Privat skifte - kreditorer?
Fra : Jens Fisker

Dato : 15-02-10 07:43

Hej

Jeg har netop fået en skifteretsattest (privat skifte) ved Københavns
Byret.

Jeg er eneste arving til min fader.

Han har følgende konti:

Hos Realkredit
Realkreditlån 400.000 kr.

Hos Banken
Boliglån (med pant i ejerlejlighed) 100.000 kr.
Forbrugslån 120.000 kr.
Lønkonto: 6000 kr.

Han skylder altså cirka 620.000 kr. væk

Boligen er vurderet til omkring 900.000 kr.

Nu sender bedemanden så sin regning på omkring 20.000 kr., som jeg har
forstået skal betales som det første.

Hvor skal disse 20.000 kr. komme fra - da boet jo ikke pt. har likvide
midler?

Hvad med løbende regninger (f.eks. abonnementer) - hvornår skal de
betales?
(og igen med hvad)

Hvad sker med med realkreditlånet? - De kan jo heller ikke få penge -
før
lejligheden er solgt.

Jeg kan naturligvis bare betale regningerne, men hvis boet ender
negativt -
så står jeg vel med håret i postkassen?

På forhånd tak

Jens

Fra : Gamle

Dato : 15-02-10 16:09

Jens Fisker wrote:
klip en hel masse

> Jeg kan naturligvis bare betale regningerne, men hvis boet ender
> negativt -
> så står jeg vel med håret i postkassen?
>
> På forhånd tak
>
> Jens

Hej Jens

Se indlægget 22/1 17.29 hvem skal betale for begravels af min far.

Mvh.
Torben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-02-10 16:54

On Mon, 15 Feb 2010 06:42:46 -0800 (PST), Jens Fisker
<fisker.fisker.jens@gmail.com> wrote:

>Boligen er vurderet til omkring 900.000 kr.
Men er ikke solgt og derfor er der ingen penge at hente i den pt.

>Nu sender bedemanden så sin regning på omkring 20.000 kr., som jeg har
>forstået skal betales som det første.
>
>Hvor skal disse 20.000 kr. komme fra - da boet jo ikke pt. har likvide
>midler?
Den der har bestilt begravelsen er den der betaler.
Har du bestilt begravelsen betaler du også, og pengene tager du fra
din egen pung da du iforhold til det oplyste ikke har penge til
rådighed fra boet.
Din fars kontoer er nok også låst indtil skifteretten siger god for at
de må åbnes.

>Hvad med løbende regninger (f.eks. abonnementer) - hvornår skal de
>betales? (og igen med hvad)
Meddel alle der henvender sig at regningsmodtageren er død og derfor
ikke kan betale.

Kig i afdødes papirer og find frem til alle tænkelige fordringshavere
og meddel dem dødsfaldet.
Stop alt (med untagelse af det der vedrører lejligheden) der er
tilmeldt PBS.
Opsig alle de abonnementer/lejeaftaler som afdøde havde, aviser,
telefon, TV/satellit, etc.
Vær opmærksom på om evt. genstande er lejede/leaset, så skal de nok
leveres tilbage (tænk dig om inden du smider noget ud).
Selvom du måtte have kendt afdøde godt kan der dukke ting frem du ikke
havde regnet med.

>Hvad sker med med realkreditlånet? - De kan jo heller ikke få penge -
>før lejligheden er solgt.
Sælg (ejer?)lejligheden hurtigst muligt, men ikke før du er bemyndiget
til det. Og indtil den er solgt skal afdragene falde hvis du vil undgå
at kreditforeningen sætter den på tvangsauktion. Og pengene kan kun
komme fra dig.
Du kan lukke for strøm og varme og anmode om at evt.
acontoindbetalinger på disse nedsættes, hvis du vil spare lidt penge.

>Jeg kan naturligvis bare betale regningerne, men hvis boet ender
>negativt - så står jeg vel med håret i postkassen?
Hvis du har lagt en masse penge ud til div. regninger osv. ja så står
du med håret i postkassen hvis ikke salget af lejligheden giver et
overskud ifh. til det der skyldes på kreditforeningslånet.

/Hans

Fra : Jesper Brock

Dato : 16-02-10 08:02

Hans Kjaergaard skrev:
> Din fars kontoer er nok også låst indtil skifteretten siger god for at
> de må åbnes.

Korrekt - lige på nær _dokumenterede_ begravelsesudgifter, de må gerne
betales, selvom kontoen er spærret for alt andet. Så hvis der findes en
bankkonto med likvider på, må banken gerne betale bedemandsregningen.

Det var den besked, vi fik af Jyske Bank, da vi begravede min far for et
halvt år siden

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-02-10 02:35

Jesper Brock wrote:

> [...]
> bankkonto med likvider på, må banken gerne betale bedemandsregningen.
>
> Det var den besked, vi fik af Jyske Bank, da vi begravede min far for et

Jens skriver at han _har_ fået udleveret boet (skifteattest), og med den i
hånden går han bare i banken og får åbnet diverse konti.

Stig Johansen

Fra : Steen Hansen

Dato : 16-02-10 07:47

> [...]

>før
>lejligheden er solgt.
>
>Jeg kan naturligvis bare betale regningerne, men hvis boet ender

Hvis du mener der er penge nok i boet, lægger du selv ud. Hvis det så
viser sig at der ikke er penge nok i boet retunere du det hele til
skifteretten, henvender dig til kommunen og får begravelseshjlæp,
denne dækker den billigeste begravelse der kan fås, såvidt jeg husker
omkring 16.000.

Husk at indrykke en annonce om dødsfaldet i statstidende. Betal
ingenting udover annoncen, begravelsen samt gebyret til skifteretten.

Alle der har et krav skal så henvende sig inden for 8 uger efter
annoncen er offentlig gjort.

De kreditore du kan finde henvender du dig selv til.

Du får adgang til dødsboet værdier ca. 8-14 dage efter du har anmeldt
til skifteretten at du er bobestyre.

Under forudsætning af at du har valgt den billigeste begravelse, bør
dette ikke koster dig noget udover din tid.

Hvis du selv begynder at betale andre regninger, og der så ikke er
penge nok i boet, ja så står du med håret i postkassen. Så det hele
afhænger af hvor hurtigt du kan få solgt lejligheden. Jeg ville kun
betale realkreditlånet, hvis jeg var sikker på at kunne sælge
lejligheden med overskud, der kan dække alle regninger, samt den tid
du selv skal bruge på dette.

Steen