en brochure til
alle bådejere. Mange af de døde er jo ikke vores medlemmer, men
almindelig danskere, der køber en jolle, fordi de skal fiske og som så
forulykker, fordi de ikke kan basale søfartsregler," siger
sejlsportschef Steen Wintlev.

(Kilde : TV2)
-----------

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-10 18:06

Jamen er det dog ikke fantastisk----
Mange mange procent stigning af et som udgangspunkt mikroskopisk antal
ulykker----
Regering og "meget snakkende" overklasse bør straks gribe ind.
Hvor mange ryger på røven på skiferier?
Hvor mange brækker arme og ben i glat fører?
Hvor mange cyklister - bilister - ryttere-- fortsæt selv.

Er der da ingen ende på, hvor mange restriktioner det østrogenstinkende
herrefolk vil presse ned over mennesker, der sagtens kan klarer sig uden
"hjælp"?

Flere penge--
Til "oplysning"---
Så man kan ansætte nogle flere, med osteklokke om hovedet ,akademikere, så
de ikke skal føle sig overflødige?

Hvor ender vanviddet?
Skal grænsen for færdsel langs havstokken, uden redningsvest, sættes til 50
eller 100 meter?

Mennesker kan selv..!!
Og de betaler selv en eventuel regning.

Vi skal ikke have en flok døve skippere og blinde styrmænd til at bestemme,
hvorledes mennesker skal færdes.

MVH
Egon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-02-10 01:53

news tele dk wrote:
> [...]
>
> Er der da ingen ende på, hvor mange restriktioner det
> østrogenstinkende herrefolk vil presse ned over mennesker, der

Klip

> MVH
> Egon

Klip

Det er altid tragisk med dødsfald i forbindelse med den ene eller anden
slags aktivitet.

Personligt ved jeg, hvordan det er at skulle underrette pårørende, men det
ændrer ikke på min opfattelse af det efterfølgende her.

Når det så er sagt, så har Egon da ret i, at vores samfund i den grad er ved
at blive (er) overreguleret på alle leder og kanter.
Det sker jo netop, fordi man i det politiske liv griber fat i så godt som
enhver begivenhed og melder ud med det ene og andet ønske om lovændringer
uanset om der så er brug for det eller ej og meget ofte uden at de ved ret
meget mere om sagen, end hvad der står på formiddagsavisernes spisesedler i
form af overskrifter.

Det er nærliggende at antage, at disse handlekraftige politiske personer
(uanset hvilken fløj, de befinder sig på) som hovedregel gør det for at
markere, at man er på banen og dermed også i forhold til næste valg, men
heldigvis er ikke alle vælger så blåøjede endsige pauseklovne

Med venlig hilsen
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-10 11:26

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> markere, at man er på banen og dermed også i forhold til næste valg, men
> heldigvis er ikke alle vælger så blåøjede endsige pauseklovne

Det er jo præcis det, der er galt.
At en del mennesker i vort samfund ganske har mistet proportionssansen.
Vi kan jo konstanterer, at de "handlekraftige" politikere såmænd ikke engang
er til at placerer i en bestemt politisk fløj.
Men derimod nok i et bestemt uddannelsesmæssigt segment.
Hvor en ikke ringe del af "uddannelsen" består i at indpode en opfattelse af
at tilhører en slags herrefolk.
Hvorfor omtalte jo finder det ganske nødvendigt, at "hjælpe" naboen, idet
denne jo sikkert er dum.
Fætter/kusineklubben danske journalister står altid klar med nye
sensationelle muligheder--

Vi skal åbenbart opfattes som noget, der tilhører staten.
Ikke som frie individer, med dømmekraft og ansvar.
(Denne opfattelse stat/individ har en herre som Mussilini skrevet glimrende
bøger om. Desværre lader de til at være glemt- eller--? er det der, De vil
hen?)

Kan man ikke holde forsvarligt udkik, må alt, der skal holdes øje med, jo
fjernes--- så man ikke selv kommer til at fremstå som et inkompetent
fjols--

Ulykkerne i vor sportsgren/fritidsinteresse er jo minimale i forhold til
næsten alle andre former for fritidsaktivitet.

Hvorfor har vi mon ikke et "fodboldens sikkerhedsråd"?

Her kunne der da ellers skabes mange gode jobs til medlemmer af
herrerfolket?

Desværre kan man få den opfattelse, at en lille del af vore sejlende venner
bevidst stræber efter den prestige - store kasket - , der for nogle kan
ligge i, at besidde en gevaldig bunke certifikater og lignende, der kan
afstive et smuldrende selvværd.

Herudover mener jeg, naturligvis, at man skal gøre, hvad man kan, for at
oplyse om fornuftig optræden på havet.
MEN: det skal IKKE gøres ved hjælp af noget i stil med nye knivlove eller
anden akademisk signaludsprøjtning, der på forhånd for alle normalt tænkende
mennesker fremstår som åbenlyst vanvid.

Vi kommer meget længere i sikkerhedsmæssig henseende, ved at hjælpe
hinanden.
Noget vi jo i udstrakt grad gør i det daglige.
Klubberne, samt nogle fonde, gør et stort arbejde.
På den måde kan vi skabe en bevidst sikkerhedsmæssig holdning.
En holdning som jo b.la. giver sig udslag i det store antal, der ganske
frivilligt tager duelighedsprøven.

Jeg vil påstå, at langt det overvejende flertal af "havmennesker" er ganske
godt kørende, hvad fornuftig optræden til søs angår.

MVH
Egon

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-02-10 15:15

Denne gang vælger jeg at svarer øverst uden at klippe/klistre.
Egon. du HAR ret i mange af tingede, ikke det hele

Men kunne du for helvede ikke snart holde politik udenfor ? (incl.
Harding).

Såfremt denne gruppe, styrrers af jeres menniger samt evntl.
kontreverser. Så lav jeres egen gruppe.

I Sgu ved at køre det lidt af sporet. Læs: Glatis. Det kan kun gå
fremad.

Ikke særlig v.h. Per Nordahl.

Fra : Bent E.

Dato : 20-02-10 11:00

news tele dk wrote:
> [...]
>
> Vi skal ikke have en flok døve skippere og blinde styrmænd til at
> bestemme, hvorledes mennesker skal færdes.

Endelig et fornuftigt indspark!!
Helt enig.

Mvh Bent E.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-02-10 01:15

Er der nogen der har samlet statistikken over omkomne fra fx de sidste 10 år
?

Det kunne være sjovt at se om der rent faktisk er et fald i motorbådsulykker
efter 2006 hvor speedbådskortet blev indført.

Bare for at vide det. Ikke for at støtte argumenter i den ene aller anden
retning. Foretrækker at jeg i ro og mag kan justere mine overbevisninger
baseret på fakta inden jeg melder ud ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-10 12:07

Troværdighed er en skrøbelig størrelse, som ¨å let kan mistes - og kun
vanskeligt kan genskabes.
Heldigvis gør du intet for at genskabe troværdighed.
Du er fortsat dybt utroværdig.

Ethvert dødsfald er tragisk og skal ikke omregnes i størrelser i
forhold til andet.

Du gentager blot det du tidligere har hævdet; men det gør dine udsagn
ikke spor mere troværdige.

Nu er dine skydende fæller igen kommet i søgelyset for drikkeri i
forbindelse med skydning.
Ynkeligt!

Dit indlæg vise tydeligt igen hvor meget du kan præstere. Pauseklovn!

Lad os holde to minutters stilhed for de døde.... og begrave dig i
stilhed.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 19-02-10 21:06

Hvad er det du forsøger at sige med din tilsvining af Egon?
Jeg synes simpelt hen at du burde skrive direkte til ham, istedet for at
belemre os med dine sure opstød, det tilføre intet til en god debat, men det
er du formodelntlig klar over Harding!

Iøvrigt er jeg delvis enig med Egon, langt de fleste kan jo godt selv, som
man kan læse er det kedelige tal fordoblet, men det er stadigt yderst
minimalt i forhold til det antal mennesker der færdes på vandet i løbet af
sæsonen.
hovedparten af os, dvs. 99,9% ved nok allerede, at man tager en vest på
inden man læner sig ud af en lille jolle for at hive et net ind, eller
undlader at fylde os med spiritus inden vi tager afsted på en rejse.
Så når Egon skriver om den stadige og omsiggribende umynddiggørelse af
voksne mennesker, kan jeg ihvertfald godt følge ham, hverken du, samfundet
eller Vorherre kan redde alle mennesker for deres egne dumheder, men vi kan
med tiden flytte ansvaret fra individdet til samfundet, og dermed sikre at
alt hvad der blot indebærer en minimal risiko for et menneskes liv eller
førlighed bliver FORBUDT!
Og det er måske det du ønsker Harding?

HEME

Fra : HO

Dato : 19-02-10 23:31

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hardinger - danger - du er sgu da den største narhat og pausklovn - nu når
du selv har startet så flot med at svine andre til.
HO

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-02-10 01:23

On Feb 18, 11:13 am, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Se dette indlæg på Danske Bådejeres hjemmeside:
> http://www.danskebaadejere.dk/Nyheder/2010/februar/Antallet%20af%20om...

Jeg går ud fra, at emnet drejer sig om at antallet af omkomne
fritidssejlere.
I mange år var antallet ca. 30, men faldende, hvoraf flere var
udlændinge og nogen måtte tilskrives Rådet for større badesikkerhed..
Der er vidst stadig en nedadgående tendens?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-10 06:06

Åh ja, i sommeren 2003 havde du dette fantastiske indlæg såm følge af
et indlæg om det betimelige i at bruge en grill i cockpittet i en
overfyldt sommerferiehavn.

--------------

ÆRBØDIGST meget undskyld, jeg kom åbenbart til at
trykke på den forkerte svar knap.
jeg bliver nok aldrig tilgivet, men det er nu også
lige meget.
Det er nok fordi vi er lettere beruset, har lige grillet i en
overfyldt
havn, masser
af mad, åben ild, rødvin osv. skide fulde - nå men vi sejler også
nu
Undskyld Klavs
MVH
HO
_____________

Standarden blev vist sat her af dig. Siden er fuldskab gradueret som
brøkdele af HO.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-10 06:55

Det har Søfartsstyrelsen; men der skal laves noget efterarbejde for at
dele det op i kategorier der kunne passe til bådtyper og måske også
bådklubber hvorfra omkomne var tilhørende.
Ulykkerne behøves ikke alene at være katerogiseret i indenfor- eller
udenfor havnene.
Det hænder at folk fra både (motorbåde) er så overrislede at de ser
deres båd fra broen; men derefter blot træder ud over broen, ikke i
nærheden af båden, og falder i vandet og slår sig ganske alvorligt i
faldet.
Er den redningsfolk i nærheden plejer vedkommende at blive reddet; men
er vedkommende alene så ænder det med en notits i lokalbladet.

Klubberne bør medvirke til at ændre forholdet til spiritus i
forbindelse med at færdes nær vand og i bådene.
Det er et langt og sejlt træk og det skulle nødigt komme til
indførelse af alcolåse eller blot snakken derom, for så vil de små
trommeslagere hurtigt komme på banen.
Der er nogle få der altid opgør tingene i forhold til os- eller dem.
Jeg vil gerne opfatte det som et samlet samfund, hvor der selvfølgelig
findes særstandpunkter. Der skal være plads til alle selvom vi bl.a.
her i gruppen må trækkes med få der er imod tilpasning og dertil nogle
rygklappere.
Desværre er det de ganske få der sætter dagsordenen i alle samfundets
områder, hvorefter politikerne finder anledning til at korrigere og
beskytter de der på tværs danner netværk for en masse ligegyldige
skænderier på de indre små linier, hvor vi i højere grad burde stå
sammen om de store.
Netværk kan som udgangspunkt føre til meget godt; men når de føder
hinanden i et lukket kredsløb dikteret af samme fjende, kan de ikke
forbindes med en offensiv selvstændig sag. I stedet primært med
rådvild modreaktion.
Lad dem nu hvile i fred og lad os koncentrere os om aspekterne omkring
sejlads, både m.m. og hvordan ulykker (selvforskyldte) kan undgås.

Der er forstemmende at:
Alle fem er omkommet ved drukning efter fald over bord. Ingen af de
afdøde bar vest på trods af, at der i det ene tilfælde var tale om
singelhandsejlads om natten. Desværre har man konstateret; at i fire
ud af de fem tilfælde var den omkomne spirituspåvirket.

Mvh/Harding

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 20-02-10 14:39

Jeg syntes også den evige rivalisering og politisering mellem især
Egon Stich og Harding er FOR MEGET! kom nu til sagen for pokker!

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-02-10 13:17

"Ole Jeppesen" <ofj@profibermail.dk> skrev i en meddelelse
Jeg syntes også den evige rivalisering og politisering mellem især
Egon Stich og Harding er FOR MEGET! kom nu til sagen for pokker!

Tak.
"Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-10 14:41

Hej Per.
Det glæder mig da, at vi åbenbart kan være enige om nogle af de opfattelser,
jeg giver udtryk for.

Men jeg kan ikke enes med dig i dit ønske om bevidst at undgå noget, der kan
opfattes som politik.
Af den årsag, at alt i den sidste ende har med politik at gøre.
Ligesom alene dette, at undlade at berører politiske aspekter, i sig selv er
en politisk handling.

Exempelvis er et spørgsmål om evt. tvunget duelighedsbevis i høj grad et
politisk spørgsmål.

Som een engang sagde:
"Alt der kræves, for at de onde skal sejre, er at de gode tier".

Ang. kontroverser:
Jeg gør faktisk hvad jeg kan, for at undgå "glatiskørsel" i nævnte retning.

MVH
Egon

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 20-02-10 15:03

Måske skulle man tage fat på det som virkelig er problemet. Mange
omkomne under fritidssejlads er middelaldrende mænd som falder
overbord fra små fiskefartøjer og som falder overbord fra lystbåde i
havnen. Her er helt klart en befolkningsgruppe (et segment) som har
brug for en målrettet påvirkning for at gøre dem forståeligt, at
deres dårlige vaner har indflydelse på deres eget liv, de efterladtes
og samfundets økonomi. Kort sagt få nu den redningsvest på og vent med
de sidste bajer til du er kommet hjem til lillemor med fangsten.

Dette er skrevet på baggrund af, at jeg ikke ser mange kludesejlere på
vandet uden redningssvest. Her er helt klart en kulturforskel. Ikke
for at retfærdiggøre kludesejlerne, men der er en anden respekt for
naturens elementer blandt kludesejlere. Jeg ligger i den lokale havn
og ser mange motorbåde sejle forbi på vej ud af havnen uden
redningsveste på hverken hverken voksne eller børn. Det er yderst
sjældent vi ser en middelaldrende fritidsfisker med redningsvest på.
Mon de tænker på at deres lig er nemmere at finde hvis de er iført
redningsvest når de falder overbord? Jeg føler tit med de efterladte
enker og børn som skal vente i måneder inden deres far eller mand
skyller i land som strandvasker på en strand et sted!

Hilsen
Ole Jeppesen
Kludesejler
Larsen 28 Søfie af Hejlsminde

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-02-10 23:42

Ole Jeppesen wrote:
> [...]
> og samfundets økonomi. Kort sagt få nu den redningsvest på og vent med
> de sidste bajer til du er kommet hjem til lillemor med fangsten.

Nu er statistik jo noget underligt noget, idet man sjældent med sikkerhed
ved, hvordan antal mv. er genereret eller hvorfra data er fremkommet.
Jeg har da kendskab til mindst to tilfælde at dødfundne eller druknede
midaldrende mænd i vores lokale havn sidste år.
Ingen af dem havde båd og var heller ikke på besøg på nogen båd, men gad
vide om de også indgår i den her statistik..

Ikke for at forklejne ønskerne om tiltag over for diverse uvaner, men er der
nogen, der ved, hvad antallet af druknede/omkomne er i procent eller
promiller i forhold til det samlede antal sejlende om det så er i joller,
sejlbåde, motorbåde eller lignende? Sådan bare for at få det hele i
perspektiv i forhold til en verden, hvor man som bekendt ikke kan nå alle
alligevel, da en del er uden for den pædagogiske rækkevidde. Alt i alt så de
tiltag, der ønskes iværksat også står mål med virkeligheden, så man ikke
begynder at lovgive med spredehagl for at ramme en masse mennesker, der ikke
har et behov vejledning, mens synderne så alligevel bliver ved med at
undlade at bruge redningsvest incl. påfyldning af div. promiller, når de
sejler.

I øvrigt er det altid et krav fra mig som skipper, at alle ombord bærer en
redningsvest. Hvis ikke, så afsejler skivet heller ikke. Dette også af
hensyn til de små, som ikke skal opleve at de voksne undlader - i lighed med
det, som børn ser i trafikken i forhold til cykelhjelme.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-02-10 02:30

Som du selv skriver "er statistik jo noget underligt noget"
Vi har det ene resultat, de omkomne, og selvfølgeligt var det rart om
der i hvert enkelt tilfælde havde være nogle flere facts omkring
omstændighederne m.m. årstiden o.s.v.
Det giver ikke noget at sammenligne nogle dødsfald med det samlede
antal sejlende om det så er i joller, sejlbåde, motorbåde eller
lignende og fradrage dem der ligger på land sommeren over og alle de
joiller der ligger i garager.
Skal vi så også inddrage betragtninger om hvor få af kategorierne der
egentligt sejler, fratrække antallet i sommerferiemånederne og kun
koncentrere os om de kolde måneder.
Skal vi se bort fra kapsejlads og kun se på tursejlads og lave
statistikken på tilbagelagte sømil.
Er ulykkerne sket på tursejlads, må tursejlads være en farlig ting og
der skal så nok vær nogle trommeslagere der vil lave ordninger a la
køretidsbestemmelser for lastbiler.
Det virker også lidt forkert at opgøre søulykker i kroner pr
dødsulykke hentet fra størrelser der ikke tjener til formålets
belysning.
Det vil ikke være formålstjenligt at der fra offentligt hold sættes
store kampagner i værk. Oplysningerne skal sive ud fra klubberne der
er de enheder der er tættest på flertallet af sejlerne og varetager
undervisning af sejlerne i stor udstrækning, og så lade resten gå fra
mund til mund.
Dog gør det ikke noget at der ved prøverne til erhvervelse af beviser
indgår spørgsmål omkring redningsveste, spiritus og andre rusmidler i
relation til sejlads.

Det er meget rigtigt, som du skriver, at de voksnes eksempel smitter
af på børnenes indstilling til tingene.

Mvh/Harding