Licenspligtig tv?
Fra : AndersH

Dato : 12-02-10 15:40

Hej

Jeg har et spørgsmål angående hvornår et tv er licens berettiget.
Glem alt andet end tv'et lige nu, det er kun det jeg fokuserer på. Internet
må gerne holdes væk fra dette.

I gamle dage kunne man få pillet tuneren ud af tv'et, og så undgå at betale
licens da apparatet ikke længere kunne vise tv kanaler.

Hvordan fungerer det i dag? I medielicensen står der, at man skal betale
medielicens hvis man:
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Alle+licenspligtige+apparater.htm
***********************************
a.. Tv eller tilsvarende apparat
a.. Computer med adgang til internet eller et andet netværk med en download
hastighed på 256 Kbit/s eller derover
a.. Computer med enhed, for eksempel tv-tuner, som kan modtage tv via
radiobølger eller netværk
a.. Mobiltelefon med internetadgang
a.. PDA'er og andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive
billedprogrammer og -tjenester
***********************************

Tv eller tilsvarende apparat. Hvad er et tv eller tilsvarende apparat i
denne forståelse? Hvis man får pillet tuneren ud af fjernsynet, og kun
bruger den til DVD / konsol-spillemaskiner eller ekstra computerskærm, er
det så et tilsvarende apparat?

Hvordan med internet adgang? Jeg har kigget lidt på markedet efter
internetforbindelser, og det er så vidt jeg kan se, ikke længere muligt at
få internet langsommere end 256Kbit/s ? Selv mobilt internet er i dag
hurtigere. Nogle forbindelser sælges med "Op til 2mbit", dvs. ikke en
garanteret minimumshastighed, men en garanteret maximumhastighed. Vil de så
dække sig ind under reglerne?

Vil det ellers sige, at der reelt er kommet en internet licens?

På forhånd tak
Mvh Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-10 15:02

AndersH skrev:

> Tv eller tilsvarende apparat. Hvad er et tv eller tilsvarende apparat i
> denne forståelse?

Jeg har computere med indbygget tv-kort. De er licenspligtige
fordi de kan vise tv (modtaget med antenne).

> Hvordan med internet adgang? Jeg har kigget lidt på markedet efter
> internetforbindelser, og det er så vidt jeg kan se, ikke længere muligt at
> få internet langsommere end 256Kbit/s ?

Man kan bruge en mobils indbyggede modem. Så er man nede på 56
kbit - og tidsafregnet internet.

> Vil det ellers sige, at der reelt er kommet en internet licens?

Nej.

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-02-10 23:13

On 12-02-2010 15:01, Bertel Lund Hansen wrote:

> Man kan bruge en mobils indbyggede modem. Så er man nede på 56
> kbit - og tidsafregnet internet.

Ud over at dine data er forkerte, som Benny forklarer, så er jeg ret
sikker på at det ikke er hastigheden på mobiltelefonens
internetforbindelse der er gældende. Som jeg forstår DRs regler, er du
pligtig, bare du har en telefon som har mulighed for at benytte DRs
internet-tjenester - det har alle telefoner som er lanceret de sidste
6-7 år, måske med undtagelse af de aller billigste modeller uden browser
og data-adgang...

Om så telefonen kun kan hente data via GSM i 9600bps og browse på en
sort/hvid skærm, lyder det stadig til at den er pligtig, fordi der er
teknisk mulighed for at benytte DRs mobile internet-services

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-10 00:01

Esben von Buchwald skrev:

> Ud over at dine data er forkerte, som Benny forklarer,

Ud over at jeg godt ved hvilken hastighed min mobil kan klare, så
vil jeg undlade at fortsætte diskussionen.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-02-10 05:28

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
> internet-tjenester - det har alle telefoner som er lanceret de sidste
> 6-7 år, måske med undtagelse af de aller billigste modeller uden browser

Du ta'r fejl.

Bemærk "mm" efter "internetadgang" til sidst i $ 1, stk 2, litra 4.

Dette betyder, at du skal benytte samme kriterier som i litra 2 om
internetadgang, nemli' "internet, eller andet netværk, med en
downloadhastighed på 256 Kbit/s eller derover"

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-02-10 20:13

AndersH <anders@andersh.sletdette.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> hurtigere. Nogle forbindelser sælges med "Op til 2mbit", dvs. ikke en
> garanteret minimumshastighed, men en garanteret maximumhastighed. Vil de så

Gå ind på Google -> Groups, vælg Advanced Search og søg på denne
Message-ID

45dc5ec9$0$90272$14726298@news.sunsite.dk

DR Jura skrev i deres svar bl.a:

: Det er den af udbyderen fastsatte hastighed på 256 Kbit/s, som er
: afgørende for, om modtageren er licenspligtig eller ej. Hvis udbyderen
: ikke leverer den mellem udbyderen og kunden aftalte minimumshastighed
: - er dette et forhold mellem kunden og udbyderen.

Så når udbyderne af mobilt bredbånd generelt ikke oplyser nogen "aftalte
minimumshastighed" må den være nul og sådan en forbindelse vil derfor
ikke være medielicenspligtig.

Bortset fra TDC, så mener jeg at alle udbyderer der leverer 256 kbit
ADSL har et forbehold således at minimumshastigheden kan være mindre end
256 kbit.

> Vil det ellers sige, at der reelt er kommet en internet licens?

Der kom ihvertfald en ny skat, i strid med løftet om skattestop. Takket
være De Konservative.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 12-02-10 20:15

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> writes:

> Man kan bruge en mobils indbyggede modem. Så er man nede på 56
> kbit - og tidsafregnet internet.

Jeg tror ikke helt du har fulgt med i udviklingen på mobilområdet.
"Klassisk" mobilmodem findes ikke mere, i dag er det hele GPRS enten
over GSM (evt. med EDGE) eller over UMTS (3G).

GPRS over GSM vil muligvis snige sig ind under de 256kbps. Det kræver,
at telefonen eller mobiludbyderen ikke understøtter "Evolved EDGE", som
kan køre op til 1Mbps, og at mobiludbyderen ikke kan finde på at give
telefonen mere end time slots. 8 time slots giver f.eks. en teoretisk
hastighed på 473kbps... I praksis vil det nok være svært at få en
garanti fra en mobiludbyder om at de ALDRIG vil tilbyde højeste
hastighed.

For at være sikker skal man finde en telefon, der kun understøtter
GPRS uden EDGE, og som ikke kører 3G, men som alligevel kan kobles til
en PC. Det bliver nok ikke fra ny...

Alternativt kan man køre klassisk dial-up på fastnet, men det er dyrt og
der er ikke mange udbydere på markedet.

Det er ganske vanskeligt at undgå licens.

/Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-10 22:37

Benny Amorsen skrev:

> Jeg tror ikke helt du har fulgt med i udviklingen på mobilområdet.
> "Klassisk" mobilmodem findes ikke mere, i dag er det hele GPRS enten
> over GSM (evt. med EDGE) eller over UMTS (3G).

Hvem har dog pillet det ud af mine to mobiler? Og hvis du mener
modempuljer, så er der nogen der stadig kan ringe til TDC, dog
ikke mig.

> GPRS over GSM vil muligvis snige sig ind under de 256kbps.

Min mobil sniger sig op på 9 kbit når jeg bruger GPRS.

Men jeg kender skam godt de andre teknikker du omtaler.

> Alternativt kan man køre klassisk dial-up på fastnet, men det er dyrt og
> der er ikke mange udbydere på markedet.

Æh ... det var lissom det jeg skrev tidligere.

--
Bertel