Folk er ignoranter
Fra : Martin Bak

Dato : 12-02-10 20:32

Hvor svært kan det være at forstå budskabet: "Politiet fraråder al
udkørsel"?
Snerydningen opgav kl 14 og kørte hjem. Busdriften måtte dermed også opgive.
Senere endog også bybusserne. der er etableret nødovernatning i Rønne
Idrætshal til passagererne på færgerne, der er forhindret i at komme videre
ud på øen. Hele øen er begravet i sne, der ligger i store driver og
umuliggør færdsel, selv på de større veje. Det hele skal graves fri igen i
løbet af de næste dage.

Men alligevel har politiet fået "omkring 12 opkald" fra folk der totalt
idiotisk har begivet sig ud på vejene her til aften. De sidder fast, og der
bliver de siddende. De må søge tilflugt i de nærmeste huse. Men deres biler
holder jo og spærrer for rydningsarbejdet, der efter planen skal starte kl.
03 i nat.
De skulle satme have et klip i kortet og en velvoksen bøde!

http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Bornholm/2010/02/12/200333.htm

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 21:00

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> [...]
> starte kl. 03 i nat.
> De skulle satme have et klip i kortet og en velvoksen bøde!

Sjovt det ikke er blevet blæst lige så meget op i nyhederne som den kæmpe
snestorm sidste tirsdag...

Kasper

Fra : Dak

Dato : 12-02-10 21:01

Martin Bak skrev:
> Hvor svært kan det være at forstå budskabet: "Politiet fraråder al
> udkørsel"?

Tjaaa... nu skulle jeg heldigvis med båden hjem fra sneøen, efter at
havde været der en uge, kl. 15.25 så der var det ikke blevet helt så
slemt. Dog havde ca. 20 biler kørt sig fast på det tidspunkt. Men hvis
jeg havde en rød billet til færgen her om aftenen så ville jeg jo nok
havde prøvet at komme til færgen. Vil jo ikke smide X-antal kr ud af
vinduet uden at havde prøvet at komme til havnen.

--
Dak
"Som i den grad fik brugt vinterdækkene i Sverige og på Bornholm"

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-02-10 21:03

Den Fri, 12 Feb 2010 20:32:19 +0100 skrev Martin Bak:

> Hvor svært kan det være at forstå budskabet: "Politiet fraråder al
> udkørsel"?

Det er svært fordi politiet generelt fraråder al udkørsel bare der falder
2 snefnug og det er mindst 5 min. siden saltsvinet har været forbi.

Det er lidt ala "Ulven kommer Ulven kommer" og den kommer sq aldrig...
pånær nu åbenbart.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Ian Matheson - info

Dato : 13-02-10 07:20

Den 12-02-2010 21:03, Martin [6000] skrev:

> [...]
> 2 snefnug og det er mindst 5 min. siden saltsvinet har været forbi.
>
> Det er lidt ala "Ulven kommer Ulven kommer" og den kommer sq aldrig...

Der er nu 2 meldinger fra politiet:

"Fraråder al unødig udkørsel" - forekommer mest
"Fraråder al udkørsel" - den synes jeg nu er ret sjælden.

Mvh

Ian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-02-10 08:42

Ian Matheson - info wrote:

> Der er nu 2 meldinger fra politiet:
>
> "Fraråder al unødig udkørsel" - forekommer mest
> "Fraråder al udkørsel" - den synes jeg nu er ret sjælden.

På Bornholm skulle det jo nok have heddet. "Fraråde alt andet end
livsnødvendig udkørsel"

I alle fald hvis man vil fare frem som Bak foreslår.

--
- Frank

Fra : Kent Friis

Dato : 13-02-10 09:00

Den Sat, 13 Feb 2010 08:42:19 +0100 skrev Frank Leegaard:

> På Bornholm skulle det jo nok have heddet. "Fraråde alt andet end
> livsnødvendig udkørsel"
>
> I alle fald hvis man vil fare frem som Bak foreslår.

Livsnødvendig kørsel må inkludere ting som ambulancekørsel. Og så kan
jeg garantere for at der er nogen der tænker "hvis en ambulance kan
komme igennem, kan jeg sg* også".

Når politiet fraråder al udkørsel, så betyder det derimod at en
ambulance heller ikke kan komme igennem.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 12-02-10 21:05

On Fri, 12 Feb 2010 20:32:19 +0100, "Martin Bak"
> [...]

>03 i nat.
>De skulle satme have et klip i kortet og en velvoksen bøde!

De skulle tvangsindforskrives til at bistå med rydningen af vejene, på
den gammeldaws facon med skovl og muskelkraft.

Hvis du ikke har andet at lave, kan du så ikke spænde skiene på, og
suse rundt og lave et lille check på hvor mange af ignoranterne der
har sommerdæk på? .o))

De smutter ikke før du når frem. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : sode

Dato : 12-02-10 23:01

snip"De skulle satme have et klip i kortet og en velvoksen bøde!"

Nu er dumhed jo heldigvis ikke strafbart.....

VH/Sode

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-02-10 08:40

Martin Bak wrote:
> [...]
> efter planen skal starte kl. 03 i nat.
> De skulle satme have et klip i kortet og en velvoksen bøde!

Politiet må lære at gradbøje deres "al udkørsel frarådes" inden man kan tale
om sanktioner som du taler om.

--
- Frank

Fra : Martin Bak

Dato : 13-02-10 08:52

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> Martin Bak wrote:
Men deres biler holder jo og spærrer for rydningsarbejdet, der

> Politiet må lære at gradbøje deres "al udkørsel frarådes" inden man kan
> tale om sanktioner som du taler om.

Det er jeg så også enig i. Jeg har aldrig forstået den med at fraråde al
unødig udkørsel / al udkørsel. De burde kunne udtrykke sig i mere klare
termer.

Men at det har været voldsomt i nat er der ingen tvivl om. Først her kl.
08.30 kom meldingen om, at der nu er ryddet i 1½ spor mellem Rønne og Nexø,
og Rønne og Allinge, så de første busser kan begynde at liste afsted kl. 9..
Altså har man først nu fået lavet bare lidt hul på de 2 største
hovedfærdselsårer. Det kommer til at tage lang tid at få ryddet op. Herude
på bøhlandet tror jeg at alle disponible bønder har spændt frontlæsseren på
deres respektive maskiner. Jeg skal også ud og more mig om lidt

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 13-02-10 09:07

Den Sat, 13 Feb 2010 08:51:34 +0100 skrev Martin Bak:

> [...]
>>
> Det er jeg så også enig i. Jeg har aldrig forstået den med at fraråde al
> unødig udkørsel / al udkørsel. De burde kunne udtrykke sig i mere klare

Hvad er der uklart i det?

"Unødig udkørsel" er op til folk selv at vurdere om det er nødvendigt
at komme afsted. Det bruges ofte ved glatte veje, hvor man stadig kan
komme igennem, man skal bare køre ekstremt forsigtigt.

"al udkørsel" så er der ikke noget at diskutere. Man kan ikke komme
igennem. End ikke en ambulance kan komme igennem.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Bak

Dato : 13-02-10 09:13

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er der uklart i det?

Ordet "fraråder".

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 13-02-10 09:21

Den Sat, 13 Feb 2010 09:12:33 +0100 skrev Martin Bak:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ordet "fraråder".

Nu er politiet jo ikke den lovgivende magt, så de kan ikke gøre meget
andet.

Vil man endelig forbyde udkørsel, er det jo nok blevet forår inden
lovforslaget er vedtaget, og så kan man passende stille nyt lovforslag
om at fjerne den lov igen, så folk kan komme på vejene igen til
sommer.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-10 11:59

Kent Friis skrev:
> [...]
> lovforslaget er vedtaget, og så kan man passende stille nyt lovforslag
> om at fjerne den lov igen, så folk kan komme på vejene igen til

I hvorvid udstrækning det indebærer et decideret kørselsforbud ved jeg
ikke, men der kan faktisk indføres undtagelsestilstand.

Det ved jeg blev brugt en vinter en gang i 90'erne.

Formålet, som det blev sagt, var at så kunne man tvinge folk til at
forlade deres biler.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-02-10 12:55

Kent Friis wrote:

> [...]
> lovforslaget er vedtaget, og så kan man passende stille nyt lovforslag
> om at fjerne den lov igen, så folk kan komme på vejene igen til

Tror faktisk det ville kunne klares vha politivedtægten.

--
- Frank

Fra : Martin Bak

Dato : 13-02-10 09:16

> [...]
> på bøhlandet tror jeg at alle disponible bønder har spændt frontlæsseren
> på deres respektive maskiner. Jeg skal også ud og more mig om lidt

En privat vognmand, der er en del af rydningsberedskabet har etableret en
live hjemmeside, hvor de kommer med løbende meldinger om hvordan arbejdet
skrider frem. Sidste melding er:

"Vi er kun nået 3 km på de timer mod Ringeby. I den anden ende venter en
anden plov på hjælp fra gummigeden. Ploven kan ikke komme igennem."

http://snestatus.dk/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-10 12:02

Martin Bak skrev:
> [...]
> "Vi er kun nået 3 km på de timer mod Ringeby. I den anden ende venter en
> anden plov på hjælp fra gummigeden. Ploven kan ikke komme igennem."

Nu foregår det på Bornholm. Men siden er egentlig ganske informativ.

De er så nået en del længere nu. Bl.a. ud og hjælpe et par mennesker
fri, der har tilbragt natten i deres bil.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-02-10 09:01

Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> Politiet må lære at gradbøje deres "al udkørsel frarådes" inden man kan tale
> om sanktioner som du taler om.

Fuldstændig enig.

Herhjemme er det som om at hele Danmark går i sort (hvidt), når der bare
falder een cm sne. Så starter 4 millioner saltspredere med 87364
millarder tons salt, som ødelægger naturen, hundepoter, fodtøj og vores
biler.

Gør det dog lovpligtigt at have vinterdæk på i AL udkørsel i sne.

I Canada, Norge, Sverige og finland samt mange andre lande med strege
vintre er det jo ikke noget problem?!

Hvis folk ellers havde vinterdæk på og kørte efter forholdende, så
behøvede man slet ikke salte.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-02-10 12:57

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> vintre er det jo ikke noget problem?!
>
> Hvis folk ellers havde vinterdæk på og kørte efter forholdende, så

104% enig i det med vinterdækkene.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 13-02-10 17:25

Martin Bak skrev:
> [...]
> idiotisk har begivet sig ud på vejene her til aften. De sidder fast...
> De skulle satme have et klip i kortet og en velvoksen bøde!

Nu er det jo et råd og ikke et forbud!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-10 19:42

> [...]
> starte kl. 03 i nat.
> De skulle satme have et klip i kortet og en velvoksen bøde!

Nåja.. hvad så med de folk der arbejder på sygehus/plejehjem etc.. skal de
så ikke passes fordi politiet fraråder al udkørsel.. hvor kommer de ind i
billedet?

Nåe, så kommer argumentet med de får hjælp fra brandfolk/hjemmeværn... men
det gør de da ikke hjemmefra og til arbejds pladsen...

men hva.. de gamle kan da sikkert klare sig en vinter...

så de 12 opkald kunne jo være fra nogle der skulle hjælpe andre..

Kasper

Fra : Martin Bak

Dato : 13-02-10 19:48

"Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nåe, så kommer argumentet med de får hjælp fra brandfolk/hjemmeværn... men
> det gør de da ikke hjemmefra og til arbejds pladsen...

Nej. Al udkørsel er al udkørsel. Det er jo derfor der skelnes mellem at
fraråde al unødig udkørsel og al udkørsel.
De servicehverv du omtaler har været forberedt på situationen, og har klaret
det de skulle på glimrende vis.
Når ikke engang sneplovene kan køre, så skal man sgu ikke begunde og rode
rundt på vejene i sin lille familiepotte, uanset om den har sommerdæk,
vinterdæk eller larvefødder. Man sidder med statsgaranti fast, og må forlade
bilen, så den holder i vejen når rydningsarbejdet kan begynde.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mikael

Dato : 14-02-10 09:51

On 12 Feb., 20:32, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> Hvor svært kan det være at forstå budskabet: "Politiet fraråder al
> udkørsel"?
Det er sikkert ikke svært at forstå, men fordi det bliver brugt hele
tiden er der sgu ingen der tror på det, heler ikke mig selv. I gamle
dage (10år siden) var det først når politiet frarådet udkørsle at min
kammerat og jeg skulle ud og lege i sneen med vores biler og det har
aldrig givet problemer. Vi sad sgu aldrig fast.

> De skulle satme have et klip i kortet og en velvoksen bøde!

Næ. De må bare bruge vendingen når det er nødvendigt og ikke før.

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 14-02-10 18:18

Den Sun, 14 Feb 2010 08:51:07 -0800 (PST) skrev Mikael:
> Det er sikkert ikke svært at forstå, men fordi det bliver brugt hele
> tiden er der sgu ingen der tror på det, heler ikke mig selv.

Har de brugt den andre steder end på Bornholm i år? Heromkring har de
kun frarådet unødig udkørsel, og det har været pga. glatte veje, ikke
pga. risiko for at sidde fast.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mikael

Dato : 14-02-10 14:11

On 14 Feb., 18:17, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Har de brugt den andre steder end p Bornholm i r? Heromkring har de
> kun frar det un dig udk rsel, og det har v ret pga. glatte veje, ikke
> pga. risiko for at sidde fast.

Det har været brugt jævnligt, ikke mindst i Jylland i starten af
snesæsonen.

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 14-02-10 22:59

Den Sun, 14 Feb 2010 13:10:39 -0800 (PST) skrev Mikael:

> Det har været brugt jævnligt, ikke mindst i Jylland i starten af
> snesæsonen.

Nordjylland havde vist en tur i stil med Bornholm, hvor sneplovene
heller ikke kunne komme igennem. Jeg bor i Sønderjylland, og der har
(SVJV) ikke på noget tidspunkt været frarådet al udkørsel.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-02-10 23:08

Kent Friis skrev:
> Nordjylland havde vist en tur i stil med Bornholm, hvor sneplovene
> heller ikke kunne komme igennem. Jeg bor i Sønderjylland, og der har
> (SVJV) ikke på noget tidspunkt været frarådet al udkørsel.

Det har det så. I starten af vinteren (før jul) var der et tilfælde hvor
al udkørsel blev frarådet omkring Haderslev.

Mener endda der har været flere tilfælde hvor et mindre område har fået
prædikatet.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-10 17:01

Den Sun, 14 Feb 2010 23:07:32 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Det har det så. I starten af vinteren (før jul) var der et tilfælde hvor
> al udkørsel blev frarådet omkring Haderslev.

Det har nok været samtidig med Vejle-området... Vinteren har efterhånden
været så lang at jeg ikke kan holde styr på hvor der er sket hvad.

Fik de ikke også tilsvarende mængder som Norjylland og nu Bornholm?

Det jeg egentlig mener er - er der nogen steder hvor man har frarådet
al udkørsel uden der har været grund til det?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Bak

Dato : 15-02-10 19:53

> Det har nok været samtidig med Vejle-området... Vinteren har efterhånden
> været så lang at jeg ikke kan holde styr på hvor der er sket hvad.
>
> Fik de ikke også tilsvarende mængder som Norjylland og nu Bornholm?

"Nu Bornholm" er altså tredie gang indenfor 10 dage eller så. Alle gangene
har øen været mere eller mindre lukket, og jeg har selv været spærret inde
alle 3 gange.
Jeg er ikke sikker på at der kom mere sne sidste gang end de foregående. Det
der gjorde det ekstra voldsomt, var de anseelige mængder, der i forvejen lå
som flere meter høje volde langs alle veje, og som selvfølgelig betød at alt
føg til på et splitsekund.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-10 20:00

Den Mon, 15 Feb 2010 19:53:20 +0100 skrev Martin Bak:

> [...]
> har øen været mere eller mindre lukket, og jeg har selv været spærret inde

Ja, nu = februar.

Vejle-området var i december, og Norjylland var vist også deromkring.

> [...]
> som flere meter høje volde langs alle veje, og som selvfølgelig betød at alt

Såmeget har vi ikke heromkring. Men der har de så også en cykelsti at
sprede sneen ud over. Seriøst. Vejene og fortovene er ryddede, men langs
Industrivej kan man godt glemme at forsøge at køre på cykelstien. Så jeg
har cyklet på fortovet på det sidste.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 16-02-10 16:47

Kent Friis skrev:

> Ja, nu = februar.
>
> Vejle-området var i december, og Norjylland var vist også deromkring.

I første bølge fik vi her ved Lillebælt "kun" 20-30cm uden efterfølgende
fygning og jeg mindes ikke at Vejle fik væsentligt mere :-/
Til gengæld skulle man ikke længere sydpå end til Kolding for at
snedybderne var oppe på 40cm.
Vi var til Familie-tamtam på Sjælland d. 19.dec. og den nørre-jydske
gren af familien talte dér om at føret var fint indtil omkring Hedensted
hvor de først så den sne som pressen havde omtalt så massivt!

> Såmeget har vi ikke heromkring........

Snefald og -dybder ér trods vores lands lidenhed strengt lokalt og det
er primært de sydlige egne á Sønderjylland; sydfyn; Lolland/Falster og
Bornholm der har fået gentagne læs i hovedet.

På Den tyske radio der kører i baggrunden har der siden jul/nytår
vedvarende lydt meldinger om dybt snefald og fygning i Nordtyskland, så
danskere Nord for Esbjerg-motorvejen må indse at de vitterligt hár haft
det let selvom der efterhånden har været sne i et par måneder!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-02-10 22:30

> [...]
> danskere Nord for Esbjerg-motorvejen må indse at de vitterligt hár haft
> det let selvom der efterhånden har været sne i et par måneder!

For at citere dig selv "Snefald og -dybder ér trods vores lands lidenhed
strengt lokalt "

De 40-50cm vi fik i starten af året har vi haft glæde af mange gange pga
fygning.

I nordjylland har de også haft mange kollapsede tage pga sne - og det har da
også givet problemer. Og så meget ringede er byggeriet nok ikke nordpå - så
jeg tror godt man kan bruge fordelingen af kollaps som en indikator for hvor
i landet sneen har givet problemer for traffikken (bornholm undtaget - de
har vel hverken store svinefarme eller meget industri med store bygninger)

Men korrekt at vi nord for esbjerg motorvjen er blevet snydt for de sidste
snefald ...