Blødgjort vand, stadigt pletter? hvad kan ~
Fra : TJ

Dato : 16-02-10 19:55

Hej Gruppe,

Jeg er så heldig at have et blødgøringsanlæg i vores private hjem
Eller det vil sige, at det fungerer ikke helt efter hensigten.

Min tanke var nemlig, at der blandt andet også skulle være få mærker efter
vandpletter, men det er ikke tilfældet.

Jeg har haft besøg af servicetekniker i dag, og han fandt også en fejl som
kunne rettes på stedet.
Efterfølgende blev vandet målt til 0 i hårhed

Mit problem er, at der stadigt er tydelige pletter efter indtørret vand?

Mit spørgsmål er så, at der noget jeg har bildt mig selv ind, at vandet ikke
skulle efterlade pletter
Eller hvad kan årsagen ellers være?

Det er sådan et anlæg:
http://guldager.eu/danish/pdf/kalkogsalt/Datablade/DB-DK-UniSoftMini.pdf

mvh TJ

Fra : Preben

Dato : 16-02-10 22:34

Den 16.02.2010 kl. 19:55 skrev TJ <niks@nej.dk>:

> [...]
>
> Mit problem er, at der stadigt er tydelige pletter efter indtørret vand?
>
> Mit spørgsmål er så, at der noget jeg har bildt mig selv ind, at vandet

Hvem siger pletterne er kalk?
Vandet kan indeholde andre ting, f.eks. okker.
Prøv at filtrere vandet.
Hvad bruger du i øvrigt vandet til?
--
mvh/Preben

Fra : TJ

Dato : 17-02-10 17:40

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u78ouiplqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Hvem siger pletterne er kalk? Vandet kan indeholde andre ting, f.eks.
> okker.
> Prøv at filtrere vandet
Med hvad tænker du præcist?

> Hvad bruger du i øvrigt vandet til?

Alt undtaget drikkevand (det ville nu heller ikke genere mig at drikke det
for den sags skyld)

Men mit mål var også færre pletter, men det er så desværre kikset

mvh TJ

Fra : Is

Dato : 17-02-10 19:45

"TJ" <niks@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
drikke det
> for den sags skyld)
>
> Men mit mål var også færre pletter, men det er så desværre kikset

groft sagt, så er det 2 typer hårheder, forbigående, og permanente.

forbigående er de hårheder der udfældes ved at opvarme vand til 100°C
det er dem du fjerner med dit anlæg.

hvis du herefter damper vandet væk, vel der være permanente hårheder
tilbage i beholderen, og det er dette du kan se som pletter.

se evt her
http://www.hoh.dk/02_processer/softening.shtml

mvh Erik

Fra : TJ

Dato : 18-02-10 18:56

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> hvis du herefter damper vandet væk, vel der være permanente hårheder
> tilbage i beholderen, og det er dette du kan se som pletter.

hmm ok, dvs, at ved at bo i Lyngby der har jeg en del permanente hårdheder
og det giver mig "problemet" æv.
*ironi til* Det er da super, at vi snart skal have søvand fra Sverige, det
kan være, at det løser probmet *ironi slut*

Så har jeg desværre kun fået løst 50% af min opgave, nemligt at beskytte
varmelegemer i div udstyr

Hvordan løser jeg det sidste 50%, altså fjerner de sidste pletter for til
sidst ultimativt undgå aftørring

mvh TJ

Fra : Is

Dato : 18-02-10 21:14

> [...]
beskytte
> varmelegemer i div udstyr
>
> Hvordan løser jeg det sidste 50%, altså fjerner de sidste pletter

Det "reneste" vand du kan lave er "totalt afsaltet vand" eller
"omvendt osmose vand". men selv med det tror jeg der bliver pletter.
Det er dog også så godt som umuligt at skylle sæbe o.l. af med dette
vand.

Men er det i det hele taget lovligt i DK at blødgøre vand som du gør
???? jeg mener det kun er lovligt at gøre det til f.eks vaskemaskine
og opvaskemaskine. ikke badevand, til håndvask og køkken vask.

mvh Erik

Fra : TJ

Dato : 18-02-10 21:29

> Men er det i det hele taget lovligt i DK at blødgøre vand som du gør
> ???? jeg mener det kun er lovligt at gøre det til f.eks vaskemaskine
> og opvaskemaskine. ikke badevand, til håndvask og køkken vask.

Mit spørgsmål er jo et helt hypotetetisk spørgsmål
For jeg mener heller ikke det er helt ok, forstår dog ikke hvor det ikke
skulle være?

mvh TJ

Fra : Is

Dato : 18-02-10 21:38

> [...]
>
> Mit spørgsmål er jo et helt hypotetetisk spørgsmål
> For jeg mener heller ikke det er helt ok, forstår dog ikke hvor det

jeg tror det har noget at gøre med at man ikke i dk vil have behandlet
vand i "husholdningen"

det et lovligt i bla Sverige og Norge

mvh Erik

Fra : Preben

Dato : 17-02-10 20:53

Den 17.02.2010 kl. 17:39 skrev TJ <niks@nej.dk>:

> Med hvad tænker du præcist?

F.eks. en filterkande.

> Men mit mål var også færre pletter, men det er så desværre kikset

Hvor er det, du får pletter? Er det på opvask, tøj eller hvad?

--
mvh/Preben

Fra : TJ

Dato : 18-02-10 18:50

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u8aeunaqqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Hvor er det, du får pletter? Er det på opvask, tøj eller hvad?

Vaske, armaturer, brusekabine etc

mvh TJ

Fra : jos

Dato : 18-02-10 19:11

TJ wrote:
> "Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
> news.u8aeunaqqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Vaske, armaturer, brusekabine etc
>
> mvh TJ
Vi fik for en snes år siden nye vaske i brun porcelæn - nøj hvor det blev
skjoldet og stribet. Så fik vi det råd at bruge "Deny" håndsæbe, og siden
har vaskene reelt været selvrengørende!

aner ikke hvorfor, men de står nu altid klart blanke!

finn

Fra : TJ

Dato : 18-02-10 21:32

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
> Vi fik for en snes år siden nye vaske i brun porcelæn - nøj hvor det blev
> skjoldet og stribet. Så fik vi det råd at bruge "Deny" håndsæbe, og siden

tak for tip, vi har fået nogen hvide højglans og de er godt nok også
ømskinnede
Vi har også fået et sort gulvtæppe, min kone er meget dygtig til at overtale

mvh TJ

Fra : TJ

Dato : 18-02-10 18:55

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u8aeunaqqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
Den 17.02.2010 kl. 17:39 skrev TJ <niks@nej.dk>:

> Med hvad tænker du præcist?

F.eks. en filterkande.

Det kan godt være, at jeg er lidt træg, men hvad er en filterkande?

mvh TJ

Fra : Preben

Dato : 18-02-10 19:39

Den 18.02.2010 kl. 18:49 skrev TJ <niks@nej.dk>:

> Vaske, armaturer, brusekabine etc

Du slipper ikke for at tørre ovennævnte af med en klud efter brug, uanset
om du har brugt afkalket vand eller ej. Men med afkalket vand er det meget
nemmere at tørre pletterne af med det samme. Prøv evt. at polere med
bilvoks, så løber vandet hurtigere af overfladerne.

--
mvh/Preben

Fra : TJ

Dato : 18-02-10 21:30

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u8b53ax1qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
nemmere at tørre pletterne af med det samme. Prøv evt. at polere med
bilvoks, så løber vandet hurtigere af overfladerne.

Smart, det blødgjorte vand har dog også forbedret det kraftigt, tror bare,
at jeg havde sat næsen op efter mere

Vores kogende vandhane nyder dog allerede godt af det

mvh TJ

Fra : Preben

Dato : 18-02-10 19:43

Den 18.02.2010 kl. 18:55 skrev TJ <niks@nej.dk>:

> F.eks. en filterkande.
>
> Det kan godt være, at jeg er lidt træg, men hvad er en filterkande?

En filterkande kan rense og afkalke postevand inden brug i f.eks. en
kaffemaskine, stempelkande etc., men til dit brug duer den ikke.
Se et eksempel her: http://www.brita.net/dk/jugs.html?&L=35

--
mvh/Preben