Betaling
Fra : /Peter

Dato : 08-02-10 21:35

Hvis man modtager et u-opfordret og uacceptabelt beløb, for en given
opgave på sin konto,
skal man lade betaleren vide at der må være tale om en fejl, eller bare
lade dem stå, og undlade at påtale at der må tale om en fejl..

Hvis kunden sender produktet retur, efter at have brugt indhooldet,
(ikke nethandel !)
bør man gøre opmærksom på at det måske er sendt et forkert sted hen
eller undlade
påtale og lægge pruduktet på hylden?

Jeg er meget utålmodig, har kontaktet en advokat, men kan ikke vente,
hvad siger ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-02-10 21:34

On Mon, 8 Feb 2010 21:35:17 +0100, "/Peter" <nospam@no.mail> wrote:

> [...]
>skal man lade betaleren vide at der må være tale om en fejl, eller bare
>lade dem stå, og undlade at påtale at der må tale om en fejl..
Jeg ville sende dem tilbag med besked om at der måtte være tale om en
> [...]

>bør man gøre opmærksom på at det måske er sendt et forkert sted hen
>eller undlade påtale og lægge pruduktet på hylden?
Er det dine billeder (omtalt i anden tråd i denne gruppe) der er
produktet ? Hvis ikke var det nok en hjælp at vide hvad produktet er.
Er det en liter mælk, går den jo ikke at sende den tomme beholder
retur.

/Hans

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 07:25

> Jeg ville sende dem tilbag med besked om at der måtte være tale om en
> fejl.

Det var også min tanke.

> [...]
> produktet ? Hvis ikke var det nok en hjælp at vide hvad produktet er.
> Er det en liter mælk, går den jo ikke at sende den tomme beholder

Ja det er mine billeder, og de er allerede brugt påen måde som er beskrevet
i en anden tråd..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-02-10 01:04

Den 09-02-2010 03:35, /Peter skrev:
> [...]
> skal man lade betaleren vide at der må være tale om en fejl, eller bare
> lade dem stå, og undlade at påtale at der må tale om en fejl..

Når du skriver noget så ukonkret, kan vi kun gætte.

Jeg tillader mig at gætte, at du har udført en opgave eller
leveret et produkt til en eller anden, men endnu ikke
fremsendt en faktura. Vedkommende sender dig så nogle penge,
inden du får sendt en faktura, og du er ikke tilfreds med
betalingen.

I så fald: Send en faktura, og betragt beløbet som et a
conto beløb.

Hvis jeg gætter forkert, og du vil være fri for andre
fantasifulde gæt, så prøv at beskrive situationen lidt mere
konkret. Spørgsmål af den slags er nærmest spild af vores og
din tid.

> Hvis kunden sender produktet retur, efter at have brugt indhooldet,
> (ikke nethandel !)

Ok, vi gætter lidt mere: Kunden er ikke tilfreds med din
indsats eller produktet, og sender derfor det resterende
tilbage, og betalingen ovenfor er, hvad kunden mener, er en
tilpas betaling. I så fald må du rettens vej for at få flere
penge - altså efter at have fremsendt en faktura med et
krav. Og forudsat kunden ikke betaler denne, og forudsat du
ikke indgår en aftale med kunden eller helt opgiver at få
flere penge.

> bør man gøre opmærksom på at det måske er sendt et forkert sted hen
> eller undlade
> påtale og lægge pruduktet på hylden?

Her vil jeg ikke engang prøve at gætte, for hvordan kan det
være sendt et forkert sted hen, når du åbenbart har fået
det. Og hvordan kan du lægge produktet på hylden, hvis
kunden har brugt det, som tidligere beskrevet?

> Jeg er meget utålmodig, har kontaktet en advokat, men kan ikke vente,
> hvad siger ?

Hvis du ikke har givet ham en bedre beskrivelse, må du nok
forvente en meget stor advokatregning for den tid, han skal
bruge på at få oplysninger ud af dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus, spyware og andet snavs på computeren:

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 07:28

> [...]
> prøv at beskrive situationen lidt mere konkret. Spørgsmål af den slags er

Kunden er meget tilfreds, bruger produktet (noget af ulovligt) , samtidig
sender jeg en faktura.
Kunden vil ikke betale og henviser til 2 år udløbne "gratis-aftaler" og alle
mulige andre krumspring
for ikke at betale, for til sidst at tro at hvis han returner billederne er
alt godt.
Kunden har tidligere betalt, altså accepteret at skule betale, for lign
prudukter og ydelser.

Fra : alexbo

Dato : 09-02-10 09:48

"/Peter" skrev

> [...]
> skal man lade betaleren vide at der må være tale om en fejl, eller bare
> lade dem stå, og undlade at påtale at der må tale om en fejl..

Hvis kunden betaler uopfordret, altså uden at man har opkrævet nogen
betaling, kan man anse det som en delbetaling indtil kunden får en faktura.

> [...]
> bør man gøre opmærksom på at det måske er sendt et forkert sted hen eller
> undlade påtale og lægge pruduktet på hylden?

Jeg har svært ved at se man kan sende et produkt retur efter at have brugt
indholdet, og hvordan kan man lægge produktet på hylden hvis indholdet er
brugt.
Hvis kunden har sendt det et forkert sted hen, bør man gøre opmærksom på den
rigtige returadresse.

> Jeg er meget utålmodig, har kontaktet en advokat, men kan ikke vente, hvad
> siger ?
Jeg synes du skal lægge din utålmodighed på hylden, og begynde at tænke dig
en smule om i stedet for at sætte alle mulige ting i værk du alligevel ikke
kan overskue.
Hvis du har fået din billed-DVD tilbage og nogle penge, så lad vær med at
smide dem væk på en advokat.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 10:07

> "/Peter" skrev
>
> Hvis du har fået din billed-DVD tilbage og nogle penge, så lad vær med at
> smide dem væk på en advokat.

Det er vist blevet en principsag for mig, og jeg vil derfor ofre endda
ganske mange penge på den.

Fra : alexbo

Dato : 09-02-10 10:37

"/Peter" skrev

> Det er vist blevet en principsag for mig, og jeg vil derfor ofre endda
> ganske mange penge på den.

Principper er noget man har i stedet for omtanke.
Hvis man ikke kan eller vil forklare sin handlemåde siger man at det er af
principelle grunde, så er det ligegyldigt hvor tåbeligt det er, det er
principielt.
Det lyder måske af at være på et højere plan, men det er det ikke, det er
ren dumstædighed.

Ved ikke at sørge for klare linier fra starten har du rodet dig ind i denne
sag, det er udelukkende din egen skyld, du har ladet brugen og betalingen af
dine billeder svæve i luften bare overladt dem til firmaet uden betingelser.
Det var dumt og at fortsætte er mere dumt.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 10:57

> [...]
> uden betingelser.
> Det var dumt og at fortsætte er mere dumt.

Ja, jeg giver dig ret, jeg har været for naiv, men det skulle ikke
være nok til at inddrivesle af en reel betaling for et stykke arbejde er
helt umuligt.

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 10:59

> [...]
> uden betingelser.
> Det var dumt og at fortsætte er mere dumt.

Mit håb er at en "alvorlig" og korrekt udformet skrivelse fra en jurist kan
få kunden til at indse jeg mener det alvorligt, og dermed indgå en forlig.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-02-10 11:13

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist blevet en principsag for mig, og jeg vil derfor ofre endda
> ganske mange penge på den.

Jeg syntes faktisk du står temmelig dårlig, så det vil være tåbelig at smide
penge efter en advokat blot fordi det nu er "en principsag" for dig.
Jf. dine tidligerer tråde (der er mange) har du ingen klar aftale om hvad
opgaven skal koste og om den overhovedet skal koste noget. Du har skrevet at
du i starten arbejde gratis, senere fik fik lidt betaling for dine opgaver.
Nu er der kommet penge ind på din konto, men du er ikke tilfreds med
beløbets størrelse, selv om du endnu ikke har sendt en faktura. Hvad
forventer du opgavestilleren skal forholde sig til?
Næste gang du skal løse en opgave vil jeg anbefale dig at lave en klar
aftale FØR du går igang.

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 11:36

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> [...]
> forventer du opgavestilleren skal forholde sig til?
> Næste gang du skal løse en opgave vil jeg anbefale dig at lave en klar

Det er en rimelig kompliceret for mig at beskrive, men sagen egenlig ret
ligetil...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-02-10 12:45

> Det er en rimelig kompliceret for mig at beskrive, men sagen egenlig ret
> ligetil...

Sådan som du har beskrevet den gennem dine efterhånden mange tråde,
foreligger der overhovedet ingen aftale om hvor meget opgaven skal koste
eller om den overhovedet skal koste noget.
Derfor står du ganske dårligt, når du nu begynder at tale om advokater,
inkasso og retssager. Efter min mening bliver du nød til at tage denne "sag"
som lærerpenge og huske at lave en ordentlig aftale næste gang.

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 13:11

> [...]
> inkasso og retssager. Efter min mening bliver du nød til at tage denne
> "sag" som lærerpenge og huske at lave en ordentlig aftale næste gang.

OK, Allan det er dog et synspunkt der tages til overvejelse, mange tak.

Fra : /Peter

Dato : 09-02-10 13:14

> [...]
> inkasso og retssager. Efter min mening bliver du nød til at tage denne
> "sag" som lærerpenge og huske at lave en ordentlig aftale næste gang.

der er mange ekesempler på at prisen ikke bliver oplyst hvis man ikke
spørger på forhånd,
og hvor man bare må acceåpterer at det koster det altså, f.eks. reparationer
og lign..

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-02-10 14:02

> der er mange ekesempler på at prisen ikke bliver oplyst hvis man ikke
> spørger på forhånd,
> og hvor man bare må acceåpterer at det koster det altså, f.eks.
> reparationer og lign..

Det er rigtigt, men regninger fra autoværkstedet og håndværkeren giver også
anledning til rigtig mange tvister.
Det er til gengæld ikke rigtigt at man så har udskrevet en blankocheck og må
acceptere en hvilken som helst regning.

I dit tilfælde står du meget svagt, da du tidligere løst lignende opgaver
gratis. Du har tilmed slet ikke fremsendt en faktura denne gang.