Stank fra skorsten (brændeovn)
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-02-10 18:11

Som relativt ny husejer (på 3. år) har jeg brug for at vide, om det er
normalt/acceptabelt, at man hele vinteren (som jo er ekstra lang i år)
skal have sit hus indhullet i en tyk, kvælende røg, der lugter som 50
spejderbål.

Problemet er naboen, der fyrer godt op i brændeovnen, og det kan man vel
godt forstå i den her tid. Men røgen står 80% tiden lige ud over min
nabos tagryg og ind over mit hus og have. Desværre ligger vi højere end
naboen, så hans skorsten er næsten på højde med vinduerne til vores
soveværelser. Når vi har luftet ud hver morgen, lugter værelserne af bål
i flere timer. Alt vores overtøj lugter permanent, og vi kan ikke rigtig
være i haven, når det er værst, er det nødvendigt at storme hurtigt ud
på vejen og væk, før man overhovedet kan trække vejret ind. Og det er
ikke fordi, jeg er sart.

Men tilbage til spørgsmålet: Er det bare noget, man skal lære at leve
med, eller er der regler og forhold, der kan komme i betragtning, f.eks.
om fyremåde (kender intet til brændeovne), skorstenshøjde og afstand til
nabohus (der er vel 7-8 meter fra den osende skorsten til vores
soveværelsesvindue)?

Hvis nogen i tillæg ved, om der er sundhedsrisiko forbundet med at leve
i sådan en stank eller ej, er sådanne bud også velkomne.

Vi har i øvrigt det klassiske problem, at vi ikke taler med naboen. Det
startede sådan set godt og venligt, men da de et år efter vores
indflytning stik mod aftale skar hækken ned til 140 cm og nu holder den
i den højde, så kan vi ikke rigtig holde ud at tale med dem mere.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-10 19:15

"Kevin Borbye Edelvang" <0@0.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt forstå i den her tid. Men røgen står 80% tiden lige ud over min nabos
etc....

Hej Kevin
Det lyder som om din nabo fyrer forkert -
Der skal stort set ikke komme røg fra en brændeovn, hvis der fyres korrekt.
Fugtigt træ, affald mm.
Og ja, der er regler, men jeg har dem ikke her.

Det er et problem med dårlig naboskab - er der ikke nogen i sidegaderne, der
evt er generet, så kunne de måske overtales til at tage kontakten?

MVH Leopold

Fra : Preben

Dato : 16-02-10 19:47

Den 16.02.2010 kl. 18:11 skrev Kevin Borbye Edelvang <0@0.invalid>:

> [...]
> indflytning stik mod aftale skar hækken ned til 140 cm og nu holder den
> i den højde, så kan vi ikke rigtig holde ud at tale med dem mere.

Du behøver ikke finde dig i sådanne gener. Klag til kommunen, som så vil
undersøge sagen og evt. forbyde din nabo at fyre i brændeovnen, eller
måske påbyde ham at bygge en højere skorsten.
--
mvh/Preben

Fra : Klaus G.

Dato : 16-02-10 21:23

> Problemet er naboen, der fyrer godt op i brændeovnen, og det kan man vel
> godt forstå i den her tid. Men røgen står 80% tiden lige ud over min nabos
> tagryg og ind over mit hus og have.
Det skal kun ryge i ~15min under optændning og så lige en ~5min hver gang
man smider træ på igen. Det ryger fordi der er for lav temperatur i
brændeovnen, derfor det vil ryge noget når man lige tænder op, det vil dog
hurtigt, gravist, aftage. Så hvis det ryger konstant fra hans skorsten, så
fyre han helt helt forkert.

Hvordan lugter røgen? Lugter den som alm. bål? Hvis ikke, så er det fordi
han fyre med urent træ. Det kan være spånplade, krydsfinér, trykimpreneret
træ, malet træ osv. og det kan lugte fælt. Smugkig evt. i hans brændeskur ;)

Og nej, det kan ikke være rigtigt, at hans skal forpeste jeres hverdag på
den måde.

--
Klaus G., som selv har brændeovn uden sod på glasset :)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-02-10 21:57

Den 16-02-2010 21:22, Klaus G. skrev:

> Hvordan lugter røgen? Lugter den som alm. bål?

Det lugter nogenlunde som et almindeligt bål, men langt mere
koncentreret. I øvrigt lægger jeg mærke til, når jeg går ture i
kvarteret, at der er lignende stank andre steder, så min nabo er ikke
den eneste.

Men tak for jeres forklaringer, jeg vil overveje et træk.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 16-02-10 22:59

> [...]
> lignende stank andre steder, så min nabo er ikke den eneste.
>
> Men tak for jeres forklaringer, jeg vil overveje et træk.

Er problemet ikke bare at det er totalt vindstille ??

/Leon

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-02-10 00:33

Den 16-02-2010 22:59, Leon Hulstrøm skrev:

> Er problemet ikke bare at det er totalt vindstille ??

Nej, vindstille er her sjældent, og problemet har været konstant siden
december, undtagen de ganske få dage, hvor vinden blæser den modsatte vej.

Vores huse ligger simpelthen sådan, at røgen fra naboskorstenen slår
direkte ned om vores hus og have.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-02-10 23:19

Bor han i nr. 37 elller 41 ?

--

Michael Nielsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-02-10 00:39

Den 18-02-2010 23:19, Michael Nielsen skrev:

> Bor han i nr. 37 elller 41 ?

Han bor i hvert fald ikke i nr. 14.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 10:10

"Kevin Borbye Edelvang" <0@0.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> indflytning stik mod aftale skar hækken ned til 140 cm og nu holder den i
> den højde, så kan vi ikke rigtig holde ud at tale med dem mere.

hej
Som ny hus ejer snart to år. og som her i vinter har varmet huset op med
brændeovn.
Så er det rigtig kedeligt at folk ikke kan finde ud af det. som andre
skriver, røgen skal være næsten usynligt når der er gang i brænde ovnen. men
jo der findes regler. hvis du selv har skorsten, så tag evt en snak med
skorstensfejeren næste gang han kommer hos jer. fordi han kan sige noget om
hvad naboen bruger som brændelse.

kort af det lange. teknisk forvaltning, fordi brænde ovn til være til hygge
også for naboen.

mvh

lars