dlsk 2010
Fra : Krause

Dato : 08-02-10 20:26

Er der nogen der ved hvornår det levende søkort 2010 udgives?

Fra : N/A

Dato : 11-02-10 00:03

Fra : -

Dato : 11-02-10 00:03

Bo Carlé skrev:
> Ringede til Dansk sejlunion på 4326 2180 og sekretæren fortaltalte at
> det bliver ca. i midten af april, 2010.
> På siden: http://www.sejlsport.dk/sw37301.asp står der ikke meget og
> linkene er ikke meget værd.
> På siden:
> http://www.danskebaadejere.dk/Det%20Levende%20soekort.aspx står der
> heller ikke meget,
> men nederst:
> Dansk Sejlunion har en supportfunktion til Det Levende Søkort. Supporten
> kan kontaktes på supportdlsk@sejlsport.dk <mailto:supportdlsk@sejlsport.dk>
> --
Det er ufatteligt at de ikke kan lære, at information på hjemmesiden kan
spare en masse badwill, usikkerhed og egen tid med at besvare
henvendelser. Men det er det samme hvert eneste år! Iøvrigt er medio
april igen for sent, påsken falder allerede i starten af april, og om
vejrguderne vil, er der helt sikkert mange der går i vandet inden påske.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-10 01:16

Bladet Sejler der udgives af DS er udsendt i dag og i omtalen af det
nye DLS 2010 er der ikke angivet hvornår DLS 2010 er klar til salg.
DS skriver at DLS 2010 vil blive produceret på en USB-nøgle. og at
programmet er ændret således at det kan afvikles med mindre
skærmopløsning end de nu krævede 800 x 600 pixel.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-02-10 13:18

Med 'mindre' skærmopløsning en 800*600 ? det er da en postgang for sent....
Jeg tror da ikke der findes pc'ere med mindre skærmopløsning nu om dage.
Selv mini-pc'erne kører da mere, typisk 1366 x 768....

??

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

Fra : oem

Dato : 04-03-10 02:47

On 3 Mar., 11:18, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> On 3 Mar., 10:39, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> Jeg talte med DS-repræsentanten om netop dette. Han anførte, at det er
> KMS der umuliggør en sådan løsning, men det regner jeg med er en ren
> kommerciel disposition. KMS må jo levere kortdata til fx. Delius
> Klasing og NV der så selv distribuerer sammen med deres programmel. På
> den baggrund er det vel ikke realistisk at de skulle gøre det gratis
> for vore blå øjnes skyld.
>
> Hans-Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg anser det for korrekt at KMS blokerer muligheden for at udstille
søkort gratis. Det ville kræve en politisk beslutning.

Men en betalingsløsning på nettet er da bestemt også relevant. Det kan
KMS ikke blokere. Og hvorfor skulle de? Hvor kort kunne købes
enkeltvist og/eller i pakker i relevant format. F.eks. ved at DS køber
kortene fra KMS som nu, og så videreformidler dem på www.danskebaadejere.dk.

Angsten for at formidle søkort uden kopieringsbeskyttelse kan dog være
en hindring for KMS. Efter min holdning et spørgsmål om pris. I
henhold til KMS' prisliste mener jeg priserne burde kunne lande på en
meget lavt niveau. Der er 63.000 medlemmer af DS. Ikke alle aktive,
men alligevel.

Jeg gætter fortsat (uden dokumentation) på at DS tjener penge på DLSK,
og at det er hovedbegrundelsen for at DS holder 'kortene' tæt inde på
kroppen. Og derfor 'videreudvikler' DLSK med løsninger, der egentlig
ikke burde høre hjemme i en sejlunion, - det støder mig næsten at læse
at en sejlunion beskæftiger sig med skærmopløsninger, dongles osv. En
sejlunion skal beskæftige sig med søkort og søsikkerhed, ikke med
teknik.

Måske er det tiden at få det helt ud i fri konkurrence.

Og igen: DLSK er ikke et 'dårligt' produkt eller et 'dyrt' produkt
isoleret set. Det er bare ikke længere den løsning der tjener
sejlernes interesser. Det gør tilgængelighed og pris på søkort
derimod. Hvilket vel også var den oprindelige begrundelse for DLSK.

Nu vil jeg ikke gentage mig selv mere

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-02-10 02:25

Der findes en del af de nye miniPC´er med opløsning under 800 x 600.
Det ser ud til at DS ser et marked her som konkurrent til de små
kortplottere. En PC giver mange flere muligheder for brugeren end en
kortplotter med kun de begrænsede funklioner som den har.
Samtidig er programmet fortsat anvendelig på de større PC´er med
større og højtopløselige skærme.
Har man en al. bærbar ombord kan den tilsluttes DS´nye produkt, en 7"
tourchskærm som kan monteres i cockpittet.
Alternativt sælger de også et helt system bestående af en lille, meget
robust computer, GPS, en lysstærk touchskærm, silicone tastatur,mus og
DLS.
De vises på bådudstillingen i Bella Centeret.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-02-10 19:33

OK... jeg har kigget efter ny computer de sidste par måneder og jeg e godt
nok aldrig faldet over en der kører 800*600... Det aspect ratio jo også gået
af mode for længst og nu hvor alt er "wide"....

Hvor har du set det ??

--
Afsendt fra båden:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-03-10 08:05

Ja der er flere måder at anskue det på og den politiske vinkel er magt/
indflydelse på ethvert resultat.

Jeg synes den amerikanske løsning med gratis søkort er tiltalende.
Derovre sætter man søsikkerhed og forureningsfare højest og dermed
forsøger at minimere millionregninger for oprydning.
Modsat os der sætter usselt mammon højere for en etats indtjening i
minimalstørrelsen.
Selvfølgelig vil en mindre "virksomhed" som DS prøve om der er
indtjeningsmuligheder på baggrund af KMS´ virke inden for de politisk
udstukne regler, kommende fra magt/indflydelse/taburetklister.

DS og deres tilsvarende organisationer i Skandinavien har nedsat sig
som generaldristibutør for bådudstursforretningerne eller deres egne
sejlershopper.
De har nationalt overtaget denne opgave fra f.eks. danske KMS i DK, i
forhold til lystsejlerne, for at vi fortsat kunne få nye/opdaterede
søkort og andre informationer er dedikerede til lystbådssejlads.

Selvom en overtagelse i udgangspunktet er tilsikring af relevante og
opdaterede informationer til lystsejlerne gør det nok ikke noget at
produktet indbringer lidt overskud til at putte i lidt udvikling.
Selve udviklingen og produktionen varetages af et svensk firma "T-
kartor" der i forvejen ikke er en helt lille spiller på kortmarkedet.

De søsportsorganisationer i Skandinavien der er mellemleddet mellem
kortstyrelserne og produktionsmiljøet skal selvfølgelig i fællesskab
have mulighed for dedikeret stof gældende for det enkelte land.
Denne form for stof skal sejlunionerne kunne formidle til såvel
medlemmer som udeforstående sejlere der ønsker at købe søkortene og de
medfølgende temaer. Heri ligger Sejlunionernes opgave.

Disse temaer kan enten være temaer kommende fra f.eks. DS eller også
kunne de være kommende fra sejlere. Derfor var et af arbejdsemnerne i
forbindelsen med oprettelsen af "Danske Bådejere"
at man kunne oploade disse udgydelser, såfremt de ikke stred imod
ophavsrettigheder, til glæde for alle andre der kunne downloade
temaerne.
På samme måde var der også forslag om at alle bådklubberne kunne
oploade deres medlemsblade (forsinket), til et områd under Danske
Bådejeres hjemmeside, således at alle sejlere kunne få glæde af
artiklerne, i stedet for kun en lille snæver kreds.

Mange klubber ser desværre meget snævert på mange tiltag og det
forslag de selv fremsatte på én generalforsamling i DS om etablering
af Danske Bådejere blev beskåret på den næste generalforsamling.
De var nok ikke klar over at det var dem selv der skulle være
primusmotor både med information i klubberne og som tovholdere på de
intentioner de selv havde opkastet.
På baggrund af det første forslag blev én person ansat på DS. Der blev
afholdt møder over hele landet med klubberne. Mange forslag kom op,
men når DS sætter personen til andre opgaver fordi der ikke sker
yderligere på området, har projektet det fra begyndelsen svært.
Når de delegerede på næste generalforsamling ikke vil støtte projektet
fortsat bliver det svært.
At drive en vedkommende hjemmeside er tidskrævende og kræver en aktiv
medlemsskare. Det mangler i bredden i DS trods det at bredden tæller
de fleste af de 63.000 medlemmer. Derfor er det ikke underligt at DS
koncentrerer sig om de opgaver for eliten som både giver DS og de
involverede et godt indhold. Sponsorskaren vil ikke deres eget bedste
m.h.t. sejlsport og derfor kaldes klubberne ofte for sociale
sejlklubber.

Når jeg ser på min oversigt på DLS over temaer er det slående at så
mange temaer er samlet her til glæde for dem der bringer DLS med på
havet.
Der er temaer omkring havne, broer, ankerbøjer & turbøjder, forsvarets
skydepladser, forbudsområder, vildt- og fredningsområder,
brugsanvisning for DLS, Symboler, forkortelser og ordliste, fakta om
danske farvande.
Links til KMS, FRV, søfart6sstyrelsen, søsoprtens sikkerhedsråd, DS,
DMI, EfS., søkortrettelser, vandstandsmålinger, sejladsinformation,
miljø'ministeriet, økonomi- og erhvervsministeriet, trafikministeriet,
kystdirektoratet, skov- og naturstyrelsen, sjöfartsverket i Sverige,
Statens kartverk Norge, Sjöfartsverket i Finland, Bundesamt für
seeschifffart und hydrografphie, bevgaringsværdige fyr, frihavne,
klubliv, swurfsteder, hvordan man bruger Dannebrog til søs, meterologi
for sejlere, den atmosfæriske cirkulation, vejret omkring Danmark,
vejret lokalt, hvordan bliver vejret, vejrmodeller og
vejrforudsigelser, meterologisk lommeregner, Navigationshjælp,
Oceanografi med fysisk oceanografi, målinger i danske farvande,
forudsigelser af oceanografiske forhold, forholdene i de danske
farvande, sikkerhed til søs, alarmering, kystredningstjenesten,
nødskilte på stranden, info fra søsportens sikkerhedsråd,
sikkerhedstjek af eget fartøj, skydebaner ikke vist i søkort, ( de
bliver vist i DLS), SOK med havmiljøtjenesten, redningstjenesten,
maritim assistance service, geograqfi, opgavedeling, kontakter,
alarmering, information til pårørende, lægerådgivning, stop olien,
vrag og dykning med udvalgte vrag, naturdykkersteder, arkææologiske
dykkersteder, sikkerhed omkring dykning, lovgivning omkring vrag og
dykning,

Alle disse emner er vedkommende information for dem der færdes på
vandet.
De står ikke på søkortene uanset formen/mediet.

Som formand for en bådtypeklub/specialklub under DS, gennem nu 17 år i
en bådtype som ikke er produceret siden 1986, er der fortsat tilgang
af medlemmer, både de oprindelige selvbyggere såvel som nye købere,
ser jeg et konstant behov for information fra medlemmerne, både om
båden, tekniske detaljer m.m. og også behovet for almen information
vedr. sejlads. Da klubben er international går vi lidt uden for
Danmarks grænser i information og vi driver 4 hjemmesider, en fælles,
en svensk, begge med mulighed for blogs,en informationsbank og en
informationsside om de farlige skydebaner der ikke er indtegnet i
kort.

Alle disse informationer har indtil årsskiftet været forbeholdt kun
medlemmer af B-31 Klubben; men vi besluttede at fra årsskiftet
2009/2010 skulle de åbnes for offentligheden, således at alle kunne
læse med.
En erstatning for DS´medlemmernes manglende evne til at lave noget
fælles.

DLS er et virkeligt godt produkt med de mange fordele i opdaterede
søkort og informationer til lystsejlerne.
Det eneste der er negativt er det dårlige styreprogram og deraf den
manglende mulighed for at kortene er i et et format, således at de
kunne flyttes over i et til formålet egnet navigationsprogram.

Det kan ikke være meningen at den enkelte bådejer skal anskaffe
programmer der kan udføre formatændring når formaterne er til stede i
styrelserne. Opgaven for dem er alene at tilbyde formaterne frit
således at brugerne kan anvende dem for opnåelse af størst mulig
sikkerhed på vandet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-10 07:26

Der findes modeller med 1024 x 576 og selv Asus laver en i det gamle
format med 800 x 480.
De nyeste mini´er har højere skærmopløsning (det manglede da bare).
DS´s produkt som de lancerer nu har måske en lavere opløsning og det
er ud fra disse modeller de har ændret specifikationen til
styreprogrammet, er et gæt.
Ville DS komme på forkant lavede de kort der kunne anvendes af de
mange kortplottere der kan opdateres på, og tillige give valgfrie
styresystemer og formater.
Det ville give alle muligheder for at sejlerne kunne have de nyeste om
mest detailjerede kort på deres respektive skærme.
Kortene skulle laves både i raster- (RNC) og vektorbaserede (ENC)
kort.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-02-10 18:47

Enig. De burde fokusere på at sikre billige kort ad alle mulige kanaler
istedet for at udvikle software, som alligevel aldrig bliver på højde med
alt muligt andet man kan få.

Hvis de fx kunne sikre (eller sælge) gode kort i BSB format, så kunne vi jo
selv vælge et hav af bedre software til at bruge dem i.

Nå ... jeg får jo de gode KMS kort i min Garmin. "Bare" med et års
forsinkelse og til dobbelt pris ...

Fra : oem

Dato : 22-02-10 05:19

On 21 Feb., 18:46, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com>
wrote:
> Enig. De burde fokusere p at sikre billige kort ad alle mulige kanaler
> istedet for at udvikle software, som alligevel aldrig bliver p h jde med
> alt muligt andet man kan f .

Ja det er lige præcist min kæphest også.. DLSK er måske ikke isoleret
set så dyrt (850,-) fordi det er en pakkeløsning, men så alligevel, -
og det virker bare så irriterende..Ud over at papirkort jo fortsat
koster og ikke følger med gratis..

Af navigationsprogrammer er OpenCpn (www.opencpn.org) og SeaClear
(www.sping.com) begge gratis. CapCode (www.sourceforge.net), er også
gratis, men mere avanceret og derfor også lidt 'rodet'. Og så er der
jo fortsat gratis www.gpsdrive.de, til ubuntu/linux-maskinerne, det
kender jeg mindre godt, men jeg kan se at andre gør. Polarview er
gratis som 'viewer', men kan fås for beskedne $33, - mangler dog måske
AIS-visning.

Priserne på S63-kort (som er den krypterede udgave af S57-formater)
viser at det let ville løbe op i godt 2000,- for søkort til f.eks.
for Fyn rundt plus lidt mere. Priserne har jeg taget fra www.chartworld.com..
Det må kunne gøres billigere med noget konkurrence, - mon
søkortleverandørerne hellere vil levere hvert sit format..?

Ingen af de gratis navigationsprogrammer supporterer S63 (endnu..) , -
men nogle (et stigende antal?) supporterer S57. Polarview og så et
fransk program jeg ikke lige her og nu husker navnet på (til en lille
tusse) supporterer allerede nu S63. Det bliver spændende at
følge...BSB format supporterer de vist alle.

Jeg synes både DLSK og andre nemt må friste nogle til 'gå andre veje'
på nettet f.eks..Og det er jo heller ikke løsningen.

I Norge kan man nu i øvrigt direkte fra sin Google Earth vise søkort
(dog ikke i stor skala) (http://www.gelib.com/wp-content/uploads/2009/
norway-wms_nl.kml).

Fra : oem

Dato : 22-02-10 05:23

Link: www.polarnavy.com

Fra : oem

Dato : 22-02-10 05:39

Link: www.scannav.com

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-02-10 06:17

Hvor har du ret.
Efter installering af OpenCpn har jeg først linket til mine mapper,
hvor jeg har samlet søkort over det meste af verden. Dernæst
downloadede jeg både rasterkort og S-57 kort over U.S.A. kyster og
linkede til dem. Sikke en oplevelse med de mange detaljerede kort m.m.
Man kan selv skifte mellem de forskellige kortformater og man kan se
om man arbejder i et vektor- eller rasterkort.
I U.S.A. kan man gratis downloade søkort. det burde man også i
Skandinavien, hvor landene har så gamle og rige søfartstraditioner.
De nationale kort- og matrikelstyrelse burde lægge søkort gratis op
til download i de mest brugte formater, således at brugerne selv kan
installere dem i det program, som den enkelte er tilfreds med at
anvende.
Da der herved konstant vil ligge søkort på nettet indeholdende de
sidste rettelse og opdateringer, er der ikke mange undskyldninger for
ikke konstant at have opdaterede kort til rådighed.

Alle sejlere burde have OpenCpn installeret på en PC med kort, enten
til den hjemlige planlægning eller helst i båden. som et fremragende
hjælpemiddel til navigationen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-10 14:45

Tak for mange inspirerende og lærerige indlæg vedr. elektronisk
navigation.

Når nu vi er så "mange", der advokerer for, at DS skulle bruge sine
sparsomme ressourcer på at tilvejebringe gode elektroniske søkort over
danske farvande i et for flere navigationsprogrammer tilgængeligt
format, hvor er det så lige problemet ligger? Forudsat, der på kort
sigt ikke opnås politisk flertal for gratis adgang til elektroniske
søkort over danske farvande, spørger jeg dem med kendskab til emnet:

1. Er det os, der ikke forstår DS's nuværende forretningsmodel?
(personligt mener jeg ikke lige DS's spidskompetence er programmering
.... ... og slet ikke i konkurrence med flere glimrende,
prisgunstige systemer på markedet).

2. Er det DS, der ikke forstår sejlernes behov?
(personligt synes jeg det er meget enkelt ... ).

3. Er DS's nuværende løsning (iflg. DS/andre?) bedre end andre tilbud
på markedet?
(selv med de glimrende kort, er det ikke min opfattelse).

4. Ville der være økonomi for DS i at stille elektroniske søkort i
udvalgte standardformater til rådighed for alle, der ville sejle i
danske farvande ... det er iflg. min erfaring ikke bare både med dansk
hækflag ... Kort sagt: Er der et marked, som DS kan tjene penge på?
(det kan jeg ikke svare på ... Men opdateringer af f.eks. andre
elektroniske søkort koster jo en del ... og jeg kender ikke DS's
omkostninger til fortst udvikling af programmet bag DLSK).

5. Har DS rettighederne - eller kan de erhverves for en fair
betaling - til at tilvejbringe KMS's kort i andre formater?
(har jeg ingen viden om ...).

Måske skulle spørgsmålene stilles til DS, men jeg ingen erfaring med
kommunikation med dem, så derfor prøver jeg i dette forum ... Der
kunne jo være en "DS'er", der læser med ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-02-10 11:30

Det er altid svært at kommentere firmaers regnskaber eller priser uden
at kende meget til omsætnings- og udgiftsttallene.
Det er dog muligt at danne sig nogle skøn på baggrund af KMS
´prisliste:

http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/9AB2E7F1-BF30-4F6E-A430-3CF1826E07DF/0/STA280110S%C3%B8k.pdf

og så f.eks. antage at DS sælger ca 1800 stk ombytningsDLS pr år til
en pris af ca 600,-.

Alle kan handle med KMS og købe i.h.t. deres prisliste.

Se også vejledningen om produkter og priser:

http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/E388B0FE-0391-43AB-8F31-726A67C3BD20/0/vejledning_prisredegoerelse_03.pdf

samt redegørelsen af de prispolitiske principper i kort- og
matrikelstyrelsen:

http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/6EEFAC64-91D0-43A6-B72C-A16CA2DA48D0/0/Prisredegørelse2007tilministeren.pdf

Det ser ud til at der skal skabes et politisk tiltag, for at der kan
foretages ændringer og helst i retningen af udgivningsformen som den
praktiseres i U.S.A.
Det er en ordning som alle sejlere sikkert kan tilslutte sig og
anvende i den udstrækning gratis, såvel som betalingsområder, med den
frihed under ansvar som opgaven tilsiger for den enkelte.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 23-02-10 07:04

On 22 Feb., 19:29, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> og så f.eks. antage at DS sælger ca 1800 stk ombytningsDLS pr år til
> en pris af ca 600,-.

Der er 63.000 medlemmer af DS, så jeg ville synes at markedet burde
være i hvert fald det dobbelte. Men jeg har respekt for dine
forbindelser og oplysninger, så det overrasker mig at det ikke skulle
være større. 1800 stk gange 600,- svarer til en omsætning på ca mio
kroner årligt. Det lyder af så få pebernødder og så få antal at hele
ideen med DLSK er dødfødt. Det må og skal være mere...

I øvrigt gætter jeg på DS er fuldt klar over status. DLSK har haft sin
tid, - et udmærket produkt for nogle år tilbage, - og fortsat samlet
set billigt nok måske. Men det lakker stærkt mod enden. Samlet set er
både DLSK og papir (aht. almindelig sejlsikkerhed) meget dyrt, mener
jeg.

> Alle kan handle med KMS og købe i.h.t. deres prisliste.
>
> Se også vejledningen om produkter og priser:

Jeg har mailet og fået nogle priser fra KMS på S57-kort, men kunne
ikke helt tyde dem, så jeg venter på et svar igen. Desuden er det
spørgsmålet hvilken licens man evt. skulle have for at videresælge på
nettet. Hvis en 'site'-.licens (for rasterkort) plus det løse skulle
kunne fås for ca en kvart million og man sælger 1800 stk, så svarer
det til en stykomkostning på ca 140,- For DLSK skal der så tillægges
stykomkostninger til produktion og distribution. Og så skal der være
dækningsbidrag til udviklingsomkostninger, support, administration
osv. Tjahhh...

Hvis man solgte kort på nettet, ville stykomkostningerne falde
(afhængig af licensmodel fra KMS selvfølgelig). Hvis salget fortsat
kun var 1800 og prisen blev sat til f.eks, 300,- for en komplet BSB-
udgave af alle 63 kort, ville det give et dækningsbidrag på 290k, som
så skal betale netomkostninger og alt det løse. Jeg tror styksalget
ville eksplodere, og da helt særligt hvis man også kunne købe
enkeltvist. Men forudsætningen er fortsat at prisen fra KMS holder, og
det vil jeg se før jeg tror.

Sidegevinsten ved nethandel er den trafik og de hits som evt.
annoncører ville være interesserede i, - eller som ville understøtte
anden aktivitet på siden, - www.danskebaadejere.dk f.eks. (det ved DS
godt, flere har mailet eller talt med dem).

Ideen er hermed vederlagsfrit videregivet (nåh nej, penge kan
indsættes på min konto )

Jeg studerer videre når jeg hører fra KMS..

Fra : HH

Dato : 28-02-10 11:17

Jeg har lige besøgt standen for DS og set præsentationen af DLSK 2010.
Den gode nyhed er, at det nu vil blive leveret som en USB-dongle, så
også PC'er uden diskdrev kan bruge det.
Den dårlige nyhed var præsentationen på en stor skærm i bredformat.
Her vises kortene i det fulde skærmformat, uagtet at designet er gjort
til en 4:3 skærm. Det betyder at alle kortene er fejlagtigt brede,
hvilket ser helt forkert ud - og der er angiveligt ingen mulighed for
at justere dette inde i DLSK. Og næsten alle nye PC-er er jo nu med
bredformat-skærme.

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-02-10 14:06

DS fremhævede i bladet "Sejler" at den nye udgave netop skulle kunne
anvendes på de nye miniPC´er (der alle er i bredformat). Det kan være
at der mangler en knap med teksten "Visualizer, DLS Resize"
Mon ikke at den udgave du har set er alfa version 0.0 og når endelig
DLS 2010 kommer i handlen er det rettet.
Alle tidligere udgaver af DLS har kunnet køre i bredformat.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 01-03-10 14:45

> [...]
> hvilket ser helt forkert ud - og der er angiveligt ingen mulighed for
> at justere dette inde i DLSK. Og næsten alle nye PC-er er jo nu med

Så er vi tilbage til om DS skal bruge deres kræfter på noget de ikke
har en kerne intersse i.
Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-03-10 02:28

DS og søsterorganisationerne har valgt at være en organisation der
arbejder på grundlaget af vedtægterne:

http://www.sejlsport.dk/graphics/dokumenter/ds%20vedt%e6gter/ds%20vedt%e6gter%20april2007.pdf

hvoraf fremgår:

Dansk Sejlunion er det nationale samlingspunkt for alle sejlere.
og talentsejlere samt bredde- og tursejlere med fokus på samarbejde
med klubber, klasser og samarbejdspartnere indenfor sejlsporten,
søsporten, idrætten samt eksterne interessenter, herunder myndigheder,
sponsorer/partnere og medier.
Dansk Sejlunion udvikler og tilbyder service, rådgivning og
aktiviteter til klubber, klasser og sejlere indenfor relevante områder
med det formål at sikre en kontinuerlig og dynamisk udvikling indenfor
sejlsporten.
Dansk Sejlunions virksomhed udøves med sigte på at støtte og styrke
kerneområderne:
• Ungdom
• Kapsejlads
• Bredde og tursejlads
• Elite og talenter

De udgiver forskellige publikatione der understøtter dette:

http://www.sejlershoppen.dk/

herunder DLS.

Det er da tilfredsstillende at vi har så samlende organisationer.

Måske skulle de også overtage bådudstyrsmarkedet,-)?

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 03-03-10 02:39

> [...]
> hvilket ser helt forkert ud - og der er angiveligt ingen mulighed for
> at justere dette inde i DLSK. Og næsten alle nye PC-er er jo nu med

Bla. derfor er det en kæmpe fejl at DS beskæftiger sig med software
udvikling og ikke i stedet arbejder for at få kortne lagt ud på nettet
til free brug i ENC og BSB format, således at vi kan bruge de
apllikationer som er tilgængelig for alle. Lavet af software firmaer
der ved hvad der skal til.

Gert

Fra : HH

Dato : 03-03-10 03:18

Fra : Kent Friis

Dato : 03-03-10 17:46

Den Wed, 3 Mar 2010 02:18:28 -0800 (PST) skrev HH:

> [...]
> Klasing og NV der så selv distribuerer sammen med deres programmel. På
> den baggrund er det vel ikke realistisk at de skulle gøre det gratis

Ikke for vore blå øjnes skyld, men for sikkerhedens skyld.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"