Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvekalibrering Dell U2410
Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-02-10 17:41

Jeg har fået anskaffet mig en Dell U2410 - købt lidt i blinde men på nogle
flotte anmeldelser på bl.a. flatpanels:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc=search&subaction=showfull&id=1253521464
Men, men, men...glæden blev kort. Jeg riggede min Spyder 2 til (den har
fungeret OK på trods af at det hævdes, at den ikke supporterer 64bit Win 7)
og jeg kørte farvekalibreringen igennem uden problemer. Men når jeg vælger
den dannede farveprofil ser er skærmen overvarm og næsten med en rødorange
glød i det grå.
Kan det være forårsaget af at skærmen har et større farverum end de gamle
skærme?
Jeg er aldeles uforstående, da jeg jo alt andet lige skulle mene, at
kalibreringen ville skabe en profil, der var korrekt. Og det er ganske
uanset om jeg benytter Windows egen farvestyring eller om jeg bruger
profilvælgerværktøjet fra Spyder2.
Forslag?

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-02-10 18:55

"Jan Bøgh" <nothanx@nospam.tome> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men, men, men...glæden blev kort. Jeg riggede min Spyder 2 til (den har
> fungeret OK på trods af at det hævdes, at den ikke supporterer 64bit Win

Den er IKKE kompatibel med Win7 64. Du fik sikkert også en advarsel før
installationen.
Jeg har Spyder 2 suite og hentede opdatering hos Color vision. Det
opgraderede min spyder til pro versionen .
Så virker det.

> [...]
> kalibreringen ville skabe en profil, der var korrekt. Og det er ganske
> uanset om jeg benytter Windows egen farvestyring eller om jeg bruger

Jeg tror det er driveren til Spyderen, der er årsag til dit problem. Men
generelt stiller wide gamut skærme "næsten" krav om farvestyring. Det er
billedfremviseren heldigvis i Win7.

Hilsen
Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-10 10:14

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> installationen.
> Jeg har Spyder 2 suite og hentede opdatering hos Color vision. Det
> opgraderede min spyder til pro versionen .

Det er Spyder2PRO 2.3.5 jeg har. Og det virkede med min gamle skærm. Derfor
mine overvejelser om hvor vidt det kunne have noget med wide gamut at gøre.
Jeg kan se, at der er rigtig mange, der har haft problemer med at
farvekalibrere netop Dell U2410, når jeg søger på nettet. Jeg har hentet en
profil fra TFTcentral, der ser fornuftig ud.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2410.htm
Men det både irriterer mig og undrer mig at jeg slet ikke kan nå noget
fronuftigt resultat med mit kolorimeter.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-02-10 11:31

On 10-02-2010 10:13, Jan Bøgh wrote:
> [...]
> Men det både irriterer mig og undrer mig at jeg slet ikke kan nå noget
> fronuftigt resultat med mit kolorimeter.

Forsigtigt gæt?
Jeg mener at kunne huske at der var et IR filter i bunden af sensoren.
Skal det tages af/sættes på ??

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-10 17:01

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Forsigtigt gæt?
> Jeg mener at kunne huske at der var et IR filter i bunden af sensoren.
> Skal det tages af/sættes på ??

Nej, umiddelbart er der ikke noget filter at se.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-02-10 13:07

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-10 16:59

> [...]

Nej, de er overvarme og med nærmest pink-stik. Hvorimod de svarer til hvad
jeg forventer, når de vises med profilen fra TFTcentral.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-02-10 11:11

> "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i meddelelsen

Jeg forstår din undren. Spyderen burde jo give et bedre resultat end en
generisk profil.
Du har selvfølgelig tjekket gamma og farvetemp på skærmen.
Jeg har ikke anvendt softvaren fra Dell og anvendt skærmen som pnp skærm med
fabriksinstillingerne. Dernæst en spyder kalibrering, og det virker som
forventet på min 2709.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-02-10 17:29

On 2010-02-10 13:07:28 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> Egentlig burde et billlede gemt i sRGB blive vist korrekt med kalibreringen
> på grafikkortet, da windows defaulter til sRGB. Man burde også se tydelig
> forskel på et sRGB og et Adobe RGB billede!

Jeg forstår ikke hvad du mener.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-02-10 21:46

> Jeg forstår ikke hvad du mener.

Forhåbentligt er det klart, at det er min forventning, jeg beskriver.
Ellers synes jeg det er rimeligt præcist beskrevet.
Windows håndterer kun sRGB. Det er facts.
Laver jeg et billede i et større farverum (Adobe RGB) må RGB værdierne
generelt være lavere end for samme billede i sRGB.
Det er så min forventning. Og måske tager jeg fejl.
Den forventede forskel i farver ser jeg ikke med et billede på et ikke
farvestyret program på Win XP! Mener det er det samme på win7.

Min konklusion er at windows "laver" en vis farvestyring mod en "standard"
skærm, På en wide gamut skærm er resultatet bare ikke godt.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-02-10 22:03

On 2010-02-10 21:45:59 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> [...]
>
> Min konklusion er at windows "laver" en vis farvestyring mod en "standard"
> skærm, På en wide gamut skærm er resultatet bare ikke godt.

Jeg var lidt i tvivl om, hvad du egentlig mente, så derfor spurgte jeg.
Windows håndterer ikke sRGB som sådan, det er de programmer man
anvender der skal håndtere det ;)

Den indbyggede picture viewer i Windows 7 er ligesom i Vista
farvestyret, men om den håndterer andet end sRGB har jeg faktisk ikke
checket, da jeg aldrig bruger den (jeg bruger Windows 7 på min desktop
maskine). Men selvom et farvestyret program eventuelt kun understøtter
sRGB og ikke konverterer mellem forskellige farverum, så skal et
farvestyret program konvertere sRGB (eller andet farverum) med den
profil som skærmen er profileret med. Husk at farvestyring er to ting:
1) LUT tabellen i grafikkortet får downloadet den kalibrerede
gråtoneskalakompensation for den givne skærm og 2) et farvestyret
program skal kompensere for the RGB skævhed der er i skærmen. De fleste
farvestyrede programmer vil udover dette også konvertere mellem
forskellige farverum, så f.eks. et Adobe eller Prophoto RGB billede
bliver vist korrekt.

På en Wide Gamut skærm vil forskellen mellem et farvestyret program og
et ikke farvestyret program normalt være let at se. Men det afhænger
selvfølgelig af hvor "skæv" skærmen er udover at viser flere farver.
Windows XP har ikke en picture viewer der er farvestyret, men det har
både Vista og Windows 7. Windows i sig selv laver ikke farvestring som
sådan men har basis services som farvestyrede programmer kan benytte
for at lave farvestyring. Det er det samme på Mac, men der er flere
programmer, der har farvestyring som standard.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-02-10 11:00

> [...]
> farvestyring. Det er det samme på Mac, men der er flere programmer, der

Det er sådan det skulle fungere if beskrivelser du tidligere har givet links
til. Her lige et klip af MS's beskrivelse, da de indførte ICM support (Fra
Kodac) med Win95.
"Because Windows 95 includes 1CM support as part of the operating system,
application vendors can integrate 1CM functionality into their applications,
and thus take advantage of this new system service. To provide support for
deviceindependent color matching, colors used in applications are tied to
international (CIE-based) colorimetric standards, rather than in
device-dependent form to specific hardware devices. The operating system
then performs the appropriate color transformations to map the
device-independent color representations to the colors supported by the
physical device."

Det stemmer jo fint med ovenstående på nær sidste sætning.

Laver jeg et portræt i LR lidt for varmt (Det er de røde farver der
overstyrer) og exporterer det i Adobe RGB og dernæst i sRGB vil jeg forvente
at se forskel på de to billeder, når de vises i IE. Og naturligvis ens med
et farvestyret program.

Billederne vises ens i IE! og overstyret i det røde (og korrekt i det
farvestyrede). Det er det jeg ikke fatter.

Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-02-10 11:37

On 2010-02-11 11:00:16 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> [...]
> physical device."
>
> Det stemmer jo fint med ovenstående på nær sidste sætning.

Ja, men det sker kun i farvestyrede programmer, som kalder den
underliggende service i styresystemet. Det sker ikke automatisk.

> [...]
>
> Billederne vises ens i IE! og overstyret i det røde (og korrekt i det
> farvestyrede). Det er det jeg ikke fatter.

Du kan teste browseren f.eks. her
http://news.cnet.com/Safari-ushers-in-better-browser-colors/2100-1012_3-6191815.html

Under

windows 7 viser IE ingen farvestyring, Firefox næsten fuld farvestyring
med øverste højre firkant forkert og Safari viser det helt korrekt.
Firefox er det samme på Windows 7 og Mac OS X (10.6.2). Jeg har lige
checket det igen.

Hvorfor du ikke ser forskel er mærkeligt og det har jeg ikke
umiddelbart en forklaring på.

Fra : Allan

Dato : 13-02-10 06:59

Hans Kruse skrev:

> [...]
> checket det igen.
>
> Hvorfor du ikke ser forskel er mærkeligt og det har jeg ikke umiddelbart

Dear Hans

Mon ikke det hænger lidt sammen med, at iRGB er en "vis" herres
internetstandard
http://www.color.org/sRGB.xalter
og derfor finder herrene, der står bag standarden (bl.a. Microsoft)
absolut ingen grund til, at deres browsere kan håndtere andet end iRGB.
Det giver så lidt ringe i vandet til deres øvrige billedprogrammer.

At iRBG så ikke er særligt anvendeligt i den (foto)grafiske verden på
grund af dens "lille" gamma, er så en anden sag. Til det formål er der
en masse andre farveformater, hvoraf Adobe´s jo kun er de ene.
Når man kikker Adope billedbehandlingsprogrammer efter i sømmene, har de
jo en "browservisninsgsfunktion", der lige tillader at glo sig lidt over
skulderen og se efter, hvordan skidtet ser ud i iRGB.

Selv om jeg normalt ikke lader mig lægge under for minimalstandarder har
jeg lært at leve med det på denne måde:
1) Skal mine fotos ses via nettet, evt udgives i et avislignede medier
eller som "familiefotos", bruger jeg iRGB hele vejen igennem i min
billedbehandling. Skærmen er kun kalibreret på selve skærmen, hvilket i
virkeligheden faktisk vil sige at lumen er skruet lidt ned.
2) Skal jeg printe mere seriøse fotos ud eller er der engang imellem en,
der vil glo med mere gamma, så er sagen en ganske anden. Så er det over
i AdobeRGB - hele vejen i gennem.

Det er lidt pussigt, for en anden af iRGB standardhaverne, HP gir mig
også problemer, idet jeg har en HP-Printer, dog primært til
kontorarbejde. Og den vil ikke altid acceptere farvestyringsprogrammer
og lever åbenbart i den forunderlige verden, at iRGB er godt nok.
Det har jeg desværre også bare accepteret, med det resultat, at den
aldrig fodres med seriøst papir. Men til moster Asta går det ganske
udemærket med iRGB, for hendes gamma er i forvejen begrænset.

Om farvestyringsproblemerne hænger sådan sammen er kun et fattigt bud
fra mig.

Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-10 13:34

On 2010-02-13 06:58:51 +0100, Allan <afuttb@mail.dk> said:

> [...]
> absolut ingen grund til, at deres browsere kan håndtere andet end iRGB.
> Det giver så lidt ringe i vandet til deres øvrige billedprogrammer.

Nej, egentlig ikke. Farvestyring har ikke kun noget at gøre med det
farverum billeder lagres i, men styring af farver mellem de forskellige
ydre enheder, herunder skærm og printer. Der er ingen modstrid mellem
brug af sRGB og så kalibrering og profilering af f.eks. en skærm. Men
det jeg ikke havde en forklaring på, er at Gert ikke ser en forskel.
Baseret på det sidste svar fra Gert er der noget helt forkert hos ham.

> [...]
> billedbehandling. Skærmen er kun kalibreret på selve skærmen, hvilket i
> virkeligheden faktisk vil sige at lumen er skruet lidt ned.

Jeg forstår ikke hvad du mener med at skærmen kun er kalibreret på
selve skærmen. Mener du at du har "kalibreret" med f.eks. Adobe Gamma?

> [...]
> aldrig fodres med seriøst papir. Men til moster Asta går det ganske
> udemærket med iRGB, for hendes gamma er i forvejen begrænset.

Alle de drivere jeg kender til HP printere kan slå farvestyring fra og
hvis du printer fra Photoshop eller Lightroom skal man blot angive
ICC-profilen på det papir man bruger (og indstille papirtype til den
type papir der er tale om (papirtype og ICC profil hænger sammen)). Så
er der farvestyring af printet.

> Om farvestyringsproblemerne hænger sådan sammen er kun et fattigt bud fra mig.

Sjovt du konsekvent skriver iRGB, det hedder sRGB. Farvestyring er
faktisk ikke så kompliceret, hvis man blot "accepterer" at
styresystemet ikke i sig selv laver farvestyring. Det indeholder
services, som farvestyrede programmer kan anvende. F.eks. kan man i
Photoshop under Windows vælge at anvende Adobes konverterings "engine"
eller Microsofts ICM (altså den indbyggede i Windows). Pga. de mangle
spørgsmål om farvestyring skrev jeg en lille artikkel om emnet
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html. Den skulle
stadig være gældende selvom den kunne trænge til en opdatering til
dagens produkter (f.eks. Windows 7).

Fra : Allan

Dato : 13-02-10 14:00

Hans Kruse skrev:

> [...]
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html. Den skulle
> stadig være gældende selvom den kunne trænge til en opdatering til

det bliver spændede læsning.

Fra : Allan

Dato : 14-02-10 06:45

Allan skrev:

> det bliver spændede læsning.
Dear Hans
Og det blev flot og spændende læsning, men jeg mangler stadig at
gennemlæse dine flows.
Jeg synes imidlertid, at der fra afsnittet:
"Bærbar PC med ukalibreret skærm" til og afsnittet "Konklusion", navnlig
omkring IE ikke optræder din øvrige klarhed, som også ses i din
konversation med Gert Nielsen i denne tråd.

Jeg har egentlig kun et lille delspørgsmål:
Er du også faldet til patten og bruger sRGB til dine netudgivelser?

bh
Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-02-10 09:48

On 2010-02-14 06:44:45 +0100, Allan <afuttb@mail.dk> said:

> [...]
> navnlig omkring IE ikke optræder din øvrige klarhed, som også ses i din
> konversation med Gert Nielsen i denne tråd.

Tak for feedback. Måske skal jeg læse det igen og se om det kunne blive
klarere.

> Jeg har egentlig kun et lille delspørgsmål:
> Er du også faldet til patten og bruger sRGB til dine netudgivelser?

Ja, jeg bruger sRGB og JPG til netudgivelser. Når jeg editerer billeder
foregår det i Prophoto RGB og nogle gangle, så er det en ynk at se det
konverterede billede i sRGB, men sådan er det jo. En dag kan jeg måske
skifte.

Fra : Allan

Dato : 15-02-10 02:37

Hans Kruse skrev:

> [...]
> foregår det i Prophoto RGB og nogle gangle, så er det en ynk at se det
> konverterede billede i sRGB, men sådan er det jo. En dag kan jeg måske

Ja, og ynk kan det være i sRGB på grund af dens lille gamut.
Har du overvejet, at eksportere i f.eks ProPhoto RGB eller anden
standard til dine webgallerier, altså parralelt med sRGB.
Så kan moster Asta glo med via IE og de "vise" herres sRGB.
Og så kan vi andre finkikke med et eller andet, der kan arbejde med
ProPhoto RGB.
Måske Adobe RGB er mere udbredt og tilstrækkelig.
Selvfølgelig skal der i gallerierne angives, hvilken standard, der anvendes.
Om filformatet skal være JPG er så en helt anden snak.

Hovsa, nu er det vist blevet mørkt, for DR2 spiller klasisk fra P2. Så
er det tid til at skifte stol, lukke øjnene og bare lytte.

Aben

Fra : Allan

Dato : 15-02-10 10:43

Allan skrev:

> [...]
>
> Hovsa, nu er det vist blevet mørkt, for DR2 spiller klasisk fra P2. Så
> er det tid til at skifte stol, lukke øjnene og bare lytte.

Så fik jeg taget mig sammen til at lege med Safari, Firefox og IE.
Og det er gået godt med et prøvebillede eksporteret i hhv sRGBc,
ProPhoto og AdobeRGB til min egen hj.side. Og klart IE afviger som
forventet. Men alt er som forventet og som det skal være.

Nu er jeg så på jagt efter et galleri, der tillader, at browserne
Firefox og Safari anvender embedded profiles.

bh
Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-02-10 12:38

On 2010-02-15 10:42:43 +0100, Allan <afuttb@mail.dk> said:

> [...]
>
> Nu er jeg så på jagt efter et galleri, der tillader, at browserne
> Firefox og Safari anvender embedded profiles.

Jeg har lige lagt et eksempel op i sRGB og Prophoto RGB her

http://www.pbase.com/hkruse/image/121975031/original i sRGB
http://www.pbase.com/hkruse/image/121975032/original i Prophoto RGB

et andet eksempel

http://www.pbase.com/hkruse/image/121975874/original i sRGB
http://www.pbase.com/hkruse/image/121975877/original i Prophoto RGB

På min MacBook Pro skærm er der næsten ingen forskelle for mine øjne,
men på min HP LP3065 skærm ser jeg tydeligt forskel i de røde valmuer.
Specielt den næsten i midten, som er i fokus er detaljer udtværede i
sRGB, hvor der i Prophoto RGB tydeligt ses detaljer.

Jeg noterede mig så også ved et tilfælde, at nedskalerede billeder på
Pbase mister profilen http://www.pbase.com/hkruse/image/121975877/large
!! I original http://www.pbase.com/hkruse/image/121975877/original ser
det rigtigt ud.

Så med Pbase er det så som så.... så indtil videre er sRGB godt nok for
de allerfleste.

Fra : Allan

Dato : 15-02-10 13:42

Hans Kruse skrev:

> [...]
> det rigtigt ud.
>
> Så med Pbase er det så som så.... så indtil videre er sRGB godt nok for

Pbase

bh
Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-02-10 14:45

On 2010-02-15 13:41:54 +0100, Allan <afuttb@mail.dk> said:

> Pbase

Af de mange webgallerier jeg har set på foretrækker jeg dog stadig
Pbase med de begrænsninger det har.

Fra : Allan

Dato : 15-02-10 15:12

Hans Kruse skrev:

> Af de mange webgallerier jeg har set på foretrækker jeg dog stadig Pbase
> med de begrænsninger det har.

Pbase er da også udemærket.
Forøvrigt vedr nedskallering er det nok et generelt problem, som også
ses ved diashow ved anvendelse af Adobeflash dit og dat.

Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-02-10 15:19

On 2010-02-15 15:12:05 +0100, Allan <afuttb@mail.dk> said:

> Pbase er da også udemærket.
> Forøvrigt vedr nedskallering er det nok et generelt problem, som også
> ses ved diashow ved anvendelse af Adobeflash dit og dat.

Jeg vil nu mene at det er sjusk på Pbase at profilen smides væk.
Nedskaleringen skulle jo blot ske med bibeholdelse af profilen. Med
Adobeflash ved jeg ikke præcist, hvad der mangler, kun at det ikke er
farvestyret.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 13-02-10 15:02

> On 2010-02-13 06:58:51 +0100, Allan <afuttb@mail.dk> said:
>
> Men det jeg ikke havde en forklaring på, er at Gert ikke ser en forskel.
> Baseret på det sidste svar fra Gert er der noget helt forkert hos ham.

Mener du mit indlæg fra i dag?

Hvad skulle være helt forkert?

Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-10 16:09

On 2010-02-13 15:01:41 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du mit indlæg fra i dag?
>
> Hvad skulle være helt forkert?

Ja, at du siger du mener IE8 anvender monitorprofilen. Det gør den ikke.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 13-02-10 17:16

> Ja, at du siger du mener IE8 anvender monitorprofilen. Det gør den ikke.

Min test er helt simpel og enhver kan prøve det.
Resultatet med IE8 (Både på men Winxp og Win7 64 viser det samme.
(På samme skærm)
Det betyder så ikke at jeg påstår IE8 at være farvestyret (Det er den ikke).
Men hele kæden frem til billede på skærmen giver et overraskende godt
resultat på sRGB.

Mon ikke det er Spyder korrektionerne på skærmkortet, der klarer det
problem?
Det betyder så også at den pseudo farvestyring, der er i XP's
billedfremviser slår skærmkortets korrektioner fra.

Så giver resultaterne mening for mig. Og det er ikke i konflikt med dine
udsagn.

En sidste kommentar. Billedfremviseren i Quicktime er farvestyret. Jeg har
den kun på XP maskinen. Quicktime er Apple software, hvorfor det vil være
mærkeligt, hvis det ikke var farvestyret.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-10 18:38

On 2010-02-13 17:16:01 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> [...]
> Men hele kæden frem til billede på skærmen giver et overraskende godt

Hvis IE8 skulle anvende monitorprofilen, så skulle et billed i sRGB
vises nøjagtigt som med Firefox.
Prøv at se på dette screen shot
http://www.pbase.com/hkruse/image/121916313/original

Til venstre er det øverst Windows Photo Viewer, nedenuder samme billede
i Photoshop CS3. il højre øverst er det Apple Picture Viewer og
nedenunder er det IE8. De to til venstre er ens og de to til højre er
ens.

Dette viser, at de to til venstre er farvestyrede og de to til højre
ikke er det. Altså bruger IE8 ikke monitorprofilen og Apples viewer er
ikke farvestyret.

Hvis du vil checke på din maskine med samme billede så er det her
http://www.pbase.com/hkruse/image/121916286/original

> Mon ikke det er Spyder korrektionerne på skærmkortet, der klarer det
> problem?
> Det betyder så også at den pseudo farvestyring, der er i XP's
> billedfremviser slår skærmkortets korrektioner fra.

Undskyld, men sidder du ikke og gætter lidt? LUT tabellen bliver ikke
slået fra på noget tidspunkt så vidt jeg har registreret.

> Så giver resultaterne mening for mig. Og det er ikke i konflikt med dine
> udsagn.

Jo, det er de.

> En sidste kommentar. Billedfremviseren i Quicktime er farvestyret. Jeg har
> den kun på XP maskinen. Quicktime er Apple software, hvorfor det vil være
> mærkeligt, hvis det ikke var farvestyret.

Jo, det kan man sige, men ikke desto mindre så er der ikke farvestyring
i dette program.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 13-02-10 22:11

> On 2010-02-13 17:16:01 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:
>
> Hvis du vil checke på din maskine med samme billede så er det her
> http://www.pbase.com/hkruse/image/121916286/original

Jeg får samme resultat som du.

> Undskyld, men sidder du ikke og gætter lidt? LUT tabellen bliver ikke
> slået fra på noget tidspunkt så vidt jeg har registreret.

Bestemt jo ,o)

> Jo, det kan man sige, men ikke desto mindre så er der ikke farvestyring i
> dette program.

Korrekt.

Det billede er godt til formålet.

Jeg har også fundet årsagen til at min konklusion er forkert. Min HTML
editor fjerner simpelt hen profilen i billederne!
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-10 23:17

On 2010-02-13 22:10:31 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> [...]
>
> Jeg har også fundet årsagen til at min konklusion er forkert. Min HTML
> editor fjerner simpelt hen profilen i billederne!

Herligt, så er vi jo enige :)

Fra : Gert Nielsen

Dato : 14-02-10 11:42

> [...]

Det ville jo forklare meget, men er ikke korrekt. Profilerne er intakt.
Alligevel giver de med dit billede forskelligt resultat i Safari, når jeg
viser en sRGB og en ARGB på samme side.
Viser jeg de enkelte billeder i Safari står de korrekt.

Min konklusion er:
Billed og fax fremviser i XP er farvestyret - men til en std. monitor, der
giver ringe resultat med en wide gamut skærm.
Der er fejl i Safaris implementering.
Apples picture viewer er ikke farvestyret (enig)
sRBG er ikke så ringe på IE8. Der må være en vis farvestyring i kæden!

> Herligt, så er vi jo enige :)

Tja tjo

Jeg har smider lidt billeder til din mail. Pt. mangler jeg en web side.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-02-10 12:10

On 2010-02-14 11:42:10 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> [...]
>>
> Tja tjo
>
> Jeg har smider lidt billeder til din mail. Pt. mangler jeg en web side.

Jeg kigger på din mail senere i dag. Dine forskellige resultater med
sRGB og ARGB fra samme sRGB fil som udgangspunkt giver ikke mening for
mig, men det vil jeg se nærmere på. Hvad er der iøvrigt for en skærm du
har (måske er det nævnt før)?

Fra : Gert Nielsen

Dato : 14-02-10 12:19

> [...]
> det vil jeg se nærmere på. Hvad er der iøvrigt for en skærm du har (måske

Ja, det er Dell 2709 kalibreret med Spyder Pro 2.35

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-02-10 13:14

On 2010-02-14 12:18:39 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> Ja, det er Dell 2709 kalibreret med Spyder Pro 2.35

Prøv at slå farvestyring fra i Firefox og sammenlign med IE8. Hos mig
giver de nøjagtigt samme resultat. Safari viser et sRGB og ARGB
billeder lavet fra samme billede fuldstændig ens. Jeg kører Spyder 3
Elite på Windows 7 nu. Jeg rebootede på min Windows 7 RC som stadig har
Spyde 2 Pro installeret (jeg har solgt Spyder 2) og det gav samme
resultat.

Fra : Esben

Dato : 13-02-10 00:45

> Windows XP har ikke en picture viewer der er farvestyret,

Men alligevel kan den kende forskel på AdobeRGB og sRGB (jeg mener dog ikke
den bruger konvertingstabellerne, så det er stadig korrekt at sige at den
ikke er farvestyret).

--
Esben

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-10 00:55

On 2010-02-13 00:45:27 +0100, "Esben" <spam@gruf.LAND> said:

> [...]
> den bruger konvertingstabellerne, så det er stadig korrekt at sige at den

Jeg har ikke checket om den kender ICC profiler, men den bruger ikke
monitorprofilen og så kan det være ligemeget. Jeg har heller ikke XP
længere så kan ikke engang checke ;)

Fra : Gert Nielsen

Dato : 13-02-10 12:14

> Jeg har ikke checket om den kender ICC profiler,

Det gør den!

>men den bruger ikke monitorprofilen og så kan det være ligemeget.

Næsten enig. Filosofien er vel at det vises "næsten" korrekt på en
consumerskærm.
For det er tydeligt - for mig - at den anvender en standard normal gamut
profil.
Derfor er det specielt grimt, når man har sådan en skærm.

Jeg lavede en simpel test for at tjekke det.
To billeder. Et i sRGB og et i Adobe RGB.

1) Vist i Windows Billed- og faxfremviser.
Billederne er ens og overstyret i farverne.

Det understøtter mine udtalelser ovenfor.

2) Billerne sammen på en html side. Vist i Safari
Billederne er ens og korrekt i farverne.

3) Billerne sammen på en html side. Vist i IE8
Billederne er forskellige i farver. Overraskende er sRGB billedet ikke
overstyret og tæt på det safari viser. Adobe RGB billedet mangler
farvemætning og fremstår flat.

Det er overraskende - igen for mig - IE8 må anvende monitorprofilen!!! men
tror hele verden er sRGB.

Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-10 13:21

On 2010-02-13 12:13:46 +0100, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> said:

> [...]
>
> 1) Vist i Windows Billed- og faxfremviser.
> Billederne er ens og overstyret i farverne.
>
> Det understøtter mine udtalelser ovenfor.

I Windows Picture Viewer under Windows 7, som jeg bruger nu, så vises
billeder korrekt både med anvendelse af monitorprofilen og brug af
ICC-profiler for billedfiler. Altså det samme billede i Adobe RGB og i
sRGB vises fuldstændig ens. Det er jo godt og det var efter sigende det
samme i Vista, som jeg aldrig anskaffede mig. Sjovt nok er Picture
Viewer, som kommer sammen med Quicktime ikke farvestyret.

> [...]
> farvemætning og fremstår flat.
>
> Det er overraskende - igen for mig - IE8 må anvende monitorprofilen!!! men

Jeg har (selvfølgelig) IE 8 under Windows 7 selvom jeg ikke bruger den.
Den bruger ikke monitorprofilen. Kun Safari og Firefox er pt.
farvestyrede browsere under Windows. Jeg lægger kun billeder ud på
nettet i sRGB netop af hensyn til de mange, der stadig ikke kalibrerer
og ikke anvender farvestyret browser. Men det kommer langsomt og snart
ser vi vel også en desktop under Windows så f.eks. et baggrundsbillede
kan vises korrekt på en moderne skærm.

På Mac er situationen den samme hvad angår browsere. Det er kun Safari
og Firefox der er farvestyrede. Tidligere fandtes in IE til Mac som var
farvestyret, men den findes ikke længere.

Fra : Michaelbs

Dato : 11-02-10 17:06

"Jan Bøgh" <nothanx@nospam.tome> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men det både irriterer mig og undrer mig at jeg slet ikke kan nå noget
> fronuftigt resultat med mit kolorimeter.

Hvilken integreret i monitoren kalibrerer du på?
Prøv standard profil i stedet for srgb profilen.

mvh Michaelbs

Fra : Michael

Dato : 11-02-10 22:10

Jan Bøgh skrev:
> [...]
>
> Men, men, men...glæden blev kort. Jeg riggede min Spyder 2 til (den har
> fungeret OK på trods af at det hævdes, at den ikke supporterer 64bit Win

Prøv at installere monitor-profilen (ICM) til din Dell U2410.

Michael

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 11-02-10 22:28

On Mon, 8 Feb 2010 17:41:27 +0100, Jan Bøgh <nothanx@nospam.tome>
wrote:

> [...]
>kalibreringen ville skabe en profil, der var korrekt. Og det er ganske
>uanset om jeg benytter Windows egen farvestyring eller om jeg bruger

Hej Jan.

Det ligner mistænkeligt det wake up call jeg selv oplevede, da jeg
anskaffede en wide gamut skærm og en Spyder.

Essensen af min frustration var, at Windows (dengang Vista, men
Windows 7 er ikke bedre) ikke viser sRGB korrekt på en wide gamut
monitor. Operativsystemets farverum er for småt.
Windows ICC profiler benyttes af et farvestyret program, ikke af
windows selv.
Se flg link, der fik pråsen til at gå op for mig:

http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/vistaappearance/thread/e59e4056-c328-45b3-9a2f-263b5ae698d8/

Farveforskellen (sRGBprofil billede) kan ses her (altså i en
favestyret browser) vist med Internet Explorer, ACDSee farvestyret og
Photoshop Elements farvestyret.

http://www.ilsoee.dk/monitorkal/Med.jpg

Jeg har lige prøvet igen i Windows 7 med samme resultat.

Jeg er af samme grund skiftet fra Opera til Firefox.

Mvh
Ove

--

Landskabsbilleder, mest fra Sønderjylland:
www.ilsoee.dk