Isbanekørsel
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-02-10 15:33

Det var en af mine lidenskaber da jeg var ung bilist - at køre ud på en sø
eller andet vinterligt underlagt og lade mig drive af et stopurs tikken.
Lige så i weekenden, hvor en motorklub i Ringkøbing havde inviteret til
tidstagning.

Underlaget bliver hurtigt noget brugt, når der kommer BMW´er med dupper (de
må jo lide af mindreværdskomplekser siden det altid er dem) eller en
4-hjulstrækker med snekæder, så en tidskørsel kan kun sammenlignes med
andres kørsel i øjeblikket. 3 gennemkørsler senere har alt ændret sig - så
ingen grund til at træde i det.

Banen blev mærket af med dæk. de nærmere regler blev ikke gennemgået, men
jeg fandt da ud af at et dæk stablet på højkant af et andet betød at man
skulle køre venstre om :)

Højeste hastighed var omkring 70 km/t med det nødvendige greb til at komme
rundt i en kurve. Hvem siger man ikke kan køre sidelæns i en forhjulstrækker
(VW Golf, hvis nogen er i tvivl).

Lige før ... opdagede jeg :) .. målstregen var det meget glat. Dette
kombineret med et skarpt højresving satte hastigheden betydeligt ned, men da
underlaget pludselig var blevet meget glat (svinget var nok flyttet fra
dagen før til et uberørt stykke is :)). Først efter sidste øjeblik blev jeg
klar over at jeg ikke kunne komme på den anden side af dækket, så jeg
besluttede mig for at køre den anden vej rundt om det. Men da det var for
sent, så kørte jeg ind i dækket i stedet.

Hastigheden var 5 km/t, så der skete ingen skade.

Hvad jeg ikke kunne klare, kunne andre gøre endnu bedre på en hel tom
fjord - fjorden er adskillige km lang og bred. Alligevel ....

http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20100211/VSF/702119828

2 kvæstet efter israce på fjorden:

Kåd bilkørsel på fjorden ved Ringkøbing resulterede her til eftermiddag i et
sammenstød mellem to biler.

Det skete for øjnene af de mange mennesker, der opholdt sig på isen.

Ifølge politiet på stedet blev den kvindelige fører af den ene bil og den
mandlige fører af den anden bil kvæstet. Manden sad fastklemt i den smadrede
bil og måtte efterfølgende skæres fri af Falck.

Politiet kan endnu ikke fortælle noget om, hvor galt det er gået med de to
tilskadekommende, der blev bragt til sygehuset. Men alt tyder på, at
passagerne i bilerne slap med skrækken.

Det er blevet en yndet sport at køre ræs på Ringkøbing Fjord. Der har her i
weekenden været masser af bilister ude at prøve kræfter med det glatte
element.

--
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-02-10 15:38

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Det er blevet en yndet sport at køre ræs på Ringkøbing Fjord. Der har her
> i weekenden været masser af bilister ude at prøve kræfter med det glatte
> element.

Vil lige sige at jeg stik imod hvad jeg forventede lærte lidt om min bil -
en Golf IV med ASR.

Når jeg skal foretage et skarpt sving med fuldt hjuludslag, så skal man
træde speederen i bund, så styrer bilen i den retning jeg ønsker det. Ellers
fortsætter den bare lige ud.

--
Per