Ny Stafet: Politisk agitation
Fra : Anglachel

Dato : 11-02-10 23:35

Hej alle,
Stafetten kommer i denne omgang til at handle om politisk agitation. Mest
fordi jeg kom for skade at se debatten på Dr2 her til aften med maksimalt
krummede tæer som resultat. Derfor håber jeg at blive konfronteret med noget
mere kompetent og formfuldendt politisk kommunikation i forbindelse med
denne stafet.

For mig at se bliver det meget svært at snige sig uden om Rage Agaist the
Machine, i hvert tilfælde hvis man skal vurdere det ud fra, hvor dedikeret
kunstneren er til sin dissidens.

Så her er "Know Your Enemy"
http://www.youtube.com/watch?v=7hJiE8CpgJg

"Yes I know my enemy - they're the teachers who taught me to fight me" He!

Jeg nøjes bare med den ene sang, så vil jeg vente med spænding på jeres
bidrag.

Vh

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 23:43

Anglachel <rune_nospamaagaard@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg nøjes bare med den ene sang, så vil jeg vente med spænding på jeres

http://www.youtube.com/watch?v=zGZWAoXy-C4

Skunk Anansie - Yes It's Fucking Political

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 23:47

> [...]

> Jeg nøjes bare med den ene sang, så vil jeg vente med spænding på jeres

der er jo også:

http://www.youtube.com/watch?v=WQeRG72E3OM

Serj Tankian - The Unthinking Majority

/thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-02-10 07:24

On 11-02-2010 23:35, Anglachel wrote:
> Hej alle,
> Stafetten kommer i denne omgang til at handle om politisk agitation.

Protestsange! Jeg vil bidrage med Tom Lehrer.
Der er lidt at tage af, f.eks. denne "The Folks Song Army":

http://www.vidoemo.com/yvideo.php?i=eXlnTWh0cWuRpTlFKOU0&the-folk-song-army-by-tom-lehrer

Henning.

--
----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.

Fra : Anglachel

Dato : 12-02-10 23:21

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Protestsange! Jeg vil bidrage med Tom Lehrer.
> Der er lidt at tage af, f.eks. denne "The Folks Song Army":

> [...]
And we have a winner! Den sang gjorde min dag en hel del lysere. Så du
overtager stafetten.

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-02-10 09:26

On 11-02-2010 23:35, Anglachel wrote:
> Stafetten kommer i denne omgang til at handle om politisk agitation.

Det er et fint oplæg. Langsomt dukker der sange op fra for og nutiden.
Jeg beklager hvis jeg breder mig lidt udover emnet.
Her et par eksempler mere:

"Sådan er Kapitalismen". Ikke alene er sangen god, men også Per dich's
måde at synge den på:

http://www.youtube.com/watch?v=yyY829WwR9A

Og så er der Clemens "Die Dumme Dänen - Når Bomben Sprænger":

http://www.youtube.com/watch?v=addATgSkGLs

Den har en herlig tekst:

Når bomben sprænger
så håber jeg
at det bli’r en mandag
for dem hader jeg

Ser du, som en civil borger i det danske samfund
er det svært at stille noget som helst op
imod de større magter
det eneste vi kan gøre er at sige
"ja" og "amen" og "tusind tak"

Tak til Georg for sin udenrigspolitik
tak, Fogh, for at følge op på den gode skik
og for øvrigt tak for ikke at ta’ det møde
tak til Ægypten for at boycotte dansk fløde
tak til alle muslimske ekstremister
der gør konfuse mænd til potentielle terrorister
tak til dem der gør civile til krigsmål
mens ungdomskriminelle hælder sprit på Pias bål

Når bomben sprænger
så håber jeg
at det bli’r en mandag
for dem hader jeg
og drengene si’r
tjikker likker tjau tjau
bomalada bow bow
bomben den går pow pow
stumper til din grav

Tak til Posten fra Jylland
tak for at gøre vores yndige land totalt yt, mand
tak til hver en dansker der er snæversynet
til intellektuelle der knap gider hæve brynet
landets entertainere skider på ansvar
så længe pik og patter pleaser hver en fanskare
tak til dem og tak til dig
for ikke at gide tage denne snak med mig

Når bomben sprænger
så håber jeg
at det bli’r en mandag
for dem hader jeg
og drengene si’r
tjikker likker tjau tjau
bomalada bow bow
bomben den går pow pow
stumper til din grav

Arbejdsmarkedet udelukker nydanskere
så vi kan slås om hvem der er den sygeste gangster
det er lige før jeg ønsker mig tilbage til Den Kolde Krig
for nu ved du ikke om det er din nabo der er voldelig
fremtiden er lys for mig og min girly
det danske samfund er perfekt at opdrage børn i
når bilen bryder sammen kan jeg tænke: hva’ fa’en
vi ta’r sgu da toget – bare ikke om mandagen

Tjikker likker tjau tjau
bomalada bow bow
bomben den går pow pow
stumper til din grav
når bomben sprænger
så håber jeg
at det bli’r en mandag
for dem hader jeg

Henning.

--
----------

Fra : Max

Dato : 12-02-10 10:58

Hej Anglachel

> maksimalt krummede tæer som resultat. Derfor håber jeg at blive
> konfronteret med noget mere kompetent og formfuldendt politisk
> kommunikation i forbindelse med denne stafet.

Så får du en af de gamle, dog ikke med Carl Alstrup da den ikke
er at finde på røret.

Manden på risten

http://www.youtube.com/watch?v=dfjqqdVeKHc

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 11:03

"Anglachel" <rune_nospamaagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Stafetten kommer i denne omgang til at handle om politisk agitation.

Nu er jeg for det meste af den opfattelse, at politik og musik er en dårlig
kombination. Bl.a. pesonifiseret ved det fjols til Bono m.fl., men der er
dog et par ytringer som jeg alligevel har taget til mig

Først Pink Floyds "Tear Down The Wall":
http://www.youtube.com/watch?v=ffQDvTmfZ8c

Og til slut Deep Purples "Child In Time", som jeg har hørt fra Jon Lord selv
var en reaktion på den kolde krig:
http://www.youtube.com/watch?v=BJCTrolF3CY
Jeg havde den store fornøjelse at sidde 3 meter fra Lorden i december i
Kiel, og se/høre ham spille dette nummer. En stor oplevelse.

/Alex

Fra : Max

Dato : 12-02-10 11:07

Hej Alex

> Nu er jeg for det meste af den opfattelse, at politik og musik er en
> dårlig kombination. Bl.a. pesonifiseret ved det fjols til Bono m.fl.,

Måske, men kombinationen har jo skabt mange af de største
musikere vi kender og nyder.

--
Mvh Max

Fra : Allan Krautwald

Dato : 12-02-10 12:07

> Hej Alex

> Måske, men kombinationen har jo skabt mange af de største
> musikere vi kender og nyder.
>
> --
Som f.eks. John Lennon

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 12:22

> Måske, men kombinationen har jo skabt mange af de største
> musikere vi kender og nyder.

Det er jeg ikke enig i. Der er stor forskel på at have en holdning, og så at
lave politisk agitation fordi man er kendt. De fleste er ikke skabt af
kombinationen, men har udnyttet deres popularitet til at proppe politisk
lort ned i halsen på deres lyttere. Der står jeg så af, bl.a. med Bono, og
også Lennon da han holdt op med at lave god musik, og sank ned til at blive
protestsanger.

/Alex

Fra : Max

Dato : 12-02-10 12:34

Hej Alex

> Det er jeg ikke enig i. Der er stor forskel på at have en holdning,
> og så at lave politisk agitation fordi man er kendt. De fleste er

Jeg tror mange er kendt fordi de har haft et budskab de gerne
vil have ud og det er hvad der driver dem. Bare det at vælge
at spille blues er jo på en måde et politisk manifest. Og hvor
ville det dog være kedeligt hvis tekstskriverne ikke havde
noget at skrive om der betød noget.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 12:46

> [...]
> at spille blues er jo på en måde et politisk manifest. Og hvor
> ville det dog være kedeligt hvis tekstskriverne ikke havde

Jeg lytter sjældent til tekster alligevel, for mig er musikken 99% af
oplevelsen.
Men som jeg sagde, så er der stor forskel på at udtrykke en holdning eller
stemning, og så på at prædike. Jeg tror du har ret i noget af det du
skriver, og at langt de fleste befinder sig i "holdnings-kategorien". Det er
først når folk begynder at prædike at jeg står af, som F.eks. Dylan.

/Alex

Fra : Max

Dato : 12-02-10 12:48

Hej Alex

> "holdnings-kategorien". Det er først når folk begynder at prædike at
> jeg står af, som F.eks. Dylan.

Jeg elsker Dylan.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 12:50

> Jeg elsker Dylan.

Jamen det skal du da have lov til, bare jeg bliver fri

Fra : Max

Dato : 12-02-10 13:18

Hej Alex

> Jamen det skal du da have lov til, bare jeg bliver fri

Men nu undre det så mig hvad du lytter til, og at du foreslår
et nummer med Pink Floyd her i stafetten, ja det opfatter
jeg så som ren hykleri fra din side.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 13:21

> Men nu undre det så mig hvad du lytter til, og at du foreslår
> et nummer med Pink Floyd her i stafetten, ja det opfatter
> jeg så som ren hykleri fra din side.

Der er meget lidt af Pink Floyds materiale der decideret er politiske
manifester, med "The Wall" som den klare undtagelse. Jeg orker ikke det
album, og at jeg tog det med i stafetten var en kuriositet.
Pink Floyd er bedst når Gilmour fører nodepennen. Waters' paranoide univers
er jeg helst foruden.

Fra : Max

Dato : 12-02-10 13:32

Hej Alex

> Der er meget lidt af Pink Floyds materiale der decideret er politiske
> manifester, med "The Wall" som den klare undtagelse. Jeg orker ikke

Sjovt nok opfatter jeg PF som meget politiske, men de levere jo også
god musik, så du bøjer måske reglen så den passer i dit kram ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 13:58

> Sjovt nok opfatter jeg PF som meget politiske

Det meste af PF's materiale er indadvendt, altså personer der oplever. Det
er klart der er holdninger i det, men ingen prædiken af en bestemt politisk
holdning synes jeg.

> men de levere jo også
> god musik, så du bøjer måske reglen så den passer i dit kram ?

Intet er sort eller hvidt Max, hele verden befinder sig i gråzonen imellem.
Jeg bryder mig ikke om absolutter og normative livsanskuelser. Noget er godt
selv om det er skidt, og andet er skidt selv om det er godt. Regler passer
ikke ind i det.

/Alex

Fra : Max

Dato : 12-02-10 14:08

Hej Alex

> livsanskuelser. Noget er godt selv om det er skidt, og andet er skidt
> selv om det er godt. Regler passer ikke ind i det.

Men når det drejer sig om Bono og Dylan, ja så passer
dine regler pluselig ind i det ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 14:21

> Men når det drejer sig om Bono og Dylan, ja så passer
> dine regler pluselig ind i det ?

Bono bryder jeg mig ikke om som person, og U2's musik siger mig heller
intet, så hvorfor lyttte til det når der er så meget andet?
Dylan kan mine sarte ører ikke klare lyden af, og det må siges, at på nær
nogle få undtagelser, så er hans eneste eksistensberettigelse hans
"prædikener". Så lad dem der er enige med ham lytte til ham, og lad vi andre
være fri.

Man lytter vel ikke til noget man ikke bryder sig om, uden at være tvunget
til det? Det ville da være dumt.

Men jeg kan faktisk godt lide Hendrix' version af "All Along The Watchtower
;)

/Alex

Fra : Max

Dato : 12-02-10 14:34

Hej Alex

> Bono bryder jeg mig ikke om som person, og U2's musik siger mig heller
> intet, så hvorfor lyttte til det når der er så meget andet?

Guderne skal vide at Bono heller ikke er min kop te,
heller ikke deres musik.

> [...]
> nær nogle få undtagelser, så er hans eneste eksistensberettigelse hans
> "prædikener". Så lad dem der er enige med ham lytte til ham, og lad

Øre bliver vel sarte, som fingrene, af ikke at blive brugt.

> Man lytter vel ikke til noget man ikke bryder sig om, uden at være
> tvunget til det? Det ville da være dumt.

Hvordan kan man finde ud af om man bryder sig om det
hvis man ikke lytter til det ?

> Men jeg kan faktisk godt lide Hendrix' version af "All Along The
> Watchtower ;)

Ja, heldigvis har så mange andre store kunstnere set Dylan's talent
at man ikke behøver lytte til mister Zimmerman selv for at høre
hans musik.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 16:40

> Øre bliver vel sarte, som fingrene, af ikke at blive brugt.

Nej, de er medfødte, med absolut gehør og det hele. De bliver brugt flittigt
både som musike,r og musikanmelder.

> Hvordan kan man finde ud af om man bryder sig om det
> hvis man ikke lytter til det ?

Så lad mig omformulere det til: "Man bliver ikke ved ved at lytte til noget
man ikke bryder sig om", hvis det så blev klarere.

> Ja, heldigvis har så mange andre store kunstnere set Dylan's talent
> at man ikke behøver lytte til mister Zimmerman selv for at høre
> hans musik.

Se der er vi enige, i hvert tilfælde hvad angår nogle få sange.

/Alex

Fra : Max

Dato : 12-02-10 18:54

Hej Alex

> Se der er vi enige, i hvert tilfælde hvad angår nogle få sange.

Nej, du er enig om nogle få sange.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 20:29

> Nej, du er enig om nogle få sange.

Ok, så det du dermed siger er, at du implicit er uenig i at "All Along The
Watchtower" er et godt nummer med Hendrix?

Fra : Max

Dato : 12-02-10 20:49

Hej Alex

> Ok, så det du dermed siger er, at du implicit er uenig i at "All
> Along The Watchtower" er et godt nummer med Hendrix?

Nej, så har jeg misforstået hvad du skrev. Vi er enige om at
du finder nogle få Dylan numre gode, bare de fremføres af
andre end Dylan. Jeg mener der findes mange gode Dylan
numre, både fremført af Dylan og andre.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 20:58

> Nej, så har jeg misforstået hvad du skrev. Vi er enige om at
> du finder nogle få Dylan numre gode, bare de fremføres af
> andre end Dylan. Jeg mener der findes mange gode Dylan
> numre, både fremført af Dylan og andre.

Ok, rene misforståelser så
Det jeg skrev var, at vi i det mindste var enige om nogle få numre. At du så
kan lide flere, og jeg ikke kan, ændrer jo ikke på det faktum :)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 12-02-10 18:30

> Guderne skal vide at Bono heller ikke er min kop te,
> heller ikke deres musik.

Verdens kedeligste og mest overvurderede "rockband"

Fra : TL

Dato : 13-02-10 07:59

On Fri, 12 Feb 2010 18:29:46 +0100, in dk.kultur.musik "Allan
Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> wrote:

>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

>Verdens kedeligste og mest overvurderede "rockband"

De var ret gode indtil engang sidst i 80erne eller 1990.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-02-10 10:11

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Verdens kedeligste og mest overvurderede "rockband"

Tja, måske... Men det skæpper tilsyneladende godt i kassen
at være det

M.V.H....Benny..

Fra : Allan Krautwald

Dato : 14-02-10 12:04

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> Tja, måske... Men det skæpper tilsyneladende godt i kassen
> at være det
>
> M.V.H....Benny..

Ja og?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-02-10 14:22

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Ja og? det betyder at dårlig kvalitet sælger. Se f.eks. på P3

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-02-10 13:08

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> Ja og?

Hvad er du i tvivl om ?

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-02-10 16:01

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> "Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er du i tvivl om ?
>
> M.V.H.....Benny..

Ja, hvis det havde være ska-musik havde han ikke spurgt sådan, hehe

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-02-10 12:20

meddelelse news:4b7ab324$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Ja, hvis det havde være ska-musik havde han ikke spurgt sådan, hehe
>
> Hilsen Åge

Tja, jeg ved ikke, alle andre erhverv higer efter at få mere i løn...

Hvorfor skulle U2 eller Bono være anderledes... ???

M.V.H...Benny..

Fra : Ole Thomsen

Dato : 12-02-10 19:39

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message

> [...]
> intet, så hvorfor lyttte til det når der er så meget andet?
>
> Men jeg kan faktisk godt lide Hendrix' version af "All Along The

Som U2 faktisk også laver en OK version af

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 20:30

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> Som U2 faktisk også laver en OK version af

En mands salt er en anden mands peber. Nej!, jeg er helt uenig i den version
:)

Fra : Ole Thomsen

Dato : 12-02-10 19:38

> Pink Floyd er bedst når Gilmour fører nodepennen. Waters' paranoide
> univers er jeg helst foruden.

Virkelig?

Jeg er stor fan af Gilmour, men ser nok de to lidt som Lennon/McCartney -
sammen er de bedst, begge er gode hver for sig, men er man tvunget til at
vælge så må det blive Lennon. Han er trods alt lidt mere skarp og
langtidsholdbar for min smag.

Af deres soloplader er det kun Waters' der har fundet vej til min
pladesamling. Amused to Death synes jeg er højdepunktet, bl.a. fordi nogle
af mine yndlingsguitarister er med - desværre dog ikke Gilmour.

Ole Thomsen

Fra : Max

Dato : 12-02-10 19:50

Hej Ole

> pladesamling. Amused to Death synes jeg er højdepunktet, bl.a. fordi
> nogle af mine yndlingsguitarister er med - desværre dog ikke Gilmour.

Skal vi så ikke tager den her til stafetten ?

roger waters - three wishes

http://www.youtube.com/watch?v=B2zrJphgfSo

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 20:34

> [...]
> sammen er de bedst, begge er gode hver for sig, men er man tvunget til at

Nu kan det vist tælles på en hånd, hvor mange numre de to faktisk har lavet
sammen, selv om der på pladerne står "Lennon/McCartney". Det er ret tydeligt
hvem der har lavet hvad synes jeg, og jeg er enig i at Lennon er mere
holdbar end McCartney.

Måske har du faktisk ret i betragtningen Gilmour/Waters, det ved jeg ikke
nok om processen til at kunns sige. Men det jeg ved er, at "The Wall" er
Waters' psykose fra ende til anden. Den eneste "redning" jeg kan finde på
det album, er Gilmours episke solo i "Comfortably Numb"

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 12-02-10 21:28

Men det jeg ved er, at "The Wall" er
> Waters' psykose fra ende til anden. Den eneste "redning" jeg kan finde på
> det album, er Gilmours episke solo i "Comfortably Numb"
>
> /Alex

Der fik da virkelig skudt ned klassisk album ned

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 22:40

> Der fik da virkelig skudt ned klassisk album ned

Næh, jeg kan bare ikke lide det. Alligevel benægter jeg da ikke at en masse
andre kan, men dem om det :)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 12-02-10 13:17

> Hej Alex

> Jeg elsker Dylan.
>
> --
Me too

Fra : Allan Krautwald

Dato : 12-02-10 12:37

og
> også Lennon da han holdt op med at lave god musik, og sank ned til at
> blive protestsanger.
>
> /Alex

Jeg er enig omkring Bono, men uenig omkring Lennon

http://www.youtube.com/watch?v=6GAHFrLAxzM

http://www.youtube.com/watch?v=3qHYFwWK1Dk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=DTzznZurlqI

måske ikke deciderede protestsange. Men nogle af hans politiske statements,
som såvel indholdsmæssigt og musikalsk står flot.

Iøvrigt mener jeg aldrig Lennon holdt op med at lave god musik. Der var
svaghedspunkter omkring 1973/74, men hans albums indeholdt stadig mange
flotte numre. Procentuelt lavede han i sin solokarriere væsentlig mindre møg
end Paul McCartney.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 12:49

> Jeg er enig omkring Bono, men uenig omkring Lennon

Det vidste jeg godt

> http://www.youtube.com/watch?v=6GAHFrLAxzM

Det er jo ingen politisk prædiken, men snarere en vision. Den står lige så
flot som Mother Theresa.

> http://www.youtube.com/watch?v=3qHYFwWK1Dk&feature=related
> http://www.youtube.com/watch?v=DTzznZurlqI

Det er så det jeg vil kalde bedrevidende crap, som jeg filtrerer fra så
snart jeg hører det.

> [...]
> svaghedspunkter omkring 1973/74, men hans albums indeholdt stadig mange
> flotte numre. Procentuelt lavede han i sin solokarriere væsentlig mindre

Flot musik ja, men skæmmet af bedrevidenhed og prædiken. Men samlet set er
jeg da enig i at han er langt foran McCartney på point

Fra : Anglachel

Dato : 12-02-10 12:20

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Nu er jeg for det meste af den opfattelse, at politik og musik er en
> dårlig kombination. Bl.a. pesonifiseret ved det fjols til Bono m.fl., men
> der er dog et par ytringer som jeg alligevel har taget til mig

Jeg er enig i at Bono er en kæmpe hykler. På den anden side synes jeg det er
et tyndt grundlag at fordømme alle protestsange ud fra. Jeg tænker fx på Bob
Dylan, Bruce Springsteen, C.V. Jørgensen, og så må jeg vel også bide i det
sure æble og sige Natascha.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 12:23

> [...]

> er et tyndt grundlag at fordømme alle protestsange ud fra. Jeg tænker fx
> på Bob Dylan, Bruce Springsteen, C.V. Jørgensen, og så må jeg vel også

Der er ingen af de nævnte jeg kunne drømme om at lytte til

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-02-10 11:26

On 11-02-2010 23:35, Anglachel wrote:
> Hej alle,
> Stafetten kommer i denne omgang til at handle om politisk agitation.

Poul Henningsen's protestsang fra WW2 i en helt ny, og desværre aktuel,
fortolkning med:

Outlandish - "Man binder os på hånd og mund"

http://www.youtube.com/watch?v=83qoTw2hAlg

Henning.

--
----------

Fra : Allan Krautwald

Dato : 12-02-10 13:21

"Anglachel" <rune_nospamaagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
> Stafetten kommer i denne omgang til at handle om politisk agitation.

Barry McGuire:
http://www.youtube.com/watch?v=Akoukq5DvAE

Røde Mor:
http://www.youtube.com/watch?v=XOWlMw5KOhQ

Natasja:
http://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-02-10 13:25

On 11-02-2010 23:35, Anglachel wrote:
> Stafetten kommer i denne omgang til at handle om politisk agitation.

Jeg har altid været en stor fan af Fassbinder og hans kritiske
holdninger til samfundet. Her et lille klip fra "Lili Marleen".
Hanna Schygulla er vel nok ikke den store sangerinde, men hendes
bedårende altid vemodige udtryk i film, kan jeg ikke stå for.

http://www.youtube.com/watch?v=w_6_3Jb7OEE

Henning.

--
----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-02-10 14:42

On 11-02-2010 23:35, Anglachel wrote:
> Stafetten kommer i denne omgang til at handle om politisk agitation.

IRA. Jeg kan desværre ikke gælisk, så jeg kan ikke finde nogle af de
ægte sange, men måske kan en af Jer?
Så denne om Frank Stagg:

http://www.youtube.com/watch?v=Rw7hBS_TTKk

Sidst i disse 1970'ere, havde IRA også en dansk afdeling.
En topfigur i bevægelsen i København, som havde et fint offentligt
hverv, var altid iført IRA farverne. Hun havde orange hår og var iført
tøj i den grønne IRA-farve.
Der blev solgt plakater, bl.a. denne tegning, til fordel for en sultende
Frank Stagg og Gerry Mealy. Pengene skulle gå til indkøb af patroner,
til at skyde engelske soldater med.

http://dl.dropbox.com/u/2775481/Stagg_and_Mealy.jpg

Denne konflikt er forhåbentlig endelig slut.

Henning.

--
----------

Fra : Jan Kronsell

Dato : 12-02-10 14:44

Med risiko for at virker gammeldags, vil jeg mene at tresserne havde
særdeles mange sange med politisk agitation - nogle rædsomme, andre
fremragende:

Pete Seeger: Which side are you on

http://www.youtube.com/watch?v=5iAIM02kv0g&feature=related

Joan Baez :Joe Hill

http://www.youtube.com/watch?v=ZBXJeKwtQhY&feature=related

Buffy St. Marie: Now that he buffaloes' gone

http://www.youtube.com/watch?v=BCWJYTCfjSg

eller fra Danmark

Benny Holst: Sang om merværdi

http://www.youtube.com/watch?v=9N8KyGQeSDY

Per Dich: Sådan er kapitalismen

http://www.youtube.com/watch?v=yyY829WwR9A&feature=related

Og så selvfølgelig ikke mindst:

Sangen om Larsen her med Kjeld Ingrisch

http://www.youtube.com/watch?v=wzFgN0DVfkk

Jan

Fra : Carl Drud

Dato : 12-02-10 18:49

"Alex Linaa" <www.linaa.com> writes:

> Bono bryder jeg mig ikke om som person, og U2's musik siger mig heller
> intet, så hvorfor lyttte til det når der er så meget andet?

Årh så lad os da lige tage U2 featuring BB King - When love comes to
town

http://www.youtube.com/watch?v=wH81Klu1FAw

--
Carl

Fra : P.Petersen

Dato : 12-02-10 19:43

"Anglachel" <rune_nospamaagaard@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> krummede tæer som resultat. Derfor håber jeg at blive konfronteret med
> noget mere kompetent og formfuldendt politisk kommunikation i forbindelse

Samme fodstilling her. Lol.

Ser at tråden har udviklet sig meget musik politisk, så prøver, at bringe
den lidt ind på sporet igen :)

Her Steppenwolf: http://www.youtube.com/watch?v=5IlPX-IxVd8

Og så kunne det da være fint, at oprette en tråd om smag og stil. Vil meget
gerne deltage.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Max

Dato : 12-02-10 19:57

Hej Pelle

> Ser at tråden har udviklet sig meget musik politisk, så prøver, at
> bringe den lidt ind på sporet igen :)

Hvad for et spor er det man vil have ?

Sjovt nok at der er nogen der brokker sig hvis der ikke skrives
i gruppen, og når nogen så skriver, ja så brokkes der også.

--
Mvh Max

Fra : P.Petersen

Dato : 12-02-10 20:40

> [...]
>
> Sjovt nok at der er nogen der brokker sig hvis der ikke skrives
> i gruppen, og når nogen så skriver, ja så brokkes der også.

Det spor jeg f.eks. gerne vil have, er at komme tilbage til den overskrift,
stafetten omhandler.
Jeg brokker mig ikke, men synes det kunne være fedt med en sideløbende tråd,
hvor det "musikpolitiske"
diskuteres. Som jeg vist nævnte, er jeg meget gerne deltager, da der er
kommet mange interessante udsagn og holdninger frem. Dem vil jeg gerne
kommentere men ikke i denne tråd. Ellers drukner det hele i den sædvanlige
ærtesuppe.

Neil Young: http://www.youtube.com/watch?v=qdFa1Okb0V8

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Max

Dato : 12-02-10 20:54

Hej Pelle

> Jeg brokker mig ikke, men synes det kunne være fedt med en
> sideløbende tråd, hvor det "musikpolitiske"

Du kunne have narret mig :)

Jeg mener sagtens man kan diskutere meget bredt i disse
tråde. Læs hvad du kan lide og spring resten over, sådan
kommer man lettest frem på usenet. Og så må du igang
med at tilkæmpe dig stafetten :)

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 21:00

> Jeg mener sagtens man kan diskutere meget bredt i disse
> tråde.

Jeps, det er da det der gør det interessant.

>Læs hvad du kan lide og spring resten over, sådan
> kommer man lettest frem på usenet. Og så må du igang
> med at tilkæmpe dig stafetten :)

Bare svar et sted længere oppe i tråden, så har man aldrig forladt sporet.

Fra : P.Petersen

Dato : 12-02-10 21:35

> [...]
> tråde. Læs hvad du kan lide og spring resten over, sådan
> kommer man lettest frem på usenet. Og så må du igang

Jeg kan lide, at læse det hele, måske det der er problemet.
Søger bare en overskuelig kontekst.
Ok, til sagens kerne. Politisk agitation:
Bob Dylan: http://www.youtube.com/watch?v=aKm65xLpwIM
Som jeg i øvrigt heller ikke er særlig vild med. Lol.

Venlig hilsen
Pelle