force majeure - husbyggeri
Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-02-10 14:34

Hvis man har tegnet kontrakt på at få bygget hus, som skal være klar til
maj, kan byggefirmaet så udsætte byggeriet pga. force majeure, grundet
vejret vi har nu? Så de slipper for dagbøder?

Mvh Niels

Fra : Kasper Demant

Dato : 14-02-10 14:50

Niels Bengaard skrev:
> [...]
> maj, kan byggefirmaet så udsætte byggeriet pga. force majeure, grundet
> vejret vi har nu? Så de slipper for dagbøder?

Er AB92 vedtaget?
I givet fald har entreprenøren ret til at forlænge tidsfrister ved
forsinkelse af arbejdet som følge af vejrlige forhold som ikke er
sædvanlige jf. AB92 § 24, stk. 1, nr. 4

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-02-10 04:38

On 14/02/2010 14:49, Kasper Demant wrote:
> Er AB92 vedtaget?
> I givet fald har entreprenøren ret til at forlænge tidsfrister ved
> forsinkelse af arbejdet som følge af vejrlige forhold som ikke er
> sædvanlige jf. AB92 § 24, stk. 1, nr. 4

Hvor usædvanligt, og dermed hvor uventet, er det nuværende vejr da? Ja,
det *er* koldere end normalt, men er det meget koldere end normalt? Er
det tilpas meget koldere end normalt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kasper Demant

Dato : 15-02-10 15:48

Peter Knutsen skrev:

> Hvor usædvanligt, og dermed hvor uventet, er det nuværende vejr da? Ja,
> det *er* koldere end normalt, men er det meget koldere end normalt? Er
> det tilpas meget koldere end normalt?

Den koldeste vinter i 23 år. Nej det er ikke sædvanligt

Den største mængde sne faldet i 13 år. Nej det er ikke sædvanligt.

Hvis entreprenøren kan sandsynliggøre at hans forsinkelse er forårsaget
af vejret, så slipper han for ansvar.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-02-10 14:52

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in news:4b77fbaf$0$281
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> maj, kan byggefirmaet så udsætte byggeriet pga. force majeure, grundet
> vejret vi har nu? Så de slipper for dagbøder?

Står der ikke noget i kontrakten?

mvh Poul Christensen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-02-10 14:52

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man har tegnet kontrakt på at få bygget hus, som skal være klar til
> maj, kan byggefirmaet så udsætte byggeriet pga. force majeure, grundet
> vejret vi har nu? Så de slipper for dagbøder?

force majeure subst. en
1. en uforudsigelig begivenhed, fx en naturkatastrofe el. udbrud af krig,
som gør det umuligt at overholde en aftale, og som frigør den ene part for
ansvaret ved misligholdelse af aftalen

Så jo, det hårde vintervejr gør det umuligt at bygge lige nu og derved
forsinkes byggeriet sikkert så meget, at huset ikke kan stå klart til tiden.

De varsler vel allerede nu, fordi det er overvejende sandsynligt, at frosten
ikke slipper før i slutningen af marts.

Firmaet har ingen indflydelse på vejret, og er afhængig af, at det arter sig
således, at man kan bygge.

Det må betegnes som force Majeure. Man kan måske argumentere, at firmaet
burde ha vidst, at det kan sne om vinteren, og taget højde for mulige
forsinkelser, men i lyset af de sidste 10 års vintervejr,, tjah, så ....!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Kasper Demant

Dato : 14-02-10 15:00

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> burde ha vidst, at det kan sne om vinteren, og taget højde for mulige
> forsinkelser, men i lyset af de sidste 10 års vintervejr,, tjah, så ....!

Det er under ingen omstændigheder en generel force majeure, da vejret
ikke er en uforudsigelig begivenhed.

Force Majeure kan man i aftalefacen udbygge som man har lyst til, og
hvis AB92 er vedtaget, så er den udbygget i henhold til de almindelige
betingelsers § 24.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-02-10 16:05

> [...]
> burde ha vidst, at det kan sne om vinteren, og taget højde for mulige
> forsinkelser, men i lyset af de sidste 10 års vintervejr,, tjah, så ....!

Ok, skulle nok have præciseret der ikke er en tvist i denne sag.
Der står " der tages forbehold for indtrufne forsinkelser som følge af
dårligt vejr, svigtende materialer osv. osv. "
De har også meddelt de er forsinket med opstarten pga. vejret forståeligt
nok, og det vejr vi har nu vil jeg mene vi kan være enige om kommer ind
under dårligt vejr.

Mvh Niels

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-02-10 10:59

On 14/02/2010 14:52, Frodo Nifinger wrote:
[...]
> Det må betegnes som force Majeure. Man kan måske argumentere, at firmaet
> burde ha vidst, at det kan sne om vinteren, og taget højde for mulige
> forsinkelser, men i lyset af de sidste 10 års vintervejr,, tjah, så ....!

Det kan vel også argumenteres at ham der har bestilt husbyggeriet lider
et økonomisk tab, ved at skulle leje hotelværelse eller anden
midlertidig bolig til en høj kvadratmeterpris, samt opbevaring af
ejendele, fordi han er fraflyttet sin oprindelige bolig i forventning om
at byggeriet ville være færdigt.

Når et byggefirma lover at have et projekt færdigt til en bestemt
tidsfrist, så gambler de jo altid. Der kan gå noget galt, og de må
kalkulere med sandsynligheden for at der sker noget, og så forlange en
lidt højere pris for at tage denne risiko.

Spørgsmålet er, om vejr der er lidt koldere end normalt, er force majeure.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-02-10 22:44

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> On 14/02/2010 14:52, Frodo Nifinger wrote:
>
> Spørgsmålet er, om vejr der er lidt koldere end normalt, er force majeure.

Problemet er jo i praksis, at når det fryser så meget, at gravearbejdet i
forbindelse med fundamentet ikke kan foretages.
Og når man ikke kan støbe, da betonen frostsprænger. Vand er jo det bærende
element i beton.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-02-10 20:51

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

I de fleste standard entreprise kontrakter (og helt sikkert i AB92) er
fastlagt hvad der sker ved vejrligsforhindringer.
Entreprenøren har ansvar for at indregne 'normale' vejrligsdage, men har ret
til udsættelse ved vejrligsdage udover det sædvanlige. Det sædvanlige regnes
normalt som det gennemsnitlige jvf. DMIs opgørelser, men i visse situationer
(større kontrakter) vil det ofte være specificeret hvor mange vejrligsdage
der må påregnes i byggeperioden (simpelthen for at undgå diskussion senere
hen).
Ønsker entreprenøren at påberåbe sig tidsfristforlængelse pga.
ekstraordinære vejrligsdage, vil han som regel være forpligtiget til at
påvise disse, feks. ved udskrifter fra nærmeste DMI-målestation.

Eftersom dette er helt normal praksis i byggebranchen, kan jeg ikke se de
store problemer for entreprenøren i at anvende disse som force majeure, hvis
der er ikke er fastlagt noget vedr. vejrligsforsinkelser i
kontraktgrundlaget.

Det er værd at bemærke, at entreprenøren altså ikke kan kræve
tidsfristforlængelse, fordi vejret var dårligt, men kun hvis han kan
dokumentere, at vejret var dårligere end han burde have forventet. Heraf
følger også, at han ikke kan kræve tidsfristforlængelse for dårligt vejr,
som han regner med vil komme

- alt det ovenstående er baseret på 'standard'-betingelser, og det kan være
reguleret anderledes i det konkrete kontraktgrundlag.

/Per