Vs.: Forårstegn - sejlads med motorbåde og~
Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 12-02-10 15:41

Hermed et nyhedslink:
http://www.politi.dk/Midtvestsjaelland/da/lokalnyt/Nyheder/K08_nyheder_120210.htm?nm_extag=Referrer=Newsletter,Midtvestsjaelland,Nyhedsbrev_12.02.2010,12

Altid rart med et forårstegn. Bemærk at bestemmelserne træder i kraft pr. 1.
marts 2010, og så kan vi jo håbe på, at skindet på vandet er forsvundet til
den tid, som ligger lige om hjørnet.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-02-10 16:21

Torben Skovgaard Bach kom med denne ide:
> [...]
> marts 2010, og så kan vi jo håbe på, at skindet på vandet er forsvundet til

Glimrende!

- Problemet er bare at de glatnakkede "Bian"'er i deres power boats
ikke overholder hverken den nævnte bekendtgørelse eller Skov og
Naturstyrelsens udvidede begrænsinger med max. 8 kn i en del af
Roskilde Fjord's sydlige område.
(Ja, jeg ved godt at visse speedbåde laver mere uro i vandet ved
hastigheder under 8 kn. end når de planer, men det er ikke det jeg
debaterer her)

Bare min erfaring fra 20 års sejlads i Fjorden.
Andre snævre fjorde og farvande har garanteret samme problem.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-02-10 18:45

Så mangler vi bare at lære kludesejlerne den regel at når man sejler for
sejl og samtidig bruger motor, har de samme vigeregel som en motorbåd, samt

Fra : SørenH

Dato : 12-02-10 20:18

Peter Larsen skrev:
> Så mangler vi bare at lære kludesejlerne den regel at når man sejler for
> sejl og samtidig bruger motor, har de samme vigeregel som en motorbåd, samt

Jeg håber du skrev det med et glimt i øjet.
Problemerne med "kludesejlere" som ikke overholder vigepligter og/eller
sejler med sort trekant er mini-mikro-male sammenlignet med det ubehag
som en del (obs! - jeg skrev en del) førere af motorbåde udsætter andre
sejlere for ved (altfor ofte storgrinene) at sejle tæt forbi med høj
fart (8+ knob) så andre sejlere - for det meste dem med "kludene" - får
nogle gevaldige vippeture og ofte må springe rundt efter flyvende
genstande i cockpit og salon.
Jeg ved det er sprængfarligt enme, men vil alligevel påstå, at der alt
for ofte er tale om en kulturforskel som er uhyggelig svær at komme til
livs.
Det er for mig at se en blanding af ukendskab til sejlads og sejlerliv,
og så den dér adfærdsændring som opstå når man har mange
potensforlængende hestekræfter under dørken, - a la det vi kan opleve på
landevejene.
Som Ole så rigtigt skriver er problemet bare at alt for mange motorbåde
vil blæse reglementer og politiforordninger en hatfuld, i tillid til at
de aldrig vil blive taget på fersk gerning.
Der er ingen tvivl om at mange motorbådsklubber gør et stort arbejde for
at skabe samdrægtighed i vores fælles sejler-natur, men dagligdagen
viser, at der er sørgeligt langt igen.
De par gange hvor det er lykkedes mig at praje sådanne bådførere til
lands eller i havn og - ekstremt høfligt - gøre dem opmærksomme på hvad
de udsætter medsejlere for, har jeg fået beskidte svar á lá "Hva faen
rager det dig bonderøv!" (direkte citat fra Rudkøbing havn).
Mvh
SørenH.
s/y Marie af Næstved

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-02-10 20:48

Selvfølgelig respekterer jeg alle sejlere og kunne ikke drømme om at sejle
tæt på andre med høj hastighed.Men det er som om at vi motorbådssejlere
altid får skyld for alverdens ulykker

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 12-02-10 21:32

----------------------------------
GAB ----------------------------------------

Det fingerpegeri har vi været igennem flere gange, der er sgu INGEN der
overholder reglerne.

Gu er sejlsejlerne nogle fjolser når de ALTID påråber sig retten (jeg har
ALDRIG set en motortrekant) og JA nogle sejler med hoved med armen i deres
motor-/speed-både.

Tag hensyn, længere er den ikke. Og fordi der er højrevigepligt, betyder det
jo ikke, at man ikke skal kikke til venstre !!

/Leon
Som både sejler klud og 50kn speedbåd.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 13-02-10 02:49

Leon Hulstrøm wrote:
> [...]
>
> Tag hensyn, længere er den ikke. Og fordi der er højrevigepligt,
> betyder det jo ikke, at man ikke skal kikke til venstre !!

Klip

Og så er der nogen, der ikke kan forstå, at man ikke kan slutte fred i
Mellemøsten
Fordomme og ukendskab til hinanden er nok den største forhindring i et
fredeligt samvær - også her i de danske farvande.

Jeg har endnu ikke benyttet trekanten, så jeg er også en synder, da jeg
mener, at det er svært at placere den på en hensigtmæssig måde, så *alle*
andre søfarende har mulighed for at se den fra alle vinkler.
Til gengæld har jeg mødt kludesejlere, der har brugt motor og sejl, men at
man så i forhold til vigereglerne på en meget pludselig måde har standset
motordriften og dermed fået nogle rettigheder på en ikke fair måde.

Godt at høre nogen med en erfaring, der går begge veje.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : blueocean

Dato : 13-02-10 04:11

On 12 Feb., 15:40, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:
> [...]
> marts 2010, og så kan vi jo håbe på, at skindet på vandet er forsvundet til

Og så lige en ret så "for Briannerne" en ikke helt forstålig sætning.
Førere af motorbåde
§ 4. Motorbåde skal føres af en person, der må antages at kunne føre
fartøjet på betryggende måde.

Her burde der have stået "Motrobåde skal føres af en person der er i
besiddelse af et Speedbåds kørekort".

Gert

Fra : blueocean

Dato : 13-02-10 04:15

On 12 Feb., 18:44, "Peter Larsen" <plar...@privat.dk> wrote:
> Så mangler vi bare at lære kludesejlerne den regel at når man sejler for
> sejl og samtidig bruger motor, har de samme vigeregel som en motorbåd, samt

> - Vis tekst i anførselstegn -

Helt enig Peter!!!!!!!!!, men så skal motorbåds sejlerne jo også lade
være med at komme sejlende bagfra med 20 kn, og så dreje af 10 meter
før de overhaler en sejlbåde, for de aner jo ikke helt hvad deres
hækbølge laver ved langsomt sejlende sejlførende båd, der kan ske
skader personer, det ske ret så tit, så lige for lige, men korrekt
alle bør overholde de regler som er til for alle.

Gert

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-02-10 13:06

O-høj
Drop nu den dumme snak og glæd jer over at dagen er tiltaget med 2 timer og
39 minutter.
Hilsen Steffen
Fastfrossen Pd i Århus
---
"Kast ikke med sten, når du selv bor i et glashus"!
gammelt ordsprog

Fra : HKN

Dato : 13-02-10 10:29

> Her burde der have stået "Motrobåde skal føres af en person der er i
> besiddelse af et Speedbåds kørekort".
>
> Gert

Njaaa....det er jo ikke alle motorbåde der kræves speedbådskørekort
til - hvilket i mine øjne er helt uforståeligt. Ligesom det er mig
helt uforståeligt at totalt ukyndige landkrabber kan købe sig en 40
fods sejlbåd, og bevæge sig ud på havet uden nogen form for
uddannelse....?

Sorry for OT inputtet

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 14:11

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

helt uforståeligt at totalt ukyndige landkrabber kan købe sig en 40
fods sejlbåd, og bevæge sig ud på havet uden nogen form for

Hvorfor mener du, "puttet" skulle være OT?
Det synes jeg da ikke.

Derimod finder jeg det utroligt, at vi netop i vor tid skulle være blevet så
dumme, at vi ikke skulle kunne betros, hvad utallige generationer før os har
mestret?

Væltede Muren, eller blev den blot flyttet lidt vestpå?

Egon

Fra : HKN

Dato : 14-02-10 06:45

> Hvorfor mener du, "puttet" skulle v re OT?
> Det synes jeg da ikke.
>
> Derimod finder jeg det utroligt, at vi netop i vor tid skulle v re blevet s
> dumme, at vi ikke skulle kunne betros, hvad utallige generationer f r os har
> mestret?
>
> V ltede Muren, eller blev den blot flyttet lidt vestp ?
>
> Egon

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit indlæg - mener du at "man"
blot skal have lidt videnoverdragelse fra mund til mund, før man
drager ud på havet?

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 17:05

> [...]

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit indlæg - mener du at "man"
blot skal have lidt videnoverdragelse fra mund til mund, før man

Både og

Nej, ser du:
Det jeg harcelerer over, er vor tids meget snakkende herskerklasses usalige
trang til, for enhver pris. at villle "hjælpe" naboen, da han sikkert er
dum---

Forbud - regler osv i een uendelighed.
Føler du slet ikke, at korsettet efterhånden snærer en anelse?

MVH
Egon

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-02-10 14:57

"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han sikkert er dum---
>
> Forbud - regler osv i een uendelighed.
> Føler du slet ikke, at korsettet efterhånden snærer en anelse?

Egon. troede egentlig vi var kommet ud over det der politissjrlm, øv
davefejil. Brover ligge igenn.
Du har rimelig mange fornuftige indlæg, til gavn for læserne. Ikke
tvivl om det.
At du og Harding, burde mødes en dag, kan kun være positivt. Jeres
havne er ikke så langt fra hinanden. Skulle der opstå skærmydsler
undervejs rykker jeg gerne ud fra Hvidovre (Bjarke fra Hundige) og
sikkert flere andre.
Mere så vi ikke ser slaget i Køge bugt, endnu engang.

Vil da gerne bidrage til at det kunne undgåes, der det polit. opgir.
Øst / vest
Kan simpelthen ikke dawe te deet.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-10 18:48

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Mere så vi ikke ser slaget i Køge bugt, endnu engang.
>
> Vil da gerne bidrage til at det kunne undgåes, der det polit. opgir. Øst /

Hø--
Hvad hjertet er fuldt af, løber munden stundom over med
Og vinterkulleren trykker---

Hvad jeg her forsøgte at udtrykke, var jo blot, at vi næppe skal ønske os
sejlladsmæssige tilstande som f.ex. i Tyskland.
Prøv at få lov til at se en tyskers mappe med papirkram, næste gang du
ligger ved bro med een.
Den fylder jo næsten et par six-packs---

(Og det er vel ikke mig, der taler om "rød stue" og lignende?)

MVH
Egon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 14-02-10 19:06

HKN wrote:
> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit indlæg - mener du at "man"
> blot skal have lidt videnoverdragelse fra mund til mund, før man
> [...]

Rolig nu.
En motorbåd er vel også gummibåden med en lille påhængsmotor - som ikke så
sjældent ses ført af en mindreårig i div. havne sommeren igennem. Eller en
jolle, der bruges af en fritidsfisker og deslige fartøjer.
Der skal efter min mening sondres imellem planende motorbåde og andre både
med motor, og det vel også det, lovgivningen tager højde for.

Der er jo plads nok på vandet i forhold til på vejene, og generelt er det
vel fornuften, der råder i forhold til vigeregler og deslige. De i denne
tråd omtalte "brian´er" kan man ikke lovgive sig fra.
Bestemmelsen i § 4 siger ikke noget om motorbådens størrelse, og teksten
kunne vel nok være mere direkte, så er det vel logik, at man kan føre et
fartøj på betryggende måde - altså at man ikke har indtaget div. alkoholiske
drikke og andet, der medfører det modsatte.

Jeg er *næsten* sikker på, at Politidirektøren for Midt- og Vestsjællands
Politi er lydhør for evt. omformuleringer eller kommentarer via den anførte
e-mailadresse.

Mvh

Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-02-10 09:32

Rød stue opererer ud fra en lighedstankegang om, at det, som ikke alle
kan, skal ingen kunne.
De ønsker en "duftpolitik" så alle skal være "duftneutrale".

Kravene skal skærpes endnu mere til bedre tvungen uddannelse og der
skal flere på vandet for at kontrollere kompetancerne og reglernes
overholdelse.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-10 14:12

Jeg undrer mig over, at du til stadighed kan finde fornøjelse i at
opretholde din uanstændige debatform?

Derudover giver du mig jo ret i min antagelse om murens nuværende
opholdssted.
Det du efterlyser er jo som taget fra DDR.
Kontrol - kontrol - kontrol.
Og så lidt overvågning?

Egon

Fra : HKN

Dato : 14-02-10 13:03

> [...]
> dum---
>
> Forbud - regler osv i een uendelighed.
> Føler du slet ikke, at korsettet efterhånden snærer en anelse?

Javel så - jeg vælger nu at anskue det fra to sider.
Sikkerhedsmæssigt, og så ud fra mine jævnlige indbetalinger til
samfundets velfærd. Jeg bliver sgu harm når jeg ser et fjols i sit
nyerhvervede flydende 40 fods sommerhus, uden på nogen måde at vide
hvorledes man gebærder sig - endsige vide hvad der er SB & BB - når de
fjoller rundt ude på havet, og især når de kommer i havn.
Dernæst synes jeg ikke at mine jævnlige indbetalinger (som jeg ikke
kan slippe ud af) skal gå til nogen, som med blot et minimum af
forberedelse/almindelig sund fornuft kunne have afværget at
redningstjenesten sender en helikopter afsted til kr. 40K i timen....

Det er da til grin at man skal et speedbådskørekort til en 15 fods
motorbåd, der lige akkurat kan plane, når man ikke skal have det til
en 40 fods sejlbåd??

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-10 14:08

> [...]

Det er da til grin at man skal et speedbådskørekort til en 15 fods
motorbåd, der lige akkurat kan plane, når man ikke skal have det til

Javel så.
Jeg opfatter det, du skriver således:
Da du nødtvungent må betale skat, og derved bidrage til exempelvis
redningsberedskabet, finder du det uretfærdigt, at andre kan færdes i en
"sparekassefilial" ?

Sådanne, filialerne, er da få.
Hvorimod temmelig mange "små" mennesker nyder godt af den havets frihed vi,
endnu, nyder.

Baggrunden for speedbådsbeviset er jo en vanlig politikerpanikhandling.
Forårsaget af et par enkelte ulyksalige hændelser, hvor spiritus var
indvolveret,

Mange måtte undgælde, men de få loven sigtede mod, er jo ligeglade.
Ikke sandt?

Søfartsreglerne er jo rigeligt dækkende for området.

Hvorfor det er svært for mange af nutidens borgere at fatte dette, kan jeg
ikke fatte.
Hvorfor lave flere love, når overholdelse af gældende kunne løse problemet?

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-10 14:40

> Det er da til grin at man skal et speedbådskørekort til en 15 fods
> motorbåd, der lige akkurat kan plane, når man ikke skal have det til
> en 40 fods sejlbåd??

Det er da ret simpelt - skiftende regeringer - soc.dem som borgerlige har i
de mange sidste år af hensyn til medierne - især de elektroniske - kørt
politik på enkeltsager. Også her i denne som er udsprunget af en tragisk
ulykke i Svendborg Sund. Her blev det "straks vedtaget" at man - fornuftigt
nok - skal have kørekort til speedbåd, men man glemte at 40 fods både, samt
især sejljoller som den jeg drøner med 20 knob i kan lave lige så store
personskader.

Sådan er politik - enkeltsagspolitik for at tækkes medierne og dermed
vælgerne....

Men kunne lave nøjagtig den samme diskussion med kamp/muskelhund over i
hundegruppen. Her føres igen politik på (tragiske) enkeltsager...

mvh
Karsten (i Nacra F18)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-10 01:25

Og skulle komme fra dig der indtil dato har ført den mest uanstændige
og fordrejede debat her i gruppen.
Det nytter ikke at du skifter deo, lugten hænger stadig ved.

At du opfatter kompetancegivende undervisning med prøver som kontrol -
kontrol - kontrol og så lidt efterfølgende overvågning, må du have
helt for dig selv.

I DDR som du åbenbart har godt kendskab til, sagde de også: De lader
som om de giver os løn og vi lader som om vi arbejder.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 16-02-10 11:49

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Og skulle komme fra dig der indtil dato har ført den mest uanstændige
og fordrejede debat her i gruppen.

SÅ så.
Egon har jo ret i at pipperne har indtaget deres
standpladser/redepladser.

Det nytter ikke at du skifter deo, lugten hænger stadig ved.
Neutral/parfumefri.

At du opfatter kompetancegivende undervisning med prøver som kontrol -
kontrol - kontrol og så lidt efterfølgende overvågning, må du have
helt for dig selv.

Tror det kun er en trold.

I DDR som du åbenbart har godt kendskab til, sagde de også: De lader
som om de giver os løn og vi lader som om vi arbejder.

Mødte engang nogle sejlere omkring sydfyn, utrolig søde og flinke
mennesker.
Igennem flere dage (fra havn til havn) havde vi det rigtig hyggeligt.
Dog i løbet af den ene aften fik jeg spurgt om de var glade for at
blive forenet igen.
Det var de, men ville ikke tale om fortid. Så det talte vi ikke mere
om.

Samme mennesker, har sendt mig utallige broschurer, vejledninger m.v.
Om jeg ikke kunne lægge sommerturen forbi. - De ville enda sørge for
reserveret havneplads i anløbne havne. + køre efter det.
Er næsten flov over ikke at have gengældt det. (Endnu).

Noget af det jeg mener er:
På trods af den nogen gange broget debat, holdninger, meninger. Er vi
vel her alle (fritid.sejllads m.v.) for at kunne hjælpe hinanden med
råd og vejledning, vedr. båd. ?

Går i lige tænkeboks om hvordan jeg får fjernet det der hårde vand i
havnen samt Køge bugt.

Mvh. Thulfen. (Hvem snakker om havnekuller?)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-10 02:59

Ja det udspringer af taburetklister og *"Hr og Fru Danmarks" memory.
Det ville nok have været et for stort problem for dem at tage alle
både med og derfor nøjes med "Brian-gruppen". Er det for i øvrigt ikke
samme gruppe der ofte nævnes i muskelhunde sammenhæng?

Formlen for hvornår speedbådskørekort er obligatorisk rammer dog 40
fods motorbådene med ca 200 HK og op.

Den måde erhvervelse af speedbådskørekort foregår på, (jegt har kun få
meter fra min båd til der hvor øvelser og "eksamen" afholdes) ligner
mere en pengesuger for "læreren", end det at leve op til de krav der
stilles for erhvervelsen.
"Det er bare noget fjollet noget der skal overståes; og så ud at
sejle".
Indlæringstid er lig med henfaldstid, sådan ser det ud.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 16-02-10 11:17

[...]

Enig.
Oplever/ser det samme.

Mvh. Tulfen.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-10 03:15

Det skal lige tilføjes at ifølge DS er:

Speedbådførerprøven er en praktisk prøve. Prøven ligestilles med den
praktiske prøve ved duelighedsprøven for lystsejlere. Suppleres prøven
med den teoretiske prøve, får man bevis for bestået duelighedsprøve..

Det vil sige at dem der kun har speedbådsførerprøven har en meget
begrænset viden om navigation m.m.

Det giver en bedre forståelse for hvorfor sejlerne ofte kan få mindre
heldige oplevelser når der er speedbåde i nærheden.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-10 04:20

Hej Per,

Jeg har også det bedste indtryk af dem der var fra det tidligere DDR.
Vi fik skiftet motor i Stralsund og indenaverne af forretningen (der
var vesttyskere) og deres koner (der var fra DDR) var vi en del sammen
med i de 11 dage motorskiftet stod på. Damerne var meget villige til
at tale om hvordan de havde de i DDR. Det gav os et godt indtryk af
hvordan deres daligdag foregik.
Vi har gentagne gange senere besøgt dem når vi har sejlet i
Rügenområdet.
Jo det er rare mennesker, der uheldigvis har haft en noget anden
opvækst end vi har været vandt til.
De var desværre underlagt et system med stikkeri og kontrol.
Den slags falder lidt uden for hvordan vi vil dygtiggøre os i Danmark.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 16-02-10 13:02

[...]

Var faktisk der nede, ikke så lang tid efter. (landjorden, ikke noget
med båd)
Oplevede det du beskriver ovenfor, endda temmelig kraftigt.
Mistro avler mistro.

Da jeg normalt overhovedet ikke vil blande mig i polidhvkd, der
smuttede den igen. sorry.
Vedr. dette emne, er det for mit vedkomende sidste indlæg.

Det ville være mere positivt at tage slaget på Reden (Køge).
Det kunne i værste tilfælde ende med at være en god oplevelse

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-10 04:27

Hej Per,

Bare fortsæt med arbejdet i tænkeboksen, det virker.
Temperaturstigningen er nået over til Amager, her har vi nu + 2
grader.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-02-10 12:51

I anledning af vi er færdige med at diskuttere om man er mest hellig med
sejl eller motor, kunne I så ikke lige hjælpe mig til at forstå hvad der er
nyt i nedenstående ? Som jeg læser det er det da de regler der har været
gældende hele tiden??

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-10 16:22

Ikke helt.
Altså mage til---

I den gamle, for vestsjællands politikreds, var der omtalt fartøjer "man sad
overskrævs på".
Altså, med lidt god vilie, vandscootere.
Noget vore lokale Brianer, som sjovt nok er voksne mennesker, straks tolkede
som carte blance til sejlads.
Selv havnefogeden, som ellers er en fornuftig mand, hoppede på den.
Ligeledes var der totalt ged i formuleringerne om brædtsejlads.

Det er dette, der nu er taget ud af bekendtgørelsen.

MVH
Egon

Fra : dybvad

Dato : 17-02-10 05:27

On 16 Feb., 11:14, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
>
> Det giver en bedre forståelse for hvorfor sejlerne ofte kan få mindre
> heldige oplevelser når der er speedbåde i nærheden.

Det er åbenbart ikke nødvendigt for "Brian" at eje en båd

http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Ringkoebing-Skjern/2010/02/15/073522..htm

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-02-10 13:04

Ja det er en spøjs situation.
Færselsloven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej,
som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter;
men det er der jo ikke tale om her.
Om politiet kan håndhæve noget kan være tvivlsomt; men biler skal være
forsikrede for at kunne komme fra vej til fjord.
I første omgang træder forsikringen ind i billedet men de vil nok ikke
dække omkostningerne.

Noget tilsvarende uden regelsæt, er isbådssejlads, der også kan give
hovedbrud.
Her kan politiet kræve tilskuer ind på land; men isbådssejlerne har de
ingen krav imod for man kan ikke forbyde nogen at "sejle".

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 17-02-10 22:37

> Det er åbenbart ikke nødvendigt for "Brian" at eje en båd
>
> http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Ringkoebing-Skjern/2010/02/15/...-
> Skjul tekst i anførselstegn -

Styrbord/bagbord, samt opankringsregler mm.. gælder vel her. Dem har han så
tilsyneladende tilside sat.
Hans ansvar dækker den anden bil.. men mon hans kasko dækker hans egen bil,
når det er grov uansvarlig kørsel ??

/Leon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 17-02-10 23:25

Leon Hulstrøm wrote:

> [...]
> Hans ansvar dækker den anden bil.. men mon hans kasko dækker hans
> egen bil, når det er grov uansvarlig kørsel ??

Hvis han har en kaskoforsikring, så må han være en velhavende 18-årig, men
ellers er der helt sikkert tale om det, som forsikringsselskaberne kalder
for en ansvarspådragende skade. Prøv at høre selskaberne, hvad de forlanger
for en forsikring til en 18-årig bilist. Han kan ikke en gang skifte til et
andet selskab, for de udveksler oplysninger. Det bliver meget dyrt. Synd at
det gik ud over en anden bilist. Måske er bilen forsikret i en af
forældrenes navn, men det er jo noget, som forsikringsselskabet må finde ud
af - en form for stråmandsforanstaltning

Politiet skal finde ud af, om færdselsloven gælder - sikker noget sluddet -
det gør den alle steder, hvortil der er almindelig adgang for motordrevne
køretøjer, og hvor det er et offentligt område - i modsætning til en
pløjemark, der er afgrænset af en indhegning og bruges til mark-ræs.
Selv den private gårdsplads for enden af en markvej ved en landbrugsejendom
er et område, der er omfattet af færdselsloven, så det skrevne står nok for
skribentens regning, vil jeg tro.

Uanset hvad så må det være "fedt" med ræs på isen, når den ellers kan bære

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 23:26

Leon Hulstrøm wrote:

> [...]
> Hans ansvar dækker den anden bil.. men mon hans kasko dækker hans
> egen bil, når det er grov uansvarlig kørsel ??

Mon "Brian" overhovedet kører i "egen" bil?
Eller ved - eller bekymrer sig om - hvad styrbord/bagbord betyder?
Hans ovenfor beskrevne adfærd taget i betragtning ...

Flemming Torp