Hastighedsbegrænser bus
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-02-10 10:15

Hvor hurtigt kan en lovlig bus køre - hvad bliver hastighedsbegrænseren sat
til?

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 11:09

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Hvor hurtigt kan en lovlig bus køre - hvad bliver hastighedsbegrænseren
> sat til?

Begrænseren skal indstilles til 85 for lastbil og 100 for bus, og har en
5km/t margin.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 17-02-10 03:16

On 17 Feb., 11:09, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=51594
>
> Begrænseren skal indstilles til 85 for lastbil og 100 for bus, og har en

Mange lastbiler ligger lige under 90 km/t, så mon ikke busserne også
justeres så tolerancen bliver brugt, dvs lige under 105 km/t

Leo

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 12:02

"Leo Jensen" skrev

>Mange lastbiler ligger lige under 90 km/t, så mon ikke busserne også
>justeres så tolerancen bliver brugt, dvs lige under 105 km/t

Jo sikkert i mange tilfælde, men i andre vil montøren sikkert gå efter
reglerne.
Den forulykkede bus kørte med 99 km/t under en overhaling så den kunne nok
ikke køre stærkere.
Det er muligt at chaufføren er rutineret men det havde nok været bedre med
en mindre rutineret og mere ansvarlig chauffør.

Reelt er det ligegyldigt om hastighedsgrænsen er 80 eller 100 for sådan et
vogntog, vejen var snedækket og så skal man holde sig i ro i højre bane, og
ikke kaste sig ud i overhalinger med fuld skrue med en hænger bagpå.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 17-02-10 16:15

> [...]
>vogntog, vejen var snedækket og så skal man holde sig i ro i højre bane, og
>ikke kaste sig ud i overhalinger med fuld skrue med en hænger bagpå.

Jeg har oplevet flere gange denne vinter, at køre på motorvejen med
~60km i timen, som jeg syntes var mere end rigeligt! Alligevel blev
jeg i stor strøm overhalet af busser og lastbiler - de ligger åbenbart
bedre på vejen end personbilerne

Fra : Henrik B.

Dato : 17-02-10 16:53

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ~60km i timen, som jeg syntes var mere end rigeligt! Alligevel blev
> jeg i stor strøm overhalet af busser og lastbiler - de ligger åbenbart

Det er da klart, ellers kommer alle "trækker" jo ikke op ad afkørslen.....de
behøver tilløb, når det er glat. )

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-10 14:12

alexbo skrev:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=51594
> Begrænseren skal indstilles til 85 for lastbil og 100 for bus, og har en
> 5km/t margin.

Det er så ikke helt rigtig.

Der er IKKE i forordningen åbnet mulighed for nationale særregler
omkring hvad hastighedsbegrænseren skal stilles på, så den skal stilles
på 90 km/t for lastbiler og på 100 km/t for busser.

Og så skal fejlvisningen holde sig indenfor de samme 6% som gælder for
fartskriveren (fra hjul til fartskriver/begrænser).

Fartskriveren alene skal holde sig indenfor 2%. (fra indgang til udskrift.)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-02-10 14:20

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> fartskriveren (fra hjul til fartskriver/begrænser).
>
> Fartskriveren alene skal holde sig indenfor 2%. (fra indgang til

Det kommer nok an på hvilken fartbegrænser man har i - prøv at læse linket
øverst :)

--
Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-10 15:01

> Det kommer nok an på hvilken fartbegrænser man har i - prøv at læse
> linket øverst :)

Jeg skriver om hvad der står i forordning 3821/85, den de alle skal
rette ind efter.

Og den siger 90 km/t hhv 100 km/t, og 2% for fartskriver og 6% for
heleforløbet fra hjul til fartskriver.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-02-10 14:50

On Wed, 17 Feb 2010 14:11:35 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>omkring hvad hastighedsbegrænseren skal stilles på, så den skal stilles
>på 90 km/t for lastbiler og på 100 km/t for busser.
Og en link til denne forordning, eller denne fulde navn, så vi kan kan
få syn for sagen ?

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-10 15:03

Hans Kjaergaard skrev:
> Og en link til denne forordning, eller denne fulde navn, så vi kan kan
> få syn for sagen ?

EU-forordning 3821/85, med senere ændringer. Kan findes på retsinfo
eller Eurolex

Fra : Henrik B.

Dato : 17-02-10 16:49

Jeg mener at f.eks. ADR-biler maks. må sættes til 85 km/t (ingen margin!).

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 17:25

"Henrik B." skrev

> Jeg mener at f.eks. ADR-biler maks. må sættes til 85 km/t (ingen margin!).

KAPITEL 9.1
OMFANG, DEFINITIONER OG BESTEMMELSER FOR GODKENDELSE AF KØRETØJER
Disse bestemmelser henviser til køretøjer med henblik på konstruktion,
typegodkendelse, ADR-godkendelse og årligt teknisk eftersyn.
9.2.5
Hastigheds-begrænseren skal indstilles på en sådan måde, at hastigheden ikke
kan overstige 90 km/t, idet der tages hensyn til dens tekniske tolerance

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 17-02-10 20:04

> [...]
> ikke
> kan overstige 90 km/t, idet der tages hensyn til dens tekniske tolerance

Ok. Så er det bare olieselskaberne, som har en indbyrdes aftale om, at 85
km/t er maks.

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 21:24

"Henrik B."

> Ok. Så er det bare olieselskaberne, som har en indbyrdes aftale om, at 85
> km/t er maks.

Det er meget muligt eller også har de bare taget hensyn til den tekniske
tolerance, med indstilling på 85km/t kan man være sikker på at 90 km/t
grænsen overholdes.
Man skal jo tage hensyn til forskellen på at en lastbil ikke må kunne
overskride 90km/t, mens en bus må stilles til 100km/t og har 5 km/t at gøre
godt med.
Hvorfor det er sådan ved jeg ikke, det ville umidddelbart være mere logisk
at fastsætte 80km/t for lastbil og 100km/t for bus, med en 5 km/t margin for
begge.
Men måske er der 90km/t grænser i andre lande.

Det er ikke bare lige med sådan en begrænser.

1.1.4.1. Et koeretoej, der bevaeger sig med en hastighed paa 10 km/h under
den fastsatte hastighed, accelereres saa meget som muligt med fuld
anvendelse af fartregulatoren. Dette vedvarer mindst 30 sekunder, efter at
koeretoejet har opnaaet konstant hastighed. Koeretoejets oejeblikkelige
hastighed registreres under proeven, saa der kan opstilles en kurve over
hastighed kontra tid, samt naar den hastighedsbegraensende funktion eller
den hastighedsbegraensende anordning tages i brug. Hastighedsmaalingens
noejagtighed skal vaere ± 1 %. Tidsmaalingens noejagtighed skal ligge inden
for 0,1 s.

1.1.4.2. Kriterier for godtagelse af accelerationsproeven
Proeven anses for tilfredsstillende, hvis foelgende betingelser opfyldes:
1.1.4.2.1. Koeretoejets konstante hastighed (Vkons) skal vaere lig med eller
mindre end den fastsatte hastighed (Vnorm). Dog kan en tolerance paa 5 % af
Vnorm eller 5 km/h accepteres, idet den stoerste af disse vaerdier benyttes.

1.1.4.2.2. Korttidsreaktion
Naar den konstante hastighed er opnaaet foerste gang:
a) maa den maksimale hastighed ikke vaere mere end 5 % hoejere end den
konstante hastighed
b) maa hastighedsgraden ikke vaere over 0,5 m/s², naar den maales i et
tidsrum paa over 0,1 s
c) skal de konstante hastighedsforhold, som er angivet i 1.1.4.2.3, vaere
til stede inden 10 s efter, at den konstante hastighed Vkons er opnaaet
foerste gang.

1.1.4.2.3. Konstant hastighed
Naar konstant hastighed er opnaaet:
a) maa hastigheden ikke variere med mere end 4 % af den konstante hastighed
Vkons eller 2 km/h, idet den stoerste af disse vaerdier benyttes
b) maa hastighedsgraden ikke overstige 0,2 m/s², naar den maales i et
tidsrum paa over 0,1 s
c) er den konstante hastighed (Vkons) den gennemsnitlige hastighed, der
beregnes under en mindsteperiode paa 20 s, der begynder 10 s efter, at den
konstante hastighed er opnaaet.

1.1.4.2.4. Accelerationsproever udfoeres og godtagelseskriterierne
kontrolleres for hvert gearreduktionsforhold, som medfoerer, at
hastighedsgraensen overskrides.

1.1.5. Afproevningsmetode ved konstant hastighed
1.1.5.1. Koeretoejet accelererer med fuld acceleration til konstant
hastighed og koerer uden aendring af denne hastighed mindst 400 m paa
proevebanen. Maalingen af koeretoejets gennemsnitshastighed gentages
derefter paa samme proevebane efter samme procedure, men med koersel i
modsat retning.
Den ved afproevningen paaviste konstante hastighed er middelvaerdien af de
to gennemsnitshastigheder, som er maalt ved fremad- og tilbagekoersel paa
proevebanen. Hele proeven, herunder beregningen af den konstante hastighed,
udfoeres fem gange. Hastighedsmaalingerne udfoeres med en noejagtighed paa ±
1 %, tidsmaalingerne med en noejagtighed paa 0,1 s.

1.1.5.2. Godtagelseskriterier for afproevning af konstant hastighed
Proeverne anses for tilfredsstillende, hvis foelgende kriterier opfyldes:
1.1.5.2.1. Ingen af de opnaaede konstante hastigheder Vkons paa overstige
den fastsatte hastighed Vnorm. Dog kan en tolerance paa 5 % af
Vnorm-vaerdien eller 5 km/h accepteres, idet den stoerste af disse vaerdier
benyttes.

1.1.5.2.2. Forskellen mellem de stoerste konstante hastigheder, som opnaas
under proeven, maa ikke vaere over 3 km/h.
1.1.5.2.3. Afproevninger af den konstante hastighed udfoeres og
godtagelseskriterierne kontrolleres for hvert gearreduktionsforhold, som
teoretisk medfoerer, at hastighedsgraensen overskrides.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-02-10 12:16

> [...]
> et vogntog, vejen var snedækket og så skal man holde sig i ro i højre
> bane, og ikke kaste sig ud i overhalinger med fuld skrue med en hænger

Ja det forstår jeg heller ikke. Chaufføren har udtalt at han troede han
måtte køre 100 ... ja og? Om han så måtte køre 200 så er det ikke ens
betydende med man _skal_ ..

Som du selv er inde på.. så skal man da køre efter forholdende uanset
hvor hurtigt man _må_ køre.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-10 13:42

> Ja det forstår jeg heller ikke. Chaufføren har udtalt at han troede han
> måtte køre 100 ... ja og? Om han så måtte køre 200 så er det ikke ens
> betydende med man _skal_ ..

En proff. chauffør der "tror" at han må kører 100 med trailer efter en bus
burde få en orienterede køreprøve ... Så hvis alle selskabets chauffører har
været i den "tro" så var det måske en ide med lidt opfølgende undervisning
til dem alle..

Grunden til "" er at jeg ikke har fantasi til at forestille mig at de ikke
har været klar over reglerne og bare valgt at "tro" noget andet da
køreplanen ikke kan holdes hvis de overholder lovgivningen ...

Noget andet var ham rejsearrangøren fra alfa travel der på tv udtalte sig om
at bussen kørte de 99km/t - Ikke sikkert at han kendte reglerne...

Ikke at jeg altid selv overholder lovens bogstav, men forsøger at holder mig
ajour med lovgivningen - og konsekvensen ved at overskide den...

--
/Anders

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-02-10 14:25

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

Rigtigt.

> [...]
> burde få en orienterede køreprøve ... Så hvis alle selskabets chauffører
> har været i den "tro" så var det måske en ide med lidt opfølgende

Traileren er formentlig - det har hvert fald været fremme i pressen - Tempo
100 godkendt, dvs den må køre 100 når den er efterspændt en personbil og
bestemte regler er overholdt for både trailer og forvogn.

> Grunden til "" er at jeg ikke har fantasi til at forestille mig at de ikke
> har været klar over reglerne og bare valgt at "tro" noget andet da
> køreplanen ikke kan holdes hvis de overholder lovgivningen ...

Det kunne man jo nemt få mistanke om - de er bare i pressen for at redde
chaufføren, det kan de formentlig gøre uden selv at blive straffet.

> [...]

> Ikke at jeg altid selv overholder lovens bogstav, men forsøger at holder
> mig ajour med lovgivningen - og konsekvensen ved at overskide den...

Derfor kan man godt blive overrasket - indtil for nylig troede jeg at man
måtte køre 80 km/t på motortrafikvej med en trailerting bagefter (alm.
personbil)....

Og jeg mener jeg følger godt med (ikke godt nok, åbenbart :)).

--
Per

Fra : Henning

Dato : 17-02-10 16:13

>Traileren er formentlig - det har hvert fald været fremme i pressen - Tempo
>100 godkendt, dvs den må køre 100 når den er efterspændt en personbil og
>bestemte regler er overholdt for både trailer og forvogn.

Husk lige på at disse regler ikke gælder i Danmark

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-02-10 16:40

KLIP

> Husk lige på at disse regler ikke gælder i Danmark

Det siger sig selv..;)

Jeg vil stadig gerne vide, hvilke regler der gælder for
forvognen/personbilen i Tyskland ?

mvh/Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 16:43

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> Jeg vil stadig gerne vide, hvilke regler der gælder for
> forvognen/personbilen i Tyskland ?

http://www.tuev-nord.dk/forsiden/Nye%20Tempo%20100%20regler.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-02-10 16:52

KLIP

> http://www.tuev-nord.dk/forsiden/Nye%20Tempo%20100%20regler.htm

Jeg måtte sidste år bruge oceaner af tid på at forklare FDM's jusrist, der
ingen regler mere er for forvognen, da FDM insiterede på at syne mit vogntog
komplet til tempo 100.

Det er traileren som godkendes til tempo 100 og intet andet (ellers kunne en
dansk forhandler heller ikke gøre et sådan syn for kunden uden kundens vogn
skulle med også).

mvh/Bjørn J.
BE-kørekort og tempo 100

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 17:19

"Bjørn J." skrev

> Det er traileren som godkendes til tempo 100 og intet andet (ellers kunne
> en dansk forhandler heller ikke gøre et sådan syn for kunden uden kundens
> vogn skulle med også).

Jo som en synsfri sammenkobling, der kræver at både forvogn og anhænger er
godkendt.

På Tüv-siden kan man læse at bindingen er til et bestemt køretøj er
bortfaldet, altså man er gået bort fra at godkende et vogntog til at
godkende hver for sig.

Der er som synsfri sammenkobling, men også alm. synsfri sammenkobling har
nogle forudsætninger, man kan ikke hænge alle anhængere på alle biler selv
om begge parter er godkendt til synsfri sammenkobling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-02-10 17:30

KLIP

> Der er som synsfri sammenkobling, men også alm. synsfri sammenkobling har
> nogle forudsætninger, man kan ikke hænge alle anhængere på alle biler selv
> om begge parter er godkendt til synsfri sammenkobling.

Den "danske" TÜV side vrøvler.

Der er intet krav om ABS såfremt traileren har et sligresystem påmonteret.

Således er der 2 muligheder:

1) ABS på forvogn og passiv tilkopling på trailerne.

2) Aktiv tilkopling (også kaldet slingretræk) på traileren og alm.
bremsesystem på forvognen.

Hvad jeg finder interessant også, er bredden på forvognen for at trække en
2,5 meter bred trailer.

Den er vist ikke klar for alle i DK.

mvh/Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 17:49

"Bjørn J." skrev

> Den "danske" TÜV side vrøvler.

Næh hverken om ophøret af bindingen eller om ABS.

> Hvad jeg finder interessant også, er bredden på forvognen for at trække en
> 2,5 meter bred trailer. Den er vist ikke klar for alle i DK.

Hvorfor kommer du så ikke med forklaringen.
Du kommer med en række spørgsmål om ting hvor du åbenbart tror du selv ved
bedst.
Dumme spøgsmål som jeg ser det, spørgsmål som ikke er at få noget oplyst men
for at give mulighed for at spille klogeÅge.

En henvisning til en anhængersælgers hjemmeside regner jeg nu ikke for
særlig overbevisende.

Da jeg ikke kan finde rundt i tysk lovgivning vil jeg indtil videre holde
mig til TÜV.
Ihr Auto ist mit ABS ausgestattet
http://www.tuev-nord.de/cps/rde/xchg/tng_de/hs.xsl/100kmh-Zulassung_2618.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-02-10 17:54

KLIP

> Da jeg ikke kan finde rundt i tysk lovgivning vil jeg indtil videre holde
> [...]

Ja, hold du dig til en tysk virksomheds påstand i den tro, den er offentlig
ejet.

Den er ikke en skid bedre end FDM og skqal naturligvis tjene penge.

Det skader da ikke med ABS, men er IKKE påbudt såfremt andet
sikkerhedsmæssigt er monteret på traileren.

Kald du mig bare kloge Åge, jeg kan da i det mindste læse og forstå tysk.

mvh/Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 18:19

"Bjørn J." skrev

> Kald du mig bare kloge Åge, jeg kan da i det mindste læse og forstå tysk.

Men ikke så meget at du kan finde den underliggende tyske lovgivning,
Du kunne finde en anhængersælger som tror at en autocamper har en
hastighedsgrænse på danske motorveje på 110 km/t.

Hvordan er det så med den brede trailer du finder så interessant.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-02-10 18:28

KLIP

> Men ikke så meget at du kan finde den underliggende tyske lovgivning,
> Du kunne finde en anhængersælger som tror at en autocamper har en
> hastighedsgrænse på danske motorveje på 110 km/t.

Det har den også, hvis det er anvist med en tavle på motorvej.

> Hvordan er det så med den brede trailer du finder så interessant.

Du har jo tilsyneladende stort kørekort (du har jo ulovligt kørt et vogntog
til KBH), så du må da kende reglerne omkring mindstebredden på en personbil
med en trailer på 2,5 meter ?

mvh/Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 18:57

"Bjørn J." skrev

> Det har den også, hvis det er anvist med en tavle på motorvej.

Hvaba, en tavle med hastighedsgrænse for autocampere, hvordan ser den ud?

> Du har jo tilsyneladende stort kørekort (du har jo ulovligt kørt et
> vogntog til KBH), så du må da kende reglerne omkring mindstebredden på en
> personbil med en trailer på 2,5 meter ?

Ja men jeg synes ikke det er interessant, og det har forøvrig ingen
sammenhæng med stort kørekort.
Du tror måske det kræver stort kørekort at køre med en bred trailer.
Det er dig der skriver:

"Hvad jeg finder interessant også, er bredden på forvognen for at trække en
2,5 meter bred trailer.
Den er vist ikke klar for alle i DK."

Det er muligt kender reglerne, men hvor står de officielt?

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-02-10 19:31

KLIP

> Det er muligt kender reglerne, men hvor står de officielt?

Færdselsstyrelsens lovtekst detailforskrifter for køretøjer i afsnit

3.02 for højde, bredde og længde står der under generelle bestemmelser:

Registreringspligtigt påhængskøretøj til bil må ikke have en

bredde, der overstiger den trækkende bils bredde med mere end

0,35 cm i hver side.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-10 19:52

Den Wed, 17 Feb 2010 19:30:40 +0100 skrev Bjørn J.:

> [...]
>
> Registreringspligtigt påhængskøretøj til bil må ikke have en
>
> bredde, der overstiger den trækkende bils bredde med mere end

Det var ikke meget. Hvorfor slutter man ikke bare efter "den
trækkende bils bredde", i stedet for at betjenten skal stå med
et skydelærde for at måle om traileren nu er mere end tre en halv
millimeter bredere end bilen?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-02-10 19:55

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> trækkende bils bredde", i stedet for at betjenten skal stå med
> et skydelærde for at måle om traileren nu er mere end tre en halv

Betjenten har vel adgang til en database ellers låner du ham din
instruktionsbog.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-10 22:02

Den Wed, 17 Feb 2010 19:55:28 +0100 skrev Bjørn J.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Betjenten har vel adgang til en database ellers låner du ham din
> instruktionsbog.

Ligesom man beder betjenten pakke sine vægte sammen og kigge hvad
der står i databasen, når han mener man kører med overlæs?

Jeg vil da forvente at hvis ikke andet fremgår, er det den faktiske
bredde, hhv. den faktiske vægt det drejer sig om.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : N/A

Dato : 18-02-10 00:00

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-10 00:00

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ligesom man beder betjenten pakke sine vægte sammen og kigge hvad
> der står i databasen, når han mener man kører med overlæs?

Nu er den faktiske vægt af begge enheder variabel op til godkendt totalvægt.

> Jeg vil da forvente at hvis ikke andet fremgår, er det den faktiske
> bredde, hhv. den faktiske vægt det drejer sig om.

Jeg tror ikke nogen af enhederne vokser i bredden uanset hvor meget du enten
vasker, vander eller gøder dem.

De passer med det af producenten opgivne mål.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-02-10 17:02

Den Thu, 18 Feb 2010 00:00:21 +0100 skrev Bjørn J.:

> [...]
>
> Jeg tror ikke nogen af enhederne vokser i bredden uanset hvor meget du enten

Tre en halv milimeter? Det kan et godt lag skidt sagtens fylde.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-10 18:34

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tre en halv milimeter? Det kan et godt lag skidt sagtens fylde.

Jeg viste ikke, du kunne være sådan et .... en gris.

PS: Du har så ikke læst alle indlæg i tråden og set oplysningen omkring
tyrkfejlen....

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-02-10 18:43

Den Thu, 18 Feb 2010 18:33:36 +0100 skrev Bjørn J.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg viste ikke, du kunne være sådan et .... en gris.

Jeg har ikke en trailer. Men dem jeg har set bliver ikke vasket ret
tit - og sådan en god gang mudder/lerjord kan hurtigt fylde.

> PS: Du har så ikke læst alle indlæg i tråden og set oplysningen omkring
> tyrkfejlen....

Jeg har læst alle indlæg der er nået frem, incl. en hvor en anden
kommentere om ikke det var en fejl - som jeg også oprindeligt
troede - men ikke set nogen bekræftelse på det. Tvært imod har folk
besvaret min egen kommentar som om det er fuldstændig korrekt med
de 3,5 millimeter. Bl.a. blev det nævnt at betjenten kunne kigge på
hvad bil og trailer er opgivet til fra fabrikken, og derfor ikke
behøvede et skydelærde.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-10 18:45

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> de 3,5 millimeter. Bl.a. blev det nævnt at betjenten kunne kigge på
> hvad bil og trailer er opgivet til fra fabrikken, og derfor ikke

Nå.

mvh/Bjørn J.

Fra : N/A

Dato : 18-02-10 18:54

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-10 18:54

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nå.

Du slipper sku for billigt, når du nu sådan optræder på slap line !

Hvor kan jeg købe *et skydelærde* og hvordan virker sådan en dims som
måleinstrument ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-02-10 19:09

Den Thu, 18 Feb 2010 18:53:55 +0100 skrev Bjørn J.:

> [...]
>
> Du slipper sku for billigt, når du nu sådan optræder på slap line !
>
> Hvor kan jeg købe *et skydelærde* og hvordan virker sådan en dims som

Hvis det er stavningen du kommenterer, skal jeg da gerne indrømme at
jeg ingen anelse har om hvordan det staves.

Ellers kan det ofte findes i byggemarkedernes 20-kroners kasser, men
til den pris er det noget ubrugeligt skrammel.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-10 19:22

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Ellers kan det ofte findes i byggemarkedernes 20-kroners kasser, men
> til den pris er det noget ubrugeligt skrammel.

Nej, *et skydelærde* kan ikke findes nogen steder.

Hvis du mener *en skydelære*, så findes et sådan måleinstrument, men jeg
tvivler stærkt på, du har evner til at bruge en sådan og det uanset dens
størrelse.

Slut, prut, finale....

mvh/Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-10 19:27

Kent Friis skrev:
> [...]
> Ellers kan det ofte findes i byggemarkedernes 20-kroners kasser, men
> til den pris er det noget ubrugeligt skrammel.

Bjørn kommenterer nok et det hedder "En skydelære", i fagsprog.

Men du har ganske ret i at de plasticdimser af slagsen man kan købe
rundt omkring ikke er meget værd.

Du har også ret i at 'fremsætteren' endnu ikke har korrekset sin fejl
med 35 mm og 35 cm.

Men syntes I ikke selv denne "afstikker" efterhånden mangler relationer
til det oprindelige emne?

I og med at en bus, over 3500 kg, med stor sandsynlighed vil være 2,5 m
bred vil der ikke være meget plads til en trailer der er bredere. Og jeg
tror ikke man kan få en særtilladelse til kørsel med overbredde efter en
bus.

Hvad jeg tror der er sket er at rejsearrangøren har meddelt
busselskab/chauffør at både bus og trailer var 'Tempo 100' godkendt,
hvorfor det ville være lovligt at køre med ekvipagen med 100 km/t.

Noget rejsearrangøren naturligvis ikke vil stå ved når det nu
efterfølgende viser sig ikke at være rigtig.

I den forbindelse har jeg et lille, lille, lønligt håb om at
rejsearrangøren har meddelt det via e-mail eller sms. Som så kan findes
frem og bruges til at fortælle fejltagelsens oprindelse. 'Lille' fordi
rejsearrangører sikkert, ligesom speditører, er ganske gode til ikke at
komme med ting de kan hænges op på, på skrift.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-10 19:32

KLIP

> Du har også ret i at 'fremsætteren' endnu ikke har korrekset sin fejl med
> 35 mm og 35 cm.

Så vil jeg da specielt til ære for dig Finn som aldrig er så nøjeregnende,
da rette min oplysning fra 0,35 cm til 35 cm !

> Men syntes I ikke selv denne "afstikker" efterhånden mangler relationer
> til det oprindelige emne?

Det burde ikke skræmme en rigtig hard core som dig..;)

Her kan du samtidig lære lidt om *en skydelære*

http://www.es-c.dk/tu/undervis/0112html/maskinsn.10.html

Mange lykkelige målinger..

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-02-10 20:07

Den Thu, 18 Feb 2010 19:27:25 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Bjørn kommenterer nok et det hedder "En skydelære", i fagsprog.

Præcist hvad jeg forventede, en masse mudderkastning bare fordi
jeg ikke vidste hvordan det staves. Og det for et sølle D, jeg kunne
forstå det hvis det havde været en meningsforstyrrende fejl.

> Men du har ganske ret i at de plasticdimser af slagsen man kan købe
> rundt omkring ikke er meget værd.

Min er nu en blik-model, den kunne ikke engang holde målet fra jeg
havde den inde omkring en slange bag på tørretumbleren, til jeg
fik den ud hvor jeg kunne se tallene.

> Du har også ret i at 'fremsætteren' endnu ikke har korrekset sin fejl
> med 35 mm og 35 cm.

Tak.

> Men syntes I ikke selv denne "afstikker" efterhånden mangler relationer
> til det oprindelige emne?

Du burde da efterhånden kende usenet

> [...]
>
> Noget rejsearrangøren naturligvis ikke vil stå ved når det nu
> efterfølgende viser sig ikke at være rigtig.

Er det ikke vognmanden der ejer bussen? Eller stiller han kun med
chaufføren?

Uanset, ville jeg da mene at hvis man kører turistbus ned gennem
Tyskland, så bør man også kende reglerne for at køre turistbus
i Tyskland. Uanset hvem der så stiller med bussen.

I princippet burde vi andre også sætte os ind i de tyske regler
når vi bevæger os over grænsen.

> [...]
> rejsearrangører sikkert, ligesom speditører, er ganske gode til ikke at
> komme med ting de kan hænges op på, på skrift.

Men det er stadig kørekort-indehaverens ansvar at vide hvad han må
og ikke må.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-10 21:17

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Præcist hvad jeg forventede, en masse mudderkastning bare fordi
> jeg ikke vidste hvordan det staves. Og det for et sølle D, jeg kunne
> forstå det hvis det havde været en meningsforstyrrende fejl.

Folk der korrekser andre, har en helt speciel opfattelse af oplysninger om
deres egne fejl.

De opfatter det som muddekastning !

mvh/Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-10 21:58

Kent Friis skrev:
> Du burde da efterhånden kende usenet

Det tror jeg nok jeg kan sige jeg gør.

> Er det ikke vognmanden der ejer bussen? Eller stiller han kun med
> chaufføren?

Jeg ved det ikke konkret, men det vil ikke være ualmindelig hvis det er
rejsearrangøren der ejer traileren.

> Uanset, ville jeg da mene at hvis man kører turistbus ned gennem
> Tyskland, så bør man også kende reglerne for at køre turistbus
> i Tyskland. Uanset hvem der så stiller med bussen.

Hvis man får det og det at vide af sin "boss", har man en vis
tilbøjelighed til at tro på det.

> I princippet burde vi andre også sætte os ind i de tyske regler
> når vi bevæger os over grænsen.

Man ville være en sjældenhed hvis man gjorde det.

> Men det er stadig kørekort-indehaverens ansvar at vide hvad han må
> og ikke må.

Naturligvis, men det er ikke alle der evner, selv, at finde de rigtige
regler frem og sætte sig ind i dem. Hvorfor de, mere eller mindre,
bliver nødt til at løbe an på de 'privatfortolkninger' de får serveret
af dem der giver dem deres arbejde.

Og den der 'giver' en chauffør arbejdet er ikke nødvendigvis vognmanden.

Nu må dem der ved noget om turistkørsel fortælle om det også er sådan
hos dem, men på lastbilerne kan forholdene nemt være sådan at den eneste
kontakt der er mellem chaufføren og vognmanden er når chaufføren sender
de papirer han har samlet, typisk, en gang om ugen, og når vognmanden
sender lønnen. Resten af hvad chaufføren for at vide for at kunne passe
sit arbejde kommer så direkte fra speditøren.

Speditøren sidder så i en position hvor han, uden at kunne drages til
ansvar for det, kan styre al kørsel, herunder også hvis han får lovet en
kunde noget som ikke kan overholdes indenfor reglerne. Og ikke alle
chauffører kan/vil/tør sige fra når de får at vide 'bare kør!'.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-02-10 22:13

Den Thu, 18 Feb 2010 21:17:07 +0100 skrev Bjørn J.:

> [...]
>
> KLIP

> Folk der korrekser andre, har en helt speciel opfattelse af oplysninger om

Det var ikke oplysningen om fejlen jeg kaldte mudderkastning, det var
ting som "Du slipper sku for billigt, når du nu sådan optræder på slap
line !" fra din side.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 18-02-10 22:24

Den Thu, 18 Feb 2010 21:57:48 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Det tror jeg nok jeg kan sige jeg gør.

> Jeg ved det ikke konkret, men det vil ikke være ualmindelig hvis det er
> rejsearrangøren der ejer traileren.

Traileren lyder sandsynligt, men bare fordi man ejer en trailer
behøver man jo ikke vide hvor hurtigt en bus må køre.

Traileren måtte jo godt køre 100 km/t - uden bus.

> Hvis man får det og det at vide af sin "boss", har man en vis
> tilbøjelighed til at tro på det.

Vognmanden, ja - da denne må forventes at vide noget om de biler
han ejer. Rejseselskabet ville jeg derimod ikke forvente at de
ved noget om kørsel. Hvis du er heldig ved de hvor mange passagerer
der kan være i bussen.

> Man ville være en sjældenhed hvis man gjorde det.

Korrekt.

> [...]
> sender lønnen. Resten af hvad chaufføren for at vide for at kunne passe
> sit arbejde kommer så direkte fra speditøren.

Er det ikke vognmanden der ejer lastbilen? Så må man vel også forvente
at hvis chaufføren får noget at vide om hvor hurtigt lastbilen må
køre, er det når han henter den hos vognmanden.

> [...]
> kunde noget som ikke kan overholdes indenfor reglerne. Og ikke alle
> chauffører kan/vil/tør sige fra når de får at vide 'bare kør!'.

Korrekt, men chaufføren bør stadig være vidende om problemet, og kunne
fortælle dette fx i dette tilfælde til lederen af institutionen der
kommenterer farten. Hvis det var sket, ville han så kunne give den
information videre til journalisten under interviewet, og så var det
de rigtige der var blevet lynchet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-10 00:54

Kent Friis skrev:
> Traileren lyder sandsynligt, men bare fordi man ejer en trailer
> behøver man jo ikke vide hvor hurtigt en bus må køre.
> Traileren måtte jo godt køre 100 km/t - uden bus.

Du kan være ret sikker på at de ved lige nøjagtig hvor hurtig en bus må
køre. Også hvor hurtig den må køre med en trailer efter sig.

Det der er kommer fra rejseselskabet på det punkt er spil for galleriet,
i et forsøg på at få ansvaret placeret andre steder end hos dem selv.

Hvad rejseselskaberne måske ikke ved så meget om, eller vælger ikke at
vil vide noget om, er hvor lang tid det i praksis tager at få en bus fra
A til B.

Det bliver nemt for meget for dem hvis de skal til at indregne køer på
motorvejene og vejr og vejforhold ind i deres planer.

For dem er det som det skal være hvis deres ruteprogram fortæller dem at
turen kan gennemføres indenfor hvad der er muligt. Ikke nødvendigvis
lovligt.

Når man kigger ind på det pågældende rejseselskabs planer for de
skiture, finder man ud af at den bus der starter i Kastrup og ender et
sted i Østrig skal holde en gennemsnitsfart i omegnen af 85 km/t, for at
tiderne kan overholdes. Men en bus der, med trailer, max må køre 80
km/t. Det hænger virkelig "flot" sammen.

Ulykkesbussen kørte så ikke efter de planer, da den kørte med et samlet
selskab. Den tur den formodes at skulle køre ville kunne holdes nede på
en gennemsnitshastighed under 65 km/t.

> [...]
> han ejer. Rejseselskabet ville jeg derimod ikke forvente at de
> ved noget om kørsel. Hvis du er heldig ved de hvor mange passagerer

Hvis chaufføren og vognmanden var heldig viste rejseselskaber kun det du
skriver om den praktiske udførelse af turene. For så ville de være nødt
til at forholde sig til de tider vognmand og chauffør opgav som
gennemførlige.

Som forholdene reelt er, er det rejseselskabet der fastsætter tiderne og
prisen, og dermed også den måde der skal køres på for at gennemføre turen.

Og den vognmand eller chauffør der sætter sig op mod de forhold
rejseselskabet sætter kan godt kigge sig om efter noget andet kørsel
hhv. noget andet arbejde.

> Er det ikke vognmanden der ejer lastbilen? Så må man vel også forvente
> at hvis chaufføren får noget at vide om hvor hurtigt lastbilen må
> køre, er det når han henter den hos vognmanden.

Vognmanden gøres ikke ansvarlig for de hastighedsovertrædelser hans
lastbil/bus kører med. Det er alene chaufføren der får bøder for det.

> [...]
> kommenterer farten. Hvis det var sket, ville han så kunne give den
> information videre til journalisten under interviewet, og så var det

Og hvor meget forståelse tror du den institutionsleder ville have for at
få sådan noget at vide?

De har købt en rejse det absolut billigste sted de kan finde den.
Alligevel regner de med at kunne forvente den bedste service.

Rejseselskabet bryster sig af at have de billigste skirejser.

I andre debatfora har jeg fået at vide at det ikke er unormalt at danske
busser køres af billig udenlandske chauffører.

En har oplyst kendskab til en dansk bus ført af to tjekkere, hvoraf kun
den ene havde kørekort til bus.

Så ganske ligesom med lastbilerne ser det ud til at også på busserne
gælder alle kneb for at gøre det så billig som mulig.

Hvem der kørte ulykkesbussen ved jeg ikke, blot at det ikke var
chauffører der var fastansat hos vognmanden. Men sagen kommer vel så
langt på et tidspunkt at der kommer et navn på den chauffør.

Den seneste melding jeg har set om ham er i øvrigt at han er/kan
udskrevet fra hospitalet. Og at han, trods det at han stadig er sigtet,
frit kan rejse ud af landet. Så måske har tyskerne fundet noget der
kunne give en anden grund end uansvarlighed fra chaufføren.

Fra : Armand

Dato : 19-02-10 13:04

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> frit kan rejse ud af landet. Så måske har tyskerne fundet noget der
> kunne give en anden grund end uansvarlighed fra chaufføren.

Hvorfor det?
..dk og .de er begge EU-lande, så om Politimesteren i Esbjerg lader en
sigtet tage hjem på den anden side af Storebælt, eller Sheriffen i
Dessau lader en sigtet tage hjem på den anden side af Fehmern bælt, er
det samme!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 18-02-10 20:15

"Finn Guldmann" skrev

> Hvad jeg tror der er sket er at rejsearrangøren har meddelt
> busselskab/chauffør at både bus og trailer var 'Tempo 100' godkendt,
> hvorfor det ville være lovligt at køre med ekvipagen med 100 km/t.

Eftersom det er busselskabets bus og hænger er det næppe sandsynligt.
Arrangøren bestiller en kørsel med et antal passagerer og ud over at stille
nogle krav til bussens standard blander han sig ikke i hvilken bus og
hvilken trailer der bruges.

Hvorfor mener du rejsearangøren har noget med Tempo 100 at gøre?

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-10 22:04

alexbo skrev:
> [...]
> Arrangøren bestiller en kørsel med et antal passagerer og ud over at stille
> nogle krav til bussens standard blander han sig ikke i hvilken bus og

Det er ikke ualmindelig at det er rejseselskabet der ejer traileren. Det
vil i mange situationer være det mest praktiske når rejseselskabet
samarbejder med flere vognmænd.

> Hvorfor mener du rejsearangøren har noget med Tempo 100 at gøre?

Fordi den med 'tempo 100' på traileren først kom fra rejseselskabet.

De er referet for at udtale at da både bus og trailer jo var 'tempo 100'
godkendt måtte den lovlige hastighed jo være 100 km/t. Hvilket så har
vist sig ikke at være rigtig.

Fra : alexbo

Dato : 18-02-10 22:32

"Finn Guldmann" skrev

> Det er ikke ualmindelig at det er rejseselskabet der ejer traileren.

Det er lige så ualmindeligt som at de ejer den flyvemaskine som Cimber Air
flyver deres gæster i.
Forestiller du dig at Egon's busselskab kører fra Slagelse til Holstebro for
at hente en trailer, derefter til København for at hente gæsterne, og så går
turen til Østrig.
Eller mener du Alfa rejser har en bunke trailere stående hos de busselskaber
de bruger?

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-02-10 23:50

Den 18-02-2010 22:32, alexbo skrev:
> [...]
> turen til Østrig.
> Eller mener du Alfa rejser har en bunke trailere stående hos de busselskaber

Det er før set at rejsearrangøren ejer traileren. Så helt umuligt er det
ikke. Og måske langtidparkerer den i hos Egon.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-10 00:12

alexbo skrev:
> [...]
> turen til Østrig.
> Eller mener du Alfa rejser har en bunke trailere stående hos de busselskaber

Nok mest det sidste. Så kan rejseselskabet nemlig brede sig over den med
deres egne reklamer.

Og en specialist, som Alfa, har så rådighed over trailere hvis de skulle
finde på at skifte busvognmand.

Der skal vistnok et meget tæt samarbejde til før de, rejseselskabet, får
lov at male deres reklamer på busserne.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-10 15:52

Den 19-02-2010 00:12, Finn Guldmann skrev:

> [...]
> finde på at skifte busvognmand.
>
> Der skal vistnok et meget tæt samarbejde til før de, rejseselskabet, får

Præcis. Der er nemmere at få en sulten vognmand til at smække en krog på
end at købe en trailer. Hvis den ikke har træk i forvejen. Det er også
før set at de var specialopbygget til cykeltransport. Eller ligefrem
stod klar med cykler. Jeg har faktisk en gang været jer af en sådan
cargotrailer, som stod hos forskellige vognmænd. Men det var mest på
papiret jeg ejede den.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 18-02-10 19:09

Fra : N/A

Dato : 18-02-10 17:02

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-02-10 19:08

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> Hvor hurtigt kan en lovlig bus køre - hvad bliver hastighedsbegrænseren
> sat til?

http://ekstrabladet.dk/112/article1301247.ece

- Jeg spurgte, om vi kørte for stærkt?
Lederen af institutionen Kærnehuset siger til DR's TV-Avis, at han få
minutter for dødsulykken i Tyskland spurgte bussens chanuffør, om han ikke
kørte for stærkt efter forholdene

- Jeg sad lige bag chaufføren. Og få minutter før ulykken havde jeg spurgt
han, om vi ikke kørte for stærkt i forhold til sneen på vejen.

Sådan siger lederen af institutionen Kærnehuset på Amager, Jens Thingvad, i
aften til TV-Avisen. Det var børn, pædagoger og forældre fra Kærnehuset, som
forleden blev udsat for en voldsom ulykke på motorvejen ved Dessau på vej
til skiferie. Tre voksne - to pædagoger og en medfølgende far til et af
børnene - blev dræbt ved ulykken.

Siden tysk politi dagen efter ulykken kunne oplyse, at ulykkesbussens
chauffør er sigtet for uagtsomt manddrab, er flere og flere belastende
oplysninger om kørselen kommet frem. Blandt andet er det fremgået, at de to
danske chauffører på turen regnede med, at 100 km/t er tilladt fart for
busser med anhænger i Tyskland, mens sandheden er, at der kun må køres 80
km/t.

Institutionsleder Jens Thingvad og en af de medfølgende forældre, Johnny
Darling, fortæller i aften til TV-A, at de - i hver deres af de to busser,
som kørte flokken fra Kærnehuset mod syd - havde fulgt med i speedometeret
og set, at farten var 100 km/t. Og begge siger, at chaufførerne havde
fastholdt, at denne fart var i orden.

--
Per