Privat buskørsel, udlandet.
Fra : Leif Neland

Dato : 18-02-10 11:08

Jeg har en Toyota Landcruiser HJD80, indrettet og registreret som minibus
(privat buskørsel, 10 sæder), og har (derfor) D-kørekort.

Hvad er reglerne for kørsel med familien i udlandet (Tyskland og Frankrig)?
Skal man have rødt kvalifikationsbevis og fartskriver?

Må man køre 100km/h med en Tempo-100 godkendt campingvogn?

Må man køre alm motorvejsfart uden påhæng?

I forbindelse med den seneste busulykke står der jo i pressen:
"Han og hans chauffører har troet, at det er lovligt at køre med 100
kilometer i timen, når en bus kører med trailer. Men faktisk er en højst
tilladte hastighed 80 kilometer i timen."

Leif

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 18-02-10 04:33

On 18 Feb., 11:08, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:

> [...]
> kilometer i timen, når en bus kører med trailer. Men faktisk er en højst
> tilladte hastighed 80 kilometer i timen."

Det gælder for køretøjer med totalvægt (eller vear det egenvægt) over
3,5 Tons.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-02-10 20:13

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i
meddelelsen
> [...]
> tilladte hastighed 80 kilometer i timen."

Det gælder for køretøjer med totalvægt (eller vear det egenvægt) over

=====

Pas på!

I Tyskland er en lastbil en anden størrelse end 3.500 kg. Så måske deler man
ved en anden vægt.

--
Per

Fra : Leif Neland

Dato : 19-02-10 09:36

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> =====
>
> Pas på!
>
> I Tyskland er en lastbil en anden størrelse end 3.500 kg. Så måske deler

Det gælder for

a.. Personenkraftwagen
a.. Mehrspurige Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t
a.. Busse mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t, mit Tempo 100 km/h
Zulassung gemäß §18 Abs. 5 Nr. 3 StVO

Så Landcruiser-bussen må godt køre 100 med en tempo100-campingvogn.

Leif

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 06-03-10 09:18

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Zulassung gemäß §18 Abs. 5 Nr. 3 StVO
>
> Så Landcruiser-bussen må godt køre 100 med en tempo100-campingvogn.

Med 10 sæder? Hm.......

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 11:02

> Med 10 sæder? Hm.......

Og måske den samlede totalvægt (bus+trailer) også har indflydelse, hvis den
er over 3,5 T.

Per.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-02-10 18:50

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad er reglerne for kørsel med familien i udlandet (Tyskland og
> Frankrig)?

De samme som i DK -> hvad bilen må (eller er begrænset til) i DK, er de
samme forhold gældende i udlandet. Det var i starten, at der eksempelvis var
problemer med fartskriverne og busser til privat buskørsel - ikke nu.

En vogn på gule plader må f.eks. ikke have folk med bagi vognen i udlandet,
fordi den ikke må det i DK.