fyring af sik. rep / tillidsmand ?
Fra : Per

Dato : 17-02-10 18:19

HEJ ng !

Jeg ved at tillidsfolk og sikkerhedsrepræsentanter har en særlig (samme)
beskyttelse ifm. afskedigelse.

Men hvad hvis et firma flytter sikkerhedsre./tillidsmanden til en anden
afdeling internt og at funktionen således ophæves, fordi en anden allerede
besidder funktionen i den afd. de bliver flyttet til.
Kan firmaet så efter denne flytning uden problemer opsige vedkommende uden
problemer ?

Jeg antager at firmaet ikke "spekulerer" i dette scenarie for at fyre
vedkommende (selvom nogen sikkert kan finde på det), men er der et hul i
loven her ?

mvh. Per

Fra : Steen Hansen

Dato : 17-02-10 22:01

On Wed, 17 Feb 2010 18:18:31 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg antager at firmaet ikke "spekulerer" i dette scenarie for at fyre
>vedkommende (selvom nogen sikkert kan finde på det), men er der et hul i

Men at forfremme en tillidsmand til et lederjob, for derefter at fyre
ham grundet manglende kompetance er nok smartere.

Er ihvertfald set før.

Steen

Fra : SørenJensen

Dato : 18-02-10 08:37

> [...]
>
> Jeg antager at firmaet ikke "spekulerer" i dette scenarie for at fyre
> vedkommende (selvom nogen sikkert kan finde på det), men er der et hul i

Tillidsmanden er normalt beskyttet 1 år efter tillidsmands hvervet. Det er
nødvendigt, da der desværre er nogle ledelsespersoner der tager tingene
personligt og kan finde på at "jagte" en tillidsmand der gør sit arbejde
ordentligt.
Fagforeninger ser altid alvorligt på fyringer af tillidsmænd, fordi det kan
være at andet end arbejdsmæssige grunde, så fagforeningerne vil , med rette,
gå meget langt for at beskytte de medarbejdere der ofte frivilligt og
ulønnet påtager sig at sikre arbejdsforholdene på arbejdspladsen.

Så der er ikke et hul i loven, fimaet skal stadig have en god grund til at
fyre en eks tillidsmand.

Fra : Ivan

Dato : 18-02-10 13:32

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> besidder funktionen i den afd. de bliver flyttet til.
> Kan firmaet så efter denne flytning uden problemer opsige vedkommende uden

Tillidsmanden kan ikke omrokeres uden at give sit samtygge til dette.
Hvis et firma vil af med en tillidsmand, så fyrer de ham blot. Der er så
nogle aftaler der siger at det koster så og så mange penge at komme af med
en tillidsmand og firmaet betaler ved kasse 1.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-02-10 15:55

Ivan wrote:
> [...]
> så nogle aftaler der siger at det koster så og så mange penge at
> komme af med en tillidsmand og firmaet betaler ved kasse 1.

Så hvis afdelingen fysisk nedlægges, men tillidsmanden ikke vil flytte, skal
firmaet betale såvel løn til tillidsmanden som husleje så han har et sted at
være? I givet fald hvor længe?

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-02-10 19:53

> Så hvis afdelingen fysisk nedlægges, men tillidsmanden ikke vil flytte,
> skal firmaet betale såvel løn til tillidsmanden som husleje så han har et
> sted at være? I givet fald hvor længe?

Han skal varsles om flytningen med sit opsigelsesvarsel. Nægter han, er han
opsagt.

Mvh Maria

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-02-10 23:13

Maria Frederiksen wrote:

> Han skal varsles om flytningen med sit opsigelsesvarsel. Nægter han,
> er han opsagt.
>
> Mvh Maria

Så hvis hans opsigelsesvarsel er 6 måneder, kan virksomheden ikke beslutte
at flytte afdelingen med et varsel, der er kortere end det? I det konkrete
tilfælde er der tale om, at afdelingen med 99% sikkerhed flyttes fysisk pr.
1. juli, men det er endnu ikke varslet offcielt, da det ikke er afgjort,
hvor afdelingen skal flytte hen. Men det bliver til en anden af
virksomhedens eksisterende adresser, hvor der allerede er tillidsmænd for
den pågældende faggruppe.

Jan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-02-10 15:40

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg antager at firmaet ikke "spekulerer" i dette scenarie for at fyre
> vedkommende (selvom nogen sikkert kan finde på det), men er der et hul i

Man kan under visse omstændigheder godt afskedige en tillidsrepræsentant
eller sikkerhedsrepræsentant.

Denne sag kunne godt give et par hints:
http://www.lovorientering.dk/default.asp?filnavn=/vis_artikel.asp?artikel=780

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-02-10 17:02

Christian R. Larsen wrote:

> Man kan under visse omstændigheder godt afskedige en tillidsrepræsentant
> eller sikkerhedsrepræsentant.

Det sker... f.eks. på Københavns Universitet
<http://forskningsfrihed.blogspot.com/2010/01/tillidsfolk-blandt-de-
afskedigede.html>

--
Jesper Lund