aktindsigt i beboer klage i boligforening
Fra : Ukendt

Dato : 16-02-10 17:58

Hej NG

Har man krav/mulighed på aktindsigt over den klage der er indgivet til
bestyrelsen i den boligforening man bor i.

Bestyrelsen som er valgt af beboerne i boligforeningen og er dem der skal
rettes henvendelse når man vil klage.

Indholdet af klagen skulle angiveligt dreje sig om oprydning af fællesskur
(fordi nogen i opgangen mener at de ting som lovligt er opstillet ud fra
gældende regler ikke må være der fordi de ikke selv kan komme til med ting
som de ikke selv ejer men blot bruger/har lånt/ tilhører en anden som ikke
selv bor det pågældende sted), som 5 lejligheder fælles råder over skuret.
men som 3 lejligheder i denne opgang pt. benytter.

Der er ikke tale om person klage på bestemt lejlighed feks. støj, trusler
mm.

Jeg har søgt nettet tynd efter ligende svar på mit spg men der hara ikke
været muligt.

Hilsen
Hans

Fra : Jubii

Dato : 16-02-10 19:14

"Hans" <brugerikkeemailher> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Bestyrelsen som er valgt af beboerne i boligforeningen og er dem der
> skal rettes henvendelse når man vil klage.

Bestyrelsens beføjelser er nedfældet i foreningens vedtægter, og heri
står der nok også hvilke sager der kan ske aktindsigt i.
Du kan altid bede bestyrelsen om aktindsigt, og får du ikke det, skal
det jo begrundes. Gerne med henvisning til regler hvorunder de behandler
sager bestyrelsen har beføjelse til at behandle.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-10 20:09

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo begrundes. Gerne med henvisning til regler hvorunder de behandler sager
> bestyrelsen har beføjelse til at behandle.

Hvordan vil du foreslå at anmodning om aktindsigt skal skrives på papir så
der ingen tvister kan forekomme.

mvh
Hans

Fra : Jubii

Dato : 16-02-10 20:26

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil du foreslå at anmodning om aktindsigt skal skrives på
> papir så der ingen tvister kan forekomme.

Det kan der ikke gives garanti for.
Der kan nok ikke laves en juridisk tekst, uden nærmere kendskab til
vedtægterne.
Så skriv blot du gerne vil have en kopi af klagen.
Der er 2 muligheder. Du får en kopi eller bestyrelsen siger nej.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 13:05

> [...]
> Så skriv blot du gerne vil have en kopi af klagen.
> Der er 2 muligheder. Du får en kopi eller bestyrelsen siger nej.

Jeg har talt med den tidligere formand i bestyrelsen og han sender mig
vedtægterne, men siger at aktindsigt ikke fremgår nogen stedder.

Fra : Jubii

Dato : 17-02-10 13:55

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har talt med den tidligere formand i bestyrelsen og han sender mig
> vedtægterne, men siger at aktindsigt ikke fremgår nogen stedder.

Så kik efter om bestyrelsen har beføjelsen til at behandle klagen.
Jeg fik for mange år siden en tekst om foreningsjura og i indledningen
stod der:

"Vedtægterne har en meget central placering i foreningsjuraen.
Da der næsten ikke findes lovregler om ideelle foreninger, kan man sige,
at udgangspunktet for al foreningsret er vedtægterne. Det er ikke uden
grund, at man taler om en foreningslov, når der menes vedtægter.
Bliver en forening indblandet i en retssag, og stridsspørgsmålet ikke er
behandlet i vedtægterne, må domstolene dømme ud fra f.eks.:
- regler i økonomiske foreninger (som man skeler til).
- tidligere retssager (retspraksis).
- kutyme i foreningslivet (sædvane).
- samfundets "opfattelse" og rimelighed samt dommerens skøn.
- afvise sagen.
At have gode og fyldestgørende vedtægter kan spare en forening for en
mængde problemer og tvivl. Dertil kommer, at de er et stort plus for en
dirigent ved foreningens generalforsamling."

Tag dig ikke af at der står "retssag" og "dommer", men se det som en
orientering om hvad man kan skele til hvis der ikke står noget om
foreningsbestyrelsens beføjelser til at behandle klager fra
medlemmerne/beboere i vedtægterne.
"Sædvane" er nok den stærkeste faktor der kan skeles til i dit tilfælde.
Det kan dog være med modsat fortegn, da sædvane kan være, at der før er
behandlet klager af bestyrelsen, trods manglende beføjelse, og at der
ikke er givet aktindsigt i de tilfælde.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-02-10 15:35

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message
> Bestyrelsens beføjelser er nedfældet i foreningens vedtægter, og heri står
> der nok også hvilke sager der kan ske aktindsigt i.
> Du kan altid bede bestyrelsen om aktindsigt

Ja, du kan også bede mig om aktindsigt, men jeg kan også godt garantere, at
du ikke får det - jeg er trods alt ikke omfattet af offentlighedsloven.
Hvorfor mener du, at en boligforening er det?

Fra : Jubii

Dato : 19-02-10 07:37

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> garantere, at du ikke får det - jeg er trods alt ikke omfattet af
> offentlighedsloven. Hvorfor mener du, at en boligforening er det?

Hvad man kalder ting i offentlighed og hvad man kalder ting privat, kan
godt sammnelignes, selv om tingene ikke passer sammen.
jeg ændre til en kopi i et senere svar, set det?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-02-10 08:56

> [...]
> godt sammnelignes, selv om tingene ikke passer sammen.
> jeg ændre til en kopi i et senere svar, set det?

Min pointe var såmænd bare, at der ikke er nogen garanti for, at en privat
boligforening har noget, der ligner bestemmelser om aktindsigt i sine
vedtægter.

Fra : Jubii

Dato : 19-02-10 09:10

> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Min pointe var såmænd bare, at der ikke er nogen garanti for, at en
> privat boligforening har noget, der ligner bestemmelser om aktindsigt
> i sine vedtægter.

Det mener jeg heller ikke, derfor min ændring til kopi. Det kan man
altid bede om uanset.
Ordet aktindsigt var forkert i denne private sag.

Fra : Simon

Dato : 17-02-10 21:22

On 16-02-2010 17:58, Hans wrote:
> Har man krav/mulighed på aktindsigt over den klage der er indgivet til

> Indholdet af klagen skulle angiveligt dreje sig om oprydning af fællesskur

Hvad er det vigtige/relevante i at få en kopi af klagen? (hvis det er dét
du ønsker; siden du allerede har en ide om det generelle indhold)

Hvis bestyrelsen behandler klagen, kommer de vel til de andre parter for
at høre deres forklaring? Og på et tidspunkt med en form for afgørelse,
som du så kan vurdere rimeligheden af i.f.t. foreningens vedtægter.?

--
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 22:16

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at høre deres forklaring? Og på et tidspunkt med en form for afgørelse,
> som du så kan vurdere rimeligheden af i.f.t. foreningens vedtægter.?

At have en ide er blot gætterier og ikke hvad indholdet ret faktisk er.

De vigtige for mig er at vide om jeg er anklaget for noget som ikke passer i
det fælles skur og ikke blot at klagen/klagerne går på at skuret er rodet
som helhed. Flere af naboere (med dårlig personlighed) i opgangen er direkte
ubehagelige når emnet angår hvad indholdet af skuret skal være i forhold til
hvad de synes er ret og rimeligt og ikke hvad gældende regler er i
boligforeningen.

Det er ikke min opfattelse at man skal afgive forklaring men at man blot
checker om skurets indhold er som det skal være og fjærner det som ikke må
være der.

/hans

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-02-10 15:37

"Hans" <brugerikkeemailher> wrote in message
> De vigtige for mig er at vide om jeg er anklaget for noget som ikke passer
> i det fælles skur og ikke blot at klagen/klagerne går på at skuret er
> rodet som helhed.

Men hvis nogen har klaget over dig, må man vel gå ud fra, at du bliver hørt
og dermed orienteret om klagens indhold. Ellers kan jeg ikke forstille mig,
hvorfor du skulle have et problem.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-02-10 12:17

On Wed, 17 Feb 2010 21:22:02 +0100, Simon
<s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> wrote:

> [...]
Kun hvis vedtægterne for foreningen beskriver dette, beskrives det
ikke hvorledes klager skal behandles, er der frit slag i alle
retninger, hvilket vil sige at der kan gives indsigt eller det kan
afslås.

>Hvad er det vigtige/relevante i at få en kopi af klagen? (hvis det er dét
>du ønsker; siden du allerede har en ide om det generelle indhold)
Det er da meget rart at vide hvad man anklages for, og hvilke
argumenter/beviser der bruges/haves. Specielt er det godt at kende før
en evt. "afhøring" (generalforsamling).
Man kan også bruge kendskabet til indholdet til et modangreb, i krige,
store som små, gælder alle tricks og det har aldrig været en dårlig
taktik at være velforberedt.

>Hvis bestyrelsen behandler klagen, kommer de vel til de andre parter for
>at høre deres forklaring?
Hvad skulle dog få dem til at gøre dette, intet (ud over hvad
vedtægter/generalforsamling har vedtaget) forhindre dem i at gøre lige
som det passer dem og det kan sagtens være at behandle klage på det
foreliggende grundlag, eller for den sags skyld overhoved ikke
behandle den.

>Og på et tidspunkt med en form for afgørelse, som du så kan vurdere rimeligheden af i.f.t. foreningens vedtægter.?
Hvis de altså ifh til vedtægterne skal/kan/må behandle en klage. Hvis
dette ikke er omtalt i vedtægterne så er der frit slag for at gøre
hvad som helst og det kan også være ingenting.

/Hans