Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in
news:Xns9D1D8C8645D0Bsendenemailtilmiggma@130.225.254.104:
> Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in
> news:4b73d002$0$275$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Hvad er det lige der er blevet sagt tit, ofte og mange gange?
>>
>> Og hvad er det lige der giver bøder?
>>
>>
http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/AlleKommuner/2010/02/11/06
>> 4 533.htm
>
> Jeg har i mange år, i dk.fritid.bil under forskellige brugernavne,
> plæderet for at manglende opmærksomhed er den største fare i trafikken
> og deriblandt er børn i bilerne.
>
> Jeg har også ytret at det vil skærpe opmærksomheden hvis man lavede en
> lov om at hvis der er et barn i bilen som kræver fastspænding i
> barnestol og der kun er een voksen i bilen, så skal barnestolen være
> fortil med nem adgang for den kørende forældre.
>
> Endvidere har jeg tidligere skrevet at jeg mener der bør være en lov
> som begrænser antallet af barnestolebrugere pr. voksen i en bil.
>
> Jeg mener, og har mange gange givet udtryk for, at fartkampagnerne er
> spildte offentlige midler og at man skal flytte fokus fra fart til
> opmærksomhed.
>
> Det bør være ulovligt og helst umuligt at tale tlefon under kørsel.
> Der bør sættes grænser for hvor højt et stereoanlæg i en bil kan
> spille. Det bør være ulovligt og helst umuligt at ryge i bilen.
> Andre opmærksomhedsforstyrrende faktorer bør også medtænkes i
> færdselsloven.
>
> Lad mig, i denne omgang slutte af med en af mine kæpheste; at
> omtrentligt 15-30% af trafikanterne er for ringe uddannet til at
> færdes med det transportmiddel de end måtte bruge.
> Denne uddannelse skal optimeres og dem der, for nuværende, færdes i
> trafikken med manglende færdigheder, evner og viden skal frames og
> have fratages retten til at færdes videre med det transportmiddel de
> benytter og først generhverve retten til dette når deres færdigheder,
> evner og viden er optimeret efter de nye og skærpede krav der bør
> komme i køreuddannelserne (og for såvidt også gå-uddannelserne).
> Disse trafikale skolinger og uddannelser skal rekonstrueres så man
> dels testes med måske 5-årige intervaller og der skal også medtænkes
> om personers mentale og psykiske tilstande fordrer at de kan færdes
> uden at være til fare for andre i trafikken.
> Her tænker jeg bl.a. på road-rage og psykiske lidelser som medicineres
> med sløvende, opkvikkende eller på anden måde virkelighedsforvrængende
> medicin.
>
>
> Efter disse overvejelser og efterfølgende ændringer af lovgivningen
> vil det at færdes i trafikken være så meget mere sikkert at man vil
> kunne frigive hastighederne på motorvejene, sætte dem væsentligt op på
> motortrafikveje, forøge fartgrænser 25-30% på landeveje og bibeholde
> hastighedsgrænserne i byerne; altsammen differentieret efter
> vejforholdene; uden at ulykkes statistikkerne på nogen måde kommer til
> at bære præg af det.
>
> _
> Seth
>
Jeg glemte lige at hastighedgrænserne også til hvis grad bør
differentieres efter køretøjernes karakter, således at eksempelvis
kassevogne med blændede bag- og sideruder og tømmer hængende 1 meter
efter bilen, ikke drøner derudaf med 180 km/t.
_
Seth