Formular
Fra : Rene

Dato : 12-02-10 10:32

Hej.

Jeg er nybegynder på dette område. Er ved at lave en side til en
aktivitetsklub. Har lavet en formular, som jeg ikke forstår
hvorfor ikke virker. Den er på www.s-a-k.dk under kontakt. Er der
en af jer øvede der gider kigge på koden og fortæle mig hvad der
er galt?

Mvh Rene

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders

Dato : 12-02-10 13:23

Rene skrev:
> [...]
> hvorfor ikke virker. Den er på www.s-a-k.dk under kontakt. Er der
> en af jer øvede der gider kigge på koden og fortæle mig hvad der

Hej, nu kender jeg ikke det CGI-script du bruger, men kan læse nogle
ting på siden
http://www.uni-c.dk/produkter/hosting/webhotel/vejledninger/formmail/index.html
der tilsyneladende fortæller hvordan man bruger det.

Der står bl.a.
"Alle websteder på UNI•Cs webhotel kan anvende cgi-scriptet
/cgi-bin/FormMail.cgi", så jeg går ud fra dit websted ligger der?

Der står også at der skal være et modtagerfelt som:
<input type=hidden name="recipient" value="email@your.host.dk">
Det ser ud til at være der, men ydermere at:
"Præcis den samme tekst som skrives i value-feltet skal indsættes i
filen /home/etc/godkendte-modtagere.txt." og den fil kan jeg ikke finde.

Så er der de "Obligatoriske felter"...
<INPUT TYPE="hidden"NAME="required" value="navn,telefon">
den kan jeg heller ikke se nogen steder.
Det ser ikke ud til at være et krav at den skal være der, men synes
umiddelbart det er en god idé - der er tros alt ikke meget idé i at
modtage tomme mails. Jeg vil også tro at dette felt vil sikre dig
imod spam-botter o.lign.

Derudover er der 21 html-fejl på siden. Om de har indflydelse på
hvordan scriptet virker skal jeg ikke kunne sige, men det er en god
idé at få dem rettet, ellers kan du ikke være sikker på at vide
hvordan browseren fortolker siden. Det mest åbenlyse er den
manglende dokumenttype-erklæring.
Brug evt.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.s-a-k.dk%2Fkontakt.htm&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Fra : Rene

Dato : 13-02-10 09:14

Anders wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> idé at få dem rettet, ellers kan du ikke være sikker på at vide
> hvordan browseren fortolker siden. Det mest åbenlyse er den

Tusind tak for diagnosen
Den er jo helt gal, kan jeg godt se. Siden er hosted ved one.com. På deres supportside står der at jeg skal indsætte det cgi script.
Jeg kan godt se at jeg mangler en del for at få den til at virke korrekt. Øhhh, findes der ikke formular jeg bare kan kopiere, eller
er jeg igang med at slippe for let afsted med projektet

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-02-10 09:48

Rene skrev:

> Tusind tak for diagnosen
> Den er jo helt gal, kan jeg godt se.

Det er bedre at se sådan på det, at man altid kan lære mere. Ingen gør
det rigtigt første gang ;)

> [...]
> er jeg igang med at slippe for let afsted med projektet

Dette svar er ikke sikkert, du kan bruge lige nu, men...

one.com har mulighed for PHP, og med PHP kan du lave en form, som du
selv bestemmer, hvordan skal behandles på serverside-delen, dvs. når den
afsendes ved submit. Fordelen ved dette er bl.a. at du kan skjule den
mailadresse, som skal sendes til, så spambotter ikke umiddelbart kan
aflæse den.

Det er nok vigtigt ikke ar forcere, for man skal lære i det rigtige
tempo for ikke at springe over vigtige grundlæggende ting. PHP kan også
synes lidt besværligt i starten, hvorfor man skal adsætte tiden til det.
Men når tiden og interessen falder rigtigt, så kig på:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

Erik skriver også lidt om CGI på den side, iøvrigt.

PS: Det er vigtigt, hvis man vil bruge PHP, at sidernes efternavnne
ændres fra .htm til .php

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Andersen

Dato : 13-02-10 13:26

RUNE SKREV:

> [...]
> synes lidt besværligt i starten, hvorfor man skal adsætte tiden til det.
> Men når tiden og interessen falder rigtigt, så kig på:

Det har jeg hidtil brugt uden problemer.
Nu ville jeg så prøve det fra Hjemmesideskolen.
Det kan jeg ikke få til at virke.
Mit spørgsmål er om det første script <form method="post" action="sender.php">
skal i en sender.txt som henvises til fra sender.php.
Alt det øvrige er godt forklaret hvor det skal placeres.
Men det første script er jeg i tvivl om hvor det skal anbringes.
mvh
Hans.
PS: jeg ved godt at dette hører hjemme under php-gruppen,
men nu er det jo startet her.

Fra : Anders

Dato : 13-02-10 11:57

Rene skrev:
> Siden er hosted ved one.com. På deres supportside står der at jeg skal indsætte det cgi script.

I så fald vil jeg tro du kan få det til at virke.

> Øhhh, findes der ikke formular jeg bare kan kopiere, eller
> er jeg igang med at slippe for let afsted med projektet

Det kommer jo an på en masse ting, for eksempel kunne det tænkes at
du ville ændre på siden eller formularen på et senere tidspunkt. Er
det så stadig lettere?

Rune gav et godt svar også, hvis du vælger at snuse lidt til php kan
du få hjælp og tips til det også. Det er i virkeligheden ikke så
svært, men tager som Rune skrev, lidt tid at sætte sig ind i.
Derudover vil php kunne hjælpe dig med en lang række andre ting.
For en god ordens skyld skal du nok spørge i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php.