Billader til person med god tid...
Fra : Morten Lund

Dato : 08-02-10 14:04

Jeg skal snart have startet min MAN L2000 4x4 autocamper startet op, efter
den har stået stille i godt et halvt år. Jeg er ret sikker på der ikke er
fuld power på batteriet efter denne pause.

Bilen står pt. med adgang til 220V. Spørgsmålet er så: Hvis jeg har god tid,
vil denne lille lader kunne klare at lade batterierne (24V) op?
http://www.batteribyen.dk/ansmann_acs_2_24___billader___lader_2__6__12___24v_batterier-
p-596.html

Den ser mig en kende klejn ud. Omvendt er den dejlig let for mig at have med
i toget. Og tid har jeg nok af. Det gør mig ikke noget, at det vil tage
flere døgn.

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Armand

Dato : 08-02-10 15:02

Morten Lund skrev:
> [...]
>
> Bilen står pt. med adgang til 220V. Spørgsmålet er så: Hvis jeg har god tid,
> vil denne lille lader kunne klare at lade batterierne (24V) op?

Linket virker ikke
Men jeg surfede mig til den alligevel:
<http://www.batteribyen.dk/ansmann_acs_2_24___billader___lader_2__6__12___24v_batterier-p-596.html?osCsid=aaca50f39c749b660a13d35bd99767cc>

> Den ser mig en kende klejn ud. Omvendt er den dejlig let for mig at have med
> i toget. Og tid har jeg nok af. Det gør mig ikke noget, at det vil tage
> flere døgn.

Jo mindre laderen er Ampere-mæssigt, desto længere tid vil en opladning
tage (regn selv på akkumulatorens størrelse á Ampere-timer (Ah) i.h.t.
laderens formåen)!
En lader kan nærmest ikke lade med for få Ampere, tværtimod er en
svagere ladestrøm bedre for akkumulatoren. Derved er f.eks. små 14V
jævnstrøms-transformere på under 1A, af hvilker der givetvis findes
flere af i de fleste husholdninger endog særdeles velegnede til fast
vedligeholdelsesladning af husets bil over længere tid
Den linkede lader ser netop ud til at benytte sig af tricket med endog
særdeles lav ladestrøm (á 0,3Ampere) og kan netop derfor bruges som
vedligeholdelses-lader.
Hvis der blot skal fyldes 100Ah på lastvognens akkumulator siger
regnestykket at der vil gå ca. 300 timer med opladningen, så den er nok
bedre til fastmontering indtil næste besøg, frem for at 'lige at skulle
nå at fylde efter' i løbet af den dags tid du går og pusler omkring kareten!

Ved permanent vedligeholdelsesladning er det nok værd lige at overveje
risikoen for brand i tilfælde af elektrisk sammenbrud, så laderen bør
ikke ligge på en stak aviser eller en halmballe når man efterlader den
som tilkoblet :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-02-10 15:15

> [...]
> af i de fleste husholdninger endog særdeles velegnede til fast
> vedligeholdelsesladning af husets bil over længere tid

Den er nok ikke velegnet til en 24V lastbil

Og begynde at kople flere i parallel er et skråplan . jvf den med brandfaren

/A

Fra : Armand

Dato : 08-02-10 23:36

Anders Majland skrev:

> Den er nok ikke velegnet til en 24V lastbil

Det var et eksempel og rettet mod 'husets bil'.
Siden refererede jeg så den 24V/300mA til samme, hvorved sagerne hænger
sammen.

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-02-10 15:10

> Jeg skal snart have startet min MAN L2000 4x4 autocamper startet op, efter
> den har stået stille i godt et halvt år. Jeg er ret sikker på der ikke er
> fuld power på batteriet efter denne pause.

Hvor stort er batteriet? 100Ah ?

> Den ser mig en kende klejn ud. Omvendt er den dejlig let for mig at have
> med
> i toget. Og tid har jeg nok af. Det gør mig ikke noget, at det vil tage
> flere døgn.

Den leverer 0,3A. Så med 10% tab tager det 7-8 dage at lade det fra 50% til
100%

Måske du skulle finde en lidt kraftigere ....

/A

Fra : CL

Dato : 08-02-10 15:34

Morten Lund wrote:
> [...]
> med
> i toget. Og tid har jeg nok af. Det gør mig ikke noget, at det vil tage

Denne var nok et bedre valg, og kan være i en feks mulepose.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3834&n=60100

Carsten Larsen

Fra : Sørensen

Dato : 08-02-10 15:42

"CL" > skrev >>
> Denne var nok et bedre valg, og kan være i en feks mulepose.
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3834&n=60100
>
> --

Nej den risikere at koge batterierne af ved længere tids ladning,
vælg i stedet denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100

vh. Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 08-02-10 15:47

"Sørensen" skrev i

> Nej den risikere at koge batterierne af ved længere tids ladning, vælg i
> stedet denne:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100

Den er ikke velegnet til 24 volt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sørensen

Dato : 09-02-10 09:23

"alexbo" >

> Den er ikke velegnet til 24 volt.

Åhe det havde jegh ikke lige tænkt på, så skal han lade et
batteri af gangen eller sætte dem parrelel imens han lader )

vh.
Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-02-10 16:45

Sørensen skrev:
> Nej den risikere at koge batterierne af ved længere tids ladning, vælg i
> stedet denne:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100

Den første, "EINHELL BATTERILADER BT-BC 15", har jeg. Og den har jeg
fundet prisen værd.

Da jeg formoder at Morten endnu ikke er færdig med opbygningen, selvom
han skal have "Mandolinen" startet vil mit forslag være at han følger
Carstens forslag og smider de 40,- kr mere i det.

For at kunne bruge BC-10 skal batterikablerne afmonteres, og
parallelforbindes. Med BC-15 er det blot at koble på.

BC-15 kan "føre" en Volvo FH12 fra ikke at have strøm nok til at kunne
tørne motoren til at kunne starte på under en time, på hurtigladning.

Og den finder selv ud af at tilpasse sig et løbende forbrug
(fartskriver, køleskab) over længere tid.

Det er vigtigt at huske at batterierne skal lades og aflades i serie.
Det er, f.eks., ikke "tilladt" at tappe 12 volt fra det ene batteri. Gør
man det bliver det ene batteri dårlig, og det vil gå "lynhurtig" ned af
bakke for begge batterierne.

Fra : Armand

Dato : 08-02-10 23:46

Sørensen skrev:

> Nej den risikere at koge batterierne af ved længere tids ladning...

Ved under 10% ladestrøm (A) i forhold til batterikapaciteten (Ah) går
det fint og så'en en lastvugn har nok mere end 24V/100Ah hvorved at 10A
ladestrøm ikke er kritisk!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-10 03:34

Armand skrev:
> Ved under 10% ladestrøm (A) i forhold til batterikapaciteten (Ah) går
> det fint og så'en en lastvugn har nok mere end 24V/100Ah hvorved at 10A
> ladestrøm ikke er kritisk!

De fleste lastbilbatterier jeg har set har ligget mellem 180 og 230 Ah.

Fra : Armand

Dato : 09-02-10 17:01

Finn Guldmann skrev:

> De fleste lastbilbatterier jeg har set har ligget mellem 180 og 230 Ah.

Jup!
Og ud fra 10% tommelfinger-regelen kan dé så tåle at lades med 18A hhv.
23 A, hvorved 1n 10-Amperes lader ikke er så slem som den lyder i en
'folkevogn-ejers' øren.

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 08-02-10 15:51

"Morten Lund" skrev

> Bilen står pt. med adgang til 220V. Spørgsmålet er så: Hvis jeg har god
> tid,
> vil denne lille lader kunne klare at lade batterierne (24V) op?

Jeg vil foreslå HN laderen som CL linker til, jeg har den selv.
Den er ikke større end man kan have den med i toget, og stor nok til at
kunne bruges også en dag hvor man ikke har så god tid.
Den kan stå til konstant uden at overlade, den skruer sig selv ned til
vedligeholdesesladning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-02-10 16:30

On Mon, 08 Feb 2010 14:03:46 +0100, Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk>
wrote:

Der er nok 2 batterier på hver 12 Volt ?
Hvor mange Ah er de på ?
Har du en syremåler til at måle ladestanden ?

Et godt bud er 2 af disse
http://www.batteribyen.dk/ctek_xs_800_lader_til_blybatterier-p-1991.html?cPath=37_114&osCsid=da842c863fd1ac8d18a411186a124975
eller tilsvarende lader der er lavet således at de ikke overoplader,
kig selv efter priser andre steder.
Den foreslåede fra HN er ikke en sådan type, og kan derfor ikke
anbefales til dit brug.

Du kan nøjes med en lader og så lade batterierne op et af gangen, men
hvis du er væk i flere uger af gangen vil jeg mene (alt efter
temperatur) at der vil være for stor forskel på opladningsstanden til
at det er godt.
Når køretøjet selv tager over mht. ladning er det bedst at begge
batterier er enes opladet og i nogenlunde samme kondition.
Hvis der er for stor forskel vil det dårlige batteri være skyld i at
det gode batteri går i døden tidligere en nødvendigt.

/Hans

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-02-10 19:38

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> Hvis der er for stor forskel vil det dårlige batteri være skyld i at
> det gode batteri går i døden tidligere en nødvendigt.

CTEK selv angiver at et 24 volts batteri kan lades med 2 x 12 volts ladere.

--
- Frank

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-02-10 19:51

On Mon, 8 Feb 2010 19:38:22 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>CTEK selv angiver at et 24 volts batteri kan lades med 2 x 12 volts ladere.
Da de 24 Volt oftes, for ikke at sige stort set altid, fremkommer ved
at sætte to 12 Volts batterier i serie, er det jo så klart nok at 2
ladere beregnet til 12 Volts ladning kan benyttes til opladning af
disse 2 batterier, men det er jo også hvad jeg i mit første indlæg i
denne tråd giver udtryk for. Så intet nyt der.

/Hans

Fra : Morten Lund

Dato : 08-02-10 20:45

Jeg takker for alle svarene. Nu blev jeg en del klogere. Jeg tror jeg går
efter 24V-laderen fra Harald Nyborg og venter mens der lades i nogle timer.
Det er nok det nemmeste.

Vh
Morten

Fra : Møller

Dato : 09-02-10 19:52

Den Mon, 08 Feb 2010 15:41:48 +0100 skrev Sørensen:

> Nej den risikere at koge batterierne af ved længere tids ladning, vælg i
> stedet denne:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100

Også når manden ønsker/har 24 V?
//Møller