Børn er farligere end mobiltelefoner
Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-10 10:38

Hvad er det lige der er blevet sagt tit, ofte og mange gange?

Og hvad er det lige der giver bøder?

http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/AlleKommuner/2010/02/11/064533.htm

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-02-10 10:42

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> Hvad er det lige der er blevet sagt tit, ofte og mange gange?
>
> Og hvad er det lige der giver bøder?

Og hvad er det lige, der er uligt at undgå?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-10 10:52

Christian R. Larsen skrev:
> Og hvad er det lige, der er uligt at undgå?

???

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-02-10 10:56

> ???

Du kan vælge at lade være med at tale i mobiltelefon, mens du kører, men det
er sgu svært at undgå børn i bilen, hvis man nu har sådan nogen.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-02-10 10:57

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Du kan vælge at lade være med at tale i mobiltelefon, mens du kører, men
> det er sgu svært at undgå børn i bilen, hvis man nu har sådan nogen.

Ja, men man kan vælge at smide dem ALLE på bagsædet - og UNDLADE at se på
dem man taler med...

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-02-10 11:03

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja, men man kan vælge at smide dem ALLE på bagsædet - og UNDLADE at se på
> dem man taler med...

Jeg læser historien sådan, at det er selve samtalen, der tager
opmærksomheden. Det stemmer meget godt overens med min egen oplevelse.

Fra : Mathias

Dato : 11-02-10 11:35

> Jeg læser historien sådan, at det er selve samtalen, der tager
> opmærksomheden. Det stemmer meget godt overens med min egen oplevelse.

Da jeg var knægt lød det: Ti stille når far kører bil! :)

Mvh Mathias

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-10 16:17

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> wrote in message

> Da jeg var knægt lød det: Ti stille når far kører bil! :)

problemet kommer med moderen....

Kasper

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-10 13:40

> Ja, men man kan vælge at smide dem ALLE på bagsædet - og UNDLADE at se på
> dem man taler med...

Balladen er så at forsøge at holde koncentrationen på trafikken hvis
bagsædet forvandles til ragnerok at skrigende/grædende/hylende/slåssende
børn ...

--
/A - der 7-9-13 har været "heldig" med opdragelsen af egne knægte på det
punkt... Bilen "kan" ikke køre hvis de ikke sidder nogenlunde ordenligt med

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-02-10 13:44

KLIP

> Balladen er så at forsøge at holde koncentrationen på trafikken hvis
> bagsædet forvandles til ragnerok at skrigende/grædende/hylende/slåssende
> børn ...

Er der noget ny i så henseende, da børn altid har været og er børn......så
vidt jeg kan huske !

Burde vi egentlig ikke have noget lovgivning omkring dette emne.....;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-10 13:54

Christian R. Larsen skrev:
> Du kan vælge at lade være med at tale i mobiltelefon, mens du kører, men det
> er sgu svært at undgå børn i bilen, hvis man nu har sådan nogen.

Man kunne jo også vælge, hvis man ikke har fået opdraget sine børn til
ikke at forstyrre kørslen, at være en til at køre bilen og en til at
tage sig af børnene.

Så det ene er ikke mindre et valg end det andet.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-02-10 14:52

> Man kunne jo også vælge, hvis man ikke har fået opdraget sine børn til
> ikke at forstyrre kørslen, at være en til at køre bilen og en til at tage
> sig af børnene.

Nu er det jo ikke alle, der altid har den mulighed - langtfra endda.

> Så det ene er ikke mindre et valg end det andet.

Det er ALTID et valg at lade være med at tale i telefon, mens man kører. Men
er man fraskilt, eller er man to forældre, der kører på arbejde i hver sin
bil, så er det altså nu engang ikke latid muligt at være to voksne i bilen.
Så jeg synes, der er stor forskel.

Fra : Møller

Dato : 11-02-10 16:07

Den Thu, 11 Feb 2010 13:44:15 +0100 skrev Bjørn J.:

> KLIP

> Er der noget ny i så henseende, da børn altid har været og er
> børn......så vidt jeg kan huske !
>
> Burde vi egentlig ikke have noget lovgivning omkring dette emne.....;)

Mon Mette "det talende vandfald" ikke kan få vedtaget, at børn skal fødes
voksne, alternativt være på institution til de får kørekort.

//Møller

Fra : Møller

Dato : 11-02-10 16:18

Den Thu, 11 Feb 2010 10:38:14 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Hvad er det lige der er blevet sagt tit, ofte og mange gange?
>
> Og hvad er det lige der giver bøder?
>
> http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/
AlleKommuner/2010/02/11/064533.htm

Er det også data for, at der er børn i den 1/3 af de biler der forvolder
alvorlige ulykker med dødsfald. For hvorfor er sidste sætning i artiklen
ellers medtaget?

//Møller

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-10 19:12

Møller skrev:
> Er det også data for, at der er børn i den 1/3 af de biler der forvolder
> alvorlige ulykker med dødsfald. For hvorfor er sidste sætning i artiklen
> ellers medtaget?

Den sidste sætning du nævner, lyder; "Eksperterne skønner, at omkring
hver tredje alvorlige ulykker skyldes forstyrrende elementer."

Jeg kan ikke tolken den som at børn er det eneste forstyrrende element i
bilerne, ej heller som at alle alvorlige ulykker indebærer dødsfald.

Men derimod kan jeg få øje på det ulogiske, i hele artiklen, i at det
der kan gives bøder for først kommer på 3. pladsen af de nævnte
forstyrrende elementer.

Fra : .J.S...

Dato : 11-02-10 19:33

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> Hvad er det lige der er blevet sagt tit, ofte og mange gange?

> [...]

Ja, vi må ha påbud om et "Børn i bilen" skilt, så ved man de ikke er
opmærksomme

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-10 20:15

..J.S... skrev:
> Ja, vi må ha påbud om et "Børn i bilen" skilt, så ved man de ikke er
> opmærksomme

Det var måske ikke dagens dårligste idé.

At forbyde ungerne i bilerne kommer vi jo nok ikke langt med.

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-02-10 20:40

On Thu, 11 Feb 2010 20:14:30 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det var måske ikke dagens dårligste idé.
>
>At forbyde ungerne i bilerne kommer vi jo nok ikke langt med.

He - da jeg var barn da sad vi på gulvet omme i varerummet!

(Det var i 1950'erne)

Jens

Fra : Seth

Dato : 12-02-10 13:49

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Hvad er det lige der er blevet sagt tit, ofte og mange gange?

> [...]

Jeg har i mange år, i dk.fritid.bil under forskellige brugernavne,
plæderet for at manglende opmærksomhed er den største fare i trafikken og
deriblandt er børn i bilerne.

Jeg har også ytret at det vil skærpe opmærksomheden hvis man lavede en
lov om at hvis der er et barn i bilen som kræver fastspænding i barnestol
og der kun er een voksen i bilen, så skal barnestolen være fortil med nem
adgang for den kørende forældre.

Endvidere har jeg tidligere skrevet at jeg mener der bør være en lov som
begrænser antallet af barnestolebrugere pr. voksen i en bil.

Jeg mener, og har mange gange givet udtryk for, at fartkampagnerne er
spildte offentlige midler og at man skal flytte fokus fra fart til
opmærksomhed.

Det bør være ulovligt og helst umuligt at tale tlefon under kørsel.
Der bør sættes grænser for hvor højt et stereoanlæg i en bil kan spille.
Det bør være ulovligt og helst umuligt at ryge i bilen.
Andre opmærksomhedsforstyrrende faktorer bør også medtænkes i
færdselsloven.

Lad mig, i denne omgang slutte af med en af mine kæpheste; at omtrentligt
15-30% af trafikanterne er for ringe uddannet til at færdes med det
transportmiddel de end måtte bruge.
Denne uddannelse skal optimeres og dem der, for nuværende, færdes i
trafikken med manglende færdigheder, evner og viden skal frames og have
fratages retten til at færdes videre med det transportmiddel de benytter
og først generhverve retten til dette når deres færdigheder, evner og
viden er optimeret efter de nye og skærpede krav der bør komme i
køreuddannelserne (og for såvidt også gå-uddannelserne).
Disse trafikale skolinger og uddannelser skal rekonstrueres så man dels
testes med måske 5-årige intervaller og der skal også medtænkes om
personers mentale og psykiske tilstande fordrer at de kan færdes uden at
være til fare for andre i trafikken.
Her tænker jeg bl.a. på road-rage og psykiske lidelser som medicineres
med sløvende, opkvikkende eller på anden måde virkelighedsforvrængende
medicin.

Efter disse overvejelser og efterfølgende ændringer af lovgivningen vil
det at færdes i trafikken være så meget mere sikkert at man vil kunne
frigive hastighederne på motorvejene, sætte dem væsentligt op på
motortrafikveje, forøge fartgrænser 25-30% på landeveje og bibeholde
hastighedsgrænserne i byerne; altsammen differentieret efter
vejforholdene; uden at ulykkes statistikkerne på nogen måde kommer til at
bære præg af det.

_
Seth

Fra : Seth

Dato : 12-02-10 13:51

Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in

> [...]
> hastighedsgrænserne i byerne; altsammen differentieret efter
> vejforholdene; uden at ulykkes statistikkerne på nogen måde kommer til

Jeg glemte lige at hastighedgrænserne også til hvis grad bør
differentieres efter køretøjernes karakter, således at eksempelvis
kassevogne med blændede bag- og sideruder og tømmer hængende 1 meter
efter bilen, ikke drøner derudaf med 180 km/t.
_
Seth

Fra : Henrik B.

Dato : 12-02-10 13:52

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> og der kun er een voksen i bilen, så skal barnestolen være fortil med nem

Og hér er vi lodret uenige!! Det vil ´ved små børn tage langt mere
opmærksomhed fra føreren, end en bagudvendt stol, på bagsædet...!

Fra : Seth

Dato : 12-02-10 13:56

> Og hér er vi lodret uenige!! Det vil ´ved små børn tage langt mere
> opmærksomhed fra føreren, end en bagudvendt stol, på bagsædet...!

Det er da glædeligt at det kun er en lille detalje vi er uenige om.
_
Seth

Fra : Henrik B.

Dato : 12-02-10 14:17

> Det er da glædeligt at det kun er en lille detalje vi er uenige om.

En, i min øjne, væsentlig detalje. Grunden til at vi ikke er uenige i andre
ting, er måske at jeg ikke gad læse resten.. )

Fra : mig-selv

Dato : 12-02-10 14:27

Henrik B. skrev:

> andre ting, er måske at jeg ikke gad læse resten.. )

Oh, endelig en der, som jeg, heller ikke gider læse

Her er lidt mere du kan undlade at læse!
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selecttable/omrade0.asp?SubjectCode=12&PLanguage=0&ShowNews=OFF

Venligst

Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-10 17:02

mig-selv skrev:
> Oh, endelig en der, som jeg, heller ikke gider læse
> Her er lidt mere du kan undlade at læse!
> http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selecttable/omrade0.asp?SubjectCode=12&PLanguage=0&ShowNews=OFF

En væsentlig årsag til at ikke mange vil læse hvad du linker til er nok
at du ikke pinder ud hvad du mener vi bør læse.

Tror ikke der er mange der gider bruge tid på at læse om renovation og
slamsugning i denne forbindelse.

Fra : mig-selv

Dato : 12-02-10 18:51

Finn Guldmann skrev:
> Tror ikke der er mange der gider bruge tid på at læse om renovation og
> slamsugning i denne forbindelse.

Pointen var netop IKKE at læse det Men du har naturligvis ret, da
der jo også er relevant stastestik i linket.

Så til dem der måtte savne lidt statestik på vore bilpark og uheld med
samme, er det lidt nyttigt læsestof, fra vores allesammens Danmarks
Statestik.

Venligst

Mcwm

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-10 17:04

Den Fri, 12 Feb 2010 13:52:24 +0100 skrev Henrik B.:

> Og hér er vi lodret uenige!! Det vil ´ved små børn tage langt mere
> opmærksomhed fra føreren, end en bagudvendt stol, på bagsædet...!

Indtil ungen taber sutten, og føreren sidder og roder rundt på bagsædet
efter den.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : mig-selv

Dato : 12-02-10 14:05

Undlod du med vilje punket der var bedre præsenteret i statestikken,
nemlig samtale mellem fører og passagerer, med vilje?

Venligst

Mcwm

Fra : Seth

Dato : 13-02-10 11:43

mig-selv <newsFJERN@glostrup.it> wrote in

> Undlod du med vilje punket der var bedre præsenteret i statestikken,
> nemlig samtale mellem fører og passagerer, med vilje?
>
> Venligst
>
> Mcwm

Jeg nævner blot hvad jeg tidligere har skrevet om på usenet af holdninger
til emnet.
_
Seth

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-10 16:56

Seth skrev:
<Cut>

Er enig i meget af det du skriver, men vil lige fremhæve et par punkter
hvor jeg ikke er.

> [...]
> og der kun er een voksen i bilen, så skal barnestolen være fortil med nem

Her er jeg ikke enig.

Jeg tror ikke på at det bliver bedre hvis barnet kommer på forsædet og
føreren skal til at rode efter en sut der er blevet smidt på gulvet.

Hvis børnene ikke har en alder eller en optræden så de ikke forstyrrer
føreren, bør der være mere end en voksen i bilen, så den der kører kan
koncentrere sig om dette, og en anden kan tage sig af børnene.

> Det bør være ulovligt og helst umuligt at ryge i bilen.

Denne er jeg sikker på du har med fordi du er rygerhader og ikke af
trafiksikkerhedsgrunde.