Fugtmåler
Fra : LG

Dato : 09-02-10 09:55

Hej

Er der nogen herinde der har erfaringer med billige fugtmålere (til at måle
fugtprocent i brændet)
Jeg har set, at de kan købes til priser fra 50 kr. og opefter.

mvh
LG

Fra : John V.

Dato : 09-02-10 17:12

Den nemeste måde er at tage et stykke brænde, veje det, derefter opvarme det
til 105 grader, indtil vægten er stabil, derefter veje det igen og beregne
resten.

Fra : LG

Dato : 09-02-10 19:14

"John V.skrev i en meddelelse
> Den nemeste måde er at tage et stykke brænde, veje det, derefter opvarme
> det til 105 grader, indtil vægten er stabil, derefter veje det igen og
> beregne resten.

Mange tak for den lille fidus. Men det virker nu lidt besværligt.
Mit spørgsmål lyder stadig, om nogen har erfaring med de billige fugtmålere?

LG

Fra : hamselv

Dato : 09-02-10 21:02

har selv en og den virker fortrinligt
du stikker den ind i enden af brændestykket og vupti kan du aflæse
fugtprocenten på en skala.
Bemærk dog at brændestykket sagtens kan have en højere fugtprocent inde i
midten.

en anden løsning kunne jo være at have en træreol (sort) stående inde i
stuen ved siden af brændeovnen. På den måde er træet altid tørt når du skal
bruge det, og du slipper hele tiden for at rende stafet mellem brændeskuret
og brændeovnen

henrik

Fra : Armand

Dato : 10-02-10 00:59

hamselv skrev:
> [...]
> fugtprocenten på en skala.
> Bemærk dog at brændestykket sagtens kan have en højere fugtprocent inde i

I så fald er det alt for friskt træ som man end ikke bør tænke på at
fyre med.
Er træet først tørret ordentligt vil det modsatte billede være
tilfældet: Uderfra kommende fugt kan have gjort det yderste ved fugtigt
til trods for at kævlen ellers er gennemtør!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-02-10 00:55

LG skrev:
> "John V.skrev i en meddelelse
>

> Mange tak for den lille fidus. Men det virker nu lidt besværligt.
> Mit spørgsmål lyder stadig, om nogen har erfaring med de billige fugtmålere?

Nix, ikke hér.

Men er det blot til fugtmåling af brænde kan det vel hurtigt blive for
high-end :-/
Uanset målingens visning, vil man i den sidste ende selv kunne gøre sig
erfaringer om hvad visningen skal være for at brændet ikke er for
fugtigt, så til en 50'er er det vel et fint stykke værktøj!

--
Armand.

Fra : John V.

Dato : 10-02-10 22:41

hehe, ja det kan det.
Da fugtmålingen heller ikke behøver være så præsis, vil jeg tro de billige
målere kan klare opgaven. Ellers er 50kr ikke nogen stor formue.
Det findes også induktive målere, men det er langt skudt over målet, da de
koster en mindre formue.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-02-10 23:24

"John V." <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
> Den nemeste måde er at tage et stykke brænde, veje det, derefter opvarme
> det til 105 grader, indtil vægten er stabil, derefter veje det igen og
> beregne resten.

NEMMESTE ???? Ikke forstået......

Michael Nielsen

Fra : Armand

Dato : 13-02-10 16:59

Michael Nielsen skrev:
> "John V." <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
>
> NEMMESTE ???? Ikke forstået......

Nemmere at gøre her-og-nu i stedet for at vente til Jem og Fix åbner på
mandag - Og frem for alt: Biligere!

Og målingen/vejningen må jo være representativ for pågældende
brænde-mængde/stak og skal i bekræftende (=tør) fald således ikke
gentages - Hvilket forøvrigt også gælder brugen af elektronikken.
Eftersom man ved friskt indhentet brænde alligevel kun måler overfladens
fugtindhold med elektronikken, skal brændet under alle omstændigheder
ligge til tørre indendørs, hvorunder at det ikke tager mere tid at veje
én af kævlerne før dén stilles til tørre ovenpå brændeovnen i samme tidsrum.

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 10-02-10 08:42

On Tue, 9 Feb 2010 09:54:48 +0100, "LG" <leifgraversen@mail.dk> wrote:

>Hej
>
>Er der nogen herinde der har erfaringer med billige fugtmålere (til at måle
>fugtprocent i brændet)
>Jeg har set, at de kan købes til priser fra 50 kr. og opefter.

Hvad med den klassiskem helt gratis? En spytklat i den ene ende af
kævlen, pust i den anden. Bobler spyttet er brændet tørt nok

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 14-02-10 09:14

LG wrote:

> Hej
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med billige fugtm�lere (til at
> m�le fugtprocent i br�ndet)
> Jeg har set, at de kan k�bes til priser fra 50 kr. og opefter.
>
> mvh
> LG

Mit eget brænde kender jeg, men hvis jeg er et fremmed sted holder jeg
brændet op til kinden. Koldt = vådt, varmt = tørt. Som supplement ser jeg på
det, og vejer det i hånden ("Kan det passe at gran vejer så meget?" / "Med
den vægt må det være bøg/eg, er det det?")

Varmeledningen i vådt brænde er større end i tørt brænde.

- jørgen

Fra : Jens

Dato : 05-03-10 14:04

"LG" <leifgraversen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> måle fugtprocent i brændet)
> Jeg har set, at de kan købes til priser fra 50 kr. og opefter.

Jeg har en sådan billig dims og i forbindelse med en fugttest af min
Campingvogn hos en forhandler, sammenlignede jeg hans målinger med min
"billige fra Aldi" og fik stort set samme resultat - så min ser ud til at
passe fint (her går jeg ud fra at Campingvognforhandleren har et retvisende
instrument)

/jens