Stabling af dæk
Fra : Mathias

Dato : 07-02-10 17:02

Hej alle

Sker der noget ved at stable 8 stk hjul ovenpå hinanden, eller må der højst
være 4, for ikke at beskadige dækket?

Mvh Mathias

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-10 17:07

Den Sun, 7 Feb 2010 17:02:03 +0100 skrev Mathias:
> Hej alle
>
> Sker der noget ved at stable 8 stk hjul ovenpå hinanden, eller må der højst
> være 4, for ikke at beskadige dækket?

Fælgene bliver skrammede når de vælter

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 20:59

Mathias skrev:
> Hej alle
>
> Sker der noget ved at stable 8 stk hjul ovenpå hinanden, eller må der
> højst være 4, for ikke at beskadige dækket?

Det kommer i høj grad an på om du mener dæk (som i overskriften), eller
hjul (som skrevet i teksten).
Det er generelt en dårlig ide at stakke slangeløse dæk(!) derved at man
kan komme i problemer med at få derved fladtrykte dæk 'blæst på' fælgen.
Men er dækkeme først monteret på fælgen (á 'et hjul'!) vil man ikke
kunne skade dækkene på dén måde!

--
Armand.

Fra : Mathias

Dato : 08-02-10 21:06

Ups, dårlig overkrift! Jeg mener: hjul monteret med dæk på. Har altid
stablet de fire jeg har ikke havde på bilen, men nu hvor vi har fået en bil
mere er der jo otte ekstra hjul. Kan jeg stable dem alle?

Mvh Mathias

Fra : Armand

Dato : 09-02-10 00:05

Mathias skrev:
> Ups, dårlig overkrift! Jeg mener: hjul monteret med dæk på. Har altid
> stablet de fire jeg har ikke havde på bilen, men nu hvor vi har fået en
> bil mere er der jo otte ekstra hjul. Kan jeg stable dem alle?

Jég har ingen bekymringer omkring samme scenarie med de 8 af mine 12
hjul (á originale-/vinter-/alu'er!) der står stille, men tårnet er
næsten 2 meter højt, så det skal ikke stå så børn kan komme til at
kravle på og vælte det :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-02-10 00:41

Armand wrote:

> [...]
> hjul (á originale-/vinter-/alu'er!) der står stille, men tårnet er
> næsten 2 meter højt, så det skal ikke stå så børn kan komme til at

Vær mest af alt opmærksom på hvorvidt fælgkanter kan ramme fælgkanter.

Ellers sker der jo intet ved stablinger. Dækket bærer normalt 5-600 kg på en
område mindre end en håndflade.

--
- Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 09-02-10 08:44

> Ellers sker der jo intet ved stablinger. Dækket bærer normalt 5-600 kg på
> en
> område mindre end en håndflade.

Men det er jo så en belastning på den anden led ,,

Men iøvrigt enig i at der ikke er noget problem i at stable dem. Dog kan
man overveje om trykket skal være lidt over det normale for at tage højde
for det der tabes på 1/2 år (dæk er ikke 100% tætte)

/A

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-10 17:09

Den Tue, 9 Feb 2010 08:43:48 +0100 skrev Anders Majland:

> [...]
> man overveje om trykket skal være lidt over det normale for at tage højde
> for det der tabes på 1/2 år (dæk er ikke 100% tætte)

Jfr. anden tråd, så er det jo bare et spørgsmål om tid, så er der
kun kvælstof tilbage, og så holder de luft

Mine skal iøvrigt stort set ikke have fyldt på når de bliver skiftet,
men de har også kørt en del år, så der er nok stort set kun kvælstof
tilbage.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-10 09:46

Mathias wrote:
> Ups, dårlig overkrift! Jeg mener: hjul monteret med dæk på. Har altid
> stablet de fire jeg har ikke havde på bilen, men nu hvor vi har fået
> en bil mere er der jo otte ekstra hjul. Kan jeg stable dem alle?

Det var da enormt mange hjul på den nye bil
når det bliver til 8 EKSTRA

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-02-10 02:02

On 9 Feb., 09:46, <Just> wrote:

> Det var da enormt mange hjul på den nye bil
> når det bliver til 8 EKSTRA

Det er nok en Landrover med vinterdæk, mudderdæk og sommerdæk...

I øvrigt er jeg enig, der sker intet ved at stable hjulene lige så
højt som du tør/kan. Og fælge der stikker længere ud end dækket er så
kinky og 80'er-agtigt at jeg ikke kan forstille mig nogen som helst
kører med det mere ?

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-02-10 22:25

Leo Jensen wrote:

> [...]
> højt som du tør/kan. Og fælge der stikker længere ud end dækket er så
> kinky og 80'er-agtigt at jeg ikke kan forstille mig nogen som helst

En Jaguhvar ejer kanske? Endda i egermodellen?

--
- Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-02-10 02:44

On 9 Feb., 22:24, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> En Jaguhvar ejer kanske? Endda i egermodellen?

Det ville aldrig ske. Det er noget man så på tyske tunerbiler for
20-25 år siden. Jeg vil tro at det er helt uddødt, selv i Spjald og
omegn...
Ideen med at få dækket til at være stivere ved at få det monteret på
en for bred fælg er ikke helt tosset, men grimt er det fandme...

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-02-10 16:52

Leo Jensen wrote:

> [...]
> Ideen med at få dækket til at være stivere ved at få det monteret på
> en for bred fælg er ikke helt tosset, men grimt er det fandme...

Jeg har også en fornemmelse af at sådan en slipper vejgrebet med et smæld.
Ingen krængen til advarsel først.

--
- Frank

Fra : Mathias

Dato : 09-02-10 20:18

Takker for svar alle, jeg vil lystigt stable løs og få lidt mere plads i
skuret :)

Mvh Mathias

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-02-10 06:57

Den 09-02-2010 20:17, Mathias skrev:
> Takker for svar alle, jeg vil lystigt stable løs og få lidt mere plads i
> skuret :)

Det er så lige den eneste anke jeg har. Er det skur tæt?. Eller kommer
der kondensvand. Så vil vandet samle sig mellem dæk/fælg. Det giver en
masse lysebrun rust på dækket. Og er med til at starte tæring.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Mathias

Dato : 11-02-10 09:57

> Det er så lige den eneste anke jeg har. Er det skur tæt?. Eller kommer der
> kondensvand. Så vil vandet samle sig mellem dæk/fælg. Det giver en masse
> lysebrun rust på dækket. Og er med til at starte tæring.

Det er regn- men ikke vindtæt. Har flere år haft mine 4 hjul stående der, og
der har været tørt imellem dem når jeg tog dem frem. I år har jeg dog
fjernet den plastpose med huller i jeg plejer at have over, da der kom
kondens under plasten.. måske pga kulden.

Mvh Mathias