Båd pakket i Is
Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 12-02-10 15:06

Hej NG

Min Polaris Drabant ligger i vandet endnu, og er efterhånden oakket så
meget i is at jeg kun kan rokke den frem og tilbage ca 5 cm.

er det noget jeg skal bekymre mig over. Kan isen øddelægge skroget,
hvad vil der ske, hvis/ når isen lukker sig totalt omkting båden, evt
presser på skroget.

er der nogen gode løsninger til at holde vandlinien is fri, eller skal
jeg bare lade som ingenting, der er ikke megen strøm i vandet i
havnen,varme op i kahyt eller lign er ikke muligt, jeg har ikke noget
olie fyr, og en eller anden form for el varme er ikke mulig.

Skal jeg begynde at gå i panuk eller. ????

På forhpnd tak

Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 13-02-10 08:10

Hvad skulle det hjælpe at gå i panik ?

Sålænge den kan rokkes sidder den jo ikke fast. Jeg har aldrig prøvet det,
men hvis det var min ville jeg nok sørge for at få den bevæget hver dag, så
ikke den sætter sig helt fast. Så længe den rokker, skubber isen den jo bare
op.

Har bemærket at de beboede både i havnen har blankt vand 5-10 cm uden om
bådene. Jeg tvivler på det er varme fra båden, men det faktum at de ligger
og vugger hele tiden ....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-10 10:08

"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Torben.
Jeg tror ikke, at du skal gå i panik.
Igennem et langt liv har jeg jo set eet og andet i forbindelse med
isvintrer.
Erfaringen viser, at de både det evt går galt for, er træskibe.
På disse kan isen få godt fat i overfladen, trække kalfatring ud, og andet
grimt.

"Plasticbåde" derimod, er bedrer rustet, og vil normalt nøjes med at lade
sig lyfte, om ispresset bliver stort nok.
Med mindrer, naturligvis, at isen begynde at skrue sig op.
Da kan man være ilde stedt--

Samme erfaring har forsikringsselskaberne gjort sig, og også udtalt sig om.

Forøvrigt:
Her på Stevns har vi, ja det lyder utroligt, observeret begyndende
"forårsadfærd" hos havens fugle.
Hvilket jo nok kan udlægges som en indikation om vinterens snarlige ophør.

MVH
Egon

Fra : blueocean

Dato : 13-02-10 04:22

On 12 Feb., 23:05, Torben Pd 57 Sirius <tgb...@it.dk> wrote:
> [...]
> olie fyr, og en eller anden form for el varme er ikke mulig.
>
> Skal jeg begynde at gå i panuk eller. ????

Ikke nogen grund til panik, båden tager ikke skade af at ligge i isen,
det der sker er at båden løftes langsom op når isen sætter sig, Husk
så lige at isen sætter sikke fast på skrovet idet glasfiber udvikler
en svag form for varme, som gør at isen får en mikroskopisk vand hinde
mellem skrov og is, Jeg har haft min båd liggende i vandet i mange
årog så med værre is end vi oplever nu.

Gert

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 13-02-10 21:40

Min Pd26 ligger i Århus Havn og kan ikke rokkes overhovedet. Når jeg går
ombord vipper hun ikke engang!
Men jeg har fra mange sider hørt det samme som flere andre her skriver: det
er ikke farligt, og jeg tager det derfor roligt.

Derimod hører jeg ofte det med at isen kan finde på at "skrue". Hvad er det
egentlig, hvorfor er det farligt, og under hvilke forhold opstår isskruning?

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-10 23:01

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Derimod hører jeg ofte det med at isen kan finde på at "skrue". Hvad er
> det egentlig, hvorfor er det farligt, og under hvilke forhold opstår

Sakset fra:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=isskruning&query=isse

Vold af is dannet af drivende isstykker som er blevet presset eller skruet
sammen og opad af kraften fra vind og strøm
Se også skrueis

Sådan kan det se ud i virkeligheden

http://www.naturplan.dk/foto/preview.php?id=4741

http://www.finn-j.dk/galerie-linsen/former/05.html

http://www.aalborgfotoklub.dk/joomla15/index.php?option=com_rsgallery2&page=inline&id=721

Der gad jeg godt nok ikke have min båd liggende!

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 14-02-10 09:52

Nej, det ser lidt træls ud!

Men opstår sådan noget djævelskab i en lukket havn?

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 14-02-10 16:12

> [...]
>
> Vold af is dannet af drivende isstykker som er blevet presset eller
> skruet sammen og opad af kraften fra vind og strøm

eller sådan. Godt nok et gammelt billede:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Endurance_trapped_in_pack_ice.jpg

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-02-10 02:20

I en klasse A havn dækker forsikringen..
For klasse B, C, og D, dækker forsikringen ikke.
Hvor megen skruning der kan opstå afhænger af forholdene; men med
klassificeringen A skulle det efter beslutningstagernes vurdering være
OK at have sin båd liggende her m.h.t. isskruning; men som omtalt i
tidligere strenge er der andre farer som ikke skal overses af ejeren.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 14:09

Er ikke sikker på, at isskader er dækket af forsikringen, uanset A eller
anden havn.
Har for nylig læst nogle udtalelser fra et fælles råd eller lignende, som
selskaberne åbenbart har, hvor manden udtalte, at der ikke skulle være nogen
danske kaskoforsikringer, der dækkede skrogskader/haverier, opstået som
følge af isdannelser på vandet.

Sandt eller ej:
Man kan ikke være sikker, med mindrer man udtrykkeligt har spurgt sit
selskab.

Egon

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-02-10 12:52

Som jeg husker min forsikring, så står der udtrykkeligt, at den ikke dækker
isskader..... A havn eller ej ...

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 14-02-10 23:49

On Feb 12, 11:05 pm, Torben Pd 57 Sirius <tgb...@it.dk> wrote:
> Min Polaris Drabant ligger i vandet endnu,..
> 1. er det noget jeg skal bekymre mig over.
> 2. Kan isen øddelægge skroget,
> 3. hvad vil der ske, hvis... isen lukker sig totalt omkting båden,
> 4. er der nogen gode løsninger til at holde vandlinien is fri
> 5. Skal jeg begynde at gå i panik eller. ????

Jeg har haft en båd liggende i vandet i isvintrene siden 1980.
Den første var en klinkbygget træbåd, næste en Jensen 29, så en Bianca
28, og nu en gammel snurrevodskutter, omdannet til sejlførende
lystfartøj.

1. Ja, motoren skal sikres mod frostsprængning. Kølevandet skal drænes
og der skal kølervæske i systemet. Man kan dræne søvandskølede motorer
ned til vandet er på niveau med havet udenfor, lukke søventilen og
fylde systemet op med kølervæske.
2. Måske, hvis båden flyder i et ishul med frit vand mod isen, vil den
støde ind i iskanten i tusindvis af gange.
3. Hvis den ligger fastfrossen vil isen presse mod skroget, men det
kan de fleste både klare uden problemer. Ligger man i en havn, hvor
skibe med stor maskinkraft som isbrydere, slæbebåde eller trawlere
sejler ud og ind, vil de skubbe til isen, som så presses mod din båds
skrog.
4. Man kan lægge halm rundt om skibet, mens der stadig er lidt vand
omkring og før det fryser fast. Det vil fungere lidt som en slags
fender mod isen.
5. Nej, Jeg havde en båd i vandet i alle isvintren i 198x uden
problemer. Frostsikring af motoren er det vigtigste.