Stålbolte i aluminium.
Fra : Ole Pagh

Dato : 15-02-10 08:03

Jeg har et spørgsmål som egentlig stammer fra et scooterforum, men som
også kan være aktuelt her.

- Der skal monteres stålbolte til udstødningen i en aluminiumscylinder.
Spørgeren ville anvende kobberfedt for at undgå at det "brænder" samme
pga. varme og korrosion, men får fortalt at der IKKE må anvendes
kobberfedt i den situation men der skal anvendes aluminiumsfedt pga.
forskel i spændingsrækken.
Det lyder plausibelt nok, men allerede stålbolte og aluminium har jo
forskellig potentiel, så skader kobberfedt yderligere?

I vores alu. master er det god tone at bruge monel(?) nitter til at
montere med, men jeg har f.eks måtte skrue noget vindmåleudstyr på
masten med selvskærende RS skruer og det holder fint uden tæring nu
efter 2 sæsoner. Skruerne demonteres hvert efterår.
Vil det nedsætte risikoen for korrodering ved skruerne, hvis der
anvendes alu-fedt til skruerne?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : HO

Dato : 15-02-10 09:59

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pga. varme og korrosion, men får fortalt at der IKKE må anvendes
> kobberfedt i den situation men der skal anvendes aluminiumsfedt pga.
Hejsa
Nu findes der nok alverdens leksika og masser af teoretisk viden sakset fra
alverdens lærebøger om emnet.
Dette kan jeg desværre ikke henvise til, men min praktiske erfaring igennem
en menneskealder siger at det virker fint med kobberfedt.
Først knallerter, bilmotor og til sidst masser af veteranmotorcykler.
Jeg altid smurt både bolte til udstødning og støttebolte til cylinder med
kobberfedt, og aldrig set noget usædvanlig ved det.
mvh
HO

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-10 03:01

Hej Ole,
Var det dette indlæg på billig-scooter.dk du henviser til:
-----------
Kobberfedt er beregnet til kobber og har derfor intet at gøre på
flader hvor forskellige metaller mødes. Dette kan medføre
spændingskorrosion. Smørrer man det f.eks. på en stålbolt, der sidder
i en aluminiumscylinder, kan man på spændingsrækken se, at kobber
(Cu), både ligger langt væk fra aluminium (Al) og fra jern (Fe), og
iøvrigt langt til højre for begge.

Spændingsrækken:
Cs, K, Ba, Ca, Na, Mg, Al, Mn, Zn, Cr, Fe, Co, Ni, Sn, Pb, H, Cu, Hg,
Ag, Au, Pt

Brug derfor bremsefedt eller zinkfedt, da zink (Zn) ligger næsten lige
i midt imellem jern og aluminium.
-------------

Hertil kan jeg tilføje at aluminiumfedt tillige har den egenskab at
vandindtrængen bliver afvist, men pakningerne skal jo helst være tætte
således at kølevand mellem udstødning og manifold ikke er normalt.

Man skal ikke bruge konsistensfedt da det ikke er egnet hvor
temperaturen kommer over 85 grader.

Kobberfedt står på ethvert bilværksted og enhver mekaniker bruger det
for som han siger når bilen næste gang kommer ind er den nemmere at
skille ad.
Men at anvende kobberfedt på bolte/møtrikker af kobber der samler et
udstødningsrør har ikke megen virkning. Her er det nemmere at knuse
møtrikken og bruge en ny frem for at prøve af genanvende den gamle
møtrik.

Skal du foretage en momenttilspænding skal der ikke være smurt med
nogen form for smøremiddel, det giver en meget forkert tilspænding.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-02-10 11:37

Harding E. Larsen:
> Hej Ole,
> Var det dette indlæg på billig-scooter.dk du henviser til:

Ja, det var det. Man kan da heller ikke holde noget hemmeligt mere i
disse IT tider... lol
- Eller færdes du også på de kanter?

Nu har min scooter støbejernscylinder (det er en 4-takter), så det var
mest af nysgerrighed og så vedr. skruer i masten m.m.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-10 04:25

Hej Ole,

Siden kom op da jeg googlede med søgeordet: "Aluminiumfedt".
Nej jeg kører ikke på scooter men som jeg skrev til Gert i et andet
indlæg, har jeg lige været i Vietnam. Der kører alle på scooter, en
noget anderledes verden må jeg sige, det føles som at være tæt på en
stor myretue. De kører tæt i alle retninger. Det er sikkert en endnu
større oplevelse for en scooterejer
at se hvordan der her køres. Det ser ud til at de har fuld styr på
deres trafik; men der går trods alt ca 10.000 til om året.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-02-10 14:21

Harding E. Larsen:
> [...]
> at se hvordan der her køres. Det ser ud til at de har fuld styr på
> deres trafik; men der går trods alt ca 10.000 til om året.

Selv om det er OT (det er der så meget andet her, der også er), så er
det også lidt af en oplevelse og noget man skal vænne sig til
herhjemme.
Min er en "stor knallert", der SKAL køre på vejen og følge samme regler
som andre MC'ere, dog undtaget at der ikke må køres på mororveje og
-trafikveje.
Det er sandelig ikke alle billister der respekterer at man ikke kan
følge helt med i trafikken med 80+ på en landevej og så retter man
"bager for smed" og jeg får 'fingeren', når det retteligt er
politikerne der har bestemt at scooteren kun må kunne køre 45 km/h.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-02-10 13:14

Min gamle far (der er fra dengang hvor der ikke var så meget teori, men godt
håndværk) skældte mig ud, hvis ikke jeg brugte grafit-olie til
udstødningsboltene på min knallert.

Alt brænder/fordamper jo væk ved de temperaturer (inkl kobberfedt), men
grafitten bliver og sikrer at bolten ikke sætter sig.

Jeg havde aldrig problemer med at få det skildt ad igen. Det havde
kammeraterne.

Kobberfedt skal bruges bremserne og hjulbolte. Ellers skal det blive i
værktøjskassen

Bjarke
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-10 03:10

M.h.t. de rustfrie skruer i masten, på to år kan der normalt ikke ske
meget men efter 5 - 10 år vil hullerne nok blive lidt store, så du må
anvende en større skrue.
Du kan bruge alu.fedt eller bare tectyl. Det er vigtigt at der ikke
kan trænge vand ind til den rene aluminiumoverflade i skruehullet hvor
der ikke er eloksering.
Måske skulle du i fremtiden indsætte monelnitter fjerne centerstiften
og skære gevind til nogle maskinskruer, der selvfølgelig også skal
have lidt klister på gevindet.

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-02-10 11:41

Harding E. Larsen tastede følgende:
> [...]
> Måske skulle du i fremtiden indsætte monelnitter fjerne centerstiften
> og skære gevind til nogle maskinskruer, der selvfølgelig også skal

De får lidt alu-fedt i første omgang, og så lyder ideen med at montere
nitter og skære gevind i monelnitterne som en god idé.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 24-02-10 20:48

Jeg har også rustfri skruer i masten, de holder et par skinner ved hulkehlen
i masten og skal derfor skrues ud når storsejlet skal afmonteres.
Når der ikke er opvarmning eller bevægelser, og formålet udelukkende er at
holde vand væk fra aluminiumsfladerne i hullerne (og adskille metallerne),
er alm. lejefedt så ikke OK?

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-02-10 14:24

Hej Mads,

Når du skrive al. lejefedt kan jeg ikke lade være med at give dig
dette link:

http://www.lubzone.dk/TOTAL%20Alt%20om%20fedt.pdf

Der findes rigtigt mange typer smøre/lejefedt mange flere end de i
linket nævnte.

Jeg tror ikke at det er den slags du skal anvende.

Er det kun på de glidende flade kan du anvende en type der ikke giver
synlig afsmitning eller farvning på sejlene.
Lidt stearin, ikke parafin, eller:
http://www.quantumsails.dk/webshop/produkt/sailkote-470ml
er produkter der kan anvendes når sejldug er i nærheden, hvor
aluminium eller plastdele berører masten og skruerne er af monelmetal.

Er det skinner og skruer af f.eks. rustfrit metal, bør du ty til en
holdbar forsejling/adskillelselse til aluminiummasten. Synes du at
dette er overflødigt indbygger du et stopur med et noget uberegneligt
nedbrudstidspunkt; men sikkert er det at det kommer.
Derfor er det godt at du er opmærksom på en forebyggelsesmetode.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 25-02-10 11:01

Men hvordan laver jeg lettest en sådan holdbar forsegling? Skruerne skal jo
skrues ud i ny og næ (om ikke andet, så når jeg skal have nyt storsejl om 10
år). Selve skinnerne er af aluminium, men skruerne af rustfrit stål.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-02-10 04:31

Du kan gøre det som jeg beskrev for Ole: Måske skulle du i fremtiden
indsætte monelnitter, fjerne centerstiften, og skære gevind til nogle
maskinskruer, der selvfølgelig også skal have lidt klister på
gevindet.

Herved vil du få let mulighed for at demontere storsejlet inden masten
tages af for inspektion og vinteropbevaring når båden sættes på land,
eller hvis sejlet skal til reparation eller blot at der skal tages
lidt af den hulning i sejlet som kommer med årene.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-02-10 02:59

Her er et link til et produkt der skulle forhindre korrosion mellem
aluminiummasten og beslag/skruer:

http://www.sailboats.co.uk/product~Duralac_Anti_Corrosion_Paste_DL-0115.html