Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 1D mkIV review
Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-10 07:14

Rob Galbraith har skrevet lidt om mk IV autofokus systemet
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-10048-10484
hvor han også sammenligner med Nikon D3s

og The Digital Picture har lavet en anmeldelse
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1D-Mark-IV-Digital-SLR-Camera-Review.aspx

Jens Dresling skriver også lidt om mkIV på
http://foto.dresling.com/#post189
hvor han skriver
"Ellers kæmper jeg lidt med at lære mine mk IV´er at kende. Det går ok, men
jeg synes jeg har lidt problemer med at få billederne til at stå lige så
flot som mine trofaste mk II´er. Det kommer, det kommer, indtil nu er det
lidt op ad bakke......"

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 12-02-10 07:35

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1D-Mark-IV-Digital-SLR-Camera-Review.aspx
>
> Jens Dresling skriver også lidt om mkIV på

Det er meget godt at artiklen på The Digital Picture går i dybden med
tracking-evnerne. Det ser meget lovende ud til sport og andet action.

Juza har lavet en støjsammenligning mellem 1Ds III, 1D IV og D3s
<http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_1d_mark4_review_comparisons.htm>.

--
Vh Kurt

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-02-10 11:14

On 2010-02-12 07:34:43 +0100, Kurt Kjær Jensen <kkjen_slet@aub.dk> said:

> [...]
> tracking-evnerne. Det ser meget lovende ud til sport og andet action.
>
> Juza har lavet en støjsammenligning mellem 1Ds III, 1D IV og D3s

Han

laver den klassiske fejl med 100% crops alene. For at sammenligne
korrekt vil jeg mene, at man skal sammenligne med samme opløsning. Nu
er forskellen mellem 12 og 16MP måske ikke så stor, men alligevel,
principielt bør man sammenligne med samme opløsning. Der er jo ingen
der ser på 100% crops undtagen på skærmen i Lightroom for at checke
fokus ;) Jeg må lige tage mig sammen til at lave min "normale"
sammenligning mellem 1D mk4, 7D, 5D mk2, D3s med billeder fra Imaging
Review.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-10 11:55

[8<8<8<]
> Jeg må lige tage mig sammen til at lave min "normale" sammenligning mellem
> 1D mk4, 7D, 5D mk2, D3s med billeder fra Imaging Review.

Det ville være interessant.
Mit umiddelbare indtryk fra det juzaphoto link er at der ikke er sket noget
overraksende: sensor størrelsen er den afgørende faktor, og derefter kommer
det teknologiske stade.

Ifølge DxO Mark er 7D næsten kommet på niveau med 1Ds mkI !

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-02-10 16:50

On 2010-02-12 11:55:14 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Det ville være interessant.

Her er den så http://www.pbase.com/hkruse/image/121891686/original med
D3x, D3s, 1D4, 7D og 5D mk2 i denne rækkefølge fra ISO 100 til 105200
for dem, der har det. Billederne er downloadet i RAW format fra Imaging
Resource (for Canon 1D mk4 her
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK4/E1DMK4THMB.HTM ). Jeg har
valgt RAW filer uden (eller med minimum) støjreduktion. Samme størrelse
udsnit er taget for alle kameraer (altså samme billedflade, men med
forskellig opløsning) og for D3s og 1D mk4 er der konverteret til DNG
format for at kunne behandle i Lightroom 3 Beta. Output er lavet til
samme opløsning, nemlig 100% for D3s (589x448 pixels). Sharpening og
støjreduktion er for input default for LR og for output for screen som
standard. Den kunne også laves i opløsningen fra 1D mk4 for at vise den
højere opløsning som kontrast til den lavere støj fra D3s
http://www.pbase.com/hkruse/image/121893637/original. Beklager at det
kan være svært at sammenligne direkte, hvis man ikke har en stor skærm.
LR 3 Beta er anvendt da den giver en bedre detaljegengivelse end LR 2.

> Mit umiddelbare indtryk fra det juzaphoto link er at der ikke er sket noget
> overraksende: sensor størrelsen er den afgørende faktor, og derefter kommer
> det teknologiske stade.

Jeg ser lidt under en blændes forskel mellem D3s og 1D4 til fordel for
D3s. Tilgengæld er den ekstra opløsning ikke specielt synlig. 1D4
holder i 100% opløsning detaljerne imponerende godt til ISO 6400,
hvorefter de begynder at falde fra hinanden. Det betyder ikke at højere
ISO ikke er anvendelig ved lavere opløsning, som f.eks. et A4 print
eller mindre. Billederne fra D3x og 5D mk2 ser synligt skarpere med
bedre detaljer ud for op til ISO 6400. 1D mk4 ser ud til a have en
smule mindre støj end 5D mk2, men til gengæld har 5D mk2 bedre
detaljer. 7D ser forbavsende godt ud, men har mere støj og ikke så gode
detaljer, som 5D mk2 og 1D mk4. ISO 6400 for 7D ser nogenlunde ud som
ISO 12800 fra 1D mk4, men ISO 12800 falder fra hinanden og dårligere
end ISO 25600 på 1D mk4. På samme måde falder ISO 102400 på 1D mk4
fuldstændig fra hinanden. D3s ser heller ikke godt ud, men detaljerne
holder stadig selvom der er meget støj.

Hvis vi antager at 1D mk4 og D3s teknologisk er på samme stade, så har
det 1,7x større areal på D3s knapt en blænde fordel. Hvis vi inddrager
detaljer i bedømmelsen kommer pixeltæthed også ind. Mellem 7D og D3s er
der en areal forskel på 2,56x hvad der skulle give en forskel på
lysindfaldet på 2,56x hvad der så svarer til godt og vel en blænde. 7D
er nok ikke helt på samme teknologiske niveau, da jeg ser nærmere to
blænders forskel mellem 7D og D3s.

> Ifølge DxO Mark er 7D næsten kommet på niveau med 1Ds mkI !

Det har jeg til gengælde svært ved at tro. Den gamle 1Ds fra 2002 har
maks ISO på 1250 og er kendt for at støje temmelig fælt ved den ISO.
Der findes ingen filer fra 1Ds på Imaging Resource. Jeg ser ikke DxO
som konsistent med hvad jeg ser. F.eks. er 7D og D300s på samme noveau
iflg. DxO og det er ikke hvad jeg ser ved høje ISO værdier, hvor 7D er
bedre http://www.pbase.com/hkruse/image/118825402/original.

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-02-10 11:10

On 2010-02-12 07:13:39 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]

> flot som mine trofaste mk II´er. Det kommer, det kommer, indtil nu er det

Interessant at læse Rob Gailbraith's gennemgang og endelig en foreløbig
sammenligning med D3s. Endnu en gang må man undre sig over, at Canon
ikke har haft Rob med på holdet af alfa/beta testere. Jeg har ikke
ngoet grundlag for at tvivle på nogen af hans observationer, men hans
beskrivelse af mk3 forekommer lige lovligt negativ. Man skal ihvertfald
lige huske, at de kommentarer kun gælder indenfor sportsfotografi.
Nogle observationer gælder sikkert også indenfor hurtigt bevægelig dyr
og fugle. At D3s heller ikke er perfekt kommer vel ikke bag på nogen,
men dens bedre konsistens kunne Canon måske lære lidt af i deres iver
efter at være hurtigst. Det bliver spændende at se de følgende artikler.

The Digital Picture laver også AF tests til forskel fra så mange andre
reviewere og her er der ikke helt samme erfaringer som RG.

Jens's erfaringer er vel på trods af en erfaren fotografs den samme som
andre oplever med et nyt kamera i hænderne, at det tager lidt tid før
den alt sidder i fingrene.

Mht. AF er mine erfaringer med 1Ds mk3 efter 2 års brug meget positive.
Jeg husker at jeg blev skældt huden fuld af nogle skribenter her i
forummet for ikke at være kritisk nok (sjovt nok af folk der aldrig
havde haft en mk3 mellem hænderne). Efter lang tids brug og mindst
100.000 skud kan jeg sige, at jeg stadig betragter det som et super
kamera, som leverer varen. AF er ikke altid 100%, men jeg oplever slet
ikke den upålidelighed, som RG har talt om i mit fotografi og her taler
jeg selvfølgelig ikke om landskabsfotografi (selvom den også her
fokuserer meget nøjagtigt og selv zoom 10x med live view ikke afslører
unøjagtighed) men om fuglefotografi. Der oplever jeg at AF er meget
hurtig til at låse fokus, men jeg oplever også enkelt frames en anelse
ude af fokus i en sekvens. Jeg oplever ikke, at enkelt frames er meget
ude af fokus. Men de 5fps er nok også mere komfortabelt så processoren
bedre kan følge med i at beregne hvor fokus skal ligge i en sekvens.
Man skal jo huske på, at AF fungerer som en kombination af måling af
fokus og beregning af hvor fokus vil være når billedet tages. En
kompliceret process der kræver masser af regnekraft. One shot AF har
altid være særdeles præcist på 1Ds mk3.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-10 12:02

[8<8<8<]
> [...]
> Jeg husker at jeg blev skældt huden fuld af nogle skribenter her i
> forummet for ikke at være kritisk nok (sjovt nok af folk der aldrig havde

Jeg er utroligt godt tilfreds med mine mk2 kameraer på praktisk taget alle
punkter.
Jeg har ikke nogen reel erfaring med mk3.
Jeg har glædet mig til at se Rob Galbraith test at mk4.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-10 19:03

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jens Dresling skriver også lidt om mkIV på
> http://foto.dresling.com/#post189
> hvor han skriver

Han skriver lidt mere om det i dag på
http://foto.dresling.com/#post190

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-02-10 19:20

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

DxO har nu ofså test af såvel D3s og 1D mkIV
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/%28appareil1%29/342|0/%28appareil2%29/341|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Nikon

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-10 18:13

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

Lidt kommentarer for Vinter OL
http://www.sportsshooter.com/news/2380

og DPreview anmeldelse
http://www.dpreview.com/

--
Venlig hilsen

Mogens Hanen

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-03-10 16:31

On 2010-02-12 07:13:39 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Rob Galbraith har skrevet lidt om mk IV autofokus systemet
> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-10048-10484
> hvor han også sammenligner med Nikon D3s

Et par nye tests
http://www.prophotohome.com/news/2010/03/01/rob-galbraith-says-canon-1d-mkiv-auto-focus-still-unreliable-is-it-true-2/?utm_source=MailingList&utm_medium=email&utm_campaign=pph+newsletter+autofocus+mkiv+robg+...

Håber

links virker. Interessant at Nikon nu er med i sammenligningerne. Det
tager jo noget af mystikken ud, som nok mange har gået og undret sig
lidt over. At ingen er 100% kan man hurtigt konstatere og det bliver de
i sagens natur aldrig med den nuværende metode til AF (vil jeg mene).
Iøvrigt interesant at konstatere, at 1Ds mk3 havde den bedste AF iflg.
denne test indtil D3s, 7D og 1D mk4 kom frem. Men også interessant, at
7D skorer bedre end 1D mk3 og 1Ds mk3 (dog med en lille margin). Men,
men, man kan jo i sit stille sind spørge om hvor nøjagtige disse tests
er. Det ville være godt hvis nogle anmeldere fik sat en mere
videnskabelig test op så den menneskelige faktor kunne tages ud af
sammenhængen.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-03-10 20:27

[8<8<8<]
> [...]
> http://www.prophotohome.com/news/2010/03/01/rob-galbraith-says-canon-1d-mkiv-auto-focus-still-unreliable-is-it-true-2/?utm_source=MailingList&utm_medium=email&utm_campaign=pph+newsletter+autofocus+mkiv+robg+...

Jo - de virker fint.
Det er interessant læsning.

Det undrer mig at der er nævneværdig forskel på D3 og D3s - jeg troede de
var ens mht. fokus.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-03-10 00:52

On 2010-03-03 20:26:42 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]

> Det er interessant læsning.
>
> Det undrer mig at der er nævneværdig forskel på D3 og D3s - jeg troede de

Det undrede også mig, men måske er Nikon gået stille med nogle
ændringer, da de ikke har haft en RG på nakken så vidt jeg ved? For dem
der tror jeg i gang med at forsvare Canon .... nej bestemt ikke, men
RG's test kan jeg ikke genkende i mine erfaringer med mit eget 1Ds mk3
og mange andre har også haft gode erfarigner med AF, men Canons
håndtering af sagen har ikke været for elegant eller smart, så det er
gået meget værre end det burde så vidt jeg kan se.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 04-03-10 11:25

> Det undrede også mig, men måske er Nikon gået stille med nogle ændringer,
> da de ikke har haft en RG på nakken så vidt jeg ved?

Det burde bestemt undre dig! Du ved sikkert - som Mogens - at der anvendes
samme AF modul i alle D3'ere og D700. Og lettere modificeret i en DX udgave
i D300.

Så forskellen er ens. Det siger nok mere om hvor svært AF er at teste.
Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-03-10 11:34

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det burde bestemt undre dig! Du ved sikkert - som Mogens - at der anvendes
> samme AF modul i alle D3'ere og D700. Og lettere modificeret i en DX
> udgave i D300.
>
> Så forskellen er ens.

Een mulighed er at AF softwaren i D3 og D3s er forskellig, selvom hardwaren
er identisk.

Det er efter sigende tilfældet for Canon 5D mk II i forhold til 5D mk I.

Jeg kan bare ikke huske at have læst om det, og jeg ville også tro at Nikon
ville frigive en sådan forbedring til D3 og D3X med en firmware opdatering -
det plejer de at være flinke til.

> Det siger nok mere om hvor svært AF er at teste.

Det er en anden mulighed.
Og det er svært at sammenligne retfærdigt.
Jeg har oplevet forskellen på fokus-systemet i f.eks. Canon 5D i forhold til
1D(s) mkII. Der er tydelig forskel, men jeg kan ikke sætte tal på det.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-03-10 12:12

On 2010-03-04 11:24:51 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> Det burde bestemt undre dig! Du ved sikkert - som Mogens - at der anvendes
> samme AF modul i alle D3'ere og D700. Og lettere modificeret i en DX udgave
> i D300.

Ja, det ved jeg og derfor undrede det mig. Men som sagt så er der måske
lavet ændringer.