Fejl ved huskøb
Fra : Henning P.

Dato : 13-02-10 17:23

Hej.

Jeg har købt et hus på xx antal kvm. med en tilhørende muret garage på
(ifølge ejendommæglerens materiale) 110 kvm.
Men her 6 uger efter købet har jeg målt op fordi jeg købte huset netop pga
garagen og det formål jeg havde med den.
Det blev til 76 kvm udvendigt.
Der betyder at jeg ikke kan bruge den til det formål der fra starten var
hensigten.
Kan ejendomsmægler drages ansvarlig for snyd med papirerne, når BBR siger 76
kvm?
Husets kvm er også forkerte, selv om han ud for det skriver (ifølge BBR) i
salgspapirerne.
Men de 34 manglende kvm. i garagen kan jeg ikke acceptere...Har skrevet til
min advokat, men vil da gerne høre jeres mening
da min advokat ikke har så travlt med at skrive tilnage...men han er nu
dygtig nok.

H.K.

Fra : Henning

Dato : 13-02-10 18:25

On Sat, 13 Feb 2010 17:23:18 +0100, "Henning P." <Get@Grip.now> wrote:

> [...]
>Men her 6 uger efter købet har jeg målt op fordi jeg købte huset netop pga
>garagen og det formål jeg havde med den.
Du havde al mulighed for at måle op før købet!

>Det blev til 76 kvm udvendigt.
>Der betyder at jeg ikke kan bruge den til det formål der fra starten var
>hensigten.
Du køber da heller ikke sko før du har prøvet dem, selv om sælger
siger de passer?

Hvad vil du opnå?

Fra : Henning P.

Dato : 13-02-10 18:45

Tja ejendomsmægleren skal da ikke slippe afsted med den fejlannoncering.
Det er da hans pligt at kigge på BBR inden han skriver sine salgspapirer.

Fra : Hauge

Dato : 13-02-10 18:50

Henning P. skrev:
> Tja ejendomsmægleren skal da ikke slippe afsted med den fejlannoncering.
> Det er da hans pligt at kigge på BBR inden han skriver sine salgspapirer.

Det er da din advokat der er et fjols, han har vel set både annonce *og*
BBR-papirer, så han burde have opdaget det.

Mvh Hauge

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-02-10 19:29

On 13/02/2010 18:49, Hauge wrote:

> Det er da din advokat der er et fjols, han har vel set både annonce *og*
> BBR-papirer, så han burde have opdaget det.

Både 76 m2 garage og 110 m2 garage lyder i mine øren som to store
garager, og jeg er slet ikke sikker på, at jeg ville kunne se forskel.
Hvis jeg bliver vist rundt i en 76 m2 én, og rundviseren påstår at den
er på 110 m2, så er det meget muligt at jeg tror på ham.

Hvis jeg skulle købe, ville jeg dog nok foretage en eller anden art
kontrol først, en opmåling eller noget opslag i offentlige registre, men
handler det ikke helt basalt om at sælger i skriftligt materiale har
bedrevet *usand* *tale*?

Er usand tale strafbart?

I en situation hvor man med rimelighed kan antage, at den usande tale
har øget sandsynligheden for et hurtigt salg til den forlangte pris,
d.v.s. såkaldt "økonomisk vinding"?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : N/A

Dato : 15-02-10 04:33

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-02-10 14:32

"Henning P." <Get@Grip.now> wrote in message
> Tja ejendomsmægleren skal da ikke slippe afsted med den fejlannoncering.
> Det er da hans pligt at kigge på BBR inden han skriver sine salgspapirer.

Jeg beklager, at jeg svarer her, men jeg kan af en eller anden grund ikke få
dit oprindelige indlæg frem i min newsreader.

> [...]
> hensigten.
> Kan ejendomsmægler drages ansvarlig for snyd med papirerne, når BBR siger

Der er en chance for, at kun kan kræve erstatning fra mægleren ved så stor
en arealmangel, men det er ikke nødvendigvis enkelt

Der er på et tidspunkt afsagt en dom, hvoraf det følger, at det
kvadratmeterantal, der er angivet i salgsopstillingen, er at betragte som
"en garanti". Der er i øvrigt fortilfælde, hvor Klagenævnet for
ejendomsformidling har rejst kritik imod en mægler, der netop ikke havde
undersøgt forholdene nærmere i et tilfælde, hvor BBR og det oplyste
KVM-antal var forskellige. Så det kunne godt være en skærpende omstændighed.

Hvad angår fremgangsmåden, vil jeg anbefale ejendomsmæglernævnet først, da
det er langt billigere end at gå i retten.

Det skal i øvrigt nævnes, at der er lignende sager, hvor kritikken har været
rettet imod købers advokat, som tilsvarende burde have opdaget forskellen. I
dette tilfælde skriver du, at din advokat kun har skrevet skøde og lavet
refusionsopgørelse, og så vil jeg mene, at det er svært at klage over ham.
Herunder fordi han givetvis hverken har set salgsopstillingen eller
BBR-meddelelsen. Om dette er en ulempe eller en fordel for dig, er
imidlertid svært at sige. At dømme ud fra ejendomsmæglernævnets praksis,
lader det til, at mæglerens ansvar som hovedregel er større i sager, hvor
køber ikke har rådført sig med en advokat.

Til inspiration:
http://www.ejendomsmaeglernaevnet.dk/NR/rdonlyres/2C0C317D-EBFE-4DE6-8CAB-3C3EEF3500E9/0/20090028.pdf
http://www.ejendomsmaeglernaevnet.dk/NR/rdonlyres/B3504B04-7179-4C4F-B5D1-586187A400E5/0/20090007.pdf

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-02-10 12:41

Peter Knutsen skrev

> [...]
> Hvis jeg bliver vist rundt i en 76 m2 én, og rundviseren påstår at den
> er på 110 m2, så er det meget muligt at jeg tror på ham.

Hmmm 110 er ca 45% større end 76 såehh :)

- Peter

Fra : J

Dato : 13-02-10 23:04

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Peter Knutsen skrev

> [...]
> er på 110 m2, så er det meget muligt at jeg tror på ham.

Hmmm 110 er ca 45% større end 76 såehh :)

Hvis garagen skulle bruges til nogen konkret, kunne man jo have målt efter.

Mit automobil kan fx være i en garage på 24 m2 (4x6 m), men ikke i en garage
på 24 m2 (2x12 m).

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-02-10 04:33

On 13/02/2010 20:41, Peter Lykkegaard wrote:
> Peter Knutsen skrev
>>
> Hmmm 110 er ca 45% større end 76 såehh :)

Ja, men kan du se forskel? Jeg kan ikke, da jeg ikke er professionel
ejendomsmægler, eller landmåler, eller lignende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : N/A

Dato : 15-02-10 04:33

Fra : Jesper

Dato : 13-02-10 22:42

"Henning P." <Get@Grip.now> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det blev til 76 kvm udvendigt.
> Der betyder at jeg ikke kan bruge den til det formål der fra starten var

Hvad skal du bruge den til og har du gjort det tydeligt i forbindelse med
handlen, at netop størrelsen var vigtig for dig?

> Kan ejendomsmægler drages ansvarlig for snyd med papirerne, når BBR siger
> 76 kvm?

Har du fået en kopi af BBR i forbindelse med handlen? Har din advokat? Har i
ikke stillet spørgsmålstegn ved uoverensstemmelsen?

> Husets kvm er også forkerte, selv om han ud for det skriver (ifølge BBR) i
> salgspapirerne.

Mægler skal ikke måle huset op. Der står ifølge BBR. Hvor stor er
differencen?

Hvad siger mægleren til spørgsmålet?

---
Jesper

Fra : Henning P.

Dato : 13-02-10 23:42

Har valgt ikke at sige noget til mægler men gå en anden vej.
Mere så han ikke får tid til at forberede sig på evt "tiltale".

forskellen på 110 og 76 kvm er ikke og bliver aldrig 46 % men omkring 31%.

Jeg havde bedt om byggetilladelse og andre papirer inden købet, men
ejndomsmægler
har ikke skaffet noget som helst. Fandt tegninger og byggetilladelse i huset
efter overtagelsen.
Alt jeg har bedt ejendomsmægler om ang. hus og garage har jeg selv måttet
fremskaffe.

Min advokat har kun været indover huskøb ang. skøde og refusionsopg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-10 01:07

Henning P. skrev:

> Jeg havde bedt om byggetilladelse og andre papirer inden købet, men
> ejndomsmægler har ikke skaffet noget som helst.

Jeg lærte på den hårde måde at man ikke skal vente med den slags
papirer til efter købet. Det kostede os 5'000 1981-kroner da vi
skulle sælge igen - og vi var heldige at det ikke gik værre.

Det var en garage med loftshøjde på 2,10 m der var talt med i
kvadratmeterne som beboelse, og "Byggetilladelsen var lige på
trapperne".

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-02-10 16:19

Henning P

> forskellen på 110 og 76 kvm er ikke og bliver aldrig 46 % men omkring 31%.

Kommer jo an på hvor du bevæger dig fra

150 er 50% større end 100
100 er ~33% mindre end 150

- Peter

Fra : Henning P.

Dato : 14-02-10 01:01

Hvis du var bedre til matematik og så at vi her regner nedad og noget der
mangler, så er det 31%

Hvis du regner opad (som er irelevant her) så er det sikkert rigtigt at det
er omkring 46% men igen...ligegyldigt her.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-02-10 06:13

On 14 Feb., 01:00, "Henning P." <G...@Grip.now> wrote:

> Hvis du regner opad (som er irelevant her) s er det sikkert rigtigt at det
> er omkring 46% men igen...ligegyldigt her.

Du står i en garage der er 76m2 men burde have været 110m2 ...
Der mangler så 34m2 eller 2 teenageværelser i en ganske pæn størrelse
Enten er du stæreblind ellers også er du i ond tro og forøger at vride
lidt ekstra ud af sælger

- Peter

Fra : Henning P.

Dato : 14-02-10 16:11

2 Teenageværelser i en garage...
Enten er du børnemishandler eller snotdum...

Fra : Hauge

Dato : 14-02-10 16:20

Henning P. skrev:
> 2 Teenageværelser i en garage...
> Enten er du børnemishandler eller snotdum...

Hehe, du er vist fatsvag.. Prøv nu at læse det du svarer på.

/Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-10 16:22

Peter Lykkegaard skrev:

> Enten er du stæreblind ellers også er du i ond tro og forøger at vride
> lidt ekstra ud af sælger

Kan vi ikke forholde os til det juridiske?

Der foreligger en mangel ved det købte. En afvigelse på 30 % er
en mangel uanset om køber har specificeret over for sælger at han
havde særlige krav til garagen eller ej.

Men jeg kan ikke hjælpe med rådgivning. Købeloven omfatter ikke
handel med fast ejendom, og de regler kender jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 14-02-10 16:22

Bertel Lund Hansen skrev:
> Kan vi ikke forholde os til det juridiske?

Hm hm.. Prøv selv.

> [...]

> Men jeg kan ikke hjælpe med rådgivning. Købeloven omfatter ikke
> handel med fast ejendom, og de regler kender jeg ikke.

Men du prøvede alligevel.

/Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 17:18

Hauge wrote:

> Hm hm.. Prøv selv.

> Men du prøvede alligevel.

Bærtæl er ik dum han er ualmindelig dum

Fra : Steen Hansen

Dato : 14-02-10 18:39

On Sun, 14 Feb 2010 17:17:30 +0100, <Just> wrote:

>Bærtæl er ik dum han er ualmindelig dum

Men han forholder sig til emnet, hvilker er mere end man kan sige om
andre skribenter i denne tråd, incl. mig selv.

Steen

Fra : Henning P.

Dato : 15-02-10 03:32

Det er præcis der jeg vil hen..
Kommenterer man dumt og ud fra en mening, så er det jo irrelevant i denne
gruppe.

Jeg forventede juridiske svar på om en ejendomsmægler kan stilles til ansvar
for sådan en fejl.

Tak.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-02-10 10:55

On Mon, 15 Feb 2010 03:32:08 +0100, "Henning P." <Get@Grip.now> wrote:

>Jeg forventede juridiske svar på om en ejendomsmægler kan stilles til ansvar
>for sådan en fejl.

Har han begået fejl kan han stilles til ansvar, så spørgsmålet er vel
om han har begået en fejl ved at skrive 110 fremfor de i BBR oplyste
76 ?
Han har jo nok bare videregivet sælgers oplysninger, men han burde ved
fremvisningen gøre opmærksom på uoverensstemmelsen mellem BBR og det i
salgsopstillingen oplyste antal kvardratmeter på garagen, for det
burde han havde været klar over.

Har du gjort dig nogen tanker om hvad du vil opnå ?
Nedslag i prisen / Handlen annuleres og du kompenseres alle dine
beviselige udgifter i den forbindelse / De manglende kvardratmetere
bygges til ?

Det er nok en god ide at gøre sig lidt tanker om hvad man vil gå med
til og hvad man ikke vil være med til.

/Hans

Fra : Henning P.

Dato : 15-02-10 11:16

Annullering af købet er ike en option. Jeg er flyttet ind og ønsker at blive
boende.
Jeg ønsker en økonomisk kompensation, så jeg har lidt kapital til selv at
bygge de manglende kvadratmeter på.

Jeg ved ikke hvem der skulle have gjort ejendomsmægleren opmærksom på det
ved fremvisningen, når der kun er ham og mig.
Jeg bad jo gentagende gange om byggetilladelse, tegninger og div. over
garagen inden købet, men har intet fået af ejendomsmægleren.
Måske også derfor jeg ikke har så meget til overs for ham nu.

BBS fandt jeg selv på nettet i sidste uge.
Tegningerne over garage og nyggetilladelse fandt jeg i huset efter
overtagelsen.

Det er muligt at nogle mennesker ville kunne spotte at en garage ikke er 110
kvm men kun 76, men når man træder ind i en endeløs garage med højt til
loftet og er imponeret, så skal der måske ikke så meget til før man helt er
i ejedomsmæglerens kløer.
Jeg kan ikke se forskel i et stort rum, men en lejlighed ville jeg være i
stand til at fastsætte rimeligt præcist i kvm.

HK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-02-10 11:49

On Mon, 15 Feb 2010 11:15:31 +0100, "Henning P." <Get@Grip.now> wrote:

>Jeg ved ikke hvem der skulle have gjort ejendomsmægleren opmærksom på det
>ved fremvisningen, når der kun er ham og mig.
Ejendomsmægleren skulle gøre dig opmærksom på uoverenstemmelsen, og
det skulle han gøre på baggrund af sit kendskab til den.
Men han har nok taget sælgers oplysning om de 110 for gode vare og
ikke skænket BBR en tanke da der ofte er fejl i disse.

Et eller andet sted må de 110 komme fra, og sælgers oplysninger er jo
det der ligge nærmest, hvis der ikke er en sælger, forstået som en
fysisk person, men at det er et dødsbo / tvangsauktion, må de 110 jo
være opstået et elle andet sted hos ejendomsmægleren ?

>Jeg bad jo gentagende gange om byggetilladelse, tegninger og div. over
>garagen inden købet, men har intet fået af ejendomsmægleren.
Så skal du nu prøve at få ejendomsmægleren til (gerne på skrift/mail)
at vedstå at han har lovet dig at fremskaffe dette, og når det er i
hus så tæsk ham med de manglende kvardratmeter sammen med din advokat.
Så hvis ejendomsmægleren ikke ved at du har fundet byggetilladelse og
tegninge, så ryk ham for dem (skriftligt/mail)

>BBS fandt jeg selv på nettet i sidste uge.
Den havde ejendomsmægleren også til rådighed hvis han ellers har
internetadgang, så han har ingen undskyldning for ikke at kende til
dens indhold og uoverensstemmelsen mht. garagens størrelse.

> [...]
>loftet og er imponeret, så skal der måske ikke så meget til før man helt er
Jep, det eneste man som lægmand kan vurderer er at det er størren end
en alm garage til en personbil, så alt det snak om at du skulle kunne
se at den ikke var 110 er tågesnak, glem det.

/Hans

Fra : Henning P.

Dato : 15-02-10 12:17

Der er selvfølgelig en sælger, men han har åbenbart ikke ønsket at være
behjælpelig efter salget.
Bitterhed over den lave pris eller hvad ved jeg.
Men han accepterede jo selv budet.
Jeg har ingen kontakt haft med sælger, men hans far var til fremvisningen og
han sagde også at den var 110 kvm, lige som
ejendomsmægleren har gjort det hele vejen igennem.

Men som jeg startede med at skrive, så vil jeg med min advokats hjælp gå
gennem DE (danske ejendomsmæglere)
og se hvad de siger.

Tak for jeres seriøse svar og goså tak til de andre mindre seriøse, som kun
får lidt smil frem på læben hos mig.
Elsker at svare dumt på dumme kommentarer

Jeg skal nok holde jer opdateret hvad der sker i sagen.

HK

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-02-10 01:10

"Henning P." <Get@Grip.now> writes:

> [...]

> Hvis du regner opad (som er irelevant her) så er det sikkert rigtigt at det
> er omkring 46% men igen...ligegyldigt her.

Er der andre grunde til at det er "ligegyldigt", end at du gerne vil
underspille dit manglende øjemål?

I mine øjne har du påtaget dig det fulde ansvar, ved at vælge en
advokat til udelukkende at stå for skødet. Havde du betalt de 2-3000
kroner mere, havde du fået et forbehold for forskellen mellem
salgsopstilling og BBR, som du kunne have brugt til at hæve handlen
med. Men når du ikke har betalt for den ydelse, har du i realiteten
ikke andre end dig selv at klandre.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Preben

Dato : 15-02-10 13:40

Den 15.02.2010 kl. 04:32 skrev Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid>:

> Ja, men kan du se forskel? Jeg kan ikke, da jeg ikke er professionel
> ejendomsmægler, eller landmåler, eller lignende.

Ethvert normaltbegavet menneske kan da skridte længde og bredde af og
derefter gange de 2 tal med hinanden.

--
mvh/Preben