Benzin - diesel (eller omvendt) motor fra ~
Fra : Benny

Dato : 08-02-10 23:56

Hej

Stjålet fra ingenøren:

Af Mads Nyvold, torsdag 26. jul 2007 kl. 16:09

"
Mercedes optimerer benzinmotoren
Den tyske bilgigants nye motortype anvender kompressionstænding
ligesom en dieselmotor ved lave og mellemhøje omdrejningstal, hvormed
benzinforbruget og udledningen af forurenende stoffer fra udstødningen
sænkes.

Mercedes vil i september præsentere en motor, der er en hybrid mellem
en disel- og benzinmotor. Motoren, som hedder DiesOtto efter
opfinderen Nicolaus Otto, vil stadig køre på benzin, men ved lave og
mellemhøje omdrejningstal benytter den kompressiontænding, der kendes
fra dieselmotorer.

Dermed bliver DiesOtto den tyske bilgigants bidrag til den grønne
bølge blandt bilfabrikanterne. For kompressionstændingen reducerer
både benzinforbruget og sænker udstødningens indhold af forurenende
stoffer, skriver Automotive News Europe.

DiesOtto vil også adskille sig i forhold til en traditionel
benzinmotor ved at have en integreret starter/generator. Det betyder,
at en større flyder vil kunne køre 16 kilometer på 1 liter.

Automotive News Europe skriver, at der vil gå nogen år, før at
DiesOtto er fuldt implementeret i nye Mercedes-biler, men at nogle af
teknikkerne efterhånden bliver indført i seriemodellerne.
"

Gad vide hvordan den lyder?

Benny

Fra : ulrich

Dato : 09-02-10 10:00

"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Dynastart som DKW anvendte fra midten af 1930'erne.
- Palle

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-02-10 06:34

On 9 Feb., 07:56, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:
> [...]
> benzinmotor ved at have en integreret starter/generator. Det betyder,
> at en større flyder vil kunne køre 16 kilometer på 1 liter.

Mon ikke en journalist har misforstået det lidt ? Det er nok ikke den
integrerede starter/generator, der ændrer forbruget. Eller laver de en
hybrid ved at lade dynamoen fungere som elmotor ??

> [...]
> DiesOtto er fuldt implementeret i nye Mercedes-biler, men at nogle af
> teknikkerne efterhånden bliver indført i seriemodellerne.

Mon ikke den lyder som en diesel i 98% af tiden. Og i de sidste 2% af
tiden som en benzin, der får tæsk. ..
De må have lavet variabelt kompressionsforhold ?? Mon det er en SAAB-
motor ??

Ideen er ikke dårlig, og man slipper for dieselfingre...

Leo

Fra : Armand

Dato : 09-02-10 17:07

Leo Jensen skrev:

> Mon ikke den lyder som en diesel i 98% af tiden. Og i de sidste 2% af
> tiden som en benzin, der får tæsk. ..
>

> De må have lavet variabelt kompressionsforhold ?? Mon det er en SAAB-
> motor ??

Mon ikke de bare ilægger godt brugte motorer, der trækker motorolie
forbi stempelringene ved sejtræk?

--
Armand.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-02-10 18:32

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

integrerede starter/generator, der ændrer forbruget. Eller laver de en
hybrid ved at lade dynamoen fungere som elmotor ??

Eller ved at lade generatoren lave regenerativ bremsning af bilen

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Armand

Dato : 10-02-10 01:10

Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
> hybrid ved at lade dynamoen fungere som elmotor ??
>

> Eller ved at lade generatoren lave regenerativ bremsning af bilen

Citroen havde gang i det samme for nogle år siden, men jeg ved ike om de
hænger ved systemet.
Fordelen er entydig ved start/stop: Som startmotor skal generatoren være
af en vis størrelse, hvilket udnyttes dobbelt til den fornødne
mer-ladning p.g.a. gentagne starter.
En starter der vedvarende er i indgreb, vil derudover gøre start til en
langt mere flydende ting end med startrelæ og indkobling i tandkrans som
traditionelt. Der vil således også være færre mekaniske dele der
udsættes for mer-slitage p.g.a. de gentagne starter under kørslen.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-02-10 01:15

Uffe Bærentsen skrev:
> "Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke en journalist har misforstået det lidt ? Det er nok ikke den
> integrerede starter/generator, der ændrer forbruget.

Han har også misforstået designationen: 'dies-otto' derved at tyskerne
benævner en gængs tændrørs tændte bensin-motor som en Otto-motor.
Således er der ingen grund til at nævne hvilken Otto at det drejer sig
om, når nu Rudolf ikke blev trukket frem for 'dies'-designationen :-|

--
Armand.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-02-10 12:41

> [...]
> opfinderen Nicolaus Otto, vil stadig køre på benzin, men ved lave og
> mellemhøje omdrejningstal benytter den kompressiontænding, der kendes

Nå japanerne begynder at producere en lignende kommer den sgu' nok til
at hedde RisOtto

Med venlig hilsen Kim