Stafetten: Dansk Melodi Grand Prix
Fra : V

Dato : 16-02-10 14:18

Hej!

Tak til J. Madsen for stafetten!

Nu har vi jo lige haft dansk Melodi Grand Prix, hvor jeg var rimelig
tilfreds med vinderen. Og så var Mylle jo tilbage i en vis form.

Synes i øvrigt det var et flot show DR havde lavet i år.

Staffetten går ud på at komme med eksempler på danske Grand Prix-sange, og
hvilke der er ens favoritter gennem tiderne. Der er ingen begrænsninger. Så
det må altså være fra 1957-2010.

En af mine personlige favoritter er:
http://www.youtube.com/watch?v=vq0HK45ukwc. Den lyder noget plastik-agtig,
men det var i den version vi hørte den første gang i Grand Prix'et i 1982.
Den sætter i hvert fald også stadig gang i den, hvis den bliver spillet til
en fest, eller på et diskotek.

En anden, måske mindre kendt én er en med Traxx fra 1985, som ikke vandt,
som er rigtig god:
http://www.dr.dk/melodigrandprix/bonanza/1980?assetID=60774&collectionID=264

God stafet!

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 16-02-10 14:23

V skrev:

>Staffetten går ud på at komme med eksempler på danske Grand Prix-sange,

Nis P.'s Eja Eja er blandt mine favoritter
http://www.youtube.com/watch?v=qTf9-h6g3Kg

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-02-10 14:57

Jeg husker især denne, som hævede sig højt over gennemsnittet:

Grethe & Jørgen Ingmann - Dansevise:
http://www.youtube.com/watch?v=8kUIvnSWoqk&feature=related

Så er der jo Bjørn Tidmand med "Lille Sommerfugl", som
jeg ikke kan finde et ordentligt YouTube-link til.

Men jeg kan da finde Gustav og Birthe med "Skibet skal sejle i
nat"
- med det laaange kys:
http://www.youtube.com/watch?v=HQs54wA2-SA

--
Herluf :·)

Fra : Ole Damgaard

Dato : 16-02-10 07:14

On 16 Feb., 14:57, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> [...]
> jeg ikke kan finde et ordentligt YouTube-link til.
>
> Men jeg kan da finde Gustav og Birthe med "Skibet skal sejle i

Jamen - nu er det jo Melodi Grand Prix, stafetten gælder - og Lille
sommerfulg har ikke
været med i det selskab. Men i 1964 vandt Bjørn Tidmand det danske MGP
med
Sangen om dig:
http://www.youtube.com/watch?v=DEhk64rOQhs&feature=PlayList&p=C445D95BA3039951&playnext=1&playnext_from=PL&index=7
mvh ole

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-02-10 17:09

Der har da været nogle pletskud ind imellem *GG*

Her er en af mine favoritter - som ikke vandt, øv!

http://www.youtube.com/watch?v=aYjrqv9kiLc

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-02-10 17:29

"V" <videovideo@mail.dk> skrev i meddelelsen

> En anden, måske mindre kendt én er en med Traxx fra 1985, som ikke vandt,
> som er rigtig god:
> http://www.dr.dk/melodigrandprix/bonanza/1980?assetID=60774&collectionID=264

Synes nu den er rimeligt kendt. Og den er blandt de bedste.

Ikke meget kan dog slå den MGP-plade som Holland stiller op med. Siden jeg
hørte den første gang har jeg sunget "Sjalali sjalala - sjalali sjalala".
Den er så fantastisk at det er svært at beskrive.
Den er i den helt traditionelle MGP-stil, som vi kende, men som er blevet
ødelagt gennem de sidste 20 år. Det er helt klart den ubetinget bedste
mgp-sang i de sidste 20 år og den mest kvalitetsprægede. Kvaliteten er helt
i top. http://www.youtube.com/watch?v=d8gB75DfYw0
Sjalali sjalala - sjalali sjalala - Sjalali sjalala - sjalali sjalala".

En af de mgp-sange jeg bedst har kunnet lide er dog også Teach In`s
"Ding-a-dong". Året efter var jeg til koncert med gruppen i Ålborg. De er
meget dygtige. Men de er jo også fra Holland. Jeg synes der er noget med de
Hollændere. Der var den igen. "Sjala li - sangen er jo også hollandsk.
Her er Ding-a-dong" i den originale hollandske udgave:
http://www.youtube.com/watch?v=PlL_dPANQnE&feature=related

Fra Danmark er der dog intet der bliver så stort som "Boom-boom". Den
største danske grand-prix-sang nogensinde:
http://www.youtube.com/watch?v=IilXVjX19Js&feature=related
Her i udgaven fra 2009:
http://www.youtube.com/watch?v=jwVrDSNoHrY&feature=related

Tyskland har også lavet en af de mgp-sange jeg bedt kan lide. Selvfølgelig
Nicole`s "En smule frihed"
http://www.youtube.com/watch?v=GvD8Y6gr9lk&feature=related

Frankrig (ups Wallonien) skal vi heller ikke glemme. De stillede op med
Sandra Kim. Et af de bedste mgp-hit gennem årene:
http://www.youtube.com/watch?v=sdMbxdVGGkM&feature=related

Englands topscorer hos mig er denne:
http://www.youtube.com/watch?v=pACePi441ds&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-02-10 17:37

meddelelsen news:4b7ac7d1$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Sjalali sjalala - sjalali sjalala - Sjalali sjalala - sjalali sjalala".
Shit! - Forkert link. Her er det rigtige:
http://www.youtube.com/watch?v=bH8UL62GVSA

Og så kan jeg da lige skyde det bedste danske mgp-bidrag, hvis vi holder os
til de sidste få år. Der er kun lavet een eneste som virkelig
har en gennemtrængende melodi og som er i den helt traditionelle mgp-stil.
Det er selvfølgelig "Lonnie fra Berlin". Hov! - nu er vi i Tyskland
igen. Der er noget med Tyskland og det med hit.
http://www.youtube.com/watch?v=qEvBWMfuf30

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-02-10 19:14

--
Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:4b7ac9b8$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Tyskland
> igen. Der er noget med Tyskland og det med hit.

Ha, ha Åge - den er da i det mindste dansk - det er der flere af dine andre
eksempler, der ikke er!

Vent med dem til der kommer et emne med "Internationalt GP"

*SS*

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-02-10 20:02

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Ha, ha Åge - den er da i det mindste dansk - det er der flere af dine
> andre eksempler, der ikke er!
>
> Vent med dem til der kommer et emne med "Internationalt GP"
>
> *SS*

Århhh. shit! - Jeg tror jeg skal til at læse overskriften ordentlig. Det er
øhhhhhhhhhhhhhhh.................... ikke første gang den er gal.
Jeg tror altså det er fordi der hele tiden er begyndt at komme emner som
rammer min musiksmag og det mere folkelige, her i nyhedsgruppen. Sådan var
det jo ikke
ligefrem tidligere. Og så bliver jeg helt "balstyrisk"
www.fremmedord.dk/Balstyrisk.html af begejstring - og overser overskriften.

Beklager for 2. gang.

Viske ud - viske ud

Hilsen Åge

PS: Mabel var nu altså også danske

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-02-10 20:56

On 16-02-2010 20:02, Åge Halldorsson wrote:
> Århhh. shit! - Jeg tror jeg skal til at læse overskriften ordentlig. Det
> er øhhhhhhhhhhhhhhh.................... ikke første gang den er gal.

Hvis ikke du har en "Dansk-Fursk ordbog" må du anskaffe dig en.

Henning.

--
----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 16-02-10 21:36

meddelelse news:4b7aebba$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

ikke første gang den er gal.

Næeh den har været helt galt længe

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-02-10 21:59

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Næeh den har været helt galt længe

Jajajaja.. Ska du ikke ind å lyt til nåj ska-musik.¨

Hilsen Åge

Fra : V

Dato : 16-02-10 20:03

> [...]
> helt i top. http://www.youtube.com/watch?v=d8gB75DfYw0
> Sjalali sjalala - sjalali sjalala - Sjalali sjalala - sjalali sjalala".

Åge! Tag nu og læs overskriften inden du skriver! Der står "Dansk Melodi
Grand Prix"

Og i øvrigt går dit link til "Kandis - En Lille Ring Af Guld". En af Kandis'
bedste, men Grand Prix er det jo ikke!

Og så tager vi lige sidste års nummer 2, som jeg er ked af ikke vandt!
http://www.youtube.com/watch?v=OTbQ25QsGUQ&feature=related

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-02-10 20:09

> Åge! Tag nu og læs overskriften inden du skriver! Der står "Dansk Melodi
> Grand Prix"

Jeg har opdaget det. PS: Lidt for sent.

> Og i øvrigt går dit link til "Kandis - En Lille Ring Af Guld". En af
> Kandis' bedste, men Grand Prix er det jo ikke!

Det var så også et fejl-link, som jeg rettede i efterfølgende indlæg - men
det var før jeg læste overskriften ordentligt.
Jeg prøver lige at dæmpe min begejstring hver gang der kommer et emne som
lige er mig (det sker jo efterhånden hele tiden) - og læser overskriften to
gange først - måske tre

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-02-10 19:42

On 16-02-2010 14:17, V wrote:
> Staffetten går ud på at komme med eksempler på danske Grand Prix-sange, og
> hvilke der er ens favoritter gennem tiderne. Der er ingen begrænsninger. Så
> det må altså være fra 1957-2010.

Jeg vil være på tværs. Er det snyd? Jeg henholder mig til sætningen
ovenfor. Citat: "Der er ingen begrænsninger".

Dario Campeotto - Angelique. 1961.

Den er den grand Prix sang, jeg altid mindst har kunnet lide.
Utroligt nok, blev den spillet på en af radiokanalerne forleden.
I 1961 kunne alle indsende en melodi, der så blev bedømt. Det var vist
en pensionist fra Køge der var komponisten til Angelique.

http://www.youtube.com/watch?v=B0_ZUpqyaF4

Henning.

--
----------

Fra : Allan Krautwald

Dato : 16-02-10 19:53

"V" <videovideo@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Staffetten går ud på at komme med eksempler på danske Grand Prix-sange, og
> hvilke der er ens favoritter gennem tiderne. Der er ingen begrænsninger.
> Så det må altså være fra 1957-2010.

Vinderen fra 1995 er klart en af mine favoritter, som iøvrigt klarede sig
flot i det internationale MGP:

Aud Wilken:
http://www.youtube.com/watch?v=ImT-RQLO15c

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-02-10 20:52

On 16-02-2010 14:17, V wrote:
> Staffetten går ud på at komme med eksempler på danske Grand Prix-sange, og
> hvilke der er ens favoritter gennem tiderne. Der er ingen begrænsninger. Så
> det må altså være fra 1957-2010.

I forhold til mange af de andre, der gennem tiderne har deltaget i
musikkonkurrencen, har jeg altid syntes, at Fenders var på et vist
professionelt niveau.

Det er ikke en vinder, men jeg syntes at den er god nok. Fenders fra
1992 med "Solens Børn"

http://www.youtube.com/watch?v=wTRyvTqOLDQ&feature=related

Henning.

--
----------

Fra : V

Dato : 16-02-10 21:29

> Det er ikke en vinder, men jeg syntes at den er god nok. Fenders fra 1992
> med "Solens Børn"
>
> http://www.youtube.com/watch?v=wTRyvTqOLDQ&feature=related

Den har jeg også altid godt kunne lide! I øvrigt var 1992 et rigtig godt
Grand Prix med mange gode numre. F.eks. også:
http://www.youtube.com/watch?v=nFHZELPEp2Q&feature=related. Den blev nummer
2.

Fra : P.Petersen

Dato : 16-02-10 21:35

> [...]
> hvilke der er ens favoritter gennem tiderne. Der er ingen begrænsninger.

Allan bragte Aud Wilken. Også en af de bedste efter min mening og kom så
lige i tanke om den her fra 2000:
Sanne Gottlieb http://www.youtube.com/watch?v=tgbhqJzWjCU&feature=related
også skrevet af Lise Cabble, der skrev fra Mols til Skagen.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : V

Dato : 16-02-10 21:57

> [...]
> Sanne Gottlieb http://www.youtube.com/watch?v=tgbhqJzWjCU&feature=related
> også skrevet af Lise Cabble, der skrev fra Mols til Skagen.

"Fra Mols Til Skagen" har jeg aldrig været særlig begejstret for. Synes det
var et mærkeligt Grand Prix i 1995, som i øvrigt ikke måtte hedde "Melodi
Grand Prix". Det hed "Dansk Musik Event".

Det skrev Michael Hardinger i øvrigt en "kommentar" til med nummeret
"Hvorfor Må Vi Ikke Få Melodi Grand Prix" under navnet "Familien Danmark".
Den kan jeg dog ikke finde på YouTube.

"Uden Dig" med Sanne Gottlieb synes jeg derimod er fantastisk!

Fra : Allan Krautwald

Dato : 16-02-10 22:50

"V" <videovideo@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Fra Mols Til Skagen" har jeg aldrig været særlig begejstret for.

Måske ikke, men husker jeg ikke galt blev den nr. 4 i det internationale MGP

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 16-02-10 22:55

Allan Krautwald skrev:

>Måske ikke, men husker jeg ikke galt blev den nr. 4 i det internationale
>MGP

og to tosser med guitar blev nr 1, nej rangering ved internationalt mgp er
intet bevendt.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Allan Krautwald

Dato : 16-02-10 23:26

> og to tosser med guitar blev nr 1, nej rangering ved internationalt mgp er
> intet bevendt.
>
> --

Brdr. Olsen?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-02-10 23:48

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> og to tosser med guitar blev nr 1, nej rangering ved internationalt mgp er
> intet bevendt.

Hørt!

Hilsen Åge

Fra : V

Dato : 16-02-10 23:10

> Måske ikke, men husker jeg ikke galt blev den nr. 4 i det internationale
> MGP

Du husker galt! Den blev nr. 5

Fra : Allan Krautwald

Dato : 16-02-10 23:26

> Du husker galt! Den blev nr. 5

Det tror jeg så på

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 00:13

> [...]

> hvilke der er ens favoritter gennem tiderne. Der er ingen begrænsninger.

I 1996 vandt sangen "Kun med Dig", som dog aldrig nåede det internationale
melodi grand prix. Sangen er skrevet af Jascha Richter fra "Michael Learns
To Rock", som i stedet udgav singlen på engelsk under titlen "Paint My
Love":
http://www.youtube.com/watch?v=ABLC1B241UE

Der er faktisk en masse Chicago over dette nummer, som vandt en hel del ved
at få engelsk tekst, og blive fremført af MLTR.

/Alex

Fra : V

Dato : 17-02-10 14:26

Hej!

Det var så den stafet. Synes vi fik en masse gode eksempler på
uforglemmelige sange. Og også en del, jeg troede jeg havde glemt.

Havde i øvrigt helt glemt den helt fantastiske "Uden Dig" med Sanne Gottlieb
fra 2000. http://www.youtube.com/watch?v=tgbhqJzWjCU&feature=related

Det var P. Petersen, der gjorde mig opmærksom på denne sang, så stafetten
går til vedkommende!

Fra : P.Petersen

Dato : 17-02-10 14:59

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=tgbhqJzWjCU&feature=related
>
> Det var P. Petersen, der gjorde mig opmærksom på denne sang, så stafetten

Tak for det. Finder snarest et nyt emne.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : perhag

Dato : 20-02-10 04:42

On 16 Feb., 14:17, "V" <videovi...@mail.dk> wrote:
> Hej!
>
> God stafet!

Er for sent på den til at vinde, men som grand-prix-entusiast vil jeg
også komme med mine bud.

I 1990 var det store emne murens fald i 1989. Noller Olsen var i de år
indisponeret fra at deltage, så kun broderen stillede op:

Jørgen Olsen - Berlin

http://www.youtube.com/watch?v=YDRwmEF9Ma4

I 1981 kom slangepigen Anniqa med på et afbud fra Gitte Hænning, som i
tresserne fik diskvalificeret sit bidrag Snakker Med Mig Selv og siden
kun deltog i det tyske grand prix bl.a. med vindersangen Junger Tag. I
1981 var Gitte så blevet overtalt til alligevel at deltage i dansk
grand prix og var forhåndsfavorit med denne sang af Torben Lendager
med tekst af Harald H Lund, men fortrød. Med kort varsel
blev en anden sangerinde fundet, og sangen fik en andenplads det år:

Anniqa - Sikken Dejlig Dame

http://www.youtube.com/watch?v=q9C0q5o0F5M

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-02-10 12:49

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i meddelelsen

Anniqa - Sikken Dejlig Dame

http://www.youtube.com/watch?v=q9C0q5o0F5M

Er der nogen der kender et link til en oversigt over alle deltagende grupper
i de danske grand prix ?

Hilsen Åge

Fra : Bisse

Dato : 20-02-10 14:12

> Er der nogen der kender et link til en oversigt over alle deltagende
> grupper
> i de danske grand prix ?
>
> Hilsen Åge

http://www.melodigrandprix.net/DK/

Åge, måske kan du bruge dette :)

Hilsen Bisse

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-02-10 14:21

"Bisse" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> http://www.melodigrandprix.net/DK/
>
> Åge, måske kan du bruge dette :)
>
> Hilsen Bisse

Pænt tak din Bisse

Hilsen Åge

Fra : perhag

Dato : 20-02-10 08:38

On 20 Feb., 14:11, "Bisse" <nos...@nospam.dk> wrote:

> http://www.melodigrandprix.net/DK/

Det fremgår af den historiske gennemgang at 1965 var et skandaleår for
det danske grand prix. Ikke alene bestemte smagsdommere det hele, men
selve begivenhed blev afholdt i det skjulte, så seerne blev snydt så
vandet driver af DR.

I 1966 gjorde Ib Glindemann, som bor kun 5 km fra mig, en uheldig
figur, som det fremgår af følgende citat:

"Der var indsendt 250 melodier, hvoraf en jury med bl.a. Mogens Kilde
og Ib Glindemann udpegede de 6 deltagende melodier. Det vil sige, Ib
Glindemann gjorde ikke andet end at gennemlytte de 250 bidrag.
Derefter udvandrede han i protest over melodiernes - efter hans mening
- dårlige kvalitet."