Sondring mellem manglende betaling og nægt~
Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 07:34

Jeg mangler en klar beskrivelse af forskellen i procedurerne for
inddrivelse af gæld, ved manglende betaling ogdet andet jeg ikke kender
ordet for,
men når kunden nægter en aftale eller bare nægte betailng, jeg kan forstå
det er to
forskellige ting.

Håber i forstår hvad jeg mener.

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 07:37

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse
> [...]
> ordet for,
> men når kunden nægter en aftale eller bare nægte betailng, jeg kan forstå

.... jeg vil mene at man ved den "anden", kan springer rykker og inkoasso
over,
og gå direkte til anden inddrivelses-metode, hvilken ved jeg ikke...

Fra : alexbo

Dato : 09-02-10 09:50

"/Peter" skrev

> Jeg mangler en klar beskrivelse

Du ville ikke kunne kende en klar beskrivelse om den så bed dig i næsen,
intet af det du skriver har blot en antydning af klarhed.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 10:05

> "/Peter" skrev

> Du ville ikke kunne kende en klar beskrivelse om den så bed dig i næsen,
> intet af det du skriver har blot en antydning af klarhed.

Du forstår ikke spørgsmålet?

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 10:08

> "/Peter" skrev

> Du ville ikke kunne kende en klar beskrivelse om den så bed dig i næsen,
> intet af det du skriver har blot en antydning af klarhed.

netop derfor spøger jeg - for at få klarhed

Fra : alexbo

Dato : 09-02-10 10:43

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i

> netop derfor spøger jeg - for at få klarhed

Hvis man mener at have penge tilgode og kreditor ikke er enig så kan man
anlægge en småsag.
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/forloebet/Pages/default.aspx

Hvis man kan bevise at man har penge til gode og derfor vinder sagen, og
kreditor ikke betaler kan man lade den gå til
inkasso.
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 10:58

> [...]
>
> Hvis man kan bevise at man har penge til gode og derfor vinder sagen, og
> kreditor ikke betaler kan man lade den gå til

Mange tak, Alex, det var lige hvad jeg ledte efter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-02-10 15:47

On 09/02/2010 07:34, /Peter wrote:
> [...]
> ordet for,
> men når kunden nægter en aftale eller bare nægte betailng, jeg kan forstå

Jeg vil da mene at det, rent logisk, er TRE forskellige ting.

1. Kunden har ikke betalt.
2. Kunden vil ikke betale.
3. Kunden mener ikke at være forpligtet til at betale.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Wilstrup

Dato : 09-02-10 19:08

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg vil da mene at det, rent logisk, er TRE forskellige ting.
>
> 1. Kunden har ikke betalt.
> 2. Kunden vil ikke betale.
> 3. Kunden mener ikke at være forpligtet til at betale.

Der er vel en 4.: kunden kan ikke betale

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-02-10 20:08

On 09/02/2010 19:07, Wilstrup wrote:

> Der er vel en 4.: kunden kan ikke betale

Ja, den tænkte jeg også på at skrive som separat punkt, men jeg valgte
at antage at den hørte ind under pkt 1, d.v.s. "har ikke betalt, men ved
godt at han skal, uanset hvad årsagen så er".

Dit punkt 4 skal vel, pedantisk set, også deles op i 4a.: "Kunden kan
overhovedet ikke betale" samt 4b.: "Kunden kan ikke betale lige nu, men
hævder (sandfærdigt eller ej) at kunne ordne sagen i løbet af en 2-8
uger, muligvis i små rater".

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Wilstrup

Dato : 09-02-10 21:29

> [...]
> hævder (sandfærdigt eller ej) at kunne ordne sagen i løbet af en 2-8 uger,

Godt ord igen - jeg mente blot at der var ?den fjerde mulighed - overordnet
set - det var ikke for at være pedantisk.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-02-10 03:18

On 09/02/2010 21:29, Wilstrup wrote:

> Godt ord igen - jeg mente blot at der var ?den fjerde mulighed -
> overordnet set - det var ikke for at være pedantisk.

Okay.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org