Er det her lovligt (ulovlig markedsføring/~
Fra : Per

Dato : 12-02-10 09:20

Hej NG !

Tjek lige denne her side:

http://viabtor.dk/

Og læs lige hvad de skriver om deres produkt.

Det, de lover, kan simpelthen ikke lade sig gøre - så mit spm. er det
ulovlig markedsføring eller måske ligefrem bedrageri (forsøg herpå) ?

/ Per

Fra : Jubii

Dato : 12-02-10 11:55

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det, de lover, kan simpelthen ikke lade sig gøre - så mit spm. er det
> ulovlig markedsføring eller måske ligefrem bedrageri (forsøg herpå) ?

Er det denne du mener er bedrag:
"VIABTORs teknologi er baseret på en spændingskompensation, som via et
kredsløb er udviklet til at stabilisere den elektriske strømforsyning i
bilen. Dermed forbedres bilens ydeevne under de beskrevne forhold"

Der er ellers ret kendt at spændig i elektriske/elektroniske kredsløb
flukturerer, specielt ved hårdt brug.
Ved jævnstrøm er det dog ikke så udbredt.
De fleste elektroniske kredsløb i biler kører med jævnstrøm.
Dimsen virker nok som en stabilisator, men det er normalt indbygget i
bilens egne kredsløb.
Dimsen er altså overflødig.
Dimsen er nok ikke ulovligt markedsført. Den er som at sælge kamme til
skaldede.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-10 13:02

> [...]
> kredsløb er udviklet til at stabilisere den elektriske strømforsyning i
> bilen. Dermed forbedres bilens ydeevne under de beskrevne forhold"

Forsiden:
Du sparer altså penge - mens du skåner miljøet.
.... Og spar miljøet og din økonomi med op til 10%

http://viabtor.dk/hvorfor-viabtor.asp
Hvorfor skal jeg købe VIABTOR?:
- Fordi du sparer brændstof
- Fordi du sparer penge
- Fordi du vil begrænse CO2-udslippet

Det vil jeg mene er ulovlig anprisning, da der ikke foreligger dokumentation
for at en besparelse overhovedet er mulig ...

Lov om markedsføring
§ 3. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer,
fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder også angivelser, der på grund af deres
form, eller fordi de angår uvedkommende forhold, er utilbørlige over for
andre erhvervsdrivende eller forbrugere.
Stk. 3. Der må ikke anvendes vildledende fremgangsmåder af lignende
betydning for efterspørgsel og udbud som angivet i stk. 1 eller
fremgangsmåder af tilsvarende betydning, såfremt de på grund af deres
særlige form, eller fordi de inddrager uvedkommende forhold, er utilbørlige
over for andre erhvervsdrivende eller forbrugere.
Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne
dokumenteres.

Så hvis de vil reklamere med at man kan opnå en besparelse eller mindse ens
miljøbelastning skal de kunne dokumentere at en besparelse er mulig ...

Fra : Jubii

Dato : 12-02-10 13:16

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Så hvis de vil reklamere med at man kan opnå en besparelse eller
> mindse ens miljøbelastning skal de kunne dokumentere at en besparelse

Det kan de måske hvis man så deres testrapport?
Det jeg citerer, siger mere om produktet end det andet, som blot er
salgsgas.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-02-10 13:31

On Fri, 12 Feb 2010 13:16:18 +0100, "Jubii" <jubii@msn.com> wrote:

>Det kan de måske hvis man så deres testrapport?
Så ville de nok vise den testrapport, det ville jo være et godt
argument at et anderkendt testinstitut har testet dimsen og fundet ud
af at den virker.
Men testen er nok mere en slags sikkerhedstest der beviser at dimsen
ikke udsender skadelige/forstyrrende signaler og ikke selv er
modtagelig overfor samme.
Højst sandsynligt en test de har fået udført for at kunne CE mærke
deres dims.

/Hans

Fra : Kim2000

Dato : 12-02-10 20:55

> [...]
>

> Så hvis de vil reklamere med at man kan opnå en besparelse eller mindse
> ens miljøbelastning skal de kunne dokumentere at en besparelse er mulig

Jeg vil faktisk tro de reddes af at skrive OP til 10% (i forhold til hvad?)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-10 22:35

Kim2000 skrev:

> Jeg vil faktisk tro de reddes af at skrive OP til 10% (i forhold til hvad?)

Hvis besparelsen hver gang er 0, er det vildledende. Og det er i
forhold til forbruget uden svindeldimsen monteret.

--
Bertel

Fra : Claus U

Dato : 13-02-10 01:52

Per skrev:

> [...]
>
> Det, de lover, kan simpelthen ikke lade sig gøre - så mit spm. er det
> ulovlig markedsføring eller måske ligefrem bedrageri (forsøg herpå) ?

Der er vel en årsag til, at forbrugerombudsmanden har lavet en nettjek
side. Sjældent har jeg set en side, som dumper på så mange punkter!

--
Claus U