Forbremse hænger på Golf3
Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-02-10 19:58

Hej.

Jeg har en Golf3 hvor forbremsen er begyndt at hænge, nok til at der
"lugter lidt" og det er mærkbart varmere når man har kørt en lille tur.

Så det er sikkert stemplet i kaliberen der hænger. Jeg planlægger at
skille det af i morgen, men da det jo altid er bøvlet at skaffe
stumper efter man har gjort bilen helt "ikke køreklar" ville jeg
gerne høre.

Den hænger ikke mere end at jeg sagtens kan dreje hjulet med hånden
når den er hævet fra jorden.

Hvor meget vil man normalt skulle skifte? Er det typisk nok at skille
bremserne af, rense dem og samle dem igen eller skal der "mere til"?

Nogen steder skrives der at man kan "renovere" kalibrene, men jeg
kan ikke umiddelbart finde noget sted hvor der sælges nye pakninger osv.
til kalibre. Det er typisk hele kalibersæt der sælges.

Jeg er godt klar over at det er et vagt spørgsmål og det selvfølgeligt
afhænger af situationen.

På forhånd tak.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 15-02-10 20:50

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> til kalibre. Det er typisk hele kalibersæt der sælges.
>
> Jeg er godt klar over at det er et vagt spørgsmål og det selvfølgeligt

I første omgang må du prøve at se om du kan presse stemplerne tilbage i
kaliberen. Det er meget tænkeligt at den hænger på grund af rustrande, måske
på grund af en defekt manchet. Det vil du også kunne konstatere når du får
hjulet af. Men lidt massage kan med lidt held få den til at gå nogenlunde
igen. Nøjes med at gøre dette til at begynde med, idet du også kontrollerer
mancetterne.
Hvis det går nogenlunde nemt er der god chancer for at du kan redde
kaliberen med et renoveringssæt. (nye ringe og mancetter) Jeg tror at
Mekonomen kan skaffe dem.
Hvis ikke du kan få den til at gå nogenlunde bare ved massage, er det næppe
besværet værd at forsøge at renovere den selv. Risikoen for at den er for
angrebet i stemplet, og dermed ikke kan blive tæt igen efter at rusten er
slebet væk er for stor.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-02-10 20:59

I dk.fritid.bil, skrev Martin Bak:

> [...]
> angrebet i stemplet, og dermed ikke kan blive tæt igen efter at rusten er

Hvis jeg husker ret fra sidst jeg havde skiverne af, så var manchetterne
"godt slidte". Der er også steder på nettet der skriver at man kan købe
"renoverede kalibre". Det lader til at et nyt sæt koster omkring 2.5K hos
Thansen/Krogslund, men jeg kan ikke umiddelbart finde nogen steder der
sælger renoverede kalibre.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : ulrich

Dato : 15-02-10 21:18

> [...]
> til kalibre. Det er typisk hele kalibersæt der sælges.
>
> Jeg er godt klar over at det er et vagt spørgsmål og det selvfølgeligt

Kontroller allerførst manchetterne. Er disse intakte vil næste skridt
være at få udluftningsskruerne løse. Sidder de urokkeligt fast så gi' dem et
kraftigt slag direkte på spidsen med en hammer, bearbejd godset på kaliperen
omkring skruen med hammerslag og smør med rustløsner olie - Caramba. Brug en
10 mm - er det vist - sekskant top, ikke stjerne. Får du dem løse er vejen
banet for næste skridt. Pump med bremsepedalen stemplet ud af huset - tag
kun en side ad gangen. Er stemplet fri for rust/korrosion er det OK. Pil så
forsigtigt gummiringen ud, sørg for at at lægge den til side så du anbringer
den ligedan igen, d.v.s. vend den ikke. - Er den pæn, behøver den ikke
fornyes. Så er der kun tilbage inden samling i modsat rækkefølge at slibe
kanten - fra rillen til gummiringen og ud - med smærgellærred fri for
rust, - det er nemlig kun der den klemmer. Rens også lige rillen i bunden
med en skraber. Husk også at smøre alle indvendige dele i bremsevædske -
eller bremsefedt, hvis dette er tilgængeligt.

Det var godt nok en ordentlig lektie, men sådan er det

'Good Luck'
Palle

Fra : Martin Bak

Dato : 15-02-10 21:30

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse

Pump med bremsepedalen stemplet ud af huset - tag
> kun en side ad gangen.

Det betyder et stort tab af bremsevæske og dermed også et stort
udluftningsarbejde efterfølgende. Jeg ville vælge at tage kaliberen af, idet
bremseslangen holdes lukket med en svejsetang eller lignende. Stemplet
fjernes med trykluft og en klud, eventuelt også en træklods imellem kaliber
og stempel. (pas på fingerne!) På den måde kan man også tage hele molevitten
ind til værkstedsbordet og stå og nusse med det, og også få alle andre
mekaniske bevægelser til at gå godt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 16-02-10 16:57

Martin Bak skrev:
> [...]
> ind til værkstedsbordet og stå og nusse med det, og også få alle andre

I forlængelse af spørgsmålet til renoverde calibre, er en (et par?)
caliber fra en ophugger også et alternativ: Billigt og til at skifte
istedet for afmontering for renovering.
Man kan så lægge flid i at renovere de gamle og have liggende i mistro
til de ophuggede, eller ligefrem sætte dem til salg til højere pris end
man har brugt på ophug og nye pakninger :-/

--
Armand.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 16-02-10 18:27

I dk.fritid.bil, skrev Armand:
> I forlængelse af spørgsmålet til renoverde calibre, er en (et par?)
> caliber fra en ophugger også et alternativ: Billigt og til at skifte
> istedet for afmontering for renovering.

Den tanke havde jeg også været forbi.. men er man sikker på at tingene virker
når de kommer fra en ophugger, de har jo næppe testet dem og de kan
også godt have ligget "på lager" i lang tid.

Nogen der har erfaring med det generelle prisniveau hos huggere?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 16-02-10 20:17

> [...]
> også godt have ligget "på lager" i lang tid.
>
> Nogen der har erfaring med det generelle prisniveau hos huggere?

Huggerne er slet ikke så billige mere. Men til gengæld er der i reglen
garanti på delene. En kaliber fra en hugger kan måske koste ca. 60-70% af en
ny, men den kan være lige så god. I mange tilfælde er de faktisk renoverede.
Søg på http://www.dataophug.dk/ så kan du se hvem der har det du skal bruge,
og kontakte dem for en pris.

Hvordan gik det? Jeg fornemmer at du aldrig fik kigget på det i dag?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 16-02-10 21:44

Jesper Krogh skrev:

> [...]
> også godt have ligget "på lager" i lang tid.
>
> Nogen der har erfaring med det generelle prisniveau hos huggere?

Op imod halv pris i.h.t. nyt. Jeg har dog oplevet en nærmest fast pris á
350.- for de stumper (á generator og undervogns-stumper), ved en
lejlighed fik jeg hele klumperne (á fjederben; nav og skive) til samme
pris da han ikke havde et løst nav!

Ellers er det bare at ringe og høre, eller allerbedst at troppe op på
stedet så man udviser vilje samt ikke ligner en tolder på arbejde.

--
Armand.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 17-02-10 19:41

I dk.fritid.bil, skrev Martin Bak:
> Hvordan gik det? Jeg fornemmer at du aldrig fik kigget på det i dag?

Nej, der var barn syg igår, så det blev en hjemmedag. Idag fik jeg kigget
på det. Jeg fik et nyt sæt pakninger til kaliberen hos Mekonomen til ca. 200,-
og efter et par timers arbejde kørte den smukt igen. (hvoraf den ene time
blev brugt på at presse stemplet tilbage ind i kaliberen, det var møg
besværligt da gummimanchetten var i vejen).

Jeg fulgte mere eller mindre blot din vejledning.

Nu lugter der ikke af brændt gummi når man har kørt en lille tur længere.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk