Udregninger angående efterløn
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 13-02-10 12:35

Håber dette er den rette nyhedsgruppe.

Jeg har siddet og regnet på, om det kan betale sig at være tilmeldt
efterløn, og håber der måske var en, der gad at checke mine
udregninger igennem og påpege eventuelle fejl.

Efterlønsbidrag per år er 5268 kr.
Skattefradrag: (32 %) = 1686 kr.
Reelt bidrag = 3582 kr.

Hvis jeg indbetalte pengene til en ratepension i stedet for at betale
til efterløn:

Incl skattefradrag (54 %) = 7787 kr.

Hvis jeg vælger efterlønnen kan jeg over 3 år (opfylder 2 års reglen)
få 586.560 kr.

Hvis jeg indbetaler 7787 kr hvert år i 30 år, som forrentes med 7.5%
og der er en løbende beskatning på 15%, kommer jeg frem til, at det
giver 587948 kr.

Noget jeg har overset?

Mvh
Michael K

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-02-10 22:24

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> wrote in news:5383d48b-d7ed-
4fcf-890c-e4f68a946d54@k19g2000yqc.googlegroups.com:

> [...]
>
> Hvis jeg indbetaler 7787 kr hvert år i 30 år, som forrentes med 7.5%
> og der er en løbende beskatning på 15%, kommer jeg frem til, at det

At de 586.560 kr. er i 2010-niveau. Beløbet skal satsreguleres til 2040 -
niveau for at være sammenligneligt med de 587.948 kr.

mvh poul christensen

Fra : Kim2000

Dato : 13-02-10 22:38

<mbk112@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvis jeg indbetaler 7787 kr hvert år i 30 år, som forrentes med 7.5%
> og der er en løbende beskatning på 15%, kommer jeg frem til, at det

Udover det er 2010 kroner, inflationen er jo bedste fald 1-2% om året de
næste 30 år, og det gør beløbet ganske betydeligt mindre (vil jeg tro, kan
ikke finde min lommeregner). Så vidt jeg kan se så mister du for det første
de 120.000 i bonus (hvis du bliver i arbejde selvom du er
efterlønsberettiget), og for det andet har du et beløb som du ikke kan leve
for i mere end 2 år, hvor du med efterlønnen kan leve i 5 år på
efterlønssatsen. Og endelig så er der jo altså en risiko for at vi ramme en
inflationsbløge som i firserne, 2-3 år med 15% inflation og din opsparing er
udhulet ganske betydeligt, eller som det skete her for nyligt, nogle grådige
banker "stjæler" opsparingen.

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 13-02-10 14:55

> At de 586.560 kr. er i 2010-niveau. Beløbet skal satsreguleres til 2040 -
> niveau for at være sammenligneligt med de 587.948 kr.
>
> mvh poul christensen

Men efterlønsbidraget er også angivet til 2010 niveau. Det bliver vel
også satsreguleret løbende gennem de næste 30 år, så det beløb jeg kan
indsætte på en ratepension (7787 i 2010 niveau) bliver vel større og
større for hvert år

Burde de to ting ikke nogenlunde udligne hinanden?

vh
Michael

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-02-10 08:38

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> wrote in news:01ac78d7-6e06-4152-
a58f-7be28d35fec3@e1g2000yqh.googlegroups.com:

> [...]
> større for hvert år
>
> Burde de to ting ikke nogenlunde udligne hinanden?

Det er korrekt at der sker en regulering af bidragene, men de større bidrag
tror jeg umiddelbart vægter mindre.

Jeg ville stille et regneark op, så man kan analysere følsomheden i
forskellige forudsætninger.

Husk nedsættelsen af af skatteværdien af fradraget for efterlønsbidraget i
perioden 2012-2019 (??)

mvh poul christensen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 13-02-10 15:02

> [...]
> efterlønsberettiget), og for det andet har du et beløb som du ikke kan leve
> for i mere end 2 år, hvor du med efterlønnen kan leve i 5 år på

Jeg har ikke mulighed for efterløn i 5 år, da min arbejdsgiverbetalt
pension giver et stå stort træk i efterlønnen, at der nærmest
ingenting er tilbage. Så hvis jeg fortsætter med at betale til
efterlønsordningen skal det være for at opfylde 2 års reglen og så få
3 år på efterløn.

Får alle 120.000 kr den dag, de opfylder 2 års reglen?

> [...]
> udhulet ganske betydeligt, eller som det skete her for nyligt, nogle grådige

Det er selvfølgelig rigtigt. Men der er også en risiko for, at der
ikke er noget, der hedder efterløn om 30 år, og at ens penge er
forsvundet hen i en anden kasse.

Vh
Michael

Fra : Kim2000

Dato : 13-02-10 23:10

> [...]
> 3 år på efterløn.
>
> Får alle 120.000 kr den dag, de opfylder 2 års reglen?

Så vidt jeg ved ja, men om den regel findes om 30 år er jo ikke til at sige.

> Det er selvfølgelig rigtigt. Men der er også en risiko for, at der
> ikke er noget, der hedder efterløn om 30 år, og at ens penge er
> forsvundet hen i en anden kasse.

Der står direkte i de papir jeg har modtaget fra min A-kasse at såfremt
efterlønnen afskaffes så får man samtlige indbetalte penge plus renter
tilbage. Så det håber jeg da så sandelig regeringen lever op til. Jeg mener
faktisk der var en indbetaling som staten nægtede at tilbagebetale som blev
indbetalt i halvfjerserne, men som først skulle i højesteret før de makkede
ret. Nogle der kan huske det?

Fra : alexbo

Dato : 14-02-10 00:41

"Kim2000" skrev

> Jeg mener faktisk der var en indbetaling som staten nægtede at
> tilbagebetale som blev indbetalt i halvfjerserne, men som først skulle i
> højesteret før de makkede ret. Nogle der kan huske det?

Den eneste sag jeg kan huske der ligner noget i den stil er nedenstående.
http://da.wikipedia.org/wiki/H._P._Scharla_Nielsen

mvh
Alex Christensne

Fra : Ole C

Dato : 14-02-10 01:20

mbk112@hotmail.com skrev blandt andet:

> Får alle 120.000 kr den dag, de opfylder 2 års reglen?

Nej - så generøs er ordningen ikke
"Fortsætter du med at arbejde efter, at to-års-reglen er opfyldt, får du en
skattefri præmie hver gang, du har arbejdet 481 timer som lønmodtager eller
fuld tid i 13 uger som selvstændig." - læs evt. mere her:
http://www.ase.dk/ase/Medlemsservice/Skattefripraemie.aspx

--
vh
Ole C

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 14-02-10 04:38

> Husk nedsættelsen af af skatteværdien af fradraget for efterlønsbidraget i
> perioden 2012-2019 (??)

Hvad er det for en nedsættelse?

Vh
Michael

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-02-10 14:24

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> wrote in news:c3330f56-7026-4cea-
bcc4-25c857726667@g28g2000yqh.googlegroups.com:

> raget i
>
> Hvad er det for en nedsættelse?

I Forårspakke 2.0 nedsættes både værdien af rentefrafraget og andre fradrag
fra 2012, se f. eks
http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/7740.html

mvh poul christensen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 14-02-10 14:39

> I Forårspakke 2.0 nedsættes både værdien af rentefrafraget og andre fradrag
> fra 2012, se f. ekshttp://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/7740.html
>
> mvh poul christensen

Så fradraget for efterlønbidrag sænkes, mens fradraget for indbetaling
til ratepension bibeholdes?

Vh
Michael

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-02-10 23:03

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> wrote in news:0905cc64-4c5b-4741-
8b1f-a3d9000065d2@h2g2000yqj.googlegroups.com:

> [...]
> tml

> Så fradraget for efterlønbidrag sænkes, mens fradraget for indbetaling

Korrekt

mvh poul christensen