Planet of the apes **SPOILER**
Fra : Michael

Dato : 03-08-01 23:03

Er der andre end mig, der synes slutningen på den nye version er lidt
dårlig.

Så vidt jeg husker, så sluttede den gamle version med, at man fandt ud af at
abernes planet faktisk var jorden, men i den nye virker det som, de bare
skulle finde på noget nyt - og så ikke havde særlig mange ideer...

--
Michael

Fra : Peter Larsen

Dato : 03-08-01 23:52

Hejsa

Ideer havde de vidst nok af. Jeg har læst at de filmede 5 forskellige
slutninger. Men jeg vil give dig ret i at den ikke give meget mening.

MVH

Peter

Fra : Zwupper

Dato : 04-08-01 13:30

"Peter Larsen" <Trump@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Ideer havde de vidst nok af. Jeg har læst at de filmede 5 forskellige
> slutninger. Men jeg vil give dig ret i at den ikke give meget mening.

Her er der et rimeligt godt bud på bud på slutningen:
http://slate.msn.com/culturebox/entries/01-07-30_112781.asp

Zwupper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-08-01 16:37

"Zwupper" <Zwupper@hotmail.com> writes:

> Her er der et rimeligt godt bud på bud på slutningen:
> http://slate.msn.com/culturebox/entries/01-07-30_112781.asp

Det forklarer stadig ikke hvor hestene kom fra (og ovenstående link er
lidt af en feberredning)

Fra : Tenzel Kim

Dato : 04-08-01 18:01

> Det forklarer stadig ikke hvor hestene kom fra (og ovenstående link er
> lidt af en feberredning)

Lagde du slet ikke mærke til de heste de red rundt på oppe på rumstationen
inden den faldt ned?

Tenz.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-08-01 00:13

"Michael" <mith@pbk.dk> writes:

> [...]
> abernes planet faktisk var jorden, men i den nye virker det som, de bare
> skulle finde på noget nyt - og så ikke havde særlig mange ideer...

Den nye versions slutning er faktisk meget lig slutningen i Pierre
Boule's(sp?) oprindelige roman.

Der rejser vor mand til Andromeda-galaksen og oplever en planet, hvor
hus-chimpanse-slaver har lært at tale (for det var praktisk for de
lokale mennesker) og på grund af menneskenes dovenskab endte de med at
overtage hele civilisationen (de kunne dog ikke finde på noget nyt,
kun efterabe, så alt stod i stampe.)

Ved hjemkomsten (efter 4 mio. år) opdager han, at det samme er sket på
Jorden.

I romanen gav det bare mening. Det gør det ikke i Burton's film.

(Om Boule var satiriker eller rasende negrofob fortæller historien
intet om.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 04-08-01 09:27

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> (Om Boule var satiriker eller rasende negrofob fortæller historien
> intet om.)

Jeg er ikke videre sprogkyndig, men er "negro" ikke en forstavelse fra
latin, mens "fob" er et græsk affix? Så i et til lejligheden konstrueret
ord, der skulle beskrive "frygten for det/de sorte" mødes to sprog og
kulturer altså og smelter elegant sammen i ét ord. Det ligner en akademisk
injoke.

Fra : Zeki

Dato : 04-08-01 11:59

> Det ligner en akademisk injoke.

Som fx:
-papafobi (paven)
-dutchofobi (hollændere)
-hadefobi (helvede) stammer udtrykket 'hades' ikke fra det gamle Egypten?
-hippopotomonstrosesquippedaliofobi - (lange ord - seriøst!)

Zeki

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-08-01 12:44

"Lasse Rimmer" <lasse@evilpandaMENIKKEDETHER.dk> writes:

> Jeg er ikke videre sprogkyndig, men er "negro" ikke en forstavelse fra
> latin, mens "fob" er et græsk affix?

Hvor ser du ordet negrofob?

Jeg skrev helt bestemt mavrofob.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-08-01 12:51

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Hvor ser du ordet negrofob?
>
> Jeg skrev helt bestemt mavrofob.

Øv. Det er ikke så ligetil at lave numre med Supercedes-headeren.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-08-01 12:44