Ventilator til badeværelset?
Fra : Klaus G.

Dato : 18-02-10 22:42

Hej.

Pt. har vi en blæser som går igang når lyset tændes og så køre den en ~10min
efter lyset bliver slukket... Det er vi så ikke helt tilfredse med, da den
så trækker en masse varme ud af huset, hver gang man går på WC, selv om der
ikke er behov for udluftning. Og når der endeligt er fugtigt på
badeværelset. efter et brusebad, ja så køre den kun de her 10min efter lyset
bliver slukket og på den korte tid kan håndklæder, forhæng mm., ikke nå at
tørre. Altså skal vi have lyset tændt i lang tid, så blæseren drøner
derudad, eller døren skal åbnes ind til badeværelset. Sidstnævnte er lidt
træls, da der lige er en 2-3grader varmere på badeværelset, end i resten af
huset...

Og nu endeligt til mit spørgsmål:
Findes der nogle ordentlige blæsere i god kvalitet, så selv tænder, når
fugtigheden er for høj? Det må jo umildbart være den bedste løsning? Den
køre nogle min til luften er hevet ud af rummet, stopper så, starter så når
håndklæderne osv. har frigivet fugt nok til luften, osv osv osv.. Eller er
det ren ønsketænkning?

--
Klaus G.

Fra : Elmand

Dato : 18-02-10 23:41

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndklæderne osv. har frigivet fugt nok til luften, osv osv osv.. Eller er det

Der findes ikke mig bekendt ventilatorer med hygrostat, hvor hygrostaten er af
ordentlig kvalitet.- Men både LK og andre fabrikanter har gode hygrostater. De
ligger i prisklassen
7-8 hundrede kroner.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Henning

Dato : 19-02-10 08:56

> [...]
>ordentlig kvalitet.- Men både LK og andre fabrikanter har gode hygrostater. De

Korrekt - Silvan o.a. har nogle modeller til 250 kroner, men de
fungerer som vinden blæser...

Fra : Armand

Dato : 19-02-10 12:50

Henning skrev:

> Korrekt - Silvan o.a. har nogle modeller til 250 kroner, men de
> fungerer som vinden blæser...

Er det ikke et spørgsmål om at de i grunden skal tvangs-startes og
hygrostaten derefter er en slukke-meknisme, og altså ikke en fugt
overvågende tænd/sluk-styring :-/
For de fleste vil en fugtstyret slukke-automatik nok være tilstrækkelig.

--
Armand.

Fra : jones_net

Dato : 19-02-10 02:16

On 19 Feb., 08:56, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Korrekt - Silvan o.a. har nogle modeller til 250 kroner, men de
> fungerer som vinden bl ser...

Jeg hyler i samme kor!
Byttede i alt 3 stk. Duka ventilatorer med hygrostat, som ikke kunne
finde ud af at måle fugten...

Min løsning blev en ganske alm. ventilator, som så bliver styret af en
ekstern hygrostat, som så samtidig er koblet på en alm kontakt, så nu
starter den ved fugt, eller hvis jeg tænder på kontakten
At den så også har en tændledning op i en loftsdåse, så den kan tænde
sammen med lyset er kun en extra ting, men det er ikke samlet, da jeg
netop ikke gider og høre på ventilatoren ved alm. toiletbesøg - men
når man nu er i gang med at trække ledninger, så gør de extra
ledninger ikke det store...

/J

Fra : Armand

Dato : 19-02-10 12:53

jones_net skrev:

> [...]
> netop ikke gider og høre på ventilatoren ved alm. toiletbesøg - men
> når man nu er i gang med at trække ledninger, så gør de extra

Nej hvor smart - Bortset fra at du tilsyneladende ikke er så smart at du
kan få slukning(!) af lyset til at trigge ventilatoren :-|

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 19-02-10 12:53

Fra : Grethe Hoff

Dato : 19-02-10 00:02

> [...]
> køre nogle min til luften er hevet ud af rummet, stopper så, starter så
> når håndklæderne osv. har frigivet fugt nok til luften, osv osv osv..

Vi fikk nytt bad efteråret 2008! Så ja, de finnes og fungerer godt! Snakk
med din vvs-mand evt. din elektriker.
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Klaus G.

Dato : 19-02-10 21:23

Hej.

Jeg takker for jeres fine svar og input!

--
Klaus G.

Fra : jos

Dato : 19-02-10 21:58

Klaus G. wrote:
> Hej.
>
> Jeg takker for jeres fine svar og input!

Jeg lavede en opstilling på både badeværelse og gæstetoilet (med håndbruser)
som styrer 2 gode Bacho-ventilatorer (kan desværre ikke finde den kvalitet
mere ;).
Ventilatorerne har lameller som åbner når ventilatoren har strøm, - altså
ingen tilbageflow når der er "cold outside"
Med et Electromatic SB165-220 relæ starter ventilatoren i ~ 5 min når lyset
slukkes - altså kan man forrette i ro, mens man hygger sig i "egen duft" -
et blink med lyste, som fint nås fra sædet, overrider dog, så blæseren
startes.
Med et Electromatic Forstærkerrelæ (husker ikke typen mere) forbundet til en
cm2 printplade med "flettede kobberfingre"
startes blæseren øjeblikkeligt når bruseren åbnes, og kører sålænge luften
er fugtig foran blæseren.

Det har nu virket over 25 år, og eneste problem er opstået i år, når
temperaturen på loftet hvor relæerne sidder er under ~16 graders frost - så
hænger det oldgamle skidt

Jeg er bange for at jeg skal ud og lede længe efter erstatninger, men jeg er
stadig tilfreds med funktionaliteten.

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 20-02-10 12:30

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> køre nogle min til luften er hevet ud af rummet, stopper så, starter så
> når håndklæderne osv. har frigivet fugt nok til luften, osv osv osv..

Vi har en fugt styret ventilator til 150-200 kr i vores badeværelse, den
funger nu helt efter hensigten, der er 2 justerings muligherer, en til at
justere fugtigheden, og en til at justere hvor lang tid den skal køre efter
fugtigheden er nået ned på det ønsket nivo, og hvor lang tid den skal køre
efter lyset er slukket.
Hvis man ønsker at den kun skal køre efter fugtighed, skal indgangen til lys
styring forbindes til et fast nivo aligevel, for eller virker ventilatoren
ikke ordentlig.

JJ