Hvad må en grundejerforening?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 09-02-10 15:27

Hej NG,

Må en grundejerforening indskrænke sine medlemmers ret til fx. farvevalg på
træværk i forhold til lokalplanen?

Eksempel. Lokalplanen forskriver at man må bruge 10 forskellige (definerede)
farver - men grundejerforeningen synes kun, man skal kunne vælge mellem 5
(af de 10) farver. Kan foreningens bestyrelse/generalforsamling træffe sådan
afgørelse? Og i hvad omfang er medlemmet pligtig til at følge afgørelsen?

Som udgangspunkt er grundejeren vel kun forpligtet til at efterleve den
tinglyste lokalplan, ikk´?

På forhånd tak.

/Bjarne

Fra : Jubii

Dato : 09-02-10 16:09

"Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> er medlemmet pligtig til at følge afgørelsen?
>
> Som udgangspunkt er grundejeren vel kun forpligtet til at efterleve

Hvad står der i foreningens vedtægter om grundejernes forpligtelser?
Der må jo mindst stå hvilke beføjelser bestyrelsen og
generalforsamlingen har.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-02-10 19:32

> Må en grundejerforening indskrænke sine medlemmers ret til fx. farvevalg
> på træværk i forhold til lokalplanen?

Ja, hvis der er enighed om det. Men man kan ikke pålægge ejere en mere
vidtgående begrænsning end den, der forefandtes ved køb af ejendommen
medmindre der er samtykke = alle skal være enige.

> [...]
> bestyrelse/generalforsamling træffe sådan afgørelse? Og i hvad omfang er
> medlemmet pligtig til at følge afgørelsen?

De kan godt træffe afgørelsen, men den vil være vejledende.

Mvh Maria

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 10-02-10 13:56

"Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> medlemmet pligtig til at følge afgørelsen?
>
> Som udgangspunkt er grundejeren vel kun forpligtet til at efterleve den

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed,
men må respekterer myndigheders krav, vil man ikke godtage
flertals afgørelser, er det i retten man kan prøve at få det
omstødt.

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-02-10 19:55

On 10-02-2010 13:55, Stig Rasmussen wrote:
> Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed,
> men må respekterer myndigheders krav, vil man ikke godtage
> flertals afgørelser, er det i retten man kan prøve at få det
> omstødt.

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed, ja. Men den er
ikke medlemmernes øvrige myndighed.

Så ovenstående argumentation er ikke ret meget værd, hvis du ikke også
redegør for, om foreningen har hjemmel til at tage beslutninger, som
medlemmerne har pligt til at følge.

For nu at sætte et eksempel lidt på spidsen:
Forestil dig, at generalforsamlingen i en idrætsforening beslutter, at
medlemmerne ikke må eje røde biler. Vi kan forhåbentlig hurtigt blive
enige om, at medlemmerne ikke vil være forpligtet til at følge den
beslutning, medmindre der foreligger et virkeligt specielt sæt vedtægter.

--
Allan Olesen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-02-10 04:02

Den 09-02-2010 21:26, Bjarne Jensen skrev:

> Må en grundejerforening indskrænke sine medlemmers ret til fx. farvevalg
> på træværk i forhold til lokalplanen?

Ja.

> Som udgangspunkt er grundejeren vel kun forpligtet til at efterleve den
> tinglyste lokalplan, ikk´?

Nej, han skal også overholde grundejerforeningens vedtægter.

Der har rent faktisk været en sag om lige netop farvevalg på
træværk. Grundejerforeningen Furesølund i Farum har fastsat,
hvilke farver der må bruges til carport/garage. Flere ejere
havde valgt at male i en anden farve, og sagen endte i
retten, da de nægtede at følge vedtægterne om farvevalg.
Grundejerforeningen vandt sagen.

Du kan se de tilladte farver under menupunktet Håndværk på
http://www.furesoelund.dk. Jeg vil tro, at de har udvidet
valget siden sagen, for dengang var der vist kun én farve,
man måtte bruge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 11-02-10 17:47

> [...]
> farve, og sagen endte i retten, da de nægtede at følge vedtægterne om
> farvevalg. Grundejerforeningen vandt sagen.

Hej Kim,

Tak for inputtet. Men jeg mener i forhold til sagen med Furesølund
Grundejerforening, så stiller sagen sig lidt anderledes. Her er nemlig i den
vedtagne lokalplan defineret, at "... skal facaderne fremstå i farver, der
af grundejerforeningen fastlægges i en farveskala, som bevarer bebyggelsens
harmoniske udseende.".

Det vil sige, at her er grundejerforeningen faktisk i lokalplanen tillagt
den ret at bestemme farver. I mit udgangspunkt foreskriver lokalplanen en
række farver, som der nu er snak om at bestyrelsen vil have
generalforsamlingen til at træffe beslutning om at indskrænke. En
beslutningskompetence som ikke er beskrevet i lokalplanen. Det er efter min
bedste opfattelse en forskel i forhold til Furesølund!

/Bjarne

Fra : Simon

Dato : 11-02-10 18:49

On 11-02-2010 17:46, Bjarne Jensen wrote:
> [...]
> have generalforsamlingen til at træffe beslutning om at indskrænke. En
> beslutningskompetence som ikke er beskrevet i lokalplanen.

Grundejerforeningens beslutningskompetence er selvfølgelig ikke beskrevet
i lokalplanen, men i vedtægterne. ... Også i Furesølund; den citerede bid
af lokalplanen beskriver en *pligt* som pålægges foreningen.

- Hvad står der i foreningens vedtægter omkring retten til at regulere
udseende? Dét vil være foreningens kompetence.... Hvis der ikke står
noget, vil det være en generalforsamlings-beslutning hvis vedtægterne skal
ændres (som regel besværlig).

--
Simon

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-02-10 18:58

Den 11-02-2010 23:46, Bjarne Jensen skrev:

> [...]
> farver, der af grundejerforeningen fastlægges i en farveskala, som
> bevarer bebyggelsens harmoniske udseende.".

Du kan evt. prøve at opstøve dommen og se, om lokalplanen
har haft nogen betydning for afgørelsen. Men umiddelbart kan
jeg ikke se, at det er anderledes end at enhver
grundejerforening kan fastsætte nogle regler, der skal
overholdes af medlemmerne.

I Furesølund var det indført i vedtægterne helt fra starten,
spørgsmålet er, om der er specielle krav, hvis man vil
indføre den slags begrænsninger efterfølgende. Det kan jo
være et problem, hvis man dermed tvinger nogle medlemmer til
at betale for en ommaling.

Jeg kan ikke umiddelbart se et problem i, at man vedtager
farvebegrænsning for fremtidigt malearbejde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-02-10 20:28

> [...]
> betydning for afgørelsen. Men umiddelbart kan jeg ikke se, at det er
> anderledes end at enhver grundejerforening kan fastsætte nogle regler, der

En grundejerforening kan ikke fastlægge alle slags regler og kræve dem
overholdt af medlemmerne.
En grundejerforening har ikke anden bemyndigelse end den som den ad anden
vej har fået.
Bemyndigelsen kan være givet ad lovgivningsmæssig art (feks. lokale
vedtægter som lokalplaner) eller ved foreningens dannelse, gennem
vedtægterne.
En udvidelse af foreningens bemyndigelse over medlemmerne herudover kan kun
ske, hvis der er fuldstændig enighed herom blandt nuværende medlemmer 1),
eller evt. hvis udvidelsen må anses for at være i naturlig og nødvendig
forlængelse af eksisterende bemyndigelser og være påkrævet for at foreningen
kan efterleve sit fomål. I dette sidste tilfælde må der nærmest være tale om
en konkretisering eller også kan der bligve et kringlet og langvarigt
juridisk slagsmål om udvidelsens nødvendighed stillet overfor medlemmernes
frie råderet over deres ejendom.

1) følger af de almindelige foreningsmæssige juridiske retsprincipper. En
forening har ikke anden bemyndigelse end den som medlemmerne tillægger den.

> [...]
> efterfølgende. Det kan jo være et problem, hvis man dermed tvinger nogle
> medlemmer til at betale for en ommaling.

Se ovenfor. Hvis foreningen har haft bemyndigelsen til at fastlægge
farvevalg fra starten er der intet i vejen for at den ad åre beslutter sig
for at udmønte denne bemyndigelse i en beslutning.
Men hvis den ikke fra starten har haft denne bemyndigelse, kan den ikke
senere uden videre beslutte selv at tiltage sig den.
Særligt grundejerforeninger med tinglyst medlemspligt må være særligt
omhyggelige med at holde sig inden for deres givne bemyndigelser.
Medlemmerne har jo ikke muligheden for at stå udenfor.

> Jeg kan ikke umiddelbart se et problem i, at man vedtager farvebegrænsning
> for fremtidigt malearbejde.

Formodentlig ikke i det konkrete tilfælde, hvis det er korrekt beskrevet.
Det er jo også det domstolen er nået frem til

/Per