Center i html5
Fra : John V.

Dato : 09-02-10 17:04

Center udgår i html5, er man så nødsaget til at bruge CSS til det?
Det virker som en temmelig drastisk ændring, men mange andre ting udgår
også, Font f.eks.
Hvordan vil det påvirke allerede eksisterende sider, eller vil browserne
alligevel kunne se disse sider.

Fra : jopa

Dato : 09-02-10 17:23

John V. skrev:
> Center udgår i html5, er man så nødsaget til at bruge CSS til det?
> Det virker som en temmelig drastisk ændring, men mange andre ting udgår
> også, Font f.eks.
Det er i forvejen CSS ting og ikke noget man koder i HTML

--
Mvh. John Paulsen

www.jp-web.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-02-10 17:33

John V. skrev:
> [...]
> også, Font f.eks.
> Hvordan vil det påvirke allerede eksisterende sider, eller vil browserne

Browserne vil sikkert altid kunne vise
HTML-sider uanset hvilke markører og
attributter der er brugt. Hvis en browser
læser en markør eller en attribut, den
ikke forstår, springes den over, og teksten
vises i henhold til browserens indbyggede
DTD.

Men siden HTML4 har både center-attributten
og font-markøren været under afvikling
(deprecated), og jeg forståe overhovedet
ikke hvordan man, hvis man overhovedet
interesserer sig for faget, kan undgå
at vide det.

Og i sidste end er det jo ikke HTML-versionen,
CSS-versionen eller script-versionen der afgør
sagen - men netop browserne.

Og jeg kunne godt forestille mig at
browsere til mobile enheder - e-bogs
læsere, pda'er og ipad ville være
noget mindre fejltolerante end browsere
til desktop maskiner.

Standardoverholdende websider er den
bedste garanti for fremtidsikring. Om
der anvendes en HTML5, HTML4 eller XHTML-
dokumenttypeerklæring betyder nok ikke
så meget.
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-10 17:54

John V. skrev:

> Center udgår i html5, er man så nødsaget til at bruge CSS til det?

Ja - selvfølgelig havde jeg nær sagt. Det har vi gjort i nogle år
nu, for det er længe siden at center og font blev mærket som
"deprecated" hvilket betyder at de forsvinder før eller senere.

> Hvordan vil det påvirke allerede eksisterende sider, eller vil browserne
> alligevel kunne se disse sider.

I værste fald bliver tingene ikke centreret og skrevet med
browserens standardfont. Det er jo ingen katastrofe. Der er ingen
af mine sider der bliver påvirket.

Spørg her hvis du vil vide hvordan du erstatter <font> og
<center> i CSS.

--
Bertel