Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV og/eller CPL?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-10 12:35

Jeg har nu fået fat i et par CPL polfiltre, som jeg vil til at lege lidt
med. - Jeg har rent faktisk aldrig brugt CPL filtre før - højst et 20%
gråfilter. - Men kan se, man godt kan opnå bedre effekt ved brug af
polfilter...

Det ene filer har samtidig indbygget UV(Haze #0) beskyttelse, så her
regner jeg selvfølgelig med at tage mit Hoya HMC Pro UV filter af og kun
bruge CPL filtret istedet for.

Derimod står der intet om UV på det andet polfilter, derfor regner jeg
ikke med, der samtidig er indb. UV i det. Så jeg er faktisk lidt i tvivl
om, om jeg blot kan sætte polfiltret udenpå, eller om jeg skal tage UV
filtret af først og kun bruge polfiltret?

Hvad mener de kloge hoveder?

mvh. Erik Richard

Fra : Brian Lund

Dato : 10-02-10 19:38

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> tvivl om, om jeg blot kan sætte polfiltret udenpå, eller om jeg skal
> tage UV filtret af først og kun bruge polfiltret?

Digital eller film?

Hvis digital, så undlad at sætte UV filtret på samtidigt med polfiltret!
Hvorfor? Fordi digital overhovedet ikke registrerer UV lys i modsætning til
film!

Hvis film så er der måske en idé i at have UV filtret på samtidigt, måske,
fordi jeg ikke er 100% sikker på om alle polfiltre har UV filter effekt, jeg
ved blot at alle dem jeg har haft har der stået at de også filtrerer UV lys!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-10 21:22

Brian Lund wrote:

> Digital eller film?

Begge dele,.. EOS og EOSD - men stadig primært film.

> Hvis digital, så undlad at sætte UV filtret på samtidigt med polfiltret!
> Hvorfor? Fordi digital overhovedet ikke registrerer UV lys i modsætning til
> film!

Det véd jeg... Det er helt nye polfiltre, hvor der står, de er beregnet
til både analogt og digitalt brug.

> [...]
> ved blot at alle dem jeg har haft har der stået at de også filtrerer UV lys!

Det var også derfor, jeg blev lidt i tvivl, da det står på det ene men
ikke på det andet. Det er to forskellige mærker... Nå, men jeg må jo
prøve mig lidt frem..-)

mvh. Erik Richard