Efter Dommen ?
Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-02-10 01:18

Vi købte for 3 år siden et hus med nogle mangler som via retten er beste´mt
skal udbedres hvilket betyder at sælger er idømt til at betale 52.000 +
renter + omkostninger på 20.000,-
Dommens premisser siger at beløbet skal indbetales inden 10 dage....Dette er
ikke sket..
Min advokat vil så sende fordringen i foged retten hvilket vel kun giver det
samme, er der andre muligheder så som evt. RKI eller noget i den retning

--

Michael Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 13-02-10 10:32

"Michael Nielsen" skrev

> [...]
> Min advokat vil så sende fordringen i foged retten hvilket vel kun giver
> det samme, er der andre muligheder så som evt. RKI eller noget i den

Det er ikke det samme, dommen betyder at du har disse penge tilgode, og
kreditor har ti dage til at betale.
Det er en dom der afgør hvem af parterne der har ret, og hvilket beløb der
kan sættes på denne ret.
Først nu har du penge tilgode.
Havde dommen gået dig imod ville den betyde at du ingen penge har tilgode.

Hvis kreditor ikke betaler må man tvinge ham til det, det kan fogedretten
hjælpe med.
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/fogedsager/modetifogedretten/Pages/M%C3%B8detifogedretten.aspx

"Hvis du mener, at du ikke skylder pengene"
Gælder ikke i dit tilfælde, der er en dom for at pengene skyldes.

RKI er et kreditoplysningsbureau det gør hverken fra eller til, det vil
svare til at sætte et opslag i Brugsen om at murermester Mørtel er en dårlig
betaler.
Det kan tænkes at det bekymrer ham så meget at han betaler, og at han får
sværere ved at få kredit hos nye leverandører, men ellers er han nok
ligeglad.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-10 22:44

> Hvis kreditor ikke betaler må man tvinge ham til det, det kan
> fogedretten hjælpe med.
> http://www.domstol.dk/saadangoerdu/fogedsager/modetifogedretten/Pages/M%C3%B8detifogedretten.aspx

Faktisk (og rent praktisk) så står der intet i linket om, at fogedretten
'kan tvinge' kreditor til at betale.
Min erfaring er, at en vunden fogedretssag intet garanterer, hvis kreditor
nægter at betale.
Ofte ender man blot med et udlæg i en bil eller hus, som kreditor allerede
har brugt til så mange andre udlæg at det er værdiløst.
Ingen debitor gider så besværet med at 'anmode om tvangsauktion over de
udlagte genstande' da han selv skal betale
for tvangsauktionen, men ikke har garanti for at få del i tvangsaktionen,
hvis der står andre debitorer højere oppe på listen.

Det er nemt og risikofrit at være dårlig betaler i Danmark.

Personligt er det aldrig lykkedes mig at få midler ud af en vunden
fogedretssag over en kreditor.

Mvh
Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-02-10 05:44

Den 18-02-2010 04:43, Peter Holm skrev:

> [...]
> 'kan tvinge' kreditor til at betale.
> Min erfaring er, at en vunden fogedretssag intet garanterer, hvis kreditor

Det er nu også sjældent, at fogedretten vil prøve at få
kreditor til at betale.

Betalingen afhænger selvfølgelig af, om debitor har
penge/værdier eller ej. Man kan ikke plukke håret af en
skaldet. Har debitor værdier, og er debitor ikke en
platugle, der lyver og skjuler værdierne for fogedretten, så
er fogedretten ganske effektiv til at kradse penge ind.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : alexbo

Dato : 18-02-10 10:10

"Kim Ludvigsen" skrev

> Det er nu også sjældent, at fogedretten vil prøve at få kreditor til at
> betale.

Næh det vil der ikke være grund til, han har jo betalt retsgebyret på
forhånd.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 18-02-10 12:55

> "Kim Ludvigsen" skrev

> Næh det vil der ikke være grund til, han har jo betalt retsgebyret på
> forhånd.

Det er måske derfor at Klaus Riskjær kan købe en ejendom for 50 mio samtidig
med at han skylder tre gange så meget til sine kreditorer?

Fra : alexbo

Dato : 18-02-10 13:18

"Wilstrup" skrev

> Det er måske derfor at Klaus Riskjær kan købe en ejendom for 50 mio
> samtidig med at han skylder tre gange så meget til sine kreditorer?

Næh det har nærmest sammenhæng med at kreditor sjældent skylder noget, så
mit forslag om at tvinge ham til at betale næppe fører til noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 18-02-10 14:09

> "Wilstrup" skrev

> Næh det har nærmest sammenhæng med at kreditor sjældent skylder noget, så
> mit forslag om at tvinge ham til at betale næppe fører til noget.

Det var sådan set også et "retorisk" spørgsmål. Som almindelig dødelig kan
jeg slet ikke forstå hvordan en fængslet person der skylder mere end 150 mio
væk, fra sin fængselscelle kan købe en ejendom til 50 mio - hvordan er det
dog blevet finansieret og hvordan er underskrifterne dog kommet i stand? Fra
fængselscellen?

Fra : Jubii

Dato : 18-02-10 14:25

"Wilstrup" <nixenbixen@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> mio - hvordan er det dog blevet finansieret og hvordan er
> underskrifterne dog kommet i stand? Fra fængselscellen?

Fuldmagt?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-02-10 15:33

Den 18-02-2010 20:08, Wilstrup skrev:

> [...]
> 150 mio væk, fra sin fængselscelle kan købe en ejendom til 50 mio -
> hvordan er det dog blevet finansieret og hvordan er underskrifterne dog

Hvad har dit spørgsmål med denne tråd at gøre?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 19-02-10 08:57

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad har dit spørgsmål med denne tråd at gøre?

Jura?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-02-10 10:09

Den 19-02-2010 14:56, Wilstrup skrev:

> Jura?

Det burde alle tråde i denne gruppe gerne handle om. Betyder
det, at du mener dig berettiget til at poste spørgsmål i en
hvilkensomhelst tråd i gruppen, uagtet om trådens emne har
noget med dit spørgsmål at gøre?

Eller kan du måske overtales til at oprette en ny tråd til
et nyt emne, eller at benytte en relevant eksisterende tråd,
hvis en sådan findes - der er faktisk allerede en tråd om
den pågældende fængslede ejendomskøber. Den kunne du jo
passende have brugt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 19-02-10 12:18

> Det burde alle tråde i denne gruppe gerne handle om. Betyder det, at du
> mener dig berettiget til at poste spørgsmål i en hvilkensomhelst tråd i
> gruppen, uagtet om trådens emne har noget med dit spørgsmål at gøre?

Hvad har ovenstående med jura at gøre?

> [...]
> er faktisk allerede en tråd om den pågældende fængslede ejendomskøber. Den

Det valgte jeg så ikke at gøre - hvad er dit problem? Og igen: hvad har
ovenstående med jura at gøre?
Du har brugt mange linjer på noget du kunne have erstattet med et begavet
svar på mit spørgsmål - men nej -du vælger at hidse dig op over noget jeg
ikke kan se er et større problem end som så.
Men nok om det. Hvad jeg skrev, skrev jeg - jeg finder det relevant i denne
tråd - du gør ikke. Sådan er der så meget!

Fra : Jubii

Dato : 19-02-10 12:33

"Wilstrup" <nixenbixen@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad har ovenstående med jura at gøre?

Intet, det er usenet netikette. Henvises til dk.admin.netikette.

Fra : alexbo

Dato : 19-02-10 10:53

"Wilstrup" skrev

> Jura?

Jeg formoder dette også er et retorisk spørgsmål, men hvis det skulle være
ægte er svaret nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 19-02-10 12:19

> "Wilstrup" skrev

> Jeg formoder dette også er et retorisk spørgsmål, men hvis det skulle være
> ægte er svaret nej.

Dit problem!

Fra : alexbo

Dato : 19-02-10 12:31

"Wilstrup" skrev

> Dit problem!

Nej nej intet problem, jeg kendte svaret da jeg så spørgsmålet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 19-02-10 12:34

> "Wilstrup" skrev

> Nej nej intet problem, jeg kendte svaret da jeg så spørgsmålet.

OK!

Fra : Jubii

Dato : 13-02-10 10:37

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSLET@c.dk> skrev i meddelelsen

> Min advokat vil så sende fordringen i foged retten hvilket vel kun
> giver det samme, er der andre muligheder så som evt. RKI eller noget i
> den retning

Du får ingen penge ved at anmelde nogen til RKI, kun at vedkommende
listes som dårlig betaler, og kan få svært ved at få lån m.m. hvis han
checkes på RKI af långivere m.m.

Incasso kan give lidt.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-02-10 00:29

Michael Nielsen wrote:
> [...]
> Min advokat vil så sende fordringen i foged retten hvilket vel kun
> giver det samme, er der andre muligheder så som evt. RKI eller noget

Få advokaten der kørte sagen for dig til at køre en inkassosag for dig.

--
- Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-02-10 13:18

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSLET@c.dk> wrote in message
> Min advokat vil så sende fordringen i foged retten hvilket vel kun giver
> det samme, er der andre muligheder så som evt. RKI eller noget i den
> retning

Strengt taget kan det være selvmål at melde ham til RKI, da du så risikerer,
at han heller ikke kan låne pengene til at betale dig med.

Fra : Jubii

Dato : 15-02-10 14:46

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Michael Nielsen" <m.oestergaardSLET@c.dk> wrote in message
>
> Strengt taget kan det være selvmål at melde ham til RKI, da du så
> risikerer, at han heller ikke kan låne pengene til at betale dig med.

Den eventuelle långiver vil da heller ikke få sine penge retur.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-02-10 14:48

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Den eventuelle långiver vil da heller ikke få sine penge retur.

Nej, men det er vel ikke Michaels problem?

Fra : Jubii

Dato : 15-02-10 16:57

> Nej, men det er vel ikke Michaels problem?

Det var RKI eller ej der var spørgsmålet.
Advares andre ikke om en dårlig betaler er man da skyld deres evt. tab.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-02-10 15:32

> Det var RKI eller ej der var spørgsmålet.
> Advares andre ikke om en dårlig betaler er man da skyld deres evt. tab.

Faktum er, at der ikke står noget i nogen lov om, at man har pligt til at
informere andre, hvis man støder på en dårlig betaler.

RKI, som i øvrigt hedder Experian nu, er ét blandt flere private
kreditoplysningsbureauer, som opererer her i landet. Så det er altså ikke et
officielt organ, selvom nogen tror det.

Din private holdning, som du har lov til at have, er, at man er skyld i
andres tab, hvis man ikke anmelder en dårlig betaler til f.eks RKI. Men nu
hvor vi er i dk.videnskab.jura, finder jeg det passende at nævne, at den
moralske skyld, du taler om her, ikke er det samme som juridisk skyld, dvs.
culpa, (erstatningsansvarspådragende skyld). Med få undtagelser, hvoraf
nogle findes i straffeloven, har man ikke pligt til at forhindre andre i at
begå lovovertrædelser eller kontraktbrud, blot fordi man (måske!) kan.

Så du har altså ikke pligt til at anmelde nogen til RKI, og selvom du gør
det, er der i øvrigt ingen garanti for, at det forhindrer, at den pågældende
for eksempel stifter ny gæld. For ligesom du ikke har pligt til at anmelde
nogen til RKI, har bankerne heller ikke pligt til at abonnere på RKI, og
derigennem erfare, at den pågældende er dårlig betaler.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 19-02-10 12:38

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> Næh det har nærmest sammenhæng med at kreditor sjældent skylder
> noget, så mit forslag om at tvinge ham til at betale næppe fører til
> noget.

Jeg tror ikke forskellen på kredit og debet har indgået i Arnes
ellers imponerende store curriculum :) Du bliver nok nødt til at pinde
det ud for ham, før han forvilder sig alt for langt.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*