Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SanDisk SD(HC) kort og iPhoto
Fra : Michael Jack

Dato : 13-02-10 17:20

Hej gruppe

Jeg er en smule tabt omkring kamera/kort kombinationer, og vil høre om
følgende er normalt.

Jeg har tre kameraer:

a) Panasonic Lumix TZ3
b) Panasonic Lumix TZ7
c) Canon EOS 450D kamera

(alle seneste firmware versioner)

og tre SD kort:

1) SanDisk SD 2GB Extreme III
2) SanDisk SDHC 4BG Extreme III
3) SanDisk SDHC 8GB Extreme III

Altsammen under kommando af Mac OS X 10.6.2 (engelsk) og iPhoto '09
(version 8.1.1).

Alle tre kort indsat i TZ3 dukker op på skivebordet og kan
slettes/partitioneres af Disk Utility. Jeg kan slette alleredere
importerede billeder direkte fra iPhoto.

Alle tre kort indsat i TZ7 dukker op på skivebordet og kan
slettes/partitioneres af Disk Utility. Jeg kan slette importerede
billeder direkte fra iPhoto.

Alle tre kort indsat i 450D dukker op på skivebordet og kan
slettes/partitioneres af Disk Utility. Jeg kan slette importerede
billeder direkte fra iPhoto.

Er der normalt/hvad I andre oplever?

Fra : Ivar

Dato : 13-02-10 17:47

Michael Jack skrev:

> [...]

> Alle tre kort indsat i 450D dukker op på skivebordet og kan
> slettes/partitioneres af Disk Utility. Jeg kan slette importerede billeder

Jeg kender ikke noget til den software, du beskriver. At alle fungerer
ens, virker normalt. Hvad havde du forventet?

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-10 21:00

Michael Jack wrote:
> [...]
>
> Alle tre kort indsat i 450D dukker op på skivebordet og kan
> slettes/partitioneres af Disk Utility. Jeg kan slette importerede

Ja, hvad galt er der i det? - Jeg vil da sige, det her er normalt, når
det er på OS X. - Havde det været Windows-et-eller-andet, ville jeg godt
nok undre mig, hvis man kan tage et vilkårligt kamera og sætte det til,
og det så dukker op - enten direkte som ekstern disk på skrivebordet -
eller direkte åbne og vises i iPhoto eller tilsv. Windows program.

Jeg har endnu ikke haft et digicam sat til mine 4 Mac med hhv. OS X
10.5.x og 10.4.x, der /ikke/ er dukket op på skrivebordet som eksterne
diske og dermed også tilgængelige gennem DiskUtility/Diskværktøj -
uanset, om de har brugt SD, SDHC, MicroSD/SDHC, CF, MMC, XD eller MS.
Jeg bruger ikke iPhoto til billedorganisering, så iPhoto er slået fra
via et lille program - 'RCDefaultApp 2.x', hvor man kan sætte
standardprogram til næsten hvad som helst.

Langt de fleste moderne dicitale kameraer understøtter en standard
'MassStorage' protokol, og OS X's MassStorage er netop bygget på denne
type, så derfor er det meget naturligt, at et kamera vil dukke op næsten
uanset hvilket mærke, du måtte vælge - uden, at du skal hen og
installere en bestemt kameradriver / MassStorage driver til netop det
kamera.

Jeg har haft så forskellige kameraer selv som HP, Medion, Olympus og
Canon, og jeg har haft andre mærker (venner og bekendte) som Fuji,
Traveller, Casio, Sony, Nikon m.fl. sat til direkte, og de er alle bare
dukket op som diske på skrivebordet. Så jeg vil nok sige, det hørertil
sjældenheder, at et digicam ikke vil dukke op uden installering af
model-specifikke drivere. Så det er ikke hukommelseskortene, der har
betydning, men derimod kameraernes interface, og om de understøtter std.
MassStorage protokollen eller ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Jack

Dato : 14-02-10 01:08

On 2010-02-13 17:19:53 +0100, Michael Jack said:

> [...]
> 2) SanDisk SDHC 4BG Extreme III
> 3) SanDisk SDHC 8GB Extreme III
>
> Altsammen under kommando af Mac OS X 10.6.2 (engelsk) og iPhoto '09

[Fik sendt forrige indlæg før jeg var færdig med at teste. Min undren
undrer sikkert lidt mere nu..]

Alle tre kort indsat i TZ3 dukker op på skivebordet og kan
slettes/partitioneres af Disk Utility. Jeg kan slette allerede
importerede billeder direkte fra iPhoto.

Alle tre kort indsat i TZ7 dukker op på skivebordet. De kan _ikke_
slettes/partitioneres af Disk Utility. Jeg kan _ikke_ slette allerede
importerede billeder direkte fra iPhoto.

Ingen af de tre kort indsat i 450D dukker op på skrivebordet. Jeg kan
dermed ikke slette/partitionere dem med Disk Utility. Jeg _kan_ slette
allerede importerede billeder direkte fra iPhoto. Kameraet beder mig om
at formatere kort 2) og 3) via kameraet før brug.

Mvh. Michael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-10 03:21

Michael Jack wrote:

> [...]
> slettes/partitioneres af Disk Utility. Jeg kan _ikke_ slette allerede
> importerede billeder direkte fra iPhoto.

Som tidligere skrevet, så undrer det mig ikke, de dukker op, men det
ændrer dog en smule, så jeg også undres lidt ved, at de ikke kan slettes
eller formatteres med DiskUtility. Har du checket, hvilke rettigheder,
du har til kameraet? - Prøv at markere kameraet og tag en 'Get Info' med
COM+I. Gå så ned i bunden af vinduet og se på dine rettigheder, om der
står 'Read & Write' i alle tre felter, eller om det kun er i det øverste
felt. Hvis de to nederste er 'Write protected', skal du klikke på låsen,
indtaste din admin kode, (du skal have root adgang) og ændre så til
'Read & Write' i de to nederste, lås igen. Åbn så DiskUtility og se,
hvad den nu siger.

Hvis du stadig ikke kan formattere med DiskTuility, er det dit TZ-7, der
ganske enkelt blokerer for, at man kan formattere/partitionere eksternt.
Dvs., at du *skal* formattere kortet med kameraets værktøj.

> [...]
> allerede importerede billeder direkte fra iPhoto. Kameraet beder mig om
> at formatere kort 2) og 3) via kameraet før brug.

Ja, */det/* undrer mig i allerhøjeste grad... Det er faktisk første
gang, jeg har fået bekræftet, at en Canon EOSD ikke dukker op på
skrivebordet. Jeg har dog hørt om, at andre skulle have haft lignende
problemer på forskellige Mac modeller, men jeg har ikke haft det med 3
af mine 4 Macs - en Intel MacPro QuadCore 2,66ghz, en PowerBook
G4/1,67ghz og en PowerMac Dual G4/1,0ghz MDD, den fjerde - en single
1,25ghz MDD - har jeg ikke prøvet på, da den er forholdsvis nyindkøbt.

Hvordan har du sat Finder Preferences? - Er de fire øverste i Finder
prefs -> 'General' alle markeret med flueben? - og i 'Content' - har du
dér sat flueben i de tre første? - Lidt længere nede i samme under
'Shared' - Er alle tre dér markeret? - Og under 'Places'/'Steder' - er
alle fire dér også markeret - altså både 'Home', 'Desktop',
'Applications' og 'Documents'? - Hvis ikke det er sat på denne måde, kan
det være, at nogle eksterne enheder ikke vil vises.

Forstår jeg dig ret, at iPhoto åbner, når du sætter dit 450D til, så du
kan importere billederne til iPhoto og derefter slette dem fra kameraet?
- Jeg har haft både en EOS 350D, 400D og en 450D, samt min egen EOS D60
sat til min MacPro + de to G4'ere - godt nok kun med 10.5.8, men der er
mig bekendt ikke ændret ved OS X's håndtering af MassStorage mellem
10.5.x og 10.6.x, så dit 450D burde altså stadig dukke op som en ekstern
disk.

Mere generelt om formattering af kortene. Det er _IKKE_ en god idé at
bruge DiskUtility til at formattere kortene med, og det er slet ikke en
god idé at partitionere kort i flere partitioner, der bruges i digitale
kameraer.

Jeg vil anbefale, du gør følgende. Bruge en kortlæser og få overført de
billeder, du stadig mangler at overføre.

Åbn derefter DiskUtility og formatet kortene ved at vælge som følger:
- Marker kort
- Slet kort
- Vælg 'Partition' (vær sikker på, kortet stadig er markeret)
- I partitionsvinduets popup menu vælger du _1_ partition
- Gå ned til 'Settings'
- Vælg her APM (Apple Partition Map), du skal /ikke/ vælge MBR
(Master Boot Record)
- Formater kort

Gentag ovenstående for hvert enkelt kort

Sæt derefter kortene i din EOS 450D og brug kameraets
formatteringsværktøj til at lave en ny formattering med. Dette er
vigtigt, da det ikke er alle kameraer, der kan læse og forstå en ekstern
formattering fra OS X. Du skulle nu kunne bruge alle tre kort i alle tre
kameraer uden yderligere formattering.

Sæt så et kort i din 450D og tilslut den med kablet til computeren. -
Hvad sker der så, - dukker den nu op på skrivebordet? - Hvis den stadig
ikke dukker op som en ekstern disk/enhed, vil jeg anbefale, at du lader
kameraet være tilsluttet, starter din browser (bedst med Firefox). I
kameraets display vælger du 'Update', så skulle den gerne søge direkte
hos Canon og checke, at alt er korrekt.

Det skal dog lige nævnes, at det /kan/( være nødvendigt at installere
selve driveren fra den medflg. Canon CD, før du kan få kameraet til at
opdatere sig selv direkte fra Canon, men lad være med at installere
øvrigt software. Det vil kun forvirre iPhoto, og så er deres billed
software heller ikke just blandt det bedste...

Håber, det lykkes for dig...
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 12:43

> [...]
> G4/1,67ghz og en PowerMac Dual G4/1,0ghz MDD, den fjerde - en single
> 1,25ghz MDD - har jeg ikke prøvet på, da den er forholdsvis nyindkøbt.

Det undrer ingen da 450D ikke understøtter mass storage ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-10 13:52

Thomas von Hassel wrote:

> Det undrer ingen da 450D ikke understøtter mass storage ...

Thomas, vær venlig kun at tale for dig selv! - Og giv så lige en
fornuftig forklaring på, at andre kan få deres 450D til at dukke op
_uden_ at have installeret Canons egne drivere på OS X istedet for bare
at slynge en sådan påstand ud!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 14:16

> [...]
> fornuftig forklaring på, at andre kan få deres 450D til at dukke op
> _uden_ at have installeret Canons egne drivere på OS X istedet for bare

<http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page34.asp>

"No mass storage USB support"

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 14:20

> <http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page34.asp>
>
> "No mass storage USB support"

og nå ja, jeg har selv haft en 300D, en 400D og en 450D + en 5DmkII
hvoraf kun 300D'eren understøtter USB mass storage.

Men det er jo helt normalt .. hvis jeg siger noget kan det jo på ingen
måde passe ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-10 14:39

Thomas von Hassel wrote:

> <http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page34.asp>
>
> "No mass storage USB support"

Du forklarer stadig ikke, hvorfor alle de Canon modeller, jeg har haft
koblet til de nævnte Mac modeller, blot dukker op som eksterne enheder
uden installering af modelspecifik driver.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 14:49

> Du forklarer stadig ikke, hvorfor alle de Canon modeller, jeg har haft
> koblet til de nævnte Mac modeller, blot dukker op som eksterne enheder
> uden installering af modelspecifik driver.

jeg ved da ikke hvad du har drømt at den gør. Bortset fra det så er der
ingen "drivere" til Canons DSLR ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-10 15:12

Thomas von Hassel wrote:

> jeg ved da ikke hvad du har drømt at den gør. Bortset fra det så er der
> ingen "drivere" til Canons DSLR ...

Forklar så lige, hvorfor man kan downloade opdaterede "drivere" til
forskellige modeller direkte fra Canons hjemmeside under download til de
forskellige DSLR modeller til både OS X og Windows? - Jeg har fx. hentet
den til min egen D60 til både OS X og Windows, men ikke installeret den,
da det jo ikke er nødvendigt. - Jeg har heller ikke installeret den til
Windows XP, da jeg aldrig bruger XP til billedoverførsel, så her er jeg
ligeglad.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 15:16

> [...]
> da det jo ikke er nødvendigt. - Jeg har heller ikke installeret den til
> Windows XP, da jeg aldrig bruger XP til billedoverførsel, så her er jeg

Jeg ved ikke hvad du kalder "driver" ... men EOS Utility og ZoomBrowser
er ikke "drivere" som jeg normalt definerer "drivere"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-10 15:44

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg ved ikke hvad du kalder "driver" ... men EOS Utility og ZoomBrowser
> er ikke "drivere" som jeg normalt definerer "drivere"

Det er vi enige om, men hvad kalder du så "Canon EOS Camera Driver"? -
Den ligger i øvrigt også på den CD, der fulgte med min D60...

Godt nok er Canons hjemmeside en gang rod at finde rundt på, men kommer
man først ind på de rigtige sider, så vil man se, at det er samme driver
til D30, D60 0g 10D, samme til 300D, 350D, 400D og 450D, ligeledes den
samme driver til 30D, 40D og 50D. De eneste, jeg umiddelbart kunne se,
der hver har sin egen driver til hhv. Mac og Windows, er 1D, 5D, 7D,
1000D og 500D, - ellers ligger de i de grupper, jeg nævner.

Der er dog en besynderlig ting her. Kigger man på de 'amerikanske'
Digital Rebel modeller, ser det umiddelbart ud til, de har deres helt
egne drivere, så der må altså være andre forskelle end lige navnet,
ligesom der jo også er forskelle på de analoge Rebel og de tilsv. EOS
modeller. - Derimod er der kun navnet til forskel mellem de
internationale EOS/EOSd modeller og modellerne, der hedder Canon Elan. -
Husk lige på, Thomas, at jeg jo er Canon samler og efterhånbden har en
ret stor samling - dog mest analogt. De digitale er for dyre endnu, og
så 'rig' er jeg altså heller ikke, at jeg vil ofre flere tusind kroner
på en bestemt digital model blot for at have den stående......

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 16:03

> [...]
> der hver har sin egen driver til hhv. Mac og Windows, er 1D, 5D, 7D,
> 1000D og 500D, - ellers ligger de i de grupper, jeg nævner.

jeg kan finde nogen PTP Twain drivere til win2000 til f.eks. 450D ...
men det er jo slet ikke det der er pointen her ... pointen er at 450D
ikke har USB Mass Storage Support ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 12:46

Michael Jack <michjack@gmail.com> wrote:

> [...]
> allerede importerede billeder direkte fra iPhoto. Kameraet beder mig om
> at formatere kort 2) og 3) via kameraet før brug.

Det er helt normalt. De fleste Canon DSLR fra og med tiden omkring hvor
400D kom ud understøtter ikke Mass Storage. Dvs. du kan overføre
billeder via f.eks. iPhoto og Image Capture via PTP (Picture transfer
protocol) men de vil ikke dukke op som en disk på skrivebordet.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 14-02-10 13:51

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-02-10 13:51

Det skal du nu ikke undre dig over. Hvis det er sat som default vil
det blive udført sådan. Eneste forskel fra OSX måde at gøre det på og
Windows er at du i Windows får lov til at vælge hvad der skal være
default.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 14:16

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> [...]
> det blive udført sådan. Eneste forskel fra OSX måde at gøre det på og
> Windows er at du i Windows får lov til at vælge hvad der skal være

det kan du nu også under OS X ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-10 14:35

Det er ikke valget af indlæsningssoftware, jeg undrer mig over, men at
den ikke dukker op på skrivebordet. Modsat OS X kræver Windows jo kamera
specifikke drivere til langt de fleste kameraer.

- I øvrigt skulle der istedet for '... og vises i iPhoto.' stå '... og
vises i iPhoto eller tilsv. Windows software.'. - Det andet giver ikke
mening, hvis man skal sammenligne mellem Mac og Windows, da iPhoto ikke
fås til Windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-02-10 18:24

Det er ikke korrekt sålænge det forbindes med USB.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-10 19:10

Hvorfor spørger Windows - XP/XPPro og Vista - så efter en driver? - Jeg
kender temmelig mange, der ikke kan få hverken deres Canon eller
Olyumpus kameraer til at vises som eksterne enheder, hvis ikke der er
installeret driver... - Min egen EOS D60 og HP M407 hverken, når
M407'eren kobles til solo eller via docken, - og før den også min
Olympus SP-510 er ingen undtagelse her...

mvh. Erik Richard

Fra : Lars

Dato : 18-02-10 00:37

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> M407'eren kobles til solo eller via docken, - og før den også min
> Olympus SP-510 er ingen undtagelse her...

Det kan være fordi kameraet ikke præsenterer sig som et "USB Mass
Storage Device". Sådan et vil alle styresystemer genkende, men mange
kameraer, især DSLR, kan også køre i en "native" tilstand, hvor
computeren kan fjernstyre kameraets funktioner og sådan noget. Mit Nikon
D80 kan sættes i begge tilstande, medens andre kameraer kun kan køre den
ene af dem.