Okkerholdigt vand på ruder
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 13-02-10 12:14

Vi har et par små vinduer der er plettede eller snarere matte fordi
der er sprøjtet okkerholdigt brøndvand på ved vanding af haven. Vi
har pudset dem på almindelig vis adskillige gange uden at det er gået
af.
Har nogen en ide om hvordan vi kan få ruderne klare igen?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Hauge

Dato : 13-02-10 12:17

Lisbet Overvad Laursen skrev:
> Har nogen en ide om hvordan vi kan få ruderne klare igen?

Afkalkningsmiddel til kaffemaskinen på en klud, og så nusse.
Jeg har i hvert fald oplevet at det kan løsne det og få det til at falde af.

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-02-10 12:35

Lisbet Overvad Laursen wrote:
> [...]
> af.
> Har nogen en ide om hvordan vi kan få ruderne klare igen?

Pulveriseret pimpsten, købes hos materialisten.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : JB

Dato : 13-02-10 13:12

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> på almindelig vis adskillige gange uden at det er gået af.
> Har nogen en ide om hvordan vi kan få ruderne klare igen?

Oxal syre opløser okker. Det fåes pulverform i byggemarkedet.

JB

Fra : Emil

Dato : 13-02-10 13:16

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> wrote:

> [...]
>af.
>Har nogen en ide om hvordan vi kan få ruderne klare igen?

Okker er en slags rust, så der skal bruges noget som kan fjerne rust.

Der er flere muligheder. Gå ind på
<http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm>
og søg på siden efter ordet "rust". Så finder du flere muligheder,
incl. brugsanvisning og advarsler.

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 13-02-10 13:21

Hej
Emil skrev:
> Okker er en slags rust, så der skal bruges noget som kan fjerne rust.

Jeg oplever bare at det på én eller anden måde er bundet til kalk, så
det for det meste nemt kan fjernes med kalkfjerner. Og det har man for
det meste på lager i køkkenskabet.

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 13-02-10 14:29

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

>Jeg oplever bare at det på én eller anden måde er bundet til kalk, så
>det for det meste nemt kan fjernes med kalkfjerner. Og det har man for
>det meste på lager i køkkenskabet.

Det er nok det mest normale (toiletter, vandkedler m.v.), så
eddike/kalkfjerner bør være det første forsøg.
Her fordamper vandet hurtigt, så okkeren bindes i kalkaflejringer.
Noget lignende gælder for terande i tekrus, hvor et par dråber eddike
får randene til at forsvinde som dug for solen.

Men jeg har set et hus-vandværk, hvor vandet direkte fra brønden var
uklart og farvet af okker. Her hjalp kun en eller anden rustfjerner.
Og det formoder jeg er spørgerens problem.

m.v.h. Emil

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 13-02-10 14:34

Emil wrote:

> [...]
> brønden var uklart og farvet af okker. Her hjalp kun en eller
> anden rustfjerner. Og det formoder jeg er spørgerens problem.

Tak for alle råd! Nu vil vi prøve os frem. Kan der mon være et
problem i først at prøve med kalkfjerner og dernæst med rustfjerner?
Det skal lige tilføjes at der ikke er meget kalk i vores vand.
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk
http://lisbetovervad.dk

Fra : Ivar

Dato : 13-02-10 14:40

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> Tak for alle råd! Nu vil vi prøve os frem. Kan der mon være et problem i
> først at prøve med kalkfjerner og dernæst med rustfjerner?

Nu er det så heldigt, at både rust og kalk kan fjernes med syre.
Der er dog forskel på hvor gode, de forskellige syrere er.
Heldigvis kan glas tåle næsten alt, så prøv dig blot frem.

Ivar Magnusson

Fra : Emil

Dato : 13-02-10 16:24

>Tak for alle råd! Nu vil vi prøve os frem. Kan der mon være et
>problem i først at prøve med kalkfjerner og dernæst med rustfjerner?
>Det skal lige tilføjes at der ikke er meget kalk i vores vand.

Nej, det vil ikke være et problem - altså bortset fra, at det vil
tage _meget_ _meget_ lang tid (koldt) for alm. husholdningsprodukter,
da det her sikkert ikke er kalk, som binder okkeren.

Skal vinduerne renses i de nugældende kuldegrader, ville jeg i stedet
pensle ruderne med petroleum, vente 10 min, og så skrabe pletterne væk
med en glasskraber fra komfuret. Denne metode bruges til svag
overfladerust på forkromede genstande.

Haster det ikke, så vent til temperaturen kommer godt over 10 grader,
og brug så en lunken 10-15% opløsning af oxalsyre (1 spsk. syre til 1
dl vand), som skal holdes fugtig i 15 min. eller længere. Efterskyl
med vand.

Oxalsyre virker blegende og nedbryder træ, så mæt først vinduestræet
med vand. Brug gummihandsker.

m.v.h. Emil