Snydepriser og annoncering?
Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 17:32

Jeg er på udkig efter en ekstern harddisk til stuen.
Derfor bruger jeg redskabet www.edbpriser.dk for at finde et godt tilbud.

Under eftersøgningen finder jeg dette tilbud på edbriser:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=388829

Amitech hvid 400 GB til 187 kr. hos Proshop

Så klikker jeg naturligvis på linket til proshop og får så denne side:

http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60014&prodid=126200

Det ser vældigt ud, til du prøver at lægge varen i indkøbskurven.
Der er nemlig ingen!
Varen kan ikke købes, selv når man opretter sig som kunde med login.

Det er altså falsk reklame, der anbringer Proshop øverst, når man søger
efter billige eksterne harddiske.

Hvad har man krav på?

Jeg har godt hørt om "ond tro", og tilbuddet er meget billligt i forhold til
sammenlignelige produkter.
Men Amintech er vist kreperet, så det er på den anden side ikke noget, der
kan siges at være usandsynligt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hauge

Dato : 14-02-10 17:42

Frodo Nifinger skrev:
> Det er altså falsk reklame, der anbringer Proshop øverst, når man søger
> efter billige eksterne harddiske.

Når man søger på Proshops egen søgelinje, så finder den ikke disken, så
mon ikke det er EDBpriser der ikke har fået rettelserne med?
Altså en gammel link, der står jo også at levringsdatoen er ubekræftet..

> Hvad har man krav på?

At trække vejret.

Mvh Hauge

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-02-10 17:43

On Sun, 14 Feb 2010 17:32:14 +0100, "Frodo Nifinger"
<jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:

>Jeg er på udkig efter en ekstern harddisk til stuen.
>Derfor bruger jeg redskabet www.edbpriser.dk for at finde et godt tilbud.
>
>Hvad har man krav på?
Ingenting.
Uddrag af EDBprisers betingelser:
*****************
De oplyste priser på vores tjenester er indberettet af vores
forhandlere og er at opfatte som vejledende. EDBpriser.dk kan således
ikke holdes ansvarlig for fejlagtige oplysninger herunder priser,
beskrivelser, billeder, medmindre andet følger af dansk rets
almindelige regler. Der henvises til enhver tid til den pågældende
forhandlers website og kundeservice såfremt der skulle opstå
uoverensstemmelser. "
****************

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-10 19:53

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> almindelige regler. Der henvises til enhver tid til den pågældende
> forhandlers website og kundeservice såfremt der skulle opstå

EDBpriser kan ikke holdes ansvarlig. Det er vi enige om. Men det
er ikke det Frodo spørger om. Han spørger hvad han har krav på.

Så det juridiske problem er:
Har *Proshop* ansvar for hvad der står om deres priser på
EDBpriser?

Jeg er ikke sikker, men jeg vil mene nej. Mads Bryde Andersen
skriver i sin bog at en netbutik kan gøres ansvarlig for deres
tilbud fordi de let kan opdatere oplysningerne. Det argument
holder jo ikke over for tredjemands annoncering selv om firmaerne
selv indberetter oplysningerne.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 20:09

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilbud fordi de let kan opdatere oplysningerne. Det argument
> holder jo ikke over for tredjemands annoncering selv om firmaerne

Jeg må indrømme, at jeg heller ikke selv har fantasi til at tro, at jeg
villle få held til at presse den igennem.

Men det irriterer mig, at Proshop på utroværdig vis fusker sig til klik og
dermed mere handel ved ikke at slette en side, når tilbuddet udløber og
sender opdateringen til edbpriser.
Problemet er jo, at siden med tilbuddet eksisterer. De har endda været inde
og fjerne linket til "Læg i kurven" på siden, så det må siges at være fuldt
bevidst, at de har gjort det.
Det kan ikke være et uheld! For så burde man kunne forsøge at købe
produktet.

Med andre ord, så lægger de sig solidt i spidsen, når man søger efter en
billig ekstern harddisk på edbpriser og det med et fiktivt tilbud.
Den fremgangsmåde ødelægger tilliden til edbpriser, fordi man ikke længere
kan regne med tilbudspriserne derinde.
Og nogen vælger vel at købe en disk derinde, når man nu alligevel har fumlet
sig derind. Man kan nemlig fint manøvrere ud på hovedsitet og direkte til de
øvrige udbud i butikken.

Nå anyway!
Jeg har taget revanche ved at praje edbpriser om uslingen.
Synes bare de slipper for let

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : J

Dato : 14-02-10 21:07

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> direkte til de øvrige udbud i butikken.
>
> Nå anyway!
> Jeg har taget revanche ved at praje edbpriser om uslingen.

Det er naturligvis helt utænkeligt, at der kan være sket en fejl et sted.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-02-10 04:41

On 14/02/2010 20:09, Frodo Nifinger wrote:
[...]
> Nå anyway!
> Jeg har taget revanche ved at praje edbpriser om uslingen.
> Synes bare de slipper for let

Hvordan har edbpriser.dk svaret på din henvendelse? Giver de indtryk af
at være på din side, eller ej?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-10 13:36

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> On 14/02/2010 20:09, Frodo Nifinger wrote:
> [...]
>
> Hvordan har edbpriser.dk svaret på din henvendelse? Giver de indtryk af at
> være på din side, eller ej?

Jeg har ikke stillet krav over for EDBpriser, kun opfordret dem til at se på
sagen, fordi det svækker deres site.

Jeg har pt. ikke hørt fra edbpriser. Og jeg forventer det heller ikke, men
tilbuddet fra Proshop med Amitech disken er forsvundet fra edbpriser.dk
Så de har reageret hurtigt!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-02-10 16:54

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> tilbud fordi de let kan opdatere oplysningerne. Det argument
> holder jo ikke over for tredjemands annoncering selv om firmaerne

Hvis det er en fejl så køber jeg dit argument.

Personligt er jeg ret overbevist om at mange af de forkerte priser på
edbpriser er bevidst forkerte. Jeg ser i al fald en tendens til, at det
er de webshops, der også ryger i f.eks. forbrugerrådet, der oftest har
markant lavere priser på edbpriser, end man rent faktisk kan købe til
hos dem.

Mit problem er, at jeg ikke kan bevise det. Og dermed er vi tilbage til
dit argument om, at de ikke er ansvarlige for fejl på en tredjemands
website.

Noget helt andet er, at nogle websites har forskellige priser alt efter
om man kommer ind fra et link hos edbpriser, eller om man går direkte
til deres site. Dvs. for at få gode priser skal man lige omkring
edbpriser først. Det er uden tvivl lovligt men lige en tand for smart
efter min smag.

/Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-10 00:55

Benny Amorsen skrev:

> Personligt er jeg ret overbevist om at mange af de forkerte priser på
> edbpriser er bevidst forkerte.

Det kan du godt bilde mig ind, men som du selv siger er der
bevisproblemet.

--
Bertel