markedføringsloven?
Fra : Jubii

Dato : 08-02-10 17:10

Jeg har frabedt mig gratisaviser og reklamer, med postens skilt på
brevkassen.
Jeg får så en reklame i brevkassen, men firmaet kalder det en brochure
a.la kommune information, fordi det de skriver om er gratis.

"vores informations hæfte er ikke en reklame idet alt er gratis. Du kan
betragte brochuren som en kommune information som alle borgere kan
modtage."

Det er et helt privat firma der tilbyder hjemmehjælp/hjemmepleje. Clara
service gruppen aps.

reklame eller ej?

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-02-10 17:55

Jubii skrev:
> [...]
> modtage."
>
> Det er et helt privat firma der tilbyder hjemmehjælp/hjemmepleje. Clara

Det lyder lidt som om de vil have det ind under betegnelsen
folkeoplysning - ligesom valgmateriale mv., men jeg synes den er lidt tynd.

Men hvad er det i markedsføringsloven du er i tvivl om?

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jubii

Dato : 08-02-10 18:41

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tynd.
>
> Men hvad er det i markedsføringsloven du er i tvivl om?

Jeg var ret usikker på om det er markedføringsloven mit spørgsmål var
med under.
Der står en del deri om hvordan reklamer/tilbud m.m. skal udformes.
Forbrugerombudsmanden giver bøder hvis reglerne overtrædes.
Nu har forbrugerombudsmanden også udtalt om reklamer i postkasen, at 1
gang er ingen gang, men gentagelser kan føre til bøder. (når man har
frabedt sig reklamer ved postens skiltning).
Man skal kontakte firmaet der står i reklamen og advare dem om, at næste
gang vil føre til en klage.
Jeg har de oplysninger fordi jeg spurgte forbrugerombudsmanden hvad jeg
kunne stille op med de mange mange grill reklamer der blev lagt i
postkassen hver uge.
Efter at have advaret de forskellige, har jeg ikke fået een eneste
siden.

Jeg har så sat lighedstegn mellem grill reklamerne og den
brochure/reklame fra clara services.
Jeg er så usikker på om det er korrekt at gøre det. Jeg har i hvertfald
kontaktet dem og advaret, og fået det svar jeg gengav.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-02-10 21:07

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> modtage."
>
> Det er et helt privat firma der tilbyder hjemmehjælp/hjemmepleje. Clara

Der er ihvertfald ingen tvivl om, at det er omfattet af Markedsføringsloven
og dermed FOMs retningslinjer om adresseløse forsendelser.

Markedsføringsloven omfatter al erhvervsmæssig virksomhed, og det må et
firma der tilbyder privat hjemmehjælp betragtes som (uanset at den enkelte
'kunde' ikke selv skal betale regningen).
Det samme gælder feks. også høreklinikker, hvor regningen også skal samles
op af de kommunale kasser.

/Per